Okolí Hlavního nádraží se promění. Povede sem nová tramvajová trať

ZajímavostiPražskýDEN.cz14. dubna 20202 minuty čtení

Veřejný pisoár, instalovaný v dubnu 2019 před hlavním vstupem do nádraží.

Foto: Marie Čcheidzeová, Wikipedia.org

Vrchlického sady, kterým se kvůli nelichotivé pověsti přezdívá „pražský Sherwood“, dostanou novou podobu. Park v blízkosti Hlavního nádraží bude revitalizován a nově sem povede i tramvajová trať.

Zpracovatel projektu bude vybrán v tzv. soutěžním dialogu. Zadávat ho bude Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) ve spolupráci s městskou částí Praha 1 a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP).

„Lokalita Vrchlických sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na Hlavní nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas. Nové řešené by tak mělo přispět i k dalšímu propojení města přes Hlavní nádraží,“ komentuje plánovanou revitalizaci Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

[related-post id=“28990″]

Cílem revitalizace je také realizovat novou tramvajovou trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Nová tramvajová trať by dle podkladu pro spolu projednávanou změnu územního plánu měla vést ulicemi Wilsonovou, Politických vězňů a Washingtonovou, dále předprostorem Nové odbavovací haly Hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalovou, tam by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova.

„Tramvajová síť v Praze za den přepraví stejné množství lidí jako metro a na Hlavním nádraží se denně koncentrují desetitisíce cestujících. To vše dělá z tohoto místa důležitý dopravní uzel pro Prahu i celou Českou republiku. Proto po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Z dopravního hlediska má také nová tramvajová trať obrovský potenciál. Ulehčí předimenzované dopravě v centru Prahy v ulicích Jindřišská a Vodičkova. Zajistí přímé napojení největšího nádraží v Česku na tramvajovou síť, jako tomu bylo v minulosti. Přidanou hodnotou je také spojení dvou vlakových nádraží v centru, Hlavního a Masarykova,“ dodává Scheinherr.

Návrh musí zpracovat odborníci

Po přihlášených týmech bude požadována vysoká odbornost ve složení krajinářský architekt, architekt a dopravní inženýr se specializací na tramvajové tratě. Jako podklad pro soutěžní dialog bude mimo jiné sloužit i antropologické šetření, participace s místními provozovateli, dendrologický průzkum a hlukové prověření tramvajové tratě.

„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytné řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková, jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ vysvětluje volbu výběrového řízení Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Nepřehlédněte

Trojská kotlina se v příštích pěti letech zásadně promění • Oblast Trojské kotliny patří mezi cenná přírodní území, kde si Pražané mohou odpočinout od rušných ulic a náměstí. Aby tato „oáza klidu“ plnila svůj účel i v budoucnu, chystá hlavní město její postupnou revitalizaci.

Olšanská ulice se promění. Některé budovy v okolí čeká demolice • Pražská Olšanská ulice je důležitou městskou třídou, která se pyšní dobrým dopravním napojením, dostupností parků i dostatkem občanské vybavenosti. Přestože se nachází v širším centru hlavního města, neodpovídá kvalitou veřejných prostranství svému potenciálu. V oblasti je také diskutováno hned několik stavebních projektů, které nejsou vzájemně koordinovány. Rada hlavního města proto zadala Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR), aby zpracoval zadání pro vytvoření studie na rozvoj Olšanské ulice a jejího okolí.

Budova Burzy v Holešovicích dostane původní historickou podobu • Reprezentativní budovu někdejší jateční burzy v areálu Pražské tržnice čeká rekonstrukce. Záměr odsouhlasili pražští radní. Památkově chráněný objekt je kvůli havarijnímu stavu momentálně bez využití. Celková rekonstrukce za přibližně 200 milionů korun uvede Burzu do původního historického stavu. Lidem bude následně sloužit jako restaurace.

Moderní budova filharmonie Praze chybí. Vyrůst by mohla do roku 2032 • Stavba moderního koncertního sálu Vltavská filharmonie v pražských Holešovicích začíná po více než deseti letech diskusí dostávat reálné obrysy. Konsorcium firem vedené prestižním dánským studiem Henning Larsen společně s Buro Happold a AEA Consulting zvítězilo ve výběrovém řízení Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na vypracování studie využitelnosti. Podle ní se pak město rozhodne, zda bude v zamýšleném projektu pokračovat.

