kritika

Nepřehlédněte

Socha maršála Koněva skončí v muzeu. Praha 6 ji nechala odstranit • V pátek dopoledne byla z podstavce demontována bronzová socha maršála Ivana Stěpanoviče Koněva, spolu s doprovodnými bronzovými deskami. Radnice Prahy 6 tím naplnila usnesení zastupitelstva ze září loňského roku, které radu MČ pověřilo „nalezením důstojného uplatnění uměleckého díla (sochy) maršála I. S. Koněva, nejlépe v některé z paměťových institucí a zajištěním nezbytných kroků k přemístění uměleckého díla….“.

Historická ohradní zeď obory Hvězda je v havarijním stavu. Dočká se rekonstrukce • Pražští radní schválili výběr dodavatele rekonstrukce historické zdi obory Hvězda v úseku Kralupská brána - Jinočanská. Zakázku získala společnost PSP-GDS snabídkovou cenou 13 557 165 Kč bez DPH a termínem zhotovení 90 kalendářních dnů. „Historická obvodová ohradní zeď obory Hvězda je v současné době v havarijním stavu a proti zřícení je dočasně stabilizována kovovou konstrukcí, rekonstrukce je proto zcela nezbytná,“ říká radní Jana Plamínková. Předmětem zakázky je kompletní vybourání stávajícího rozpadlého zdiva a starého torkretu (vrstva stříkané malty) a nové vyzdění z opukových kamenů v kombinaci s emplektonem (druh zdiva, tvořený dvěma lícovými stěnami, a výplní mezi nimi z lité malty prokládané lomovým kamenem). Na místě, kde zeď chybí zcela, bude na stávajících základech vybudována nová. Obora Hvězda Oboru založil roku 1534 císař Ferdinand I., sloužila zejména jako královská honitba. Letohrádek ve tvaru šesticípé hvězdy nechal postavit v roce 1555 syn zakladatele. Do historie obory významně zasáhla třicetiletá válka s bitvou na Bílé hoře, vpád Švédů v 17. století a v 18. století francouzská a pruská vojska, která zde vykácela většinu stromů. Po 2. světové válce se vlastníkem obory stalo hlavní město Praha. V roce 1988 byla obora Hvězda vyhlášena přírodní památkou. Oborní zeď, jejíž nejstarší část pochází z poloviny 16. století, byla postavena z opuky z lomu přímo v oboře. Od roku 1995 se postupně opravuje. Nyní se jedná o část přibližně 300 m dlouhou.

Letohrádek Hvězda.

Tvorba Josefa Zlamala a Richarda Štipla k vidění v Galerii Černá labuť • Galerie Černá labuť zve na tvorbu respektovaného zástupce mladé výtvarné generace Josefa Zlamala. Do výstavy s názvem Stalo se za bílého dne si Zlamal přizval sochaře Richarda Štipla, svého dlouholetého spolupracovníka. Galerijní prostory jsou tak svědkem mimořádné symbiózy děl dvou autorů, která se vzájemně doplňují, reagují na sebe a vytváří originální, ale sdělné umělecké poselství.

Josef Zlamal: How to Be an Elephant IV (2019).

Rekonstrukce tramvajové tratě omezila provoz na Bělohorské a Karlovarské • Od včerejška je na deset dní přerušen provoz tramvají v oblasti smyčky Bílá Hora. To s sebou přináší i komplikace v dopravě. Ulice Bělohorská a Karlovarská jsou pro automobilovou dopravu průjezdné jen ve směru z centra. Snahou radnice Prahy 6 je, aby tímto omezením byli co nejméně postiženi obyvatelé Bílé hory. Proto došlo k umístění zátarasů, které mají zamezit tranzitní dopravě zkracování a objíždění uzavřeného úseku oblastní Malého Břevnova.

Místo techniky živá zvířata. Ovce a kozy spásají pražské louky a stráně • Ve vybraných pražských lokalitách se i tento rok objevila stáda ovcí, koz a skotu. Jejich úkolem se spásání porostů. Vedení města si projekt pochvaluje s tím, že jde o tradiční a zároveň k přírodě šetrný a efektivní způsob obhospodařování pozemků ve zvláště chráněných oblastech.

Čarodějnický slet na Ladronce bude řídit Petra Černocká • Představitelka Saxany z filmu Dívka na koštěti Petra Černocká bude v úterý 30. dubna 2019 řídit největší přažský slet čarodějných bytostí.

Čarodějnice se slétnou do Ladronky.

Skleněná sobota v Portheimce. Přijďte se podívat, jak se tvoří skleněné poklady! • Mistři sklářského umění ovládnou v sobotu 22. září park u barokního letohrádku Portheimka v Praze 5.

