Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme

MagazínTereza Běhalová22. října 20213 minuty čtení

Foto: Unsplash

Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.

Není náhoda, že nejčastěji nakupované druhy zboží jsou často rozprostřené po celé ploše supermarketu. Zatímco u vchodu vás uvítá nabídka ovoce a zeleniny, pro mléko musíte dojít až na druhý konec prodejní plochy. A pečivo pak najdete schované třeba až před pokladnami. Proč? Během procházení obchodem je na zákazníky nastražena spousta dalších lákadel, kterým je těžké odolat. Často se pak stane, že i když jste původně šli jen pro jednu konkrétní věc, v nákupním košíku máte spoustu dalších položek. A protože po čase si všichni stálí zákazníci na uspořádání regálů zvyknou, v pravidelných cyklech dochází v každé prodejně k přeskupení.

Obchodníci chtějí, abyste v supermarketu strávili co nejvíce času. I z tohoto důvodu nejsou prakticky v žádném supermarketu okna, která by propouštěla denní světlo. Stabilní světelné podmínky v kombinaci s pečlivě zvolenou hudbou vytvářejí příjemné prostředí, ze kterého se nikomu nechce odejít. Proč by to dělal, když je všude hromada pečlivě vyskládaných výrobků, s krásnými barevnými etiketami, čerstvě vypadající potraviny a lákavé slevy. To všechno dohromady způsobuje vyplavování hormonu štěstí dopaminu. My jako zákazníci se tak cítíme spokojeně a rádi se vracíme.

Abyste v supermarketu doopravdy ušetřili, musíte si vždy vybrat cenově výhodnější balení. Cena přepočtená na množstevní jednotku je sice u potravin napsaná, ovšem tak malým písmem, že se častěji necháme zlákat akční slevou. Například 150 gramů jogurtu v akci za 9,90 Kč stojí ve skutečnosti více, než půlkilové balení identického výrobku za 25 Kč. Samozřejmě, že roli zde hraje i cena obalového materiálu, ale to nemusí být vždy pravidlem. Někdy je to totiž přesně naopak – velké rodinné balení může být mnohem dražší než čtyři kusy menšího.

Aby nás obchodníci do supermarketu přilákali, často opakují slevové akce na stále stejné druhy zboží. Dobře vědí, že kromě akčního pracího prášku a instantní kávy nakoupíme i něco navíc. Skvělým způsobem, jak si své klienty zavázat, jsou i tzv. body za nákup. Nejenže díky nim obchodníci přesně vědí, co nejčastěji nakupujete, ale ještě mají jistotu, že k nim budete chodit pravidelně.

Samostatnou kapitolou je pak umístění samotného zboží v regálech. To nejdražší (nebo nejvýnosnější pro obchodníka) bývá nejčastěji umístěno v úrovni očí, zatímco levnější se častěji skrývá úplně dole. Nástraha v podobě čokolád, bonbonů a nejrůznějších snacků pak číhá na samém konci supermarketu u pokladen, kde po nich při čekání ve frontě na placení sáhne čas od času úplně každý.

Zdroj: https://www.buzzfeed.com/josieayre1/supermarket-psychology, https://thewest.com.au/lifestyle/health-wellbeing/psychological-tricks-supermarkets-use-to-make-you-spend-more-ng-b88737696z, https://www.irishtimes.com/news/consumer/twenty-two-ways-supermarkets-trick-you-into-spending-more-money-1.4393323

Nepřehlédněte

Duše potřebuje každodenní péči. Zásady psychohygieny mnoho lidí zanedbává • Více než 21 milionů obyvatel USA podle výzkumů trpí depresemi nebo dlouho přetrvávající špatnou náladou. Není pochyb, že i v našich končinách bude toto číslo vysoké. Mnozí si přitom cestu k životní radosti a vyrovnanosti zcela zbytečně uzavírají nesprávnými návyky. Co tedy dělat, abychom měli dostatek energie a cítili se šťastní?

Potlačovaný vztek poznáte snadno. Zakročte včas a vyhněte se fatálním následkům • Více než když jindy jsme vystaveni enormnímu tlaku. Světová pandemie, rozdělená společnost a nastupující ekonomická krize způsobují rozvrat dosavadního společenského života. A když se k tomu nyní přidává ještě nevlídné zimní počasí a nedostatek slunečního světla, máme ty nejlepší předpoklady prožívat návaly vzteku. Jenomže ne všichni se s nimi vyrovnávají stejně.