K budoucí podobě Seifertovy ulice se mohou vyjádřit občané • Od pondělí 21. června se může široká veřejnost seznámit s chystanou proměnou Seifertovy ulice a vyjádřit se k ní. Až do konce měsíce bude otevřen informační kontejner a zároveň bude probíhat on-line anketa. Podněty a připomínky pak budou zohledněny při zpracování návrhu.

Velká oprava chodníků na Praze 3. Městská část investovala miliony korun • Vybrané chodníky v Praze 3 prošly rozsáhlou údržbou, od začátku letošního roku se jich na území městské části opravily téměř tři tisíce metrů čtverečních. K rekonstrukci chodníků došlo na základě spolupráce Prahy 3 s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK), jež se o chodníky stará. Ta na opravy vydala zhruba 15 milionů korun.

Vytoužený chodník z Vinohrad k hlavnímu nádraží byl dokončen • Po více než desetiletém úsilí se obyvatelé Prahy i turisté dočkali bezpečného zpřístupnění hlavního nádraží. Nově vybudovaný chodník dnes slavnostně otevřeli místostarosta Prahy 2 Jan Korseska a náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Rekonstrukce další pražské tramvajové tratě začíná už tento čtvrtek • Ve čtvrtek v časných ranních hodinách odstartuje rekonstrukce tramvajové tratě v ulicích Starostrašnická a V Olšinách. Práce potrvají do konce letních prázdnin. Cestující v této oblasti musejí počítat s několika dočasnými změnami.

Hostivařská přehrada potřebuje 115 milionů korun, aby ochránila Pražany před povodní • Hostivařská přehrada, zprovozněná v roce 1963, je nejvýznamnějším vodním dílem na území Prahy. Dříve byla využívána převážně k rekreaci. Dnes však slouží i k vyrovnání průtoků pod přehradou, čímž výrazně přispívá k ochraně obyvatel města v případě povodňových událostí.

Radní Libor Hadrava navštívil Hostivařskou přehradu.

Staroměstský orloj se brzy na několik měsíců odmlčí • Rekonstrukce Staroměstské radnice pokračuje a další její etapa se týká orloje. Orloj se kvůli rekonstrukci zastaví v pondělí 8. ledna.

Pražský Semmering čeká velká oprava mostů. Vlaky nepojedu několik měsíců • Dva památkově chráněné mosty na trati Praha-Smíchov a Praha-Jinonice, známé jako Pražský Semmering, projdou rozsáhlou rekonstrukcí. Na začátku září začnou hlavní práce na železničním svršku u obou mostů, celá rekonstrukce potrvá jedenáct měsíců a bude stát 63,7 milionu Kč. Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav. „Hlavním cílem rekonstrukce je významně prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Pokud bychom nyní k rekonstrukci nepřistoupili, hrozilo by v budoucnu riziko snížení rychlosti nebo omezení některých spojů na této trati,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, pocházejí z roku 1872. První tvoří půlkruhové klenby, jejichž průčelní věnce jsou z pískovce a výplň mezi věnci tvoří pálené cihly. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva opěr, pilířů a kleneb nebo sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Budou se lokálně přezdívat cihelné klenby, očistí se veškeré zdivo, nahradí se poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí. [related-post id="11069"] Druhý most tvoří nosná konstrukce o pěti zděných klenbách z přírodního kamene (pískovce), opěry jsou z pískovce a vápence. V rámci stavební činnosti bude na obou mostech provedena demontáž železničního svršku a náhrada kolejového lože. Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnova nyní neprovozovaných železničních výhyben Praha-Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Součástí akce, která má být hotová v květnu příštího roku, je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích.

Park U Hradeb se promění. Radnice zveřejnila vítězný návrh • MČ Praha 2 zveřejnila výsledky veřejné architektonické soutěže o obnovu parku U Hradeb. V konkurenci osmi soutěžních návrhů zvítězil návrh architektů Miroslava Cikána a Pavly Melkové z ateliéru MCA.

Praha 2 plánuje vysadit desítky stromů v ulicích i parcích • Městská část Praha 2 chce být o něco zelenější. V polovině května proto chystá dosadbu chybějících stromů v některých ulicích a parcích.

