Psychologické triky supermarketů. Proč skoro vždycky utrácíme víc, než chceme a potřebujeme

MagazínTereza Běhalová22. října 20213 minuty čtení

Foto: Unsplash

Supermarkety jsou již tři desítky let nedílnou součástí českého trhu s potravinami. A stejně tak dlouho nás jejich provozovatelé podvědomě nutí, abychom u nich utratili co nejvíce peněz. Odhalujeme psychologické finty, které na nás úspěšně aplikují.

Není náhoda, že nejčastěji nakupované druhy zboží jsou často rozprostřené po celé ploše supermarketu. Zatímco u vchodu vás uvítá nabídka ovoce a zeleniny, pro mléko musíte dojít až na druhý konec prodejní plochy. A pečivo pak najdete schované třeba až před pokladnami. Proč? Během procházení obchodem je na zákazníky nastražena spousta dalších lákadel, kterým je těžké odolat. Často se pak stane, že i když jste původně šli jen pro jednu konkrétní věc, v nákupním košíku máte spoustu dalších položek. A protože po čase si všichni stálí zákazníci na uspořádání regálů zvyknou, v pravidelných cyklech dochází v každé prodejně k přeskupení.

Obchodníci chtějí, abyste v supermarketu strávili co nejvíce času. I z tohoto důvodu nejsou prakticky v žádném supermarketu okna, která by propouštěla denní světlo. Stabilní světelné podmínky v kombinaci s pečlivě zvolenou hudbou vytvářejí příjemné prostředí, ze kterého se nikomu nechce odejít. Proč by to dělal, když je všude hromada pečlivě vyskládaných výrobků, s krásnými barevnými etiketami, čerstvě vypadající potraviny a lákavé slevy. To všechno dohromady způsobuje vyplavování hormonu štěstí dopaminu. My jako zákazníci se tak cítíme spokojeně a rádi se vracíme.

Abyste v supermarketu doopravdy ušetřili, musíte si vždy vybrat cenově výhodnější balení. Cena přepočtená na množstevní jednotku je sice u potravin napsaná, ovšem tak malým písmem, že se častěji necháme zlákat akční slevou. Například 150 gramů jogurtu v akci za 9,90 Kč stojí ve skutečnosti více, než půlkilové balení identického výrobku za 25 Kč. Samozřejmě, že roli zde hraje i cena obalového materiálu, ale to nemusí být vždy pravidlem. Někdy je to totiž přesně naopak – velké rodinné balení může být mnohem dražší než čtyři kusy menšího.

Aby nás obchodníci do supermarketu přilákali, často opakují slevové akce na stále stejné druhy zboží. Dobře vědí, že kromě akčního pracího prášku a instantní kávy nakoupíme i něco navíc. Skvělým způsobem, jak si své klienty zavázat, jsou i tzv. body za nákup. Nejenže díky nim obchodníci přesně vědí, co nejčastěji nakupujete, ale ještě mají jistotu, že k nim budete chodit pravidelně.

Samostatnou kapitolou je pak umístění samotného zboží v regálech. To nejdražší (nebo nejvýnosnější pro obchodníka) bývá nejčastěji umístěno v úrovni očí, zatímco levnější se častěji skrývá úplně dole. Nástraha v podobě čokolád, bonbonů a nejrůznějších snacků pak číhá na samém konci supermarketu u pokladen, kde po nich při čekání ve frontě na placení sáhne čas od času úplně každý.

Zdroj: https://www.buzzfeed.com/josieayre1/supermarket-psychology, https://thewest.com.au/lifestyle/health-wellbeing/psychological-tricks-supermarkets-use-to-make-you-spend-more-ng-b88737696z, https://www.irishtimes.com/news/consumer/twenty-two-ways-supermarkets-trick-you-into-spending-more-money-1.4393323

Nepřehlédněte

Co by extroverti měli vědět o introvertech • Ve společnosti se setkáváme s nejrůznějšími typy lidí. Jedni jsou za každých okolností středem pozornosti, druzí raději sedí tiše v koutě. Právě introverti jsou kvůli své povaze, kdy příliš moc nemluví a dávají si na čas, aby se uvolnili, často považováni extrovertnějším okolím za arogantní, namyšlené a náladové. To však vůbec není pravda. Introvertní lidé mají jen jiný pohled na život a mezilidské vztahy. Co by měli extroverti vědět o introvertech?

Využijte karanténu ve svůj vlastní prospěch • Pryč jsou doby, kdy nikdo neměl na nic čas. Koronavirus vnesl do našich životů strach a nejistotu, zároveň ale každému nabízí možnost provést generální úklid a důkladný průzkum vlastního nitra. Je to příležitost, jaká se dlouho nemusí opakovat. Hloupý je proto každý, kdo si tuto šanci nechá ujít.

Proč na fotkách nevypadáte dobře? Vytváříme si falešnou představu o vlastním vzhledu • Smíření se s vlastním vzhledem patří podle psychologů mezi základní znaky vyzrálé osobnosti. V praxi ale jen málokdo bývá spokojený s tím, jak ho někdo druhý zachytil na fotografii. Proč tomu tak je?