Jak objevit a oslavovat svou jedinečnou hodnotu • Každý z nás se někdy potýká s pocitem nedostatečnosti, srovnává se s ostatními a nedokáže si plně uvědomit svou vlastní hodnotu. Přestože to může být běžná zkušenost, je důležité si uvědomit, že sebehodnota je klíčovým faktorem pro celkové blaho a štěstí v našem životě. Jak si tedy uvědomit vlastní sebehodnotu a přestat se stále podceňovat?

S dárky pro děti to nepřehánějte. Můžete jim zkazit celý život, varuje psycholog • Blíží se Vánoce a snad každý rodič touží dopřát svým potomkům jen to nejlepší. Děti tak často pod stromečkem nachází tolik dárků, že často ani nevědí, co s nimi. Psychologové ovšem varují, že je to velká chyba.

Příliš dárků může dětem zkazit život, varuje psycholog.

Vybrat správný olivový olej není žádná věda. Víme, na co si dát pozor • Olivový olej patří mezi nejzdravější suroviny na světě a v posledních letech se úspěšně zabydlel i v českých kuchyních. Výrobci na trhu nabízejí desítky nejrůznějších variant, které se liší nejen cenou a obalem, ale i kvalitou. Poradíme vám, jak se v nich správně zorientovat.

Poznat narcise můžete na první pohled. Prozradí ho obočí • Miloš Zeman, Donald Trump, Marilyn Monroe, Leonid Brežněv, Simon Cowell nebo Madonna. Všechny zmíněné osobnosti spojuje jeden společný rys – husté nebo výrazné obočí. Kanadští psychologové prokázali, že tito lidé mohou mnohem častěji trpět narcistickou poruchou osobnosti.

Rozvod rodičů poznamená člověka celoživotně, potvrdila studie • Životy dětí z rozvedených rodin se značně liší od těch, jejichž rodiče stále žijí spolu. Zdaleka přitom nejde jen o praktickou stránku věci, jako je například oddělené trávení času s každým rodičem zvlášť. Nová vědecká studie potvrdila, že následky rozvodu si děti přenáší i do dospělosti a do svých vztahů.

Pozor na toxické přátele. Od takových lidí se držte co nejdál • Přátelství je krásná věc, která často vydrží celý život. Mezilidské vztahy by však měly být vyvážené, což v řadě konkrétních případů neplatí. Mnoho lidí se často nevědomky obklopuje tzv. „toxickými“ přáteli. Jak je poznat?

S určitým typem lidí bychom měli přátelství raději ukončit.

K čemu slouží žlábek mezi nosem a ústy na lidské tváři • Přemýšleli jste někdy, odkud se vzal kožní žlábek mezi horním rtem a nosem? A jakou vlastně plní funkci? Těmito zapeklitými otázkami se lidstvo zabývalo odjakživa a vznikla díky tomu i řada nejrůznějších poetických vysvětlení. Spolehlivou odpověď přinesli vědci až v minulém století.

Spánek je mnohem důležitější, než si myslíme, potvrdil výzkum vědců • Cítíte se neustále otrávení a frustrovaní? Rozčílíte se snadno i kvůli nepodstatné malichernosti? Pokud na vás tento popis sedí, přestože vaše povaha byla od malička spíše mírná, měli byste se zaměřit na kvalitu spánku.

OBRAZEM: Největší český outlet s oblečením bude otevřen v polovině května nedaleko letiště • Otevření nového outletu Prague The Style Outlets u Tuchoměřic nedaleko pražského letiště Václava Havla nabere zpoždění. Místo původně avizovaného termínu 26. dubna bude prvním zákazníkům zpřístupněn až 18. května. V první fázi nabídne až 115 obchodních jednotek, ve kterých budou zastoupeny lokální i mezinárodní módní značky. Celý projekt, jehož druhá fáze přinese rozšíření až na 190 jednotek, vytvoří 600–700 pracovních příležitostí. Celková investice přesahuje 70 mil. EUR. Největší outlet v Česku Nový outlet poskytne prémiové značky, nadstandardní služby, a zajímavé interiéry inspirované historickou Prahou. Jednou z jeho dalších výhod je lokalita – necelých 5 minut od Letiště Václava Havla, 25 minut z centra města a v přímém napojení na dálnici D7. V první fázi projektu bude otevřeno až 115 obchodních jednotek na ploše téměř 20 000 m² a centrum nabídne až 2 400 parkovacích míst. [gallery link="none" columns="1" size="large" ids="4957,4958,4959,4960,4961,4962,4963"] Ve finální fázi bude Prague The Style Outlets rozšířen na téměř 30 000 m² se skoro 190 obchodními jednotkami. Největší outletové centrum v České republice nabídne i řadu služeb a vybavení, jako je dětský koutek, venkovní park, bezplatná Wi-Fi nebo vrácení DPH pro návštěvníky ze zemí mimo EU. [related-post id="7673"] Projekt nabídne 600 až 700 různých pracovních příležitostí a společnost NEINVER zároveň plánuje uspořádání pracovního veletrhu před samotným otevřením centra.

