Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme

MagazínTereza Běhalová22. října 20213 minuty čtení

Foto: Unsplash

Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.

Není náhoda, že nejčastěji nakupované druhy zboží jsou často rozprostřené po celé ploše supermarketu. Zatímco u vchodu vás uvítá nabídka ovoce a zeleniny, pro mléko musíte dojít až na druhý konec prodejní plochy. A pečivo pak najdete schované třeba až před pokladnami. Proč? Během procházení obchodem je na zákazníky nastražena spousta dalších lákadel, kterým je těžké odolat. Často se pak stane, že i když jste původně šli jen pro jednu konkrétní věc, v nákupním košíku máte spoustu dalších položek. A protože po čase si všichni stálí zákazníci na uspořádání regálů zvyknou, v pravidelných cyklech dochází v každé prodejně k přeskupení.

Obchodníci chtějí, abyste v supermarketu strávili co nejvíce času. I z tohoto důvodu nejsou prakticky v žádném supermarketu okna, která by propouštěla denní světlo. Stabilní světelné podmínky v kombinaci s pečlivě zvolenou hudbou vytvářejí příjemné prostředí, ze kterého se nikomu nechce odejít. Proč by to dělal, když je všude hromada pečlivě vyskládaných výrobků, s krásnými barevnými etiketami, čerstvě vypadající potraviny a lákavé slevy. To všechno dohromady způsobuje vyplavování hormonu štěstí dopaminu. My jako zákazníci se tak cítíme spokojeně a rádi se vracíme.

Abyste v supermarketu doopravdy ušetřili, musíte si vždy vybrat cenově výhodnější balení. Cena přepočtená na množstevní jednotku je sice u potravin napsaná, ovšem tak malým písmem, že se častěji necháme zlákat akční slevou. Například 150 gramů jogurtu v akci za 9,90 Kč stojí ve skutečnosti více, než půlkilové balení identického výrobku za 25 Kč. Samozřejmě, že roli zde hraje i cena obalového materiálu, ale to nemusí být vždy pravidlem. Někdy je to totiž přesně naopak – velké rodinné balení může být mnohem dražší než čtyři kusy menšího.

Aby nás obchodníci do supermarketu přilákali, často opakují slevové akce na stále stejné druhy zboží. Dobře vědí, že kromě akčního pracího prášku a instantní kávy nakoupíme i něco navíc. Skvělým způsobem, jak si své klienty zavázat, jsou i tzv. body za nákup. Nejenže díky nim obchodníci přesně vědí, co nejčastěji nakupujete, ale ještě mají jistotu, že k nim budete chodit pravidelně.

Samostatnou kapitolou je pak umístění samotného zboží v regálech. To nejdražší (nebo nejvýnosnější pro obchodníka) bývá nejčastěji umístěno v úrovni očí, zatímco levnější se častěji skrývá úplně dole. Nástraha v podobě čokolád, bonbonů a nejrůznějších snacků pak číhá na samém konci supermarketu u pokladen, kde po nich při čekání ve frontě na placení sáhne čas od času úplně každý.

Zdroj: https://www.buzzfeed.com/josieayre1/supermarket-psychology, https://thewest.com.au/lifestyle/health-wellbeing/psychological-tricks-supermarkets-use-to-make-you-spend-more-ng-b88737696z, https://www.irishtimes.com/news/consumer/twenty-two-ways-supermarkets-trick-you-into-spending-more-money-1.4393323

Nepřehlédněte

Podivná hra mozku. Zlé sny mají nejspíš svůj speciální účel • Snad každý člověk v noci čas od času zažívá děsivé sny a noční můry. Vědcům se dlouho nedařilo spolehlivě odpovědět na otázku, proč nás mozek v čase spánku, kdy bychom v klidu měli odpočívat a nabírat síly na další den, takto nepříjemně trápí. Teď se ale zdá, že už možná konečně máme klíč k rozluštění celé záhady.

Rychleji do hrobu díky špatným návykům. Změňte je, než bude pozdě • Kdo by nechtěl prožít dlouhý a spokojený život v plném zdraví? Všichni víme, že pro to musíme něco dělat. Není to ale jen vyvážená a pestrá strava, co je nutné si hlídat. Do hry vstupují i některé špatné návyky, které život podstatně zhoršují, nebo dokonce zkracují. A my si je přitom často neuvědomujeme.

Děs a hrůza pod maskou. Proč se klaunů většina lidí bojí? • Jejich úkolem je bavit a rozdávat radost, přesto ale mnoha dětem i dospělým nahánějí spíš děs a hrůzu. Vědci se zabývali otázkou, proč v nás klauni vyvolávají negativní emoce. A tady je odpověď.