Vyčarovat hezký den druhému člověku většinou nic nestojí • V dnešním hektickém světě často zapomínáme, jak velký vliv máme na druhé lidi. I malá a zdánlivě nevýznamná gesta mohou vytvořit řetězovou reakci pozitivní energie a způsobit, že se druhý člověk cítí opravdu dobře. Ať už je to úsměv, laskavá slova nebo drobné překvapení, vaše snaha dokáže udělat hezčí den nejen druhým, ale nakonec i vám.

Spánek je mnohem důležitější, než si myslíme, potvrdil výzkum vědců • Cítíte se neustále otrávení a frustrovaní? Rozčílíte se snadno i kvůli nepodstatné malichernosti? Pokud na vás tento popis sedí, přestože vaše povaha byla od malička spíše mírná, měli byste se zaměřit na kvalitu spánku.

IKEA bude mít pobočku na Václavském náměstí. Otevírá už ve čtvrtek • Společnost IKEA otevírá ve čtvrtek 20. září první pop-up studio v Česku. Nachází se v centru Prahy na adrese Václavské náměstí 16 a ponese jméno IKEA Point. IKEA se chce novým konceptem obchodu přiblížit svým zákazníkům a nabídnout jim prostor plný inspirace, pohodlné plánovací studio i oblíbenou kavárnu jako místo pro setkávání s přáteli i pořádání různých aktivit pro zákazníky. Podle zástupců společnosti vznikl IKEA Point jako dočasný prostor, kterým si chtějí otestovat nový koncept menších prostor v centru měst. „Obchodní domy budou stále v srdci IKEA a vždy budou místem, kam zákazníci přijdou načerpat inspiraci, prohlédnout si celý náš sortiment, vyzkoušet si ho a nakoupit vybavení do domácnosti. Chceme být ale našim zákazníkům blíž a setkávat se s nimi na více místech. Jedním z nich je právě IKEA Point na Václavském náměstí,“ vysvětluje Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, jak nový koncept zapadá do strategie IKEA. [gallery size="full" columns="1" ids="12807"] IKEA Point poskytne zákazníkům téměř 800 m² inspirace zaměřené na sortiment obývacích pokojů, který bude doplněný o aktuální limitované kolekce. Zákazníci zde mohou s pomocí odborníků z řad IKEA pohodlně plánovat své kuchyně, šatní a úložné systémy a obývací stěny. Kromě plánování bydlení a inspirace je jim k dispozici i příjemná kavárna v prvním patře IKEA Point. [gallery size="full" columns="1" ids="12813"] Design IKEA Point je pojatý v minimalistickém skandinávském duchu. Zákazníci zde najdou novinky v sortimentu, limitované kolekce i ikonické produkty, které však v prostředí pop-upu vystupují v novém světle.  V plánovacím studiu jsou veškeré vzorky materiálů v různých barevných kombinacích včetně podpůrných výrobků, jako jsou dvířka, zásuvky nebo úchytky. Zákazníci si můžou vytvořit vlastní koláž produktů a lépe si tak představit a naplánovat celkový vzhled interiéru. [gallery size="full" columns="1" ids="12812"] Pop-up je součástí globální strategie IKEA, která tento koncept testuje v několika zemích. „Pop-up je už dle názvu dočasný projekt a z naší zkušenosti z jiných zemí a průběžných výsledků víme, že podobný formát je mezi zákazníky ve světě velmi oblíbený. Budou nás velmi zajímat reakce zákazníků. Na základě výsledků projekt v průběhu roku vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké budou naše další kroky,“ uvádí lídr projektu Peter Tichý. Investice do inspirace v centru města činila 17 milionů korun. Pracovní místo zde najde 30 zaměstnanců, kteří budou zákazníkům k dispozici každý den od 9 do 21 hodin.

IKEA na Václavském náměstí otevřela. Podívejte se, jak to vypadá uvnitř • Dnes přesně v 9 hodin ráno se poprvé otevřely dveře prvního pop-up studia společnosti IKEA v Česku. Zajímá vás, jak to vypadá uvnitř?

Proč inteligentní lidé nejsou šťastní a co se s tím dá dělat • Štěstí můžeme definovat jako pocit dlouhodobé pohody a životní spokojenosti. Touží po něm snad každý, ale jeho vnímání je značně subjektivní. Pro někoho znamená štěstí spokojený rodinný život, jiní touží po úspěšné pracovní kariéře a finančním zajištění. Existuje ale řada lidí, kteří šťastní nejsou, i když jim nic z toho nechybí. Vědci zjistili, že pocity osamělosti, smutku a melancholie zažívají i přes příznivé životní podmínky a naplnění všech materiálních potřeb především nadprůměrně inteligentní lidé. Proč to tak je?

Inteligence může být překážkou na cestě za štěstím.

