Diskuze: Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít

Zpět na článek

Nepřehlédněte

Krabice od pizzy do papíru nepatří. Umíte správně třídit odpad? Tohle jsou nejčastější chyby • V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i to, co do nich nepatří. K nejčastějším omylům při recyklaci patří třídění plat od vajec, krabic od pizzy nebo papírových kapesníčků. Pražanům dokážou pořádně zamotat hlavu i produkty ze specifických materiálů, mezi které se řadí polystyren, tlakové obaly od sprejů, zrcadla nebo vysloužilé pneumatiky. Následující manuál napoví, jak se vyvarovat nejčastějších přehmatů.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů • Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu.

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Kam vyhodit obal od zubní pasty? Nová kampaň testuje známé tváře • Svozová společnost Pražské služby se během letních prázdnin zaměří na téma správného třídění odpadu a předcházení jeho vzniku. V rámci online kampaně pětice známých osobností podstoupí tzv „Třídicí kvíz“. Jako první si ho vyzkoušel herec, scenárista a bojovník v MMA Jakub Štáfek.

Praha zlikviduje obrovskou skládku u Velké Chuchle • Desítky let stará skládka, která se nachází v jámových lomech mezi městskými částmi Slivenec a Velká Chuchle, se v sedmdesátých letech minulého století rozrostla i na volný terén a zabírá asi patnáct hektarů pozemků. Celé okolí nyní Praha zrevitalizuje a kopec plný odpadků bude sanován a pokryt jílem, aby tu do budoucna mohlo vzniknout místo pro trávení volného času pro obyvatele Prahy. Skládka nyní vytváří umělý kopec, jehož vrchol dosáhl výšky 345 m n. m. Její prostor zasahuje do ochranné zóny Přírodního parku Radotínsko-Chuchelského háje a Přírodní rezervace Homolka, což je potřeba v co nejbližší době změnit. Praha se tak rozhodla využít možnost čerpání z evropského Fondu soudržnosti a podala žádost o finanční podporu Operačního programu Životní prostředí 2014–2020. „Věřím, že se díky kvalitnímu projektu revitalizace a sanace podaří území ozdravit a lidem zpřístupnit nové území o celkové rozloze 12 hektarů. Přála bych si, aby byl projekt v roce 2022 úspěšně dokončen a mohl sloužit jako další odpočinková a oddychová zóna pro Pražany, s čímž se počítá v územním plánu. Je však ještě třeba vést jednání o výkupy zbývajících cca sedmi procent pozemků, které jsou zatím v soukromém vlastnictví,“ doplnila radní hl. m. Prahy Jana Plamínková. V roce 2015 zahájil magistrát přípravu sanace spojenou s rekultivací dotčeného území. Samotná sanace a revitalizace pak byla rozdělena do tří fází. V první fázi bude upraveno území k zajištění odvodnění silnice, která vede okolo kopce. Částečně bude sanována také kotevní zeď, která zajistí stabilitu bývalé skládky tak, aby se dále neposouvala. V posledních letech se totiž snižovala o dva centimetry za rok. Současně bude také provedena výměna povrchu asfaltové komunikace pod okrajem skládky. První fáze by měla skončit v roce 2020. V druhé fázi bude provedeno jílové zatěsnění a bude dokončen systém odvodnění žulovými žlaby. Současně bude probíhat dosadba stromů i dřevin. Poslední fáze projektu počítá s realizací odpočinkových míst, hracích prvků, altánů, pěších cest a osetím travou. Obě fáze by měly být hotovy do konce roku 2022.

Pražané poctivě třídí, odpadu ale produkují čím dál víc • V barevných kontejnerech na tříděný odpad skončilo v loňském roce bezmála 57 tisíc tun odpadu. Nejvíce se třídil papír a sklo. Narostlo i množství komunálního odpadu. Toho pražské svozové společnosti svezly přes 264 tisíc tun.

Do Havlíčkových sadů se vrátil nezvaný host • Radnice Prahy 2 musí nechat pokácet dva jehličnany v Havlíčkových sadech. Usychaly od loňského podzimu. Nyní se potvrdilo napadení kůrovcem. Stromy i dřevní hmota tak budou odstraněny, aby se kůrovec nešířil dál.