Emocionální upíři zpočátku vypadají jako příjemní lidé. Naučte se je odhalit • Udržovat vztahy s druhými lidmi patří mezi nejzákladnější lidské potřeby. Vědci potvrzují, že kvalitní sociální vazby utužují zdraví, prodlužují život a jsme díky nim celkově šťastnější. Problém ale nastává, když se ve vašem okolí objeví jeden nebo více tzv. emocionálních upírů.

Zdánlivě banální slova, která mohou rozbít manželství • Odborníci na vztahy se shodují, že pro spokojené soužití dvou lidí je základním předpokladem dobrá komunikace. Pokud vám na vztahu záleží, měli byste se snažit pozitivně rozvíjet konverzaci a zároveň se vyhnout několika velmi toxickým slovům.

Nové pražské nákupní Centrum Stromovka přivítalo první zákazníky • Ve čtvrtek dopoledne poprvé otevřelo své brány nové nákupní, volnočasové a administrativní Centrum Stromovka. První zákazníci prošli dveřmi v 11 hodin po slavnostním přestřižení pásky a ihned zamířili do některého z více než 90 obchodů a podniků, které komplex nabízí.

Sny o pavoucích: Symbolika, lidové pověry, snáře a moderní psychologie • Sny jsou fascinující okna do naší podvědomé mysli, která nám často představují různé obrazy, situace a bytosti. Jedním z neobvyklých a mnohdy děsivých snových symbolů jsou pavouci. Ti dokážou vyvolat šok, odpor nebo dokonce strach, a tak není divu, že mnoho lidí se zajímá o to, co tyto sny mohou znamenat.

Obchody dostaly nařízeno zavřít během Velikonoc • Odvoláváme, co je odvoláno. Tak by se dala v kostce shrnout situace kolem otevírací doby prodejen s potravinami během letošních Velikonoc.

Vyčarovat hezký den druhému člověku většinou nic nestojí • V dnešním hektickém světě často zapomínáme, jak velký vliv máme na druhé lidi. I malá a zdánlivě nevýznamná gesta mohou vytvořit řetězovou reakci pozitivní energie a způsobit, že se druhý člověk cítí opravdu dobře. Ať už je to úsměv, laskavá slova nebo drobné překvapení, vaše snaha dokáže udělat hezčí den nejen druhým, ale nakonec i vám.

Jak bojovat s únavou a vyčerpaností ze života? Zkuste tyto jednoduché hacky • V dnešní uspěchané době mnoho z nás bojuje s únavou, otráveností a pochybováním o smyslu života. Tyto pocity mohou být vyvolány mnoha různými faktory a negativně ovlivňují naši každodenní realitu. I když je někdy těžké najít řešení, existuje několik doporučení, která mohou pomoct.

Samomluva může být příznak duševní choroby • Snad každý člověk si čas od času mluví sám pro sebe. Říkat nahlas své myšlenky, aniž by byl v okolí někdo jiný, je podle psychologů do určité míry zcela normální. Pokud je ale samomluva častá, může jít o příznak závažné psychické poruchy.

Samomluva může být známkou vážné nemoci.

Sapiosexuály krásou neohromíte. Vyhledávají jiné kvality • Výběr ideálního partnera se řídí mnoha faktory. Většinu lidí přitahuje na první pohled fyzický vzhled, případně i povaha nebo stav bankovního konta. Existuje ale skupina lidí, kterou namísto toho zajímá něco úplně jiného.

Sny o mravencích symbolizují naše touhy i momentální přetížení • Sny jsou fascinujícím fenoménem, který nám umožňuje zažívat neuvěřitelná dobrodružství, navštěvovat různé světy a prozkoumávat nejtajnější hlubiny naší mysli. Často jsou plné záhadných symbolů, které nám poskytují náhledy do našich vnitřních pocitů a podvědomí. Jedním z těchto symbolů bývají často i mravenci. Co tedy mohou tito drobní tvorové znamenat v našem snovém světě?

Průvodce nákupem spacáku. Na co je potřeba myslet • Při každém outdoorovém dobrodružství, od kempování v přírodě po vícedenní trek, je správný spacák klíčovou součástí vašeho vybavení. Nákup spacího pytle však není jen otázkou výběru toho nejlevnějšího nebo nejdražšího modelu. Existuje několik důležitých faktorů, na které byste měli myslet, abyste si vybrali spacák, který splní vaše potřeby a poskytne vám pohodlný spánek i v nejnáročnějších podmínkách.

Proč inteligentní lidé nejsou šťastní a co se s tím dá dělat • Štěstí můžeme definovat jako pocit dlouhodobé pohody a životní spokojenosti. Touží po něm snad každý, ale jeho vnímání je značně subjektivní. Pro někoho znamená štěstí spokojený rodinný život, jiní touží po úspěšné pracovní kariéře a finančním zajištění. Existuje ale řada lidí, kteří šťastní nejsou, i když jim nic z toho nechybí. Vědci zjistili, že pocity osamělosti, smutku a melancholie zažívají i přes příznivé životní podmínky a naplnění všech materiálních potřeb především nadprůměrně inteligentní lidé. Proč to tak je?

