Jde to i bez kofeinu. Jak se zbavit závislosti na kávě?

31. ledna 2019 ∙ 05:50
Tereza Běhalová
Konzumace kávy ve velkém množství může vážně poškozovat zdraví.
Konzumace kávy ve velkém množství může vážně poškozovat zdraví.Foto: Archiv

Ráno bez šálku dobré kávy si mnozí již nedokáží představit. Kofein povzbuzuje tělo i mysl a pomáhá nám zvládnout náročný den. Když ale jeho hladina začne klesat, dostaví se kruté následky jako únava a bolest hlavy. Abychom krizi překonali, obvykle si rychle jdeme připravit další šálek. A to je to nejhorší, co pro své tělo můžeme udělat. Vzniká totiž závislost.

V omezeném množství má kofein na organismus pozitivní vliv. Závislost na něm vám však může způsobit vážné zdravotní problémy. Existuje mnoho šetrnějších způsobů, jak si po celý den udržet energii a svěžest. Velmi častým pitím kávy se míra únava paradoxně zvyšuje. Jak tedy s kávou a kofeinem skoncovat?

Začněte tím, že zmenšíte příjem kofeinu. Jestliže přestanete pít kávu ze dne na den, můžete pociťovat stres, podrážděnost, bolesti hlavy a další nepříjemné projevy. Kofein je droga jako každá jiná, takže s sebou přináší i abstinenční příznaky. Proto raději postupně a velmi pomalu snižuje denní počet vypitých šálků.

Mnoho kuřáků se nemůže zbavit závislosti na cigaretě, protože „kouřovou pauzu“ mají zafixovanou jako jakýsi rituál. Vy o ten svůj „kávový rituál“ přijít nemusíte. Stačí, když začnete pít místo kávy čaj. Zdravou alternativou, která však obsahuje kofein, je černý a zelený čaj. Existuje ale i červený Rooibos bez kofeinu. Ten obsahuje mnoho antioxidantů a poskytuje tak přirozenou energii.

Závislosti na kofeinu se rychleji zbavíte, když svůj organismus pročistíte. Začněte proto pít pravidelně dostatečné množství čisté vody. Za nedostatkem energie může být ve skutečnosti dehydratace, kterou vám způsobovala právě káva. Pomoci mohou také doplňky stravy. Vápník a vitamíny skupiny B vám poskytnou energii, zatímco hořčík vás zbaví bolesti hlavy, která se po vysazení kofeinu může dostavovat.

K pročištění organismu přispěje i konzumace zásaditých potravin. Zvyšte proto příjem zelené listové zeleniny a ovoce, ale vyhněte se brusinkám, švestkám a všemu kyselému. Věřte, že ovoce a zelenina poskytuje tělu životodárnou přirozenou energii, kterou jste s kávou nikdy nepoznali.

Pokud si ale prostě a jednoduše nemůžete představit den bez vůně a chutě kávy, přejděte na bezkofeinovou variantu. Není návyková a vašemu tělu nijak neuškodí i ve velkém množství.

Kolik kávy denně vypijte? Zkoušeli jste se někdy s pitím přestat? Co vám nejvíce pomohlo? Podělte se o své zkušenosti s ostatními v komentářích!

X Zavřít