Průvodce nákupem spacáku. Na co je potřeba myslet • Při každém outdoorovém dobrodružství, od kempování v přírodě po vícedenní trek, je správný spacák klíčovou součástí vašeho vybavení. Nákup spacího pytle však není jen otázkou výběru toho nejlevnějšího nebo nejdražšího modelu. Existuje několik důležitých faktorů, na které byste měli myslet, abyste si vybrali spacák, který splní vaše potřeby a poskytne vám pohodlný spánek i v nejnáročnějších podmínkách.

Zahrajte si zdarma únikovku v pražském nákupním centru! • Velkou popularitu nejen v Praze si v posledních letech získaly tzv. únikové hry.

Jak modrá a červená barva působí na naše duševní schopnosti • Chcete být kreativnější a výkonnější? Žádný problém! Stačí, když využijte barvy – konkrétně červenou a modrou. Vědci zjistili, že když se lidé dívají na červenou barvu, daří se jim o 30 % více při úkolech zaměřených na detaily, jako je vybavování si dávných vzpomínek či oprava textu. Oproti tomu modrá barva u lidí způsobuje až dvojnásobně větší kreativitu. Závěry výzkumu publikoval americký časopis Science.

Vědci zkoumali, jak barvy ovlivňují fungování našeho mozku.

Míra IQ ovlivňuje, zda vstoupíte do manželství. U každého pohlaví ale jinak • Vysoká inteligence je všeobecně společností vnímána jako pozitivní a obdivuhodná. Psychologové však už několik desítek let upozorňují na fakt, že jedinci obdaření geniálním mozkem mohou mít zároveň i určité osobnostní limity.

Zemědělské trhy na Letné nabídnou kvalitní lokální suroviny i streetfood • Září a říjen bude na muzejním dvorku Národního zemědělského muzea na Letné patřit podzimním trhům. Akce potěší zákazníky, kteří upřednostňují kvalitní lokální potraviny. Těšit se můžete i streetfood stánky s občerstvením.

IKEA bude mít pobočku na Václavském náměstí. Otevírá už ve čtvrtek • Společnost IKEA otevírá ve čtvrtek 20. září první pop-up studio v Česku. Nachází se v centru Prahy na adrese Václavské náměstí 16 a ponese jméno IKEA Point. IKEA se chce novým konceptem obchodu přiblížit svým zákazníkům a nabídnout jim prostor plný inspirace, pohodlné plánovací studio i oblíbenou kavárnu jako místo pro setkávání s přáteli i pořádání různých aktivit pro zákazníky. Podle zástupců společnosti vznikl IKEA Point jako dočasný prostor, kterým si chtějí otestovat nový koncept menších prostor v centru měst. „Obchodní domy budou stále v srdci IKEA a vždy budou místem, kam zákazníci přijdou načerpat inspiraci, prohlédnout si celý náš sortiment, vyzkoušet si ho a nakoupit vybavení do domácnosti. Chceme být ale našim zákazníkům blíž a setkávat se s nimi na více místech. Jedním z nich je právě IKEA Point na Václavském náměstí,“ vysvětluje Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, jak nový koncept zapadá do strategie IKEA. [gallery size="full" columns="1" ids="12807"] IKEA Point poskytne zákazníkům téměř 800 m² inspirace zaměřené na sortiment obývacích pokojů, který bude doplněný o aktuální limitované kolekce. Zákazníci zde mohou s pomocí odborníků z řad IKEA pohodlně plánovat své kuchyně, šatní a úložné systémy a obývací stěny. Kromě plánování bydlení a inspirace je jim k dispozici i příjemná kavárna v prvním patře IKEA Point. [gallery size="full" columns="1" ids="12813"] Design IKEA Point je pojatý v minimalistickém skandinávském duchu. Zákazníci zde najdou novinky v sortimentu, limitované kolekce i ikonické produkty, které však v prostředí pop-upu vystupují v novém světle.  V plánovacím studiu jsou veškeré vzorky materiálů v různých barevných kombinacích včetně podpůrných výrobků, jako jsou dvířka, zásuvky nebo úchytky. Zákazníci si můžou vytvořit vlastní koláž produktů a lépe si tak představit a naplánovat celkový vzhled interiéru. [gallery size="full" columns="1" ids="12812"] Pop-up je součástí globální strategie IKEA, která tento koncept testuje v několika zemích. „Pop-up je už dle názvu dočasný projekt a z naší zkušenosti z jiných zemí a průběžných výsledků víme, že podobný formát je mezi zákazníky ve světě velmi oblíbený. Budou nás velmi zajímat reakce zákazníků. Na základě výsledků projekt v průběhu roku vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké budou naše další kroky,“ uvádí lídr projektu Peter Tichý. Investice do inspirace v centru města činila 17 milionů korun. Pracovní místo zde najde 30 zaměstnanců, kteří budou zákazníkům k dispozici každý den od 9 do 21 hodin.