Poznat narcise můžete na první pohled. Prozradí ho obočí • Miloš Zeman, Donald Trump, Marilyn Monroe, Leonid Brežněv, Simon Cowell nebo Madonna. Všechny zmíněné osobnosti spojuje jeden společný rys – husté nebo výrazné obočí. Kanadští psychologové prokázali, že tito lidé mohou mnohem častěji trpět narcistickou poruchou osobnosti.

Vybrat správný olivový olej není žádná věda. Víme, na co si dát pozor • Olivový olej patří mezi nejzdravější suroviny na světě a v posledních letech se úspěšně zabydlel i v českých kuchyních. Výrobci na trhu nabízejí desítky nejrůznějších variant, které se liší nejen cenou a obalem, ale i kvalitou. Poradíme vám, jak se v nich správně zorientovat.

Obchodní centrum na pražském Chodově od září změní název • Návštěvníci největší pražské nákupní galerie si budou muset od podzimu zvykat na nový název. Centrum Chodov se bude nově jmenovat Westfield Chodov. Změnu ohlásil vlastník centra, společnost Unibail-Rodamco-Westfield, které v Praze patří ještě nákupní centra na Zličíně a na Černém Mostě.

Nové pražské obchodní centrum za měsíc otevírá. Nabídne desítky obchodů • Nově vzniklé nákupní, volnočasové a kancelářské Centrum Stromovka oznámilo, že svůj provoz zahájí ve čtvrtek 21. listopadu. Na celkové ploše 15 700 m² nabídne více než 90 obchodních jednotek, ale také kancelářské prostory a 500 parkovacích míst.

Nakupujete přes internet? Obchodníka byste si měli důkladně prověřit • V posledních dnech se spotřebitelé stále častěji obracejí na Českou obchodní inspekci (ČOI) s tím, že zaplatili na internetu za roušky či respirátory, které nedorazily. Inspekce proto nabádá zákazníky, aby se při online nakupování drželi několika základních doporučení.

Osamělost je epidemie moderní doby. Výrazně zvyšuje riziko demence a řady dalších nemocí • Demence je závažné duševní onemocnění, které postihuje především lidi ve vyšším věku. Projevuje se postupným ubýváním kognitivních funkcí – paměti, intelektu a motivace. Odborníci nyní zjistili, že na rozvoji této choroby může mít zásadní vliv i dlouhodobý pocit osamělosti.

Jídla od babičky připomínají bezstarostné dětství. Proto je tolik milujeme, i když by šly připravit mnohem lépe • Svíčková na smetaně s houskovými knedlíky, rajská omáčka, klasické české rizoto nebo pečené kuře s bramborovou kaší. Také to nejlepší jídlo vašeho života vařila vaše babička? Možná vás jen klamou dávné vzpomínky a všechno je úplně jinak. Ne vždy je zkrátka jídlo z babiččiny kuchyně objektivně tím nejlepším, které jste kdy jedli.

Čtyřdenní pracovní týden si na měsíc vyzkouší statisíce Čechů • Pracovní trh v příštích deseti letech výrazně změní nastupující automatizace, digitalizace a umělá inteligence. Řada profesí úplně zanikne a poptávka po lidské práci se částečně sníží. Takové jsou alespoň prognózy některých expertů. Po celém světě si už nějaký čas všichni lámou hlavu, jak na tyto změny reagovat. Jednou z variant je zavedení čtyřdenního pracovního týdne, případně zkrácení pracovního dne o jednu až dvě hodiny. Část Čechů si přitom již brzy vyzkouší, jaké to je pracovat pouze 4 dny v týdnu.

Máte vzdorovité dítě? Podle psychologů je to jedině dobře • Trápí vás neustálé odmlouvání vašich potomků? Podle amerických psychologů byste za to měli být spíše rádi. Hodné a poslušné děti totiž podle nich v dospělosti mnohem častěji podléhají alkoholu a drogám, nedokáží se výrazněji prosadit a jejich život tak může být celkově méně kvalitní.

Umíte si stanovit vlastní hranice? Naučit se říkat „NE“ je mimořádně důležité • Každý z nás se v průběhu života dostane do situací, ve kterých je nezbytné vyjádřit své vlastní hranice, potřeby a preference. Naučit se říkat jasné „NE“ je dovedností, která je pro mnoho lidí obtížná. Přestože se může zdát, že je snadné odmítnout žádost nebo nabídku, ve skutečnosti se často bojíme negativního ohlasu, zklamání druhých nebo pocitu viny.

Jeden druh snů značí dobré duševní zdraví a vyrovnanost • Lidské sny patří stále mezi vědou ne zcela probádané oblasti. Nevíme přesně, proč vlastně v noci sníme. Podle některých se jedná o výsledek náhodné činnosti neuronů, jiní sny považují za okno do našeho podvědomí a přisuzují jim velký význam.

Zažeňte špatnou náladu. I v karanténě můžete prožívat štěstí • Pandemie koronaviru opět zahnala většinu lidí do domácí izolace. Současná situace představuje velký nápor na psychiku. Není přitom výjimkou, že se s ní těžce vyrovnávají i jinak odolní jedinci. Co dělat, abyste se doma nezbláznili?