Září je měsíc second handů. Iniciativy vyzývají k bojkotu fast fashion

LifestyleKlára Dvořáková18. září 20194 minuty čtení

Foto: Archiv

Září je v módním světě měsícem týdnů módy, na kterých návrháři představují své kolekce pro nadcházející jaro. Právě proto mezinárodní charitativní organizace OXFAM vyhlásila září jako měsíc second handů a bojkotu nového oblečení.

Kampaň Second Hand September podpořila řada osobností britské módy. Stylistka Bay Garnett, která se postarala o její vizuální stránku, je známá hledáním originálních secondhandových modelů. Z nich se pak na stránkách předních módních magazínů stávají trendy – třeba když do sekáčových kousků oblékla modelku Kate Moss. „Před patnácti lety byl trend vintage ztělesněním originality a individuality, i zásobárnou originálních kousků,“ rekapituluje Garnett. Nakupování z druhé ruky se tak stává demonstrací určitého názoru a volbou šetrnější k životnímu prostředí.

Iniciativy bojující proti fast fashion

Hnutí Second Hand September je přitom jen jednou z mnoha iniciativ, které se snaží upozornit na zničující dopad módního průmyslu na životní prostředí. Ostatní organizace jsou ve svých požadavcích ještě nekompromisnější než OXFAM. Například iniciativa Fashion for Good’s vyzývá konzumenty k tříměsíčnímu bojkotu nákupu oblečení v módních řetězcích. Zároveň nabízí pět pravidel, jak uzpůsobit výběr oblečení, aby bylo nejen hezké, ale zároveň i ekologické a odpovědné.

Nejrazantnější přístup však zastává sociálně-politické hnutí Extinction Rebellion, které bojuje za ochranu klimatu i s pomocí občanské neposlušnosti. Pauza od nakupování nového oblečení by podle hnutí měla trvat nejméně rok. Organizace se tím mimo jiné snaží rozkolísat módní průmysl, který stále zrychluje přísun nových kolekcí. „Co je moc, to je moc,“ píše Extinction Rebellion o nutnosti konat.

Kromě toho Extinction Rebellion volá po zrušení nadcházejícího londýnského týdne módy. Podle Sary Arnold však nejde o to zabít něčí kreativitu, ale naopak ji podpořit při přešívání, upravování a kombinování oděvů nebo výměnu oblečení mezi lidmi. Hastagem #boycottfashion pak iniciativa na sociálních sítích šíří výzvu, abychom se zamysleli nad svými nákupními návyky.

Fashion pakt

Na srpnovém summitu G7 v přímořském letovisku Biarritz se třiadvacet módních značek – velké módní domy (Chanel, Ralph Lauren nebo Prada) i fast fashion řetězce (španělská Zara či H&M) – zavázalo k tzv. fashion paktu. Ten má zlepšit podmínky v zemích s levnou pracovní silou, kde se oblečení vyrábí, a zároveň klást důraz na udržitelnost koloběhu celého módního průmyslu. Větší uskupení má napomáhat tomu, aby firmy mohly přicházet s různými řešeními a vzájemně se podpořit. Jedním z hlavních bodů, ke kterým se uskupení zavázalo, je nejpozději do roku 2030 používat při výrobě obnovitelné zdroje energie a eliminovat znečištění z mikrovláken.

Fashion Revolution

Na problémy související s fast fashion upozorňuje i mezinárodní iniciativa Fashion Revolution. Ta vznikla v Londýně v reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza. V jejích troskách zahynulo 1130 lidí a více než 2500 jich bylo zraněno. Hlavním cílem Fashion Revolution je zvýšit ve společnosti povědomí o tom, že jak funguje módní průmysl a jaké negativní dopady jeho fungování přináší. Kampaň také usiluje o maximální transparentnost dodavatelského řetězce oděvních značek, které prostřednictvím hashtagu #whomademyclothes vyzývá k tomu, aby ukázaly, že nemají co skrývat. Hlavním znakem kampaně jsou fotky v oblečení naruby, které spotřebitelé během Fashion Revolution Weeku sdílejí na sociálních sítích.

Kde nakupovat „udržitelně“

Kde lovit? Na sekáč narazíte skoro na každém kroku. Pokud však chcete víc než jen klasickou „hrabárnu“, přinášíme vám několik tipů, kam vyrazit.