Hádáte se o hloupostech? Máte větší šanci na šťastný a dlouhý vztah, potvrdila studie • Američtí vědci přišli s překvapivým zjištěním. Indikátor pevného vztahu leží v něčem, co s obvyklou představou o spokojeném manželství či partnerství příliš nesouzní: v hádkách. Přesněji řečeno v tom, o jaké záležitosti je partneři vedou. Podle výzkumu se tak ve šťastném a stabilním vztahu partneři hádají o maličkosti, vyhýbají se naopak hádkám o zdraví a intimním tématům. 

Umíte si stanovit vlastní hranice? Naučit se říkat „NE“ je mimořádně důležité • Každý z nás se v průběhu života dostane do situací, ve kterých je nezbytné vyjádřit své vlastní hranice, potřeby a preference. Naučit se říkat jasné „NE“ je dovedností, která je pro mnoho lidí obtížná. Přestože se může zdát, že je snadné odmítnout žádost nebo nabídku, ve skutečnosti se často bojíme negativního ohlasu, zklamání druhých nebo pocitu viny.

V Praze za týden otevře největší český outlet s oblečením. Uvnitř to vypadá jako v centru města • Už za necelý týden, v pátek 18. května, otevře své brány nový outlet Prague The Style Outlets u Tuchoměřic nedaleko pražského letiště Václava Havla. V první fázi nabídne až 115 obchodních jednotek, ve kterých budou zastoupeny lokální i mezinárodní módní značky. Celý projekt, jehož druhá fáze přinese rozšíření až na 190 jednotek, vytvoří 600–700 pracovních příležitostí. Celková investice přesahuje 70 mil. EUR. Projekt Prague The Style Outlets chce přinést zážitkové nákupy s atmosférou nejvyhlášenějších nákupních ulic centra Prahy pod jednou střechou. Unikátní interiéry nákupních pasáží byly inspirovány reálnými předlohami pražského historického centra. Seznam všech značek naleznete ZDE Největší outlet v Česku Nový outlet poskytne prémiové značky, nadstandardní služby, a zajímavé interiéry inspirované historickou Prahou. Jednou z jeho dalších výhod je lokalita – necelých 5 minut od Letiště Václava Havla, 25 minut z centra města a v přímém napojení na dálnici D7. V první fázi projektu bude otevřeno až 115 obchodních jednotek na ploše téměř 20 000 m² a centrum nabídne až 2 400 parkovacích míst. [gallery columns="1" size="full" link="none" ids="4957,4958,4959,4960,4961,4962,4963"] [wp_ad_camp_1] Ve finální fázi bude Prague The Style Outlets rozšířen na téměř 30 000 m² se skoro 190 obchodními jednotkami. Největší outletové centrum v České republice nabídne i řadu služeb a vybavení, jako je dětský koutek, venkovní park, bezplatná Wi-Fi nebo vrácení DPH pro návštěvníky ze zemí mimo EU. Projekt nabídne 600 až 700 různých pracovních příležitostí a společnost NEINVER zároveň plánuje uspořádání pracovního veletrhu před samotným otevřením centra.