Zabiják jménem sůl. Lidé překračují doporučenou dávku a často o tom ani neví

6. března 2019 ∙ 09:12
Kristián Vích
Sůl nad zlato? Ano, ale jen v omezeném množství.
Sůl nad zlato? Ano, ale jen v omezeném množství. ∙ Foto: Archiv

Sůl je pro lidské tělo sice nepostradatelná, ale nadměrný příjem představuje obrovské zdravotní riziko. Doporučené denní množství soli přitom často překračujeme, aniž bychom si to uvědomovali. Upozorňuje na to kampaň s názvem World Salt Awareness Week, která probíhá v těchto dnech.

Cílem každoroční celosvětové kampaně je varovat před nadměrnou konzumaci soli v potravě a informovat o negativním vlivu této spotřeby na lidské zdraví. Letošní ročník se zaměřuje na tzv. skrytou sůl.

Za optimální denní množství soli pro dospělého člověka se považuje 5 gramů, což je asi jedna čajová lžička. Pro děti je toto množství ještě menší. Jen část z toho přitom může být použita k dochucení jídel či být viditelná na povrchu potravin. Započítat se musí i ta část, která je již skryta v jídle jako technologická součást.

Spotřebitelé často nemají dostatečný přehled o obsahu soli v potravinách, protože nevěnují pozornost údajům na obalu. A výrobci to s používám soli při výrobním postupu z nejrůznějších důvodů leckdy až zbytečně přehánějí.

Jak sůl škodí zdraví

Spotřeba soli v Česku překračuje doporučenou hranici až trojnásobně. Důsledkem je vysoký krevní tlak, jenž má za následek zvýšený výskyt onemocnění srdce a velkých cév, a tedy vyšší nemocnost a předčasnou úmrtnost z těchto příčin.

Sůl způsobuje i onemocnění ledvin (např. ledvinové kameny) a osteoporózu (úbytkem kostní hmoty). Zprostředkovaně podporuje i rozvoj obezity, neboť slaná chuť jídla vyvolává žízeň a zároveň podporuje oblibu sladkých nápojů, po nichž se objevuje chuť na slané. Vzniká tak vlastně začarovaný kruh.

Jak sůl omezit

Rozumnou cestou k omezení konzumace soli je pozvolné snižování obsahu soli a ovlivňování chuti pokrmů neslanými kořenícími přísadami. Chuťové buňky si tak lépe zvyknou a vy nebudete mít na slané tolik chuť.

Sůl nahraďte čerstvými nebo sušenými bylinkami, případně neslaným kořením. Nedosolujte jídlo na talíři a odstraňte sůl a průmyslová dochucovadla ze stolu. Vyvarujte se nákupu a konzumaci polotovarů, vařte ze základních surovin. Omezte konzumaci slaných potravin jako jsou tvrdé sýry, salámy, uzeniny, olivy ve slaném nálevu, slané zeleninové a rybí konzervy, instantních polévky, čínské nudle apod. Vůbec nekupujte takové potraviny, na kterých je sůl vidět (pečivo, preclíky, chipsy, tyčinky). Dětem slané pochutiny nedávejte vůbec

X Zavřít