Rok 1891: Létací stroj na elektřinu podle Edisona. Bude možné ho někdy sestrojit?

MagazínKristián Vích2. ledna 20213 minuty čtení

První let bratrů Wrightových, 17. prosince 1903

Foto: John T. Daniels, Wikimedia Commons CC0

Lidé od nepaměti snili o tom, že se naučí létat. Na konci 19. století už sice existovaly vzducholodě a horkovzdušné balóny. Úvahy mnohých ale tehdy směřovaly k efektivnějším strojům, které by byly rychlejší a dostupnější.

V roce 1891 se novináři zeptali Thomase Edisona, jestli někdy bude možné sestrojit létající stroj na elektřinu. Slavný vynálezce jim řekl, že snad možná v některém z příštích století ano, ale že prý je v této otázce spíše skeptický. Přitom už o 12 let později (1903) bratři Wrightové poprvé vzlétli se svým motorovým kluzákem. A za dalších 36 let (1939) vzlétlo do vzduchu první proudové letadlo.

Pravda, dnešní letadla sice na elektřinu nelétají. Možná se to ale v následujících letech změní. Přečtěte si nyní článek z Národních listů z 8. ledna 1891, ve kterém Thomas Edison vysvětluje svůj názor na elektrické létající stroje.

Edison a létací stroje

Na otázku, jež mu onehdy byla předložena: »Nepřemýšlel jste nikdy na to, vynalézt létací stroj, jenž by byl hnán silou elektrickou?«, odpověděl Edison: »Konal jsem některé pokusy v tomto oboru. Čmelák jest pěkným modelem pro předběžná studia k létacímu stroji. Čím více však jej pozoruji, tím spletitější zdá se mi být otázka létacího stroje. Čmelák lítá jedině pomocí hybné síly, to jest, jest výhradně odkázán na rychlé pohyby svých křídel. Ani vítr ani pera nehrají ta nijakou úlohu. Má křídla malá, jež nejsou v nijakém poměru k jeho velkému, těžkému tělu, a každému pozorovateli musí být nápadno, že se pohybují s ohromnou rychlostí, jakmile čmelák se dá v let. Proto jest tento hmyz zcela přirozeně modelem létacího stroje, poněvadž jest odkázán jedině na vlastní sílu. Avšak čmelák na př. nedovede unést dvojnásobnou tíži svého těla v letu a kdyby se vynalezl létací stroj dle tohoto principu, nedovedl by bezpochyby také více, než zvednout vlastní tíži. Křídla létacího stroje musila by býti malá, aby umožnila rychlý pohyb. Mohlo by se snad docílit, aby nesl jednoho člověka, ale i to s užitím značné hybné síly. U ptáků děje se létání jinak. Vezměme na př. racka. Pták ten má zase křídla poměrně velká, jichž hnací síla opět jest nepoměrně malá a pták dá se odnášet spíše větrem, jako papírový. Málokdy vidíte racka pohybujícího křídly, většinou plyne majestátně ku předu. To by se nedalo létacím strojem nikdy dosáhnout, aspoň ne v tomto pokolení, poněvadž nám je skryto tolik přírodních zákonů. Já sám, co se týče létacích strojů, nejsem optimistou, poněvadž nám příroda klade jisté meze. Snad zůstane to vyhraženo příštím stoletím. Ale s budoucností nemám co dělat a nedovedu si také učinit představu o věcech, jež sáhají mimo obor mého ducha.«

– Národní listy, 8. 1. 1891. Autor neuveden.

Nepřehlédněte

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Zemřela Eva Jurinová, známá moderátorka a hlas metra linky B • Po dlouhé a těžké nemoci zemřela 3. ledna ve věku 67 let známá moderátorka a novinářka Eva Jurinová. Informaci přinesla stanice CNN Prima News.

21. 10. 1868: Pražanům bude představen Singerův šicí stroj pro domácnosti • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

10. 2. 1868: Ženich se nedostavil na svatbu. Nevěsta nepřestává doufat • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

7. 9. 1868: Drzý zloděj ukradl ženě psa. Vymlouval se, že je velkým milovníkem zvířat • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Britští muži dávali najevo své bohatství podivnou úpravou nehtů • Pokud si říkáte, že žijeme ve zvráceném světě sociálních sítí, kde řada lidí nemá žádnou soudnost, možná vás překvapí článek z roku 1901. Národní listy přinesly zprávu o zvláštní módě, která se rozšířila mezi bohatými britskými muži.

Geniální marketingový trik. Spisovatel vymyslel, jak udělat reklamu nové knize skoro zadarmo • Říká se, že když se chce, všechno jde. Dokládá to i případ z Paříže z počátku 20. století, o kterém v lednu 1904 napsaly v Praze vydávané Národní listy. Jistý francouzský spisovatel, jehož jméno ovšem článek nezmiňuje, přišel na způsob, jak udělat svojí nové knize téměř bezplatnou reklamu po celém městě.

EasyJet bude od příštího roku létat z Prahy na londýnské letiště Southend • Letecká společnost easyJet oznámila novou přímou linku mezi Prahou a Londýnem, kterou spustí během letního letového řádu 2018.

