Budoucnost sídliště Kamýk zůstává nadále nejistá. O zástavbě rozhodne územní studie

ZprávyPražskýDEN.cz24. února 20182 minuty čtení
Panelový dům.

Panelový dům.

Foto: ŠJů, WIkipedia.org

Zastupitelstvo hl. m. Prahy včera v uplynulém týdnu jednalo o budoucnosti sídliště Kamýk v Praze 12, kde více než 2000 občanů protestuje proti rozsahu několika nových developerských projektů. Na návrh kontrolního výboru a náměstkyně primátorky Petry Kolínské zastupitelé zadali zpracování územní studie. Až do dokončení studie město nebude v lokalitě prodávat pozemky a rada města musí dohlédnout na to, aby kvůli nové výstavbě nedošlo ke zhoršení dostupnosti veřejné vybavenosti.

Ve své petici občané požadovali, aby Zastupitelstvo hl. m. Prahy nesouhlasilo s prodejem pozemků navazujících na obchodní centrum Obzor do doby zapsání územní studie, aby zadalo vypracování územní studie, která by stanovila podmínky a limity pro budoucí výstavbu jako celek, a také aby nesouhlasilo se žádnými změnami územního plánu v území, které by umožnily další výstavbu před dokončením studie. Petice také požaduje, aby zastupitelé postupovali v souladu s MČ Praha 12 a přiměli developery k dalšímu jednání o případných projektech a jejich přiměřenosti.

Zastupitelé v usnesení vyzvali odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy k pořízení územní studie pro lokalitu „sídliště Kamýk“ a uložili Radě hl. m. Prahy zajistit z pozice hlavního města Prahy, aby v souvislosti s výstavbou v lokalitě nevznikaly infrastrukturní deficity.

[related-post id=“6134″]

„Územní studie je vhodný nástroj pro kultivaci plánované výstavby. Studie stanoví nejen maximální objem zástavby, ale pohlídá také, aby měli občané k dispozici dostatek míst ve škole, školce a spolu s novou výstavbou vznikl také prostor pro kulturní a komunitní aktivity, aby měli občané kde nakupovat,” uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.

Lokalita sídliště Kamýk je atraktivní pro soukromé investory mimo jiné proto, že v těsné blízkosti sídliště vznikne stanice metra D Libuš. V současné době zde žije cca 5000 obyvatel, investoři plánují postavit až 1000 nových bytů a počet obyvatel by tak mohl stoupnout až o 2000.

Nepřehlédněte

Mateřské školy v Letňanech a v Kamýku navýší kapacitu o desítky míst • Pražští radní odsouhlasili rekonstrukci dvou mateřských škol v Letňanech a Kamýku. Vznikne tak celkem 112 nových míst pro děti. Devadesát procent potřebných nákladů poskytne Operační program Praha – pól růstu ČR, zbývající díl pak příslušná městská část.

Thomayerova nemocnice dostala dotaci na nové přístroje pro Dětskou kliniku • Městská rada na úterním jednání souhlasila s poskytnutím dotace ve výši 4 920 tis. Kč pražské Thomayerově nemocnici, která finanční prostředky použije na pořízení nového přístroje a vybavení pro Dětskou kliniku. Dotaci musí ještě schválit zastupitelstvo. Příspěvek od města ve výši 4 200 tis. Kč je určen na nákup videoendoskopické sestavy a za 720 tis. Kč nemocnice koupí tři výhřevná lůžka Babytherm. „Letošní dotační balíček magistrátu pro pražské nemocnice je opět štědrý. Naším cílem je poskytnout Pražanům tu nejlepší zdravotní péči, v tomto konkrétním případě dojde díky vybavení a přístrojům z dotace k efektivnějšímu a zároveň šetrnějšímu léčení malých pacientů Dětské kliniky Thomayerovy nemocnice. Skvělá investice!“ uvedl radní hl. m. Prahy pro oblast zdravotnictví Radek Lacko, předkladatel návrhu. Thomayerova nemocnice požádala o dotaci vzhledem k tomu, že v dětském věku stoupá výskyt řady onemocnění zažívacího traktu a endoskopie je nezastupitelnou součástí diagnostiky a často i terapie těchto onemocnění. Na co v minulosti byla potřeba chirurgické operace nebo vyšetření pomocí rentgenového záření, je možné zvládnout pomocí endoskopie, to znamená bez nutnosti invazivního zásahu do organismu či vystavení dítěte radiační zátěži. Výhřevná lůžka Babytherm budou umístěna na pracovištích zajišťujících péči o dětské pacienty, zejména o kojence, a nahradí dosavadní opotřebovaná a nevyhovující.