Celníci na letišti zadrželi 35 kilogramů tabáku do vodní dýmky • V pátek 19. ledna odhalili celníci na letišti Václava Havla v Praze Ruzyni ve dvou příručních zavazadlech 35 kg tabáku do vodní dýmky, který dovážela 51 letá cizinka cestující na pravidelné lince z Kyjeva do Praha.

Únik na cle a daních vyčíslili celníci na 171 tisíc korun.

Češi vezou na EXPO mimořádné dílo Laterny magiky. Chce varovat i uchvátit pokročilými efekty • Už za pár dní uvidí návštěvníci světové výstavy EXPO v Dubaji unikátní představení pražské Laterny magiky. Inscenaci s názvem Robot Radius tvůrci připravili speciálně pro tuto příležitost. Jejich zadání znělo jasně – vytvořit současné a technologicky vizionářské dílo.

Museum Kampa se po požáru znovu otevře pro veřejnost • Museum Kampa otevře své brány návštěvníkům v sobotu 1. srpna v 10:00 hodin. Uzavřeno bylo od 15. července, kdy v technickém zázemí vypuknul požár. Pro veřejnost bude zpřístupněna výstava Alfonse Muchy a Pasty Onera: Elusive fusion a stálá expozice Františka Kupky a Otto Gutfreunda. Částečné otevření Musea Kampa je možné díky pomoci společnosti Trade Centre Praha, která objekt spravuje.

Jak se promění Vítězné náměstí? Praha vyhlásila soutěž pro architekty • Jedno z největších náměstí v Praze se dočká proměny. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) vyhlásil urbanisticko-architektonickou soutěž na novou podobu Vítězného náměstí. Cílem soutěže je aby se náměstí stalo přívětivějším místem pro obyvatele Prahy 6. Odevzdání návrhů je naplánováno na konec letošního června. Architekti se nyní mohou hlásit do soutěže, která promění Vítězné náměstí. V porotě zasednou zástupci města, zástupci městské části Prahy 6 a špičkoví architekti z tuzemska i ze zahraničí. Navržený postup dvoukolové soutěže umožní účast širokému spektru účastníků. Odevzdání návrhů v 1. kole je naplánováno na konec června 2018. „Kulaťák je další z řady významných pražských náměstí, které se chystáme zlepšit. Špičkové světové týmy se chystají upravit park na Karlově náměstí a úprava Malostranského náměstí již běží. Věřím, že v soutěži se objeví takové návrhy, které pomohou palčivé problémy náměstí vyřešit,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="9504"] „Posadit se pod stromy nebo pohodlně přestoupit na tramvaj, metro a autobus. Obyvatelé Prahy by se měli zkrátka na Vítězném náměstí cítit dobře. Zkušenosti ze západní Evropy ukazují, že je možné skloubit intenzivní dopravu s kvalitním veřejným prostorem a náměstím, kde hrají prim chodci,“ vysvětluje náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Architektonicko-urbanistická soutěž je vypsána jako dvoukolová a investorem následné realizace bude Magistrát hl. m. Prahy. Ceny a náhrady výloh v soutěži jsou stanoveny na 3 280 000 Kč.

Kampus Dejvice čeká proměna. Má se stát místem, kde lidé chtějí trávit čas • Hlavní město Praha se připojilo k „Memorandu o společném zájmu,“ které podporuje proměnu Kampusu Dejvice. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) nyní pro město zpracuje koncepční studii. Cílem studie je navrhnout takové řešení, které zlepší prostředí nejen pro studenty a zaměstnance škol v kampusu, ale i pro ostatní občany, kteří prostor využívají.

Spor o budoucnost Veleslavínského zámku. Do správy ho chce Praha 6 i Ministerstvo kultury • Městská část Praha 6 nesouhlasí s pronájmem areálu Veleslavínského zámku čistě pro potřeby Ministerstva kultury. Shodli se na tom starosta Prahy 6 Ondřej Kolář a radní MČ pro oblast školství Marie Kubíková.

Veleslavínský zámek.

Koupaliště Petynka se po rekonstrukci opět otevírá • V pátek 17. července se znovu otevřou brány Koupaliště Petynka v pražských Střešovicích. Areál byl uzavřen kvůli rekonstrukci padesátimetrového venkovního bazénu. Novou podobu dostaly také šatny a další zázemí pro návštěvníky.