Letecký dopravce easyJet se údajně potýká s finančními problémy.

Módní ikona Hana Podolská. Smutný příběh legendární pražské podnikatelky • Říkali jí česká Coco Chanel. V jejím salonu na Jungmannově náměstí v Praze si v dobách první republiky podávaly dveře manželky ministrů a továrníků, ale i slavné herečky Jarmila Novotná, Růžena Nosková, Hana Vítová, Adina Mandlová či Lída Baarová. Životní příběh české módní ikony je pozoruhodnou výpovědí o neuvěřitelné píli a cílevědomosti, zároveň ale i smutným mementem naší poválečné historie.

Česká Coco Chanel Hana Podolská.

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

23. 6. 1890: Chasník prý střílel na krysy. Zasáhl ale malou holčičku • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Rok 1891: Drsné soužití Eskymáků. Domácí násilí na mužích, útoky nožem i láskyplné usmiřování • Na konci 19. století nebyl svět tak propojený jako dnes. Lidé příliš necestovali, a tak si o vzdálených zemích a jejich obyvatelích většinou mohli pouze přečíst v knihách nebo novinách.

25. 10. 1889: Pražané si stěžují na nedostatečné osvětlení ulic • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

7. 8. 1890: Nebezpečné stromy, týrání koňů a oběšený učen • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Těšnovský tunel čekají noční uzavírky • Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude probíhat uzávěra Těšnovského tunelu. S omezením počítejte od 23. 4. 2018 do 25. 4. 2018 vždy v noci od 23:00 hod. do 05:00, kdy bude uzavřen tubus VODA (směr centrum) a druhý tubus bude obousměrný. Od 25. 4. 2018 do 27. 4. 2018 vždy v noci od 23:00 hod. do 05:00. se uzavře tubus MĚSTO (směr Karlín) a druhý tubus bude naopak obousměrný.

3. 9. 1889: Pokus o usmíření rozhádaných manželů zhatila prolitá krev • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Běchovice a Horní Počernice spojuje nová cyklostezka • Praha slavnostně otevřela nově vybudovanou cyklostezku mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích zhruba 300 metrů od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Její délka je 1 433 m, šířka 3 m a povrch má z asfaltového betonu. „Výstavba nové cyklostezky byla zahájena na začátku loňského října a jsme rádi, že se nám podařilo stihnout její otevření s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu. Občané Prahy ji tak mohou začít využívat již nyní na samotném začátku cyklistické sezóny,“ říká Matěj Fichtner, náměstek generálního ředitele TSK, a. s. [related-post id="10352"] Otevření nové cyklostezky si nenechali ujít ani náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a starosta MČ Prahy Běchovic Ondřej Martan, kteří se zástupci TSK a zhotovitelem spol. Strabag zahájil její provoz. „Běchovice jsou jednou z opravdu dynamicky se rozvíjejících městských částí Prahy a jsem rád, že se nám daří naši městskou část neustále zvelebovat a zpříjemnit tak život a cestování nejen místních, ale i ostatních obyvatel Prahy,“ říká starosta Běchovic Ondřej Martan. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích, cca 300 m od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Součástí výstavby cyklostezky jsou také úpravy stávajících zastávek MHD, dopravního značení i sadové úpravy a přeložky veřejného osvětlení. [related-post id="10628"] „Pro tento rok se nám podařilo prosadit zásadní navýšení finančních prostředků pro rozvoj cyklistiky v Praze. Zájem o tento způsob přepravy neustále roste a naším úkolem je zajistit, co nejlepší podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu. Jsem tedy velice rád, že se nám to daří a tato nová cyklostezka je toho důkazem,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. Prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. investovala Praha v loňském roce více než 33 milionů korun do projektů, které zlepšily podmínky pro cyklisty na celém území Prahy. Dalších 17,6 milionů korun poskytla městským částem jako účelovou dotaci na přípravu nebo na samotnou opravu povrchů či výstavbu nových cyklostezek a v letošním roce se počítá s investicemi ve výši téměř 100 milionů korun.

19. 11. 1889: Řešení nedostatku lékařů a odpor proti pivním tlakostrojům • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Prosecká ulice projde kompletní rekonstrukcí • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 21. září 2020 s rozsáhlou rekonstrukcí povrchů komunikace a chodníků v Prosecké ulici.

Proměnu Prahy za posledních 200 let ukazuje nová výstava • Kudy tekla Vltava v době našich praprababiček? Jak vzniklo Jižní Město? Jak se proměnil Karlín od Sametové revoluce? A co se změnilo ve vaší čtvrti? To vše se dozvíte na nové interaktivní výstavě s názvem „Dvě Prahy: Město z ptačí perspektivy“ v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Výstava ukazuje prostřednictvím plánů a leteckých snímků vývoj hlavního města za posledních dvě stě let. Od 3. do 29. března 2020 se může každý proměnit v průzkumníka své pražské čtvrti a navštívit ji v letech od počátku 19. století do současnosti.

Výstava v Centru architektury a městského plánování.