Inteligence může být překážkou na cestě za štěstím.

Rozvod rodičů poznamená člověka celoživotně, potvrdila studie • Životy dětí z rozvedených rodin se značně liší od těch, jejichž rodiče stále žijí spolu. Zdaleka přitom nejde jen o praktickou stránku věci, jako je například oddělené trávení času s každým rodičem zvlášť. Nová vědecká studie potvrdila, že následky rozvodu si děti přenáší i do dospělosti a do svých vztahů.

Životního partnera poznáte podle chování. Na některé lidi si dávejte pozor • Jak poznat životního partnera, se kterým zestárnete? Kdyby na to existoval jednoznačný návod – to by bylo na světě dobře! Ale bohužel nic takového nemáme, a tak nezbývá, než se spolehnout na vlastní instinkt a také na generacemi prověřené zkušenosti.

IKEA bude mít pobočku na Václavském náměstí. Otevírá už ve čtvrtek • Společnost IKEA otevírá ve čtvrtek 20. září první pop-up studio v Česku. Nachází se v centru Prahy na adrese Václavské náměstí 16 a ponese jméno IKEA Point. IKEA se chce novým konceptem obchodu přiblížit svým zákazníkům a nabídnout jim prostor plný inspirace, pohodlné plánovací studio i oblíbenou kavárnu jako místo pro setkávání s přáteli i pořádání různých aktivit pro zákazníky. Podle zástupců společnosti vznikl IKEA Point jako dočasný prostor, kterým si chtějí otestovat nový koncept menších prostor v centru měst. „Obchodní domy budou stále v srdci IKEA a vždy budou místem, kam zákazníci přijdou načerpat inspiraci, prohlédnout si celý náš sortiment, vyzkoušet si ho a nakoupit vybavení do domácnosti. Chceme být ale našim zákazníkům blíž a setkávat se s nimi na více místech. Jedním z nich je právě IKEA Point na Václavském náměstí,“ vysvětluje Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, jak nový koncept zapadá do strategie IKEA. [gallery size="full" columns="1" ids="12807"] IKEA Point poskytne zákazníkům téměř 800 m² inspirace zaměřené na sortiment obývacích pokojů, který bude doplněný o aktuální limitované kolekce. Zákazníci zde mohou s pomocí odborníků z řad IKEA pohodlně plánovat své kuchyně, šatní a úložné systémy a obývací stěny. Kromě plánování bydlení a inspirace je jim k dispozici i příjemná kavárna v prvním patře IKEA Point. [gallery size="full" columns="1" ids="12813"] Design IKEA Point je pojatý v minimalistickém skandinávském duchu. Zákazníci zde najdou novinky v sortimentu, limitované kolekce i ikonické produkty, které však v prostředí pop-upu vystupují v novém světle.  V plánovacím studiu jsou veškeré vzorky materiálů v různých barevných kombinacích včetně podpůrných výrobků, jako jsou dvířka, zásuvky nebo úchytky. Zákazníci si můžou vytvořit vlastní koláž produktů a lépe si tak představit a naplánovat celkový vzhled interiéru. [gallery size="full" columns="1" ids="12812"] Pop-up je součástí globální strategie IKEA, která tento koncept testuje v několika zemích. „Pop-up je už dle názvu dočasný projekt a z naší zkušenosti z jiných zemí a průběžných výsledků víme, že podobný formát je mezi zákazníky ve světě velmi oblíbený. Budou nás velmi zajímat reakce zákazníků. Na základě výsledků projekt v průběhu roku vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké budou naše další kroky,“ uvádí lídr projektu Peter Tichý. Investice do inspirace v centru města činila 17 milionů korun. Pracovní místo zde najde 30 zaměstnanců, kteří budou zákazníkům k dispozici každý den od 9 do 21 hodin.

Zažeňte špatnou náladu. I v karanténě můžete prožívat štěstí • Pandemie koronaviru opět zahnala většinu lidí do domácí izolace. Současná situace představuje velký nápor na psychiku. Není přitom výjimkou, že se s ní těžce vyrovnávají i jinak odolní jedinci. Co dělat, abyste se doma nezbláznili?

Otevírá se nový pražský outlet s oblečením, bude největší v Česku • Nový outlet nedaleko pražského letiště, Prague The Style Outlets, otevře své dveře zákazníkům již 26. dubna 2018. V první fázi nabídne až 115 obchodních jednotek, ve kterých budou zastoupeny lokální i mezinárodní módní značky. Celý projekt, jehož druhá fáze přinese rozšíření až na 190 jednotek, vytvoří 600 –700 pracovních příležitostí. Celková investice přesahuje 70 mil. EUR.