Pražané mohou upozornit úřady na nedostatky ve městě přes mobilní aplikaci • Rozbitá lavička, přeplněný odpadkový koš nebo díra v silnici. Nejen na tyto nedostatky ve veřejném prostoru mohou občané metropole upozornit příslušné úřady prostřednictvím mobilní aplikace Zmente.to. Magistrát nyní spouští její přepracovanou verzi, která má být jednodušší a přehlednější.

Chlapci a chlapi. Natáčení armádní agitky bylo pro herce skutečnou vojnou • Osmdesátá léta dvacátého století se pomalu chýlí ke konci, ale komunistický režim si ještě moc nepřipouští, že ho brzy čeká definitivní konec. Na generálním štábu Československé lidové armády si právě lámou hlavu nad tím, jak zlepšit obraz vojska v očích veřejnosti a především branců. Nápad na sebe nenechá čekat. Začíná tak vznikat seriál Chlapci a chlapi.

Seriál Chlapci a chlapi

Některá pražská divadla zůstanou zavřená až do konce roku • Divadla zřizovaná hlavním městem Prahou oznámila, že zůstanou pro diváky zavřená až do konce roku 2020, a to bez ohledu na možné změny ve vládních opatřeních. Do té doby se soustředí na přípravu nového programu a online vysílání.

Hlediště mnohých pražských divadelních scén zůstanou bez diváků až do konce tohoto roku.

Výstava na ruzyňském letišti připomíná osobnost Václava Havla • U příležitosti výročí 30 let od sametové revoluce byla na Letišti Václava Havla Praha otevřena fotografická výstava vyjadřující spojení Václava Havla, letiště a létání. Výstava vznikla ve spolupráci Letiště Praha a Knihovny Václava Havla a je volně přístupná pro všechny cestující a návštěvníky ve veřejné části pražského letiště.

V Praze řádí půlnoční onanista. Ženám sahá na ňadra, dlouze se dívá do očí a při tom si dělá dobře • Pražští kriminalisté pátrají po muži asijského vzhledu, který počátkem června na různých místech v Praze nevybíravým způsobem obtěžoval dvě ženy. První incident se odehrál 1. června pár minut před půlnocí v ulici Konžská. Hledaný muž poškozenou ženu pronásledoval od tramvajové zastávky Červený vrch až ke vchodovým dveřím jejího domu. Zde k ženě přistoupil, chytil ji za ruku a pohladil jí ňadro. Překvapená žena se muži vysmekla a utekla do vchodu, kde za sebou stihla zabouchnout dveře. Přes sklo pak viděla, jak ji muž upřeně sleduje a při tom masturbuje. Stejný případ se opakoval 4. června kolem půlnoci v Letenských sadech. Poškozená žena na in-line bruslích projížděla cyklostezkou poblíž ulice Na Špejcharu, kde si všimla siluety muže stojícího za stromem vedle bruslařské dráhy. Při dalším průjezdu tímto místem jí zmiňovaný muž vstoupil do cesty. Poškozená byla nucena zastavit. Muž k ní následně přistoupil, chytil ji za ruku, upřeně se jí díval do očí a opět masturboval. [related-post id="11202"] Nejspíš Asiat Obě poškozené ženy dotyčného popsaly jako muže asijského vzhledu, štíhlé, přibližně 160 cm vysoké postavy. Oblečen byl v obou případech do tmavého oblečení a modrých kalhot. Na hlavě měl kšiltovku. Oba případy prošetřují v tuto chvíli kriminalisté šestého oddělení prvního policejního obvodu pro podezření z trestného činu výtržnictví. Za tento delikt hrozí hledanému v případě vypátrání a odsouzení trest odnětí svobody až na dva roky. Muže se zatím policistům nepodařilo vypátrat, a proto se obrací na veřejnost s žádostí o pomoc. Pokud podle vyhotoveného identikitu tušíte, kdo je oním výtržníkem, znáte jeho totožnost, místo jeho pobytu nebo pohybu, předejte informace prostřednictvím linky tísňového volání 158.

Identikit podezřelého muže.

Festival pouličního umění Praha Žije Hudbou nabídne zahraniční hvězdy i amatérské muzikanty • Festival Praha Žije Hudbou už po čtvrté rozezní v pátek 7. a v sobotu 8. června ulice, náměstí i parky v centru Prahy. Na 150 umělců během stovek vystoupení na více než 30 různých místech vnese do hlavního města radost z hudby. Centrem festivalového dění budou scény na Karlově náměstí, u Quadria a na Jungmannově náměstí. Festival nabídne i novou hudební „Sedmičkovou“ trasu na Praze 7, která povede od „Stalina“ přes Letenské náměstí a Vltavskou až ke Cross square, kde bude další z hlavních stageí.