Fungování Moment Charity Shops je postaveno na principu dárcovství a prodeje použitého oblečení a dalších věcí z domácnosti. Lidé do obchodů věnují oblečení přímo nebo prostřednictvím organizovaných sbírek. Ve spolupráci s úřadem práce zaměstnává Moment lidi, kteří jsou z různých důvodů hůře uplatnitelné na trhu práce – dlouhodobě nezaměstnané, starší 50 let nebo pečující o malé děti. Během roční práce tito lidé obnoví své pracovní návyky, posílí své sebevědomí. sociální a komunikační dovednosti a získají také novou pracovní zkušenost. To vše zvyšuje jejich šance na další pracovní uplatnění.

1981 Secondhand funguje primárně online, pravidelně však organizuje různé pop upy, na nichž je možné si sortiment tzv. osahat.

Posledním tipem je Win win love. Ten, stejně jako 1981 Secondhand, funguje primárně online. V sortimentu jsou zastoupeny vysoce kvalitní značky, včetně luxusních jako jsou Chanel, Max Mara nebo Valentino. Střih oblečení je jednoduchý, v základních barvách, přírodních materiálech a unisex střizích. Nechybí ani upcyklované kousky, například košile z džínů nebo patchworkové přikrývky.

Co vy a móda? Přemýšlíte, co a kde nakupujete?

Nepřehlédněte

Horko lépe zvládnete s vhodným oblečením i úpravou jídelníčku • Teploty v těchto dnech atakují třicítku, což už představuje zvýšenou zátěž pro organismus. Problémy mohou pociťovat zejména oslabení jedinci, ale občas se nevyhýbají ani zcela zdravým lidem. Co dělat, abychom se v horkých letních dnech cítili stále skvěle?

Oblečení z obchodu vyperte. Okamžité nošení je rizikové hned ze dvou důvodů • Když si koupíte nové oblečení, na které jste měli dlouho zálusk, zcela určitě je vaším cílem dosáhnout toho, aby vám co možná nejdéle vydrželo jako nové. Řada lidí se obává, že šaty hned při prvním vyprání ztratí svůj tvar, a proto je začnou okamžitě nosit. To je ale velká chyba.

Časovaná bomba. Problémy mladých nikoho nezajímají. Komentář Kristiána Vícha • Končící předvolební kampaň znovu ukázala smutnou vizitku české politické scény. Žádná z politických stran nenabízí skutečně věrohodný program pro generaci mladých lidí, která přišla na svět v 90. letech. Tito lidé se přitom dennodenně potýkají se závažnými problémy, které jejich rodiče řešit nemuseli.

Praha 2 plánuje vysadit desítky stromů v ulicích i parcích • Městská část Praha 2 chce být o něco zelenější. V polovině května proto chystá dosadbu chybějících stromů v některých ulicích a parcích.

Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří • V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

OBRAZEM: Největší český outlet s oblečením bude otevřen v polovině května nedaleko letiště • Otevření nového outletu Prague The Style Outlets u Tuchoměřic nedaleko pražského letiště Václava Havla nabere zpoždění. Místo původně avizovaného termínu 26. dubna bude prvním zákazníkům zpřístupněn až 18. května. V první fázi nabídne až 115 obchodních jednotek, ve kterých budou zastoupeny lokální i mezinárodní módní značky. Celý projekt, jehož druhá fáze přinese rozšíření až na 190 jednotek, vytvoří 600–700 pracovních příležitostí. Celková investice přesahuje 70 mil. EUR. Největší outlet v Česku Nový outlet poskytne prémiové značky, nadstandardní služby, a zajímavé interiéry inspirované historickou Prahou. Jednou z jeho dalších výhod je lokalita – necelých 5 minut od Letiště Václava Havla, 25 minut z centra města a v přímém napojení na dálnici D7. V první fázi projektu bude otevřeno až 115 obchodních jednotek na ploše téměř 20 000 m² a centrum nabídne až 2 400 parkovacích míst. [gallery link="none" columns="1" size="large" ids="4957,4958,4959,4960,4961,4962,4963"] Ve finální fázi bude Prague The Style Outlets rozšířen na téměř 30 000 m² se skoro 190 obchodními jednotkami. Největší outletové centrum v České republice nabídne i řadu služeb a vybavení, jako je dětský koutek, venkovní park, bezplatná Wi-Fi nebo vrácení DPH pro návštěvníky ze zemí mimo EU. [related-post id="7673"] Projekt nabídne 600 až 700 různých pracovních příležitostí a společnost NEINVER zároveň plánuje uspořádání pracovního veletrhu před samotným otevřením centra.

Unikátní expozice Laboratoř ticha v Národním zemědělském muzeu prošla rekonstrukcí • Národní zemědělské muzeum v Praze na Letné ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze rekonstruovalo expozici Laboratoř ticha. Obnova se týkala především výměny ukázky biotopu – dosavadní habrová doubrava byla nahrazena bučinou, nejrozšířenějším typem ekosystému českého lesa. Návštěvníci tak opět mají možnost ponořit se do ticha a přiblížit se přírodě až na její buněčnou úroveň.