Thomayerova nemocnice.

Metropolitní plán Prahy je hotový. Veřejnost do něj může nahlédnout • Od dnešního dne se veřejnost může seznámit s oficiální verzí návrhu Metropolitního plánu, nového územního plánu pro Prahu. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. „Stále postupujeme podle harmonogramu. Po fázi, kdy plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu městské části, orgány státní správy a obyvatelé města. Chystáme celou řadu aktivit a setkání, na kterých se budou moci všichni zájemci s návrhem seznámit. Detailní znalost konkrétního území, kterou mají občané a městské části, jsou pro další přípravu dokumentu zásadní. I proto jsme čas na prostudování prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Jde o koncepci celého města o téměř 500 km2,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR), který návrh plánu zpracoval. Od 16. 4. 2018 je dokumentace vystavena na magistrátním webu www.praha.eu v Sekci plánování města.

Zřídit předzahrádku v Praze 10 bude snažší, radnice vyjednala nové podmínky s památkáři • V minulých letech si provozovatelé restaurací v Praze 10 stěžovali na nejasnosti při vyřizování žádostí o předzahrádky. Zástupci radnice proto v loňském roce jednali s památkáři a letos by tak vyřizování žádostí mělo být o něco snazší. „Silniční správní úřad (SSÚ) Prahy 10, který předzahrádku povoluje, při vyřizování žádosti posuzuje zejména to, jestli předzahrádka splňuje náležitosti stanovené platnou legislativou. Odbor památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy naproti tomu posuzuje zejména její vzhled. Často se tak tyto dvě instituce rozcházely v názoru na to, jak mají předzahrádky, zejména v Městské památkové zóně Vinohrady, Žižkov, Vršovice, vypadat. To mnohdy působilo průtahy a provozovatelům nepříjemnosti,“ říká předseda dopravního výboru Viktor Lojík. Zahrádky musí být jasně vymezeny SSÚ Prahy 10, který předzahrádky povoluje, musí respektovat vyhlášku o bezbariérovém užívání staveb, která mimo jiné předepisuje zachování vodící linie pro nevidomé. Tedy aby zahrádky měly, laicky řečeno, plůtky, které, mimo uvedeného budou i jasně vymezovat zábor prostranství. Památkáři naproti tomu upřednostňují zahrádky bez ohrazení. [related-post id="5916"] „Tyto dva pohledy šly tedy proti sobě. Jednali jsme proto s památkáři a podařilo se nám definovat, jak by měly předzahrádky vypadat tak, aby splňovaly jak vyhlášku a požadavky SSÚ, tak metodiku památkářů. Pokud ohrazení předzahrádky bude ze subtilních profilů a přírodních materiálů (dřevo, kov) nebude to pro památkáře problém. Dále se nám podařilo vyjednat, že pokud se zahrádka nachází mimo území zmiňované památkové zóny, stanovisko památkářů není potřeba a posuzovat se bude pouze dopravní stránka věci,“ vysvětluje Lojík. Bude stačit povolení z minulého roku „Dále je třeba poznamenat, že pokud provozovatel závazné stanovisko památkářů získal již v minulém roce, a zahrádka bude stejná, není třeba žádat památkáře o nové, doloží se pouze kopie stanoviska loňského,“ doplňuje Lojík. [related-post id="5938"] „Provozovatele restaurací, kteří o předzahrádku žádali už minulý rok, Úřad MČ Prahy 10 již obeslal s příslušnými informacemi. Všem, kteří si budou letos žádat o zřízení předzahrádky nově, jednoznačně doporučuji začít právě na SSÚ Prahy 10. Máme zde připravený jasný "návod" pro provozovatele – s tím, jak by mělo hrazení vypadat, i s tím, jak co nejrychleji vyřídit nutné administrativní kolečko. Vzhledem k lhůtám bych ale chtěl připomenout, že právě teď je vhodná doba začít veškerá povolení řešit,“ uzavírá Lojík.

Posezení na předzahrádkách patří mezi oblíbené kratochvíle.

