kritika

Nepřehlédněte

Trojská kotlina se v příštích pěti letech zásadně promění • Oblast Trojské kotliny patří mezi cenná přírodní území, kde si Pražané mohou odpočinout od rušných ulic a náměstí. Aby tato „oáza klidu“ plnila svůj účel i v budoucnu, chystá hlavní město její postupnou revitalizaci.

U stanice metra Vltavská vznikla dočasná venkovní galerie • Na Vltavských kaskádách u stanice metra Vltavská vznikl projekt dočasné venkovní galerie. Kolemjdoucím letos nabídne čtyři tematické výstavy.

V centru Prahy stojí socha bronzového nosorožce v brnění • Se začátkem června přichází do Prahy i dalších měst v republice již tradiční sochařský festival Sculpture line. Jeho cílem je proměnit parky, náměstí, ulice i jiná veřejná prostranství v galerii pod širým nebem.

Mladí performeři otevřou svět nečekaných hudebně tanečních koláží • Unikátní koktejl uměleckých žánrů jako jsou nový cirkus, současný tanec, flamenco nebo indický tanec kathak mohou diváci v říjnu ochutnat v A-studiu Rubín a ve Studiu Citadela v Praze.

Sousoší Rodina se vrací do Prahy 3. Stojí u obchodního centra • Legendární sousoší Rodina autorů Bohumila Teplého a Vladimíra Navrátila se po 21 letech vrátilo na své původní místo. Je restaurované a osazené před obchodním centrem Atrium Flora.

Na mnoha budovách v Praze se přes noc objevily graffiti známých umělců • Tančící dům, Obchodní dům Kotva, Dům módy na Václavském náměstí a další pražské budovy – ty všechny se staly v noci z neděle na pondělí uměleckým plátnem pro zhruba dvacítku známých street artových umělců. Zapojila se jména jako Věrka Vybíralová, Marek Schovánek, Dávid Kurňavka, David Strauzz či Klára Sedlo. Celkem se jedná o 13 budov na periferii i v centru města, dvě pojízdné míchačky a jeden luxusní automobil. Za akcí, která má upozornit na nedostatek legálních ploch pro street art, stojí společnost PSN. Ta dala umělcům k dispozici celkem 193 metrů čtverečních plochy svých domů a k tomu jim trvale zpřístupní nový legální prostor – cihlovou stěnu areálu v pražských Vršovicích.

Další útok na sochu maršála Koněva. Někdo ji polil růžovou barvou. Rusové budou zuřit • Na sochu sovětského maršála Ivana Stěpanoviče Koněva v Bubenči po pěti měsících znovu zaútočili vandalové. V noci na sváteční úterý 8. května ji polili růžovou barvou a na podstavec připsali letopočty 1956, 1968 a větu „Ten, který nikdy nevystřelil“. Kontroverzní socha na náměstí Interbrigády v Praze 6 se nestala terčem útoku poprvé. Maršálovi už v listopadu 2014 někdo nabarvil na růžovo kalhoty od pasu dolů. Před třemi lety se na podstavci objevil nápis „Heil Putin?“ a v listopadu loňského roku pro změnu letopočty 1956, 1961, 1968 a 2017. „Maršál Koněv už je zase růžovej. Za radnici konstatuju, že ho zase vyčistíme a dáme k němu během letošního června tři bronzové desky s českým, ruským a anglickým textem, jak to bylo doopravdy, aby to na něj stále dokola nesprejovali,“ napsal na Facebook místostarosta Prahy 6 Jan Lacina. K činu se na Twitteru přihlásila skupina, která si říká Čeští vlastenci. Reálnou identitu pachatelů však zatím policisté neznají. Případ bude s největší pravděpodobností klasifikován jako přečin poškození cizí věci. Přihlašujeme se tímto k dnešní noční akci u sochy maršála Koněva na náměstí Interbrigády v Praze a k jejímu obarvení symbolickou růžovou barvou. pic.twitter.com/ikGajNySGH

Na Žižkově můžete ochutnat okapovou vodu. Začal Landscape festival • Na čtyři desítky nejrůznějších výtvarných děl, instalací a intervencí ve veřejném prostoru od českých i zahraničních architektů a umělců láká na pražském Žižkově od 20. června osmý ročník Landscape festivalu. Jeho cílem je zpestřit během léta městské prostředí, ale také upozornit na potenciál třetí městské části a ukázat možnosti zlepšování kvality života ve městech, včetně adaptačních opatření na změnu klimatu.

