Hypertenze ohrožuje každého. Důležitá je prevence i včasná léčba

4. prosince 2020 ∙ 18:29
Jaroslava Linková
Foto: Pixabay.com

Vzestup tlaku, který vyvíjí kolující krev na stěny tepen, je přirozenou odpovědí organismu nejen na fyzickou námahu, ale i na psychickou zátěž, čili stres. V klidovém stavu se pak tlak vrací na svou běžnou hodnotu, která je u každého jedince jiná. Závisí to na mnoha okolnostech – tělesné konstituci a hmotnosti, způsobu výživy, zaměstnání, emocích, věku, ale také i na stavu, v jakém se člověk nachází při měření tlaku.

Jako normální hodnota tlaku se udává 140/80 mm rtuťového sloupce. Vysvětleme si tyto dvě hodnoty. První, vyšší hodnota se nazývá systolická a ukazuje tlak krve, vstupující ze srdce do aorty; druhá hodnota se nazývá diastolická, což je tlak krve při uvolnění komor mezi dvěma srdečními vztahy.

Pokud se však krevní tlak po ukončení fyzické zátěže či další námahy nevrací na potřebnou hodnotu, a to opakovaně či dlouhodobě, je potřeba vyhledat lékaře. A hned si povíme proč. Trvale zvýšený tlak krve přetěžuje srdce i tepny a zvyšuje pravděpodobnost vzniku srdečního infarktu i mrtvice (nedokrevnosti srdeční svaloviny nebo mozku). Někdy se arteriální hypertenze léčí pomocí přípravků klasické medicíny, jindy může pomoci změna ve způsobu života, či rostlinné léky a minerály.

Foto: Unsplash.com

Příčinou zvýšení krevního tlaku může být nadměrné požívání alkoholu či jiných návykových látek, sedavý způsob života, obezita, kouření, vysoká hladina tuků v krvi, cukrovka, onemocnění ledvin a jak už bylo řečeno i stres. A dokonce i některé léky.

Zvýšený či vysoký krevní tlak mívají starší osoby – tepenné stěny tuhnou a ztrácí pružnost, anebo kornatí (ateroskleróza). Podnětem pro vysoký tlak může být i genetická dispozice. Některé ženy mívají zvýšený tlak v těhotenství. A bohužel v dnešní době, kdy většina dětí má málo pohybu a jsou obézní, postihuje zvýšení krevního tlaku už i je.

Prevence arteriální hypertenze

Často lze vysokému tlaku předejít pravidelným pohybem a cvičením – velmi vhodné je plavání; nekuřte a nepijte v nadměrném množství alkoholické nápoje, zbavte se nadbytečných kilogramů a zdravě se stravujte. Stárnutí bohužel nikdo z nás nezabrání, ale i uvedenými aktivitami a vhodnými změnami svého zavedeného životního stylu se dají jeho dopady zmírnit.

V současnosti je na denním pořádku téměř každého člověka stres a úzkost. Pokuste se vyvarovat hněvu i dalších negativních emocí – při nich se totiž vylučuje do krve adrenalin a ten ke zvýšení tlaku výrazně přispívá. Naopak, při pocitech štěstí a uvolnění se může krevní tlak snížit.

Úsměv a pozitivní nálada jako prevence. Foto: Unsplash.com

Léčba

Když už se hypertenze projeví, je třeba pacienta sledovat – lékařská péče je nezbytná. Při mírném zvýšení tlaku je možné dosáhnout správných hodnot úpravou životního stylu a režimu, avšak u těžších forem hypertenze je nutná klasická medikace. Přírodní prostředky je možné užívat podpůrně, avšak pouze po poradě s lékařem.

Kdy navštívit lékaře okamžitě? Při pocitech závratě, silné únavy a prudké bolesti hlavy, při zadýchávání, zmatenosti či bolesti na hrudi, při náhlé slabosti a snížení citlivosti některé z končetin, při hučení v uších či silnějším nebo častém krvácení z nosu.

Vhodná strava a podpůrné prostředky

Základem pro udržení zdravých cév a správnou srdeční činnost jsou nutriční látky, jako vitamíny B6 a C, hořčík, vápník a draslík, přírodní salicyláty, omega – 3 mastné nenasycené kyseliny, allin pro rozšiřování krevních cév (česnek, a to buď syrový nebo v tabletách), vhodné jsou i aminokyseliny taurin a arginin.

Z uvedeného je vidět, že základem optimálního stravování je zelenina, neboť ta může potřebné látky organismu poskytnout. Je třeba omezit sodík, to znamená méně solit, nekonzumovat uzeniny a potraviny ochucené glutamátem sodným. Omezte i kofein.

X Zavřít