MagazínPražskýDEN.cz27. září 20193 minuty čtení

Senioři mají z chřipky strach, ale očkování přesto podceňují

Z chřipky máme respekt, mohla by nám podkopat zdraví a navždy omezit kvalitu našeho života, přiznávají senioři žijící v metropoli. Strach mají zejména z toho, že by se už nedostali zpět do původní kondice a nemohli se věnovat svým koníčkům. Přesto o očkování uvažuje jen málo z nich. Zkušenost se silnou chřipkou má sedm z deseti Pražanů v důchodovém věku. Čtvrtina ji měla za poslední roky dokonce více než třikrát. Ukazuje to průzkum, který dělala agentura ppm factum pro společnost Sanofi.

Vyplynulo z něj ale také, že o očkování proti chřipce letos uvažuje jen třetina pražských seniorů. Častěji jde o ty, kteří žijí aktivním životem, věnují se svým koníčkům, sportu a jezdí na dovolené. A také ty, kdo si chřipkou v uplynulých letech prošli. Stále je to však málo. „Proočkovanost seniorů je obecně slabá. Více než polovina z nich dokonce vůbec neuvažuje o preventivním očkování proti chřipce,“ říká Libor Kytýr ze společnosti Sanofi.

Hlavním důvodem pro vakcinaci je pro většinu seniorů obava z vážných zdravotních komplikací a snaha snížit riziko přenosu nemoci na své okolí. Čtvrtina dotazovaných také udává, že se snaží nemoci vyhnout, protože by je omezila v jejich zálibách. „Polovina dotázaných se navíc bojí, že by se po chřipce už nedostali do původní kondice,“ dodává Libor Kytýr.

Z minulých zkušeností pražských seniorů dále vyplývá, že nemoc déle trvala u těch, kteří jsou v běžném životě méně aktivní. Sportovce nebo ty, jež se intenzivně věnují svým koníčkům, trápila výrazně kratší dobu. Shodli se však, že v průběhu nemoci se většina z nich nezvládla starat o domácnost, polovina musela oželet své zájmy nebo přestat vypomáhat rodině například s hlídáním vnoučat.

„Dva týdny jsem vůbec nechodila. Muž mě nosil na toaletu. Já se vůbec nepostavila na nohy. Vlastně i bezprostředně poté se staral o domácnost hlavně on,“ vzpomíná na chřipku Jarmila Burešová (74). Aktivní seniorku, která dvakrát týdně sportuje, plave a jezdí na kole, nemoc zaskočila. „Večer jsem dostala horečku a do rána jsem byla úplně bez sebe. Selhal mi celý organismus. Ničím jsem nevládla, strašně jsem se potila, z horeček mi bylo na zvracení. Můj obvodní lékař za mnou denně jezdil. A pak ještě kolikrát večer volal, jak jsem na tom,“ vypráví s tím, že opravdu špatně jí bylo zhruba dva týdny.

16 procent dotazovaných, jež onemocněli chřipkou, navíc udává, že nemoc měla výrazný dopad na jejich následný zdravotní stav. Desetině také zhoršila chronická onemocnění.

Kdo by se měl nechat očkovat a proč

Nejvíce ohrožení jsou senioři nad 65 let, pacienti s chronickým onemocněním, po transplantaci a lidé s poruchou imunity. Všem těmto skupinám proto odborníci doporučují nechat proti chřipce očkovat. Ideální doba pro vakcinaci je v říjnu až prosinci. Chřipka může způsobovat závažné zdravotní komplikace, například zánět srdce, postižení nervového systému nebo zápal plic. U dětí pak chřipka může vyvolat zánět středního ucha či nosních dutin.

Čtěte také…
Češi jsou nadšení. I letos ušetří o Vánocích peníze. Prodejce cenu nezvýšil

Nepřehlédněte

Narodil se přesně před 123 lety. Tenhle herec změnil tvář českého filmu • České diváky stále baví kouzlo prvorepublikových filmů. Jejich půvab, elegance a především brilantní herecké výkony přitahují i dnešní publikum zvyklé na moderní filmovou tvorbu.

Dechberoucí vánoční překvapení. Světelná show na pražském letišti • Vánoční atmosféra v Česku nabírá nové rozměry. Stále více lidí firem hledá netradiční způsoby, jak zpříjemnit adventní čas svým zákazníkům i zaměstnancům.

Bývalý televizní magnát to řekl naplno a jasně. ČT měla dávno zmizet, neplní svou roli • Česká mediální scéna prochází v posledních letech turbulentními změnami. Stále více diváků přehodnocuje své návyky a způsob, jakým konzumují televizní obsah. Do tohoto víru změn nyní vstupuje výrazný hlas z minulosti.

Meteorologové mají pro Čechy nepříjemnou zprávu. Takhle to letos dopadne • Stále více Čechů si všímá, že typická zimní idylka z dob našich prarodičů je spíše vzácností. Namísto zasněžených ulic a třpytivých rampouchů na okapech se častěji setkáváme s blátivými chodníky a deštivým počasím.

Češi jsou nadšení. I letos ušetří o Vánocích peníze. Prodejce cenu nezvýšil • Adventní atmosféra se pomalu vkrádá do českých domovů a s ní přichází i tradiční dilema. Kde najít ten pravý symbol Vánoc, který potěší celou rodinu a přitom nezruinuje předvánoční rozpočet? Letošní rok přináší opět příjemné řešení.

Dobrá zpráva! Zemní plyn v příštím roce zlevní. Víme, kolik ušetříte • V době, kdy ceny energií neustále straší české domácnosti, přichází konečně pozitivní zpráva. Pražská plynárenská se rozhodla jít proti proudu a od začátku příštího roku výrazně sníží ceny zemního plynu. Pro mnohé domácnosti to může znamenat významnou úlevu v rodinném rozpočtu.

Multimilionářka prozradila, co vám brání vydělávat velké peníze • Stále více lidí zjišťuje, že tradiční cesta ke kariérnímu úspěchu může být slepou uličkou. Codie Sanchezová, bývalá zaměstnankyně Goldman Sachs, která se vypracovala na multimilionářku, nyní odkrývá karty a ukazuje, proč většina z nás uvízla v začarovaném kruhu průměrných příjmů.

mBank spouští revoluční novinku. Peníze vám z účtu zmizí výrazně rychleji. Možná se dočkají i Češi • Digitální bankovnictví prochází v posledních letech dramatickými změnami. Zatímco české banky své mobilní aplikace postupně vylepšují o drobné funkce, z Polska přichází novinka, která může změnit způsob, jakým vnímáme bankovní služby.

Rusům asi definitivně přeskočilo. Na seznam cizích agentů chtějí zařadit imaginární postavu • Pochopit ruskou mentalitu je pro západního člověka obtížné, někdy dokonce nemožné. Nejnovější nápad tamních představitelů působí jako aprílová novinová zpráva. Jenže všechno je nejspíš myšleno smrtelně vážně.

Diskriminace v českém hotelu. Manžele odmítli ubytovat z naprosto trapného důvodu. Skončilo to pokutou • V České republice se stále dějí nemilá „překvapení“ v oblasti služeb, která mnozí považovali za dávno překonaná. Kontroly odhalily alarmující případy, při kterých byli někteří zákazníci postaveni před nepříjemnou realitu a potupně konfrontováni se svou jinakostí.