Praha zítra rozkope další ulici. Chystá se druhé Pražské povstání? • Už zítra začne na Žižkově oprava Koněvovy ulice. Až do 16. srpna bude uzavřen úsek Jana Želivského – Buchovcova ve směru z centra. Rekonstrukce Koněvovy ulice měla původně začít už v polovině července. Magistrát ale na poslední chvíli odsunul termín o 14 dní z obav před dopravním kolapsem, který by mohl nastat. Dopravu na Žižkově totiž už nyní komplikuje rekonstrukce Husitské ulice (potrvá až do listopadu). Úředníci z toho důvodu také rozhodli, že se Koněvova ulice bude opravovat pouze v jednom směru. [related-post id="11269"] Objízdná trasa pouze pro osobní automobily je následující: Jana Želivského – Jeseniova – Ambrožova – Biskupcova – Buchovcova – Koněvova. Nákladní automobily smí jet ulicemi Pod Krejcárkem – Novovysočanská – Spojovací. Uzavírky jsou i jinde Do další fáze se už zítra posune oprava vozovky na Jiráskově mostě a na komunikacích na smíchovské straně mostu. Kromě toho pokračují i práce na opravách dalších míst v Praze, včetně Vinohradské a Zenklovy ulice.

Rekonstrukce Jičínské ulice.

20. 1. 1868: Vyšší škola dívčí v Praze chystá zavedení výuky tance • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

12. 1. 1868: Neposypané chodníky v Praze působí lidem vážná zranění • Pražané nedbají úředního nařízení a zanedbávají posyp zledovatělých chodníků, což má za následek hned několik vážných zranění. A ochotníci ze Smíchova budou hrát dobročinné představení. Přečtěte si, o čem psaly dobové noviny přesně před 150 lety.

Tajemný pražský hřbitov bláznů projde revitalizací a otevře se pro veřejnost • Jedinečný bohnický hřbitov „bláznů“ se dostává pod správu městské části Praha 8. Převod vlastnictví z České republiky na hl. m. Praha a správu Prahy 8 schválili radní MČ Praha 8 ve středu 8. srpna 2018. Hřbitov, jehož původní funkce bude zachována, nyní čekají nezbytné stavební úpravy. „Naprosto jedinečný hřbitov v Bohnicích, kterému se kvůli pohřbívání klientů nedaleké psychiatrické nemocnice přezdívá hřbitov bláznů, se po třech letech jednání dostává do správy Prahy 8. Toto významné pietní místo si dozajista zaslouží naši pozornost,“ raduje se místostarosta Prahy 8 Radomír Nepil, který inicioval jednání o převodu vlastnictví a o správě osmou městskou částí. Jednání o převodu vlastnictví a o správě Osmičkou začala v březnu 2015. „Současné vedení radnice si stanovila jako jednu ze svých priorit získat hřbitov do své správy. V srpnu 2015 jsme podali žádost o bezúplatný převod do vlastnictví hl. m. Prahy,“ vysvětluje zastupitel a předseda komise pro životní prostředí Vít Céza. „Intenzivně jsme jednali jak Magistrátem hlavního města Prahy, tak s ministerstvem zdravotnictví a ředitelstvím Psychiatrické nemocnice Bohnice. Až v září 2017 přišla informace, že byly vykonány veškeré právní úkony a hřbitov bude svěřen do správy Praze 8. Cesta byla dlouhá, a ne vždy jednoduchá, ale vyplatila se,“ dodává Céza. [gallery size="full" columns="1" ids="11689"] Účel zůstane zachován Radnice Prahy 8 plánuje ponechat hřbitovu stejný účel jako měl doposud. „Počítáme se zachováním hřbitova jako veřejného pohřebiště. Nicméně s obnovením pohřebiště nepočítáme vzhledem k jeho charakteru,“ uvádí místostarosta Nepil. Hřbitov bláznů nyní čekají nezbytné stavební úpravy. „Je třeba stabilizovat obvodové zdi i kapli. Počítáme se zachováním porostu břečťanu popínavého, který místu dodává tajemnou atmosféru. Nicméně bude nutné odstranit drobnou náletovou zeleň,“ vyjmenovává plány zastupitel Céza v místě, které je zároveň velmi přínosnou plochou zeleně. Hřbitov pod správou osmé městské části nebude z bezpečnostních důvodů otevřen permanentně. „Chceme zajistit pravidelné komentované prohlídky pro veřejnost, ihned, jakmile to bude možné,“ ukončuje Nepil.

17. 1. 1868: Dvanáctileté dívky provozovaly prostituci, policisté je zadrželi • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Zvláštně zbarvené alpské kozy se nastěhovaly do zookoutku v Kamýku • Nový zookoutek v lesoparku v Kamýku přivítal první návštěvníky. Celý areál prošel v posledních měsících rekonstrukcí. Vznikly zde nové výběhy, seník, hájovna a zázemí pro techniku. Obnova nefunkčních starých objektů vyšla hlavní město na 5,2 milionu korun.