Praha zítra rozkope další ulici. Chystá se druhé Pražské povstání? • Už zítra začne na Žižkově oprava Koněvovy ulice. Až do 16. srpna bude uzavřen úsek Jana Želivského – Buchovcova ve směru z centra. Rekonstrukce Koněvovy ulice měla původně začít už v polovině července. Magistrát ale na poslední chvíli odsunul termín o 14 dní z obav před dopravním kolapsem, který by mohl nastat. Dopravu na Žižkově totiž už nyní komplikuje rekonstrukce Husitské ulice (potrvá až do listopadu). Úředníci z toho důvodu také rozhodli, že se Koněvova ulice bude opravovat pouze v jednom směru. [related-post id="11269"] Objízdná trasa pouze pro osobní automobily je následující: Jana Želivského – Jeseniova – Ambrožova – Biskupcova – Buchovcova – Koněvova. Nákladní automobily smí jet ulicemi Pod Krejcárkem – Novovysočanská – Spojovací. Uzavírky jsou i jinde Do další fáze se už zítra posune oprava vozovky na Jiráskově mostě a na komunikacích na smíchovské straně mostu. Kromě toho pokračují i práce na opravách dalších míst v Praze, včetně Vinohradské a Zenklovy ulice.

Rekonstrukce Jičínské ulice.

Historická ohradní zeď obory Hvězda je v havarijním stavu. Dočká se rekonstrukce • Pražští radní schválili výběr dodavatele rekonstrukce historické zdi obory Hvězda v úseku Kralupská brána - Jinočanská. Zakázku získala společnost PSP-GDS snabídkovou cenou 13 557 165 Kč bez DPH a termínem zhotovení 90 kalendářních dnů. „Historická obvodová ohradní zeď obory Hvězda je v současné době v havarijním stavu a proti zřícení je dočasně stabilizována kovovou konstrukcí, rekonstrukce je proto zcela nezbytná,“ říká radní Jana Plamínková. Předmětem zakázky je kompletní vybourání stávajícího rozpadlého zdiva a starého torkretu (vrstva stříkané malty) a nové vyzdění z opukových kamenů v kombinaci s emplektonem (druh zdiva, tvořený dvěma lícovými stěnami, a výplní mezi nimi z lité malty prokládané lomovým kamenem). Na místě, kde zeď chybí zcela, bude na stávajících základech vybudována nová. Obora Hvězda Oboru založil roku 1534 císař Ferdinand I., sloužila zejména jako královská honitba. Letohrádek ve tvaru šesticípé hvězdy nechal postavit v roce 1555 syn zakladatele. Do historie obory významně zasáhla třicetiletá válka s bitvou na Bílé hoře, vpád Švédů v 17. století a v 18. století francouzská a pruská vojska, která zde vykácela většinu stromů. Po 2. světové válce se vlastníkem obory stalo hlavní město Praha. V roce 1988 byla obora Hvězda vyhlášena přírodní památkou. Oborní zeď, jejíž nejstarší část pochází z poloviny 16. století, byla postavena z opuky z lomu přímo v oboře. Od roku 1995 se postupně opravuje. Nyní se jedná o část přibližně 300 m dlouhou.

Letohrádek Hvězda.

Rekonstrukce radnice Prahy 10 začne příští rok. Vyjde na stovky milionů • V druhé polovině příštího roku by měla odstartovat rekonstrukce radnice MČ Praha 10. Budova úřadu ve Vršovické ulici ze 70. let minulého století je v havarijním stavu. Stavební práce vyjdou na stovky milionů korun. Finanční injekci ve výši 500 milionů korun nejspíš poskytne pražský magistrát.

Rybník Dolejšák na Zličíně prošel celkovou revitalizací • Hlavní město nechalo revitalizovat další vodní plochu v metropoli. Práce na zličínském rybníku Dolejšák vyšly na 5,5 milionu korun.

Každá lampa v Praze bude mít svůj vlastní QR kód • Na stožárech veřejného osvětlení v Praze budou kromě identifikačního čísla i takzvané QR kódy. Ty umožní jednoduše ohlásit poruchu nebo černou reklamu. Novinku dnes představila městská společnost Technologie hl. m. Prahy (THMP). Služba by do budoucna mohla pomoci i turistům a složkám Integrovaného záchranného systému.

Nová mateřská škola v Jeseniově ulici. Radnice představila vítězný návrh • Rada městské části Prahy 3 schválila výsledky architektonické soutěže na novou šestitřídní mateřskou školku v Jeseniově 98. Mezi třiceti devíti soutěžními projekty zvítězil návrh týmu architektky Radky Kurčíkové.

Festival Open House zve na návštěvu do zajímavých pražských budov • „Architektura pro všechny“ je mottem letošního ročníku festivalu Open House Praha, který zve návštěvníky na prohlídku běžně nepřístupných budov a prostorů v celkem deseti městských částech.