Nový vůz pražských popelářů popelnici vysype i umyje • Pražské služby hlásí další novinku ve vozovém parku. Speciální kuka vůz nejenže sveze odpad, ale zároveň vyčistí popelnici či kontejner. Vozidlo je vedle klasického vyklápěče odpadových nádob vybaveno mycím zařízením s tryskami. Pražské služby tak mohou celý proces realizovat mnohem efektivněji. Mytí odpadových nádob patří mezi méně známé činnosti svozových firem. Pražské služby doposud prováděly mytí odpadových nádob pomocí dvou speciálních vozidel. Vyčištění ale předcházel výsyp popelnice pomocí běžného popelářského auta. „Obě vozidla se vždy potkala na svozové trase a společně se podílela na celém postupu. Nyní můžeme celý proces realizovat mnohem efektivněji, a navíc není nutné vypravovat kuka vůz a myčku společně. Původní dvě specializované myčky odpadových nádob zůstávají součástí našeho vozového parku i nadále,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Čisté do několika vteřin Nové třínápravové vozidlo značky Mercedes-Benz je na první pohled k nerozeznání od běžného popelářského auta. Výsyp a vyčištění popelnice nebo kontejneru trvá asi deset vteřin. K čištění se používá horká voda s desinfekčním prostředkem. „Nejprve je proveden výsyp odpadu a následuje čištění. Špinavá voda se zachytává do tzv. sběrné vany a následně odtéká do samostatné nádrže, která je součástí vozu. Po vykonané práci je pak znečištěná voda odvezena do deponie v areálu Pražských služeb“, doplňuje mluvčí Radim Mana. Nejen pro bioodpad jako stvořené V testovacím režimu byl nový kuka vůz vyzkoušen při svozu bioodpadu, kde se osvědčil. „Máme ověřeno, že naše novinka vyčistí i několik let používanou a nemytou nádobu. Právě u bioodpadu se občas setkáváme se značným množstvím usazeného zbytkového materiálu. S tím je spojen i nelibý zápach, a to zejména v letních měsících,“ konstatuje Radim Mana. V příštích týdnech bude novinka nasazena mezi ostatní popelářská auta při běžném provozu v rámci komerčního svozu bioodpadu. Naplánováno je i mytí při svozu směsného odpadu v metropoli. Špína zevnitř i zvenčí Aktuálně jsou Pražské služby vybaveny třemi vozidly, které čistí odpadní nádoby, a to od malé popelnice o objemu 70 l až po velké 1100l kontejnery. Dvě starší myčky navíc dovedou nádoby umýt i zvenčí. Celý kontejner či popelnice jsou spolknuty zadní mechanickou částí vozu a vodní trysky se postarají o kompletní vyčištění. „Nové popelářské auto sice umývá jen vnitřek nádob, ale v zimě, kdy není čištění obvyklé, lze odmontovat mycí hlavici s tryskami a vůz může svážet odpad. Starší mycí speciály jsou obvykle uloženy k zimnímu spánku,“ vysvětluje mluvčí Mana. Pro externí čistění nádob Pražské služby ještě disponují menším vozidlem s nádrží a ruční tlakovou myčkou wap. Tato technika je využívaná v hůře dostupných lokalitách a pro čištění nádob se spodním výsypem. Službu mytí si často objednávají hotelová zařízení, a to u všech typů odpadových nádob pro různé komodity. Čistění popelnic na směs je v oblibě u správců či majitelů objektů. Ve výjimečných situacích se přistupuje i k výměně nádob za nové. Pražské služby se v metropoli starají asi o 140 tisíc popelnic a kontejnerů. Vozidlo s mycím zařízením zvládne stovky kusů v rámci jedné směny.

Roušky a respirátory je nutné zlikvidovat bezpečným způsobem • Pražské služby vydaly pro občany doporučení správného postupu při likvidaci masek, respirátorů, roušek a dalších ochranných a hygienických pomůcek.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Pražská zoo vyhlásila válku palmovému oleji. Nenajdete tam už ani kapku • Na 1. února připadá Den bez palmového oleje. Pěstování palmy olejné, ke kterému v tropech dochází v ohromném měřítku, je příčinou likvidace tropických deštných lesů a mizení stovek a stovek rostlinných i živočišných druhů. Zoo Praha proto palmový olej ze svého areálu zcela eliminovala.