MS v hokeji: Praha zřídí projekci zápasů na Staromáku, pokud postoupíme do semifinále • Česká republika v posledních dnech žije hokejovým mistrovstvím světa. Pokud Český národní hokejový tým postoupí do semifinále a finálových utkání, zřídí pražský magistrát na Staroměstském náměstí velkoplošnou projekci těchto zápasů. Ta bude podobná jako v minulých letech. Pokud by se pak český tým dočkal zlaté medaile, uskuteční se i slavnostní uvítání týmu v centru Prahy. „Pražští fanoušci české hokejové reprezentace jsou zvyklí v případě postupu našeho týmu do závěrečných bojů společně fandit na Staromáku. Ani letos je o tento zážitek nechceme ochudit,“ uvedl k plánu náměstek primátorky Petr Dolínek. Staroměstské náměstí je tradiční volbou místa pro oslavy případného vítězství. Už v minulých letech se město rozhodlo organizovat projekci pro fanoušky na tomto historickém náměstí, kam se vejde až 15 tisíc lidí. „I letos patří naše reprezentace mezi favority na účast v závěrečných bojích turnaje. Držme palce ve čtvrtečním čtvrtfinále, aby se poté o víkendu mohlo společně fandit na Staroměstském náměstí v bojích o medaile,“ dodal náměstek primátorky Dolínek.

DP uzavřel jižní vestibul stanice metra Budějovická. Praha 4 hlasitě protestuje • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen z důvodu havarijního stavu zastřešení veřejné pasáže mezi objekty České spořitelny a obchodního domu DBK, která není ve správě DPP, od 19. ledna 2018 až do odvolání uzavřít jižní vestibul stanice metra C Budějovická.

Jak se promění Vítězné náměstí? Praha vyhlásila soutěž pro architekty • Jedno z největších náměstí v Praze se dočká proměny. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) vyhlásil urbanisticko-architektonickou soutěž na novou podobu Vítězného náměstí. Cílem soutěže je aby se náměstí stalo přívětivějším místem pro obyvatele Prahy 6. Odevzdání návrhů je naplánováno na konec letošního června. Architekti se nyní mohou hlásit do soutěže, která promění Vítězné náměstí. V porotě zasednou zástupci města, zástupci městské části Prahy 6 a špičkoví architekti z tuzemska i ze zahraničí. Navržený postup dvoukolové soutěže umožní účast širokému spektru účastníků. Odevzdání návrhů v 1. kole je naplánováno na konec června 2018. „Kulaťák je další z řady významných pražských náměstí, které se chystáme zlepšit. Špičkové světové týmy se chystají upravit park na Karlově náměstí a úprava Malostranského náměstí již běží. Věřím, že v soutěži se objeví takové návrhy, které pomohou palčivé problémy náměstí vyřešit,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="9504"] „Posadit se pod stromy nebo pohodlně přestoupit na tramvaj, metro a autobus. Obyvatelé Prahy by se měli zkrátka na Vítězném náměstí cítit dobře. Zkušenosti ze západní Evropy ukazují, že je možné skloubit intenzivní dopravu s kvalitním veřejným prostorem a náměstím, kde hrají prim chodci,“ vysvětluje náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Architektonicko-urbanistická soutěž je vypsána jako dvoukolová a investorem následné realizace bude Magistrát hl. m. Prahy. Ceny a náhrady výloh v soutěži jsou stanoveny na 3 280 000 Kč.