Otevírá se nový pražský outlet s oblečením, bude největší v Česku • Nový outlet nedaleko pražského letiště, Prague The Style Outlets, otevře své dveře zákazníkům již 26. dubna 2018. V první fázi nabídne až 115 obchodních jednotek, ve kterých budou zastoupeny lokální i mezinárodní módní značky. Celý projekt, jehož druhá fáze přinese rozšíření až na 190 jednotek, vytvoří 600 –700 pracovních příležitostí. Celková investice přesahuje 70 mil. EUR.

Módní policie by měla zahájit stíhání ministryní Schillerové a Benešové, navrhují lidé na sítích • Český internet si vzal na mušku dvě čelní představitelky státu. Ministryně financí Alena Schillerová a ministryně spravedlnosti Marie Benešová se staly terčem posměchu poté, co se na tiskové konferenci objevily vedle sebe v nepříliš povedených outfitech.

Alena a Marie v AZ-kvízu. Jedna z mnoha parodií, které se během dneška objevily na internetu.

Outlet Tuchoměřice otevírá. Seznam značek, které zákazníkům nabídne • Nový outlet nedaleko pražského letiště Václava Havla Praha – Prague The Style Outlets – otevírá své brány už tento pátek 18. května. Prodejny zde bude mít hned od začátku přes 70 nejrůznějších značek. V budoucnu se mají přidat další. Největší outlet v Česku bude mít k dispozici téměř 20 000 m² pronajímatelné plochy a zhruba 100 obchodních jednotek. Pro zákazníky je připraveno 2 400 parkovacích míst, bezplatné Wi-Fi připojení, mobilní nabíjecí stanice, dětské koutky, chill out zóny, terasa a spojení MHD. Své obchody budou mít v tuchoměřickém outletu nejen známé značky z oblasti módy, ale třeba i hračkářství Hamleys nebo parfumerie FAnn. Ve druhé fázi by se měl prostor zvětšit na 30 000 m² pronajímatelné  plochy a 180 obchodních jednotek. Seznam značek, které otevřou 18. května 7Camicie, Adidas, Alpine Pro, Bagatt, Bambissimo, Barker, Benetton, Blažek, Bogner, Boxeur des Rues, Corso Roma, Czech Porcelain & Bohemia Crystal, Delsey, Desigual, Ecco, Elena Salvo, Fann, Flo Cafe, Gattinoni Roma, Geox, Global Blue, Guess, Hamleys, Harmont & Blaine, Hexis, Hispanitas, Home & Cook, Horsefeathers, Imperial Fashion, Inglot, Interchange, Ixos, Karl Lagerlfeld Outlet Store, Kennet Street, La Pasteria, Lacoste, Lucca Bertelli, Marina Militare, Massimo Rebechi, Meatfly, Mustang, Nike, Outly, Palmers, Pepe Jeans, Pietro di Martini, PME Legend, Pull Love, Quicksilver, Reebok, Regatta, Retro Jeans, Rip Curl, Salamander, Šalanda, Tom Tailor, Trespass, Triumph, Trussardi, Urban Teens, Vermont, Versace Jeans, Wellensteyn Takhle to bude vypadat uvnitř [gallery columns="1" size="full" link="none" ids="4957,4958,4959,4960,4961,4962,4963"] [related-post id="10373"]  

Ambiciózní plán. Tisíce pražských budov dostanou solární panely • Pražští radní schválili vznik nové městské příspěvkové organizace. Jejím hlavním úkolem má být příprava, vybudování a provozování pražské sluneční elektrárny, která by využívala zejména budovy v majetku hlavního města.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.

Hliníkové kapsle je nutné recyklovat. Ne všichni je vyhazují do správného kontejneru • V posledních letech se v českých domácnostech rozšiřují kapslové kávovary. Jejich použití je velmi snadné a pohodlné. Stačí jen vložit kapsli a za pár vteřin stroj připraví skvělou kávu jako z kavárny. Celá věc má ovšem i stinnou stránku. A tou je ekologie.

Vánoční strom poslouží seniorům. Vznikne z něj nábytek • S příchodem Tří králů končí vánoční a novoroční svátky. Pracovníci městské společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP) proto začali odstrojovat vánoční strom na Staroměstském náměstí. Spolu s ním z pražských ulic v příštích dnech zmizí i 1100 vánočních dekorů na veřejném osvětlení a 30 vánočních stromů.