Od září dojde k úpravě provozu autobusových linek v Řepích a Dejvicích • K 1. září proběhnou na území městských částí Praha 6 a 17 drobné změny v provozu městské hromadné dopravy. Úpravy se dotknou linek 108, 164 a 225. Píše o tom web tram-bus.cz.

Občané Prahy 6 mohou zasílat návrhy na zlepšení veřejného prostranství • Městská část Praha 6 vyhlašuje čtvrtý ročník participativního projektu Nápad pro Šestku. Ten umožňuje veřejnosti, aby svými návrhy ovlivňovala podobu veřejných prostranství v městské části. Na nápady občanů vyčlenila Praha 6 celkem pět milionů korun.

Karlín ožije tancem a novým cirkusem. Taneční battle bude otevřen všem • Patříte mezi fanoušky současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu? Nenechte si ujít tradiční festival KoresponDance. Jeho pražská část se odehraje v úterý 11. srpna v barokním areálu Invalidovny. Kromě vystoupení českých performerů nabídne i taneční battle, do něhož se může přihlásit každý.

Praha 10 zavede modré zóny. Rozšíření chystají i další městské části • Pražští radní odsouhlasili rozšíření zón placeného parkování, které navrhovaly některé městské části. Ke zvětšení parkovacích ploch pro rezidenty tak nyní dojde například na Praze 5, 6, 9, 18 a 21. Kromě toho mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody • Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 a o víkendech jako linka 2.

Kam s nimi? Praha má nový manuál pro umisťování uměleckých děl na veřejných prostranstvích • Praha má nová pravidla, jejichž cílem je ukázat, jak koncepčně přistupovat k umisťování uměleckých děl ve městě. Unikátní dokument navazuje na Manuál tvorby veřejných prostranství z roku 2014. Autorem obou dokumentů je Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

Fotografie Lenky Hatašové jsou vystaveny před Rudolfinem • Udělování cen Český lev od dnešního dne předznamenává na Palachově náměstí výstava unikátní kolekce fotografií Lenky Hatašové ze slavnostního ceremoniálu v loňském roce. Originální portrétní fotografie zachycují všechny oceněné bezprostředně pro obdržení lví sošky. Jsou tak plné emocí a nezaměnitelné atmosféry. Předávání letošních cen Český lev proběhne 6. března večer v přímém přenosu České televize.

Hlava Franze Kafky potřebuje opravit. Na několik měsíců zmizí z centra Prahy • Pohyblivá socha znázorňující hlavu Franze Kafky, umístěná poblíž Národní třídy, projde v příštích týdnech kompletní revitalizací. Umělecké dílo Davida Černého se během několika dní zcela rozebere a všech dvaačtyřicet rotujících nerezových pater se dočká potřebné opravy. Ta bude trvat několik týdnů a má zahrnovat také instalaci modernějšího otočného systému.

Pražané mohou upozornit úřady na nedostatky ve městě přes mobilní aplikaci • Rozbitá lavička, přeplněný odpadkový koš nebo díra v silnici. Nejen na tyto nedostatky ve veřejném prostoru mohou občané metropole upozornit příslušné úřady prostřednictvím mobilní aplikace Zmente.to. Magistrát nyní spouští její přepracovanou verzi, která má být jednodušší a přehlednější.

Schváleno. Nová pražská lanovka do pěti let propojí Podbabu s Bohnicemi • Pražští zastupitelé schválili stavbu nové lanové dráhy, která propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky potrvá asi sedm minut. Celkové náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun.

Praha 6 nabízí studentům bydlení v domech s pečovatelskou službou • MČ Praha 6 nabízí studentům vyšších odborných či vysokých škol nájem bytů v domech s pečovatelskou službou. Studenti by v těchto zařízeních měli zároveň plnit roli dobrovolníků a trávit tak čas se seniory.

Tvorba Josefa Zlamala a Richarda Štipla k vidění v Galerii Černá labuť • Galerie Černá labuť zve na tvorbu respektovaného zástupce mladé výtvarné generace Josefa Zlamala. Do výstavy s názvem Stalo se za bílého dne si Zlamal přizval sochaře Richarda Štipla, svého dlouholetého spolupracovníka. Galerijní prostory jsou tak svědkem mimořádné symbiózy děl dvou autorů, která se vzájemně doplňují, reagují na sebe a vytváří originální, ale sdělné umělecké poselství.

Josef Zlamal: How to Be an Elephant IV (2019).