Bude pražský Sherwood konečně bezpečnější? Magistrát zřídil speciální hlídky • Ulice U Bulhara a Bolzanova a Vrchlického sady a jejich nejbližší okolí jsou dlouhodobě vnímány jako oblast s vysokým výskytem lidí bez přístřeší. Hlavní město Praha a městská část Praha 1 si proto nechaly v roce 2017 zpracovat detailní monitoring aktivit problémových osob a způsobených škod. Od ledna 2018 pak zahájily koordinovaný projekt, který komplexně řeší pořádkovou a bezpečnostní situaci v této oblasti. Od 15. března také ve Vrchlického sadech a jejich okolí působí speciální bezpečnostně-informační tým Be-in. „Rozhodli jsme se vytvořit speciální dvoučlenné bezpečnostní týmy Be-in, které denně navštěvují oblast hlavního nádraží, kde přímo na místě koordinují vzniklé situace. Na projektu spolupracujeme s městskou částí Praha 1 a dalšími organizacemi, abychom společně vytvořili podmínky pro efektivní fungování těchto týmů, jejichž výsledkem by mělo být zlepšení situace v této oblasti,“ popisuje iniciátor projektu radní pro sociální oblast Daniel Hodek. S tím, že přestože jsou bezpečnostní týmy Be-in jsou v terénu teprve měsíc, už se jim ale podařilo výrazně pomoci při záchraně života nalezené osoby, v pátrání po hledané osobě a zadržení pachatele při pokusu o znásilnění. [related-post id="9426"] Koordinátorem projektu je Centrum sociálních služeb Praha, které zde pracuje v součinnosti s 16 dalšími subjekty (Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 1, sociální odbor MHMP, úklidové služby CDV a Mira experts, Městská policie Praha, Policie ČR, Správa železniční dopravní cesty, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, neziskové organizace Naděje, Sananim, Progressive a Drop in, obchodní společnosti Indigo, BM security, Stop graffiti). Komplexní řešení pořádkové situace v této oblasti je zaměřeno nejen na úklidovou problematiku, ale také na problematiku osob bez domova a drogově závislých, které se zde vyskytují. [related-post id="9195"] Oblast hlavního nádraží je spojována s výskytem osob bez domova a drogově závislých. Návštěvníci Vrchlického sadů si dlouhodobě stěžují na odhozené injekční jehly, polehávající a pospávající osoby a znečišťování okolí, které je používáno jako toalety. V celém parku by měl platit nový návštěvní řád, který mimo jiné specifikuje zákaz nocování a pospávání. Dohlížet na jeho dodržování by měla ve vyšší míře Městská policie i Policie ČR. „Snížili jsme také počet vydávaných jídel v areálu neziskové organizace Naděje. Dříve se zde vydávalo 300 jídel denně, nyní to chceme postupně snížit pouze na 100. Zbytek jsme nechali rozložit do ostatních pražských městských částí tak, aby se jen kvůli jídlu v okolí hlavního nádraží nekoncentrovaly osoby bez domova a osoby drogově závislé. Jídla teď nabízí také několik mobilních výdejen, které zajišťují, že se osoby bez domova nesoustředí pouze na jednom místě,“ dodává radní Hodek.

Trapas! Zastupitelé nic neprojednali, neschválili totiž program schůze • Pražští zastupitelé dnes měli definitivně rozhodnout o osudu Libeňského mostu. Po několikahodinových sporech ale nakonec ani neodhlasovali jednací program a zasedání tak předčasně skončilo. Zastupitelstvo se nejprve přelo o tom, na který bod jednání bude téma Libeňského mostu zařazeno. Původně to mělo být až odpoledne, ale na návrh opozičního zastupitele Ondřeje Martana (ODS) jej zastupitelé posunuli hned na úvod. Proti tomu protestoval starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice), který už předem avizoval, že v případě potřeby jakožto poslanec využije svého práva vzít si kdykoliv slovo a neomezeně dlouho mluvit. Tím by jednání o mostu mohl odsunout až na pozdější hodinu, kdy by se ho mohli zúčastnit i občané. To ale nebylo potřeba, protože zastupitelé nakonec neschválili program schůzce jako celek a jednání tak bylo ukončeno. Proti hlasoval sám Čižinský, zdržel se Matěj Stropnický (Zelení) a nepodpořili ho ani zástupci opozice. [related-post id="9679"] „Zastupitelstvo magistrátu začalo pohrdat lidmi. Většina zastupitelů chtěla znemožnit účast veřejnosti a hlasovala proti zařazení bodů ohledně Libeňského mostu a petice ohledně zákazu pro cyklisty, na pro lidi přístupný pevný čas na 17. a 18. hodinu. Naopak chtěli lidi podvést předřazením bodu a znemožnit jim účast. Program nebyl schválen. Není přece možné nutit lidi, aby si vždy brali dovolenou, když chtějí zastupitelům říci svůj názor. Zastupitelstvo musí být pro lidi vstřícné, a ne s nimi zametat,“ vysvětlil Čižinský. NEUVĚŘITELNÉ SOBECTVÍ! 😠 Pražští zastupitelé Jan Čižinský a Matěj Stropnický právě zabránili projednání a schválení návrhu na posílení platů učitelů základních a mateřských škol v hlavním městě o 3️⃣0️⃣0️⃣ milionů korun a celé řady dalších významných témat 🔥 pic.twitter.com/uI0unsexEq

Připomínky k Metropolitnímu plánu jsou odevzdány. Co bude dál? • V pátek uplynula lhůta pro podávání připomínek a stanovisek k návrhu nového Metropolitního plánu. Skončilo tím tzv. společné jednání. V současné chvíli se připomínky evidují a jejich přesný počet bude znám koncem roku 2018. Za dva roky se budou občané moci vyjádřit k upravenému návrhu plánu v tzv. veřejném projednání. Společné jednání Metropolitního plánu je u konce. Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy převzal poslední stanoviska od orgánů státní správy. Jejich vyhodnocení bude probíhat ve třech etapách, z nichž každá bude trvat 4-5 měsíců. Postupně dojde na připomínky dotčených orgánů, městských částí a fyzických a právnických osob. Celkový počet podání by měl být znám v průběhu srpna. Toto číslo bude stále jen orientační, jelikož nezohledňuje počet připomínkujících, duplicitu podání a počet připomínek v jednom podání. Přesný počet připomínek pak bude znám až koncem roku 2018. „Děkuji všem Pražanům, kteří se zapojili do připomínkování návrhu nového územního plánu. Jejich znalost území a představa o budoucí podobě města je cenným podkladem pro dopracování plánu. Oceňuji také aktivní přístup městských částí. Právě dohoda s nimi je klíčová pro schválení dokumentu v roce 2022,“ řekla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky. Na odevzdání připomínek měla veřejnost jeden měsíc od 27. 6. do 26. 7. Seznamovat se s ním však mohla už od začátku května. Plán byl vystaven v Centru architektury a městského plánování, kde ho vidělo přes 15 000 návštěvníků. Během května a června navíc probíhala informační tour, při které zaměstnanci Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) prezentovali plán veřejnosti na 18 místech Prahy a vysvětlovali, jak ho číst i jak ho připomínkovat. „Plán jsme představovali dlouho před tím, než se k němu veřejnost mohla vyjádřit. Proto očekáváme, že k němu bude i hodně připomínek. Naše snaha o co největší otevřenost má jediný cíl – co nejkvalitnější plán,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Co bude dál? Po ukončení společného projednání Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy zaeviduje a společně s IPR Praha a určeným zastupitelem (zpravidla radní pro územní rozvoj) vypořádá připomínky. IPR Praha následně návrh Metropolitního plánu upraví. Očekává se, že upravený návrh bude znám cca za dva roky. Následně bude vyhlášeno druhé kolo projednávání, tj. veřejné projednání, ve kterém bude opět možno podávat připomínky. Podle nich vznikne znovu upravený návrh, který bude muset být do konce roku 2022 schválen zastupiteli. Teprve potom bude Metropolitní plán platný a účinný.