Unikátní výstava barokních kostýmů začíná v Klementinu • Barokní architekturu můžeme v pražském Klementinu obdivovat denně, ale co se v té době nosilo? Jaké šaty na přelomu 17. a 18. století nejvíce zapůsobily na maškarních plesech, si budete moci prohlédnout v Galerii Klementinum, kde 3. července začíná výstava Alamonde aneb Jak udělat dojem. Na té budou moci návštěvnici obdivovat nejen kostýmy, ale i originální, ručně vyrobené masky a seznámí se se společenskou situací té doby, zjistí jak vypadal tehdejší ideál krásy či jak vznikly názvy různých oděvů. To, že šaty dělají člověka, bylo známo již v době baroka a tehdejší šlechta se tím rozhodně řídila. Věděli také, že krásnou garderobu je třeba doplnit vybraným chováním. Jako základní kniha etikety sloužila kniha „Il Cortegiano“, neboli „Dvořan“, kterou napsal italský spisovatel Baldassare Castiglione. Dílo to bylo velmi ceněné a přeložilo se mnoha jazyků. Knihu naleznete i v Národní knihovně ČR. V ní se mohou čtenáři dočíst, jaké chování společnost vyžadovala a co se naopak považovalo na faux-pas. Kniha „Il Cortegiano“ byla v té době bestsellerem, o čemž svědčí i to, že vznikla o něco pikantnější parodie nazvaná „La Cortegiana“, popisující, jak by se měla chovat kurtizána. Toto dílo určitě ocenili mladíci na prahu dospělosti, kteří jezdili na tzv. Kavalírské cesty, jimiž završovali své vzdělání. Mladí šlechtici tak získávali kontakty, učili se jazyky a zjišťovali, jak fungují cizí dvory. Během cestování často zavítali i do Benátek, které mimo jiné prosluly právě svými kurtizánami. Výstava rovněž prozradí například původy názvů oděvů. Například kravata – její hluboká historie sahá až do období začátku 17. století. Tehdy chorvatští žoldáci loučící se s dívkami dostávaly na důkaz lásky a věrnosti od svých dívek šátky, které si vázali kolem krku. Šátky byly většinou lněné a zdobené. Ve Francii v době třicetileté války vzbudil tento doplněk zájem. Pařížané šátek pojmenovali les Croates – Chorvaté. Postupně se toto slovo upravovalo až do dnešního pojmenování la cravate, což v překladu znamená kravata. Expozice znázorňuje skupinu tanečníků a návštěvník se tak přenese přímo do víru plesového veselí. Kurátorem výstavy je Mg.A. Rostislav Maria Müller, který zároveň výstavou osobně provází. Výklad se bude týkat nejen módy samotné, ale také životního stylu, hygieny a návštěvníkům přiblíží i souvislosti, které přesahují do současnosti. Datum konání výstavy: 3. 7. – 8. 9. 2018 Čas: úterý – neděle, 10:00 – 18:00 hodin Místo: Galerie Klementinum, Národní knihovna ČR, Mariánské náměstí 5, Praha 1 Vstupné: dospělí 100 Kč

Praha patří mezi města s největším podílem zeleně na světě • Podíl parků, lesů a další zeleně je v Praze třináctý největší mezi městy na světě. Vyplývá to z indexu HUGSI za rok 2020, který mapuje městskou vegetaci. Při jeho zpracování prověřila společnost Husqvarna celkem 155 měst z 60 zemí světa.

IKEA začala prodávat bezmasé kuličky. Chce snížit uhlíkovou stopu • Nábytkářský gigant IKEA nabízí od 1. srpna ve svých restauracích veganskou variantu ikonických kuliček. Nové bezmasé kuličky mají ve srovnání s tradičními masovými pouze 4% klimatickou stopu.

Britští muži dávali najevo své bohatství podivnou úpravou nehtů • Pokud si říkáte, že žijeme ve zvráceném světě sociálních sítí, kde řada lidí nemá žádnou soudnost, možná vás překvapí článek z roku 1901. Národní listy přinesly zprávu o zvláštní módě, která se rozšířila mezi bohatými britskými muži.

Chystá se stavba Noemovy archy pro všechny druhy zvířat na planetě • Britský nadšenec plánuje stavbu tisíciletí. V Jihoafrické republice by chtěl vybudovat skutečnou Noemovu archu, domov pro všechny druhy zvířat na planetě. Ambiciózní projekt však dostává závažnou trhlinu.

Odpadky po letním grilování nebo pikniku. Jak s nimi správně naložit? • Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Jak tyto odpadní komodity správně likvidovat?