Orangutan sumaterský je považován za škůdce palem olejných a na plantážích je intenzivně pronásledován a zabíjen.

Praha chce být zelenější. Do konce desetiletí výrazně sníží emise • Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém čtvrtečním zasedání schválilo Klimatický plán hl. m. Prahy pro rok 2030. Dokument počítá se snížením objemu produkovaných emisí oxidu uhličitého o 45 % oproti roku 2010, čehož se má dosáhnout realizací 69 konkrétních opatření. Finální znění plánu doznalo dílčího zpřesnění na základě pozměňovacích návrhů přijatých zastupitelstvem. Klimatickému plánu vyjádřila podporu i Hospodářská komora hl. m. Prahy.

Lidé se zbavují vánočních stromků. Ne každý to ale dělá správně • Na Tři krále bychom měli odstrojit vánoční stromeček. Alespoň tak velí tradice. Víte, jak s vysloužilým stromečkem správně naložit? A jaký osud ho pak čeká?

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Pražané jsou vzorní, loni vytřídili rekordní množství odpadu • Pražané v roce 2017 vytřídili nejvíce odpadu za posledních třináct let. V barevných kontejnerech na separovaný odpad skončilo přes 54 tisíc tun odpadu. Od roku 2005 pak bylo podle údajů Pražských služeb sebráno 635 tisíc tun tříděného odpadu. Svozové společnosti svezly více než 260 tisíc tun směsného odpadu.

Za odkládání odpadu u popelnic hrozí vysoká pokuta. Praha chce tento nešvar vymýtit • Pražské služby se pouští do boje proti odkládání odpadu u popelnic a kontejnerových stání. V těchto dnech spouští kampaň, jejímž cílem je eliminovat tento zlozvyk, nabídnout řešení konkrétních situací a zvýšit povědomí Pražanů o správné likvidaci odpadu. 

Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Praha patří mezi města s největším podílem zeleně na světě • Podíl parků, lesů a další zeleně je v Praze třináctý největší mezi městy na světě. Vyplývá to z indexu HUGSI za rok 2020, který mapuje městskou vegetaci. Při jeho zpracování prověřila společnost Husqvarna celkem 155 měst z 60 zemí světa.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Kam vyhodit vánoční stromek? Do popelnice nepatří, připomínají Pražské služby • Pražané se letos vánočními stromky vybavili dříve než v minulých letech. I proto se mnozí budou tohoto tradičního symbolu Vánoc zbavovat dříve. Pražské služby v souvislosti s tím upozorňují, že vysloužilý vánoční stromek nepatří do popelnice, protože zaplní téměř celou nádobu a do dalšího svozu znemožní její užívání. Správný postup při jeho vyhození se liší podle přístupnosti a umístění popelnic na směsný odpad.

Pražané hojně navštěvovali sběrné dvory i během nouzového stavu • Sedm sběrných dvorů Pražských služeb loni přijalo celkem 38 923 tun odpadu. Největší nápor zažívají pracovníci sběrných dvorů v dubnu a květnu. Letos došlo kvůli nouzovému stavu k jejich přechodnému uzavření. Následkem toho se odpad začal hromadit u kontejnerových a popelnicových stání a v ulicích metropole vznikaly černé skládky.

Třídění kovových obalů má svá pravidla. Část lidí stále chybuje • Za prvních sedm měsíců tohoto roku skončilo v pražských šedých kontejnerech 236,6 tun kovových obalů. To je jen o něco málo méně než za celý loňský rok 2018. Obsah kontejnerů končí v areálu Pražských služeb, kde s dotříděním železných a neželezných kovů pomáhá nová poloautomatická linka.

Češi třídí odpad svědomitě, ale občas se dopouštějí chyb • Češi jsou dlouhodobě považováni za premianty v třídění odpadu. V loňském roce bylo do barevných kontejnerů odevzdáno rekordních 49 kilogramů papíru, plastů, skla a nápojových kartonů na jednoho obyvatele. K pravidelnému třídění se podle průzkumu hlásí 73 % populace, což nás řadí na špičku evropského žebříčku. I přesto je ale stále prostor na zlepšení, a to nejen co do množství, ale i kvality. Některé druhy odpadu totiž část lidí stále netřídí správně.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.