Krátkodobý pronájem bytu? Můžete na něm prodělat, varuje odborník • Vyděláte více a rychleji, láká platforma Airbnb majitele nemovitostí na vyšší zhodnocení jejich investic. Stále více lidí na to slyší a svůj byt tak k využití různým turistům nabízí stále více Čechů. Jen v Praze jich je prý už 20 tisíc. Nejen ve světle aktuálního zátahu, který na tyto poskytovatele krátkodobého ubytování udělala česká finanční správa, je nutné podívat se, zda je tento způsob využívání vlastního bytu opravdu tak výhodný. A opravdu se vyplatí každému? V prvé řadě musíme vzít v potaz, jaký typ bytu turisté prostřednictvím Airbnb hledají. Zdaleka nejvíce lidí míří do Prahy, ostatní regiony za ní v návštěvnosti výrazně zaostávají. Pokud už člověk ze zahraničí do českého hlavního města přijede, chce bydlet v centru dění. Určitě nebude za zábavou a poznáváním pražské historie dojíždět z okrajovějších částí Prahy. Z toho jasně plyne, že aby mohl majitel bytu o jeho pronajímání prostřednictvím Airbnb opravdu vážně uvažovat, musí ho mít v některé z turisticky atraktivních lokalit užšího centra. Pokud takový byt nevlastníte, na krátkodobé pronajímání rovnou zapomeňte. Pokud se lokalitou vlastního bytu trefujete do dlouhodobé preference zahraničních klientů, nemáte ani zdaleka vyhráno. Můžete sice vydělat více, než pokud byste měli dlouhodobého nájemníka, ale má to jeden velmi podstatný háček. Museli byste svůj byt pronajímat turistům nejlépe na sto procent, tedy každý den v měsíci. A to je problém. Pokud se podíváme na data ČSÚ, tak zjistíme, že zahraniční turista v Praze stráví průměrně 2,3 noci. To znamená, že pro plný výdělek je nutné ubytovat až 15 návštěv (hostů může být klidně výrazně více) za měsíc. Toto číslo je velmi obtížně dosažitelné i při skvělé lokalitě bytu, konkurenceschopně nastavené ceně i bezvadné propagaci. Nehledě na další vícenáklady, které to s sebou nese. [related-post id="10437"] Stejně jako v hotelu (kde však na to mají speciální personál) se o tyto hosty budete muset starat. Sice jim nebudete připravovat snídani nebo objednávat taxi, ale dalším povinnostem se nevyhnete. Začíná to už předáním klíčů při příjezdu a jejich převzetím při odjezdu. Jakmile jeden host odjede, budete muset vyměnit ložní prádlo či ručníky a také zkontrolovat celý byt. Doplnit základní hygienické prostředky a nejspíš i umýt nádobí a pořádně uklidit všechny místnosti. Při průměrném počtu přenocování toto budete muset dělat zhruba každý druhý den. Opravdu to při současném pracovním vytížení zvládnete? Existují sice služby, které tohle zařídí za vás, ale samozřejmě na úkor vašeho zisku. [related-post id="7751"] Přesné statistiky sice neexistují, ale zcela jistě spousta pronajímatelů také kalkuluje s tím, že z tohoto výdělku nebudou odvádět daně. Tato další (zdánlivá a nedoporučovaná) finanční výhoda nyní padá. Česká finanční správa získala údaje o lidech pronajímajících nemovitost přes Airbnb a bude po nich doplacení daně vymáhat. Na dani z příjmu a DPH to jen za Prahu prý činí přes 460 milionů korun ročně. Tolik podle vládní analýzy lidé vydělávající na krátkodobých pronájmech jen v hlavním městě neodvedou na daních každý rok. A je jen otázkou času, kdy se o svých 50 milionů korun z neodvedených turistických poplatků přihlásí také pražský magistrát. Tučné pokuty a vysoké zpětně vyměřené daně zcela jistě zprotiví tento typ využívání bytu mnohým majitelům. [related-post id="10347"] Kdo by si mohl naopak oddechnout, pokud zájem o Airbnb trochu opadne, jsou stávající vlastníci či nájemníci bytů sousedících s bytem pronajímaným turistům. Těm se totiž výrazně snížil komfort bydlení, protože krátkodobí turisti jsou často hluční i v nočních hodinách a zanechávají po sobě znečištěné společné prostory. Nehledě na stále se vylidňující centrum města, protože majitelé bytů se v minulosti pod vidinou očekávaného vyššího zisku z krátkodobého pronájmu často zbavovali původních dlouholetých nájemců. Ti se tak stěhovali do okrajovějších částí, které turisty příliš nelákají. [related-post id="11336"] Majitelé bytů by si proto měli velmi dobře rozmyslet a spočítat, jak budou svůj byt pronajímat. Zda podstoupí vyšší riziko krátkodobého pronájmu se všemi výše zmíněnými nepříjemnostmi, nebo dají přednost dlouhodobému solidnímu nájemníkovi. Zdánlivé výhody Airbnb totiž může velmi snadno vynahradit bezproblémový a pravidelně platící člověk bydlící v bytě mnoho let. RNDr. Evžen Korec, CSc. Generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL a. s.

Vystřídá Krnáčovou Hřib? Piráti vybrali lídra kandidátky pro podzimní volby • Vítězem vnitrostranického hlasování Pirátů o post lídra pirátské kandidátky pro Magistrát hlavního města Prahy se stal MUDr. Zdeněk Hřib. Ve druhém kole hlasování získal 54 % hlasů a porazil protikandidáta Daniela Mazura. „Chceme z Prahy udělat nejen místo, kde se dobře žije, ale také vzor, jak řešit aktuální problémy světových metropolí. K čemu nám je, že Praha stoupá na žebříčku v ekonomické výkonnosti, když máme nejdražší byty v přepočtu na příjem v Evropě? Klíčem je kombinace ceny, prostředí a spolupráce lidí,“ uvádí Zdeněk Hřib některé z problémů, které trápí obyvatele Prahy. „Zdeněk Hřib je zkušený kandidát a věříme, že Piráty v Praze povede k volebnímu vítězství. V parlamentních volbách jsme v Praze získali přes 17 % hlasů a umístili se na druhém místě. V řadě městských částí jsme ale dokázali i vyhrát, například na Praze 2, Praze 5, Praze 6 nebo na Praze 7. V Praze máme nejvyšší cíle a opět si velmi dobře uvědomujeme, že před námi stojí veliká výzva – představení naší vize pro budoucnost hlavního města i řešení problémů našich spoluobčanů,“ komentoval předseda Pirátů Ivan Bartoš očekávání strany v komunálních volbách. [related-post id="6408"] Kdo je Zdeněk Hřib Zdeněk Hřib (*1981) vystudoval lékařskou fakultu Univerzity Karlovy a poté působil jako ředitel výzkumného institutu zabývajícím se otázkami měření kvality a efektivity veřejných služeb. V Pirátské straně je garantem programového bodu zdravotnictví a mimo jiné je autorem pirátského návrhu reformy zdravotních pojišťoven. Za priority považuje, kromě potlačování pražského korupčního prostředí prolezlého kmotry, i oblast dopravy, zkvalitnění školství a dostupné bydlení. V předvolební řeči zmínil například téma výstavby trasy metra D, údržbu mostů a dostavbu pražských okruhů. Ve školství se zaměří na vyřešení kapacitních problémů pražských škol, které ovlivňují kvalitu výuky. Zlepšením procesu územního plánování chce zlepšit situaci na trhu s byty.

Zdeněk Hřib.

Piráti budou rozdávat guláš zdarma. O akci u Hlavního nádraží je velký zájem • Pirátská strana na neděli chystá další akci s gulášem zdarma. Piráti se pravidelně dvakrát v měsíci setkávají u Hlavního nádraží v Praze, vaří guláš, nabízejí čaj a baví se živou muzikou. Jídlo zdarma rozdávají s pomocí potravinových bank a díky příspěvku pirátských poslanců. Ti tímto způsobem vrací odměny za výkon funkce zastupitelů na pražském magistrátu, úřad totiž vrácení odměn zamítl. Sponzorem této dobročinné neděle je poslanec za Piráty Ondřej Profant. „Zájem o akci roste, a to i mezi místními pražskými sdruženími Pirátů, která chtějí pořádat vlastní akce. Nyní vaříme masový i veganský guláš ze surovin z potravinové banky. Té jsme zaplatili paušální poplatek 3 tisíce korun na rok. Využíváme maso, zeleninu, a pokud je k dispozici, tak i pečivo. Vedle toho z vlastních zdrojů pokrýváme náklady na plastové nádobí, případně to, co zrovna není k dispozici,“ popisuje hlavní organizátor dobročinných nedělní a evangelický pastor Martin Arden. Ten nejen financuje některé položky, ale akcí se účastní s týmem dobrovolníků. Problematikou potravinových bank se zabývá pirátská poslankyně Olga Richterová. Na základě novely, která je platná od 1. ledna 2018, musejí velkoobchody dodávat potravinovým bankám potraviny s končící lhůtou spotřeby. Bankám však nebyl navýšen rozpočet, a to jim komplikuje provoz. Richterová upozorňuje na to, že banky musí platit nejenom za prostory k uskladnění a energie, ale i za distribuci, která znamená další náklady na personál, ale třeba i pohonné hmoty: „Novela zákona chce realizovat záslužnou myšlenku. Bohužel, bez dostatku financí ztrácí smysl. Zaměstnanci bank i dobrovolníci se vlastními prostředky a silami snaží o to, aby potraviny nemusely končit v odpadu. To mimo jiné obnáší i neohodnocenou práci v přesčasech. Situaci proto chceme řešit i se zástupci potravinových bank.“ Piráti uvažují o zřízení účtu, kam by lidé mohli posílat peníze na podporu potravinových bank. Stále více dobrovolníků i sponzorů má zájem přispět k jejich činnosti i podílet se na dobrovolnické akci Pirátů. „Zveme každého, aby přišel v neděli k pražskému Hlavnímu nádraží, dal si guláš a přesvědčil se, že tato pravidelná pomoc má smysl,“ uzavírá poslankyně Richterová.

Výdej řidičáků bude jednodušší. Pražským úředníkům ale nový systém zkomplikuje život • Na začátku července odstartuje nový systém vydávání řidičských průkazů, který umožní žádat o vydání, případně o výměnu řidičského průkazu na jakémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Žadatelé si na nejbližším úřadě budou moci vyřídit nