Jablko denně dokáže divy. Proč nesmí chybět ve vašem jídelníčku

16. července 2021 ∙ 04:15
Tereza Běhalová
Jablko denně dokáže zázraky
Jablko je doslova darem od bohů ∙ Foto: Unsplash

Říká se, že když sníme alespoň jedno jablko denně, můžeme se vyhnout návštěvě doktora. Jsou ale zdravotní benefity jablek skutečně tak zázračné? Na co všechno v našem těle působí?

Ne nadarmo se jablko stalo symbolem pevného zdraví. Už naši předci věděli, že posiluje imunitu, účinně bojuje proti infekcím, detoxikuje a regeneruje organismus a zlepšuje náladu.

Pravidelnou konzumací jablek asi nejvíce prospějeme našemu trávicímu systému. Šťavnaté biblické plody totiž obsahují látku zvanou pektin. Jedná se vlastně o druh vlákniny, která napomáhá udržovat náš žaludek a střeva ve skvělé formě.

Jablko
Je libo červené, nebo zelené? Foto: Unsplash

Co je pektin zač?

Je prokázáno, že pektin přispívá k udržování zdravé hladiny cholesterolu v těle. Podle studie zveřejněné v magazínu European Journal of Clinical Nutrition stačí konzumovat jablka pravidelně každý den po dobu 3 týdnů a tzv. LDL cholesterol poklesne průměrně o 7 až 10 procent. Zároveň s tím tedy klesá i riziko srdečních a cévních onemocnění, z nichž nejzávažnější jsou náhlé příhody jako infarkt nebo mrtvice.

To ale není jediný důvod, proč jablka pravidelně zařazovat do našeho jídelníčku. Studie zveřejněná v časopise Anti-Cancer Research v roce 2003 říká, že pektin nejspíš dokáže chránit před rakovinou tlustého střeva a zpomalovat růst nádorů. Neméně významným benefitem je stabilizace hladiny krevního cukru. I za to můžeme poděkovat pektinu.

Jablko
Nic se nevyrovná chuti čerstvě dozrálých jablíček ze zahrádky. Foto: Unsplash

Když vám jablka příliš nechutnají

Nenajde se snad nikdo, kdo by jablka neměl rád. Pokud ale přece jenom dáváte přednost chuti jiného ovoce, máme pro vás dobrou zprávu. Vysoký obsah pektinu najdeme i v broskvích, meruňkách, švestkách nebo lesních jahodách.

Další významné látky

Pokud mluvíme o zdravotních benefitech jablek, nelze nezmínit ani vysoký obsah důležitých látek a vitamínů. Zejména jablečné slupky jsou bohatým zdrojem železa, fosforu, draslíku, hořčíku a vápníku. Dále jablka samozřejmě obsahují i blahodárný vitamín C, karoten a nenasycené mastné kyseliny.

Zdroj: Wikipedia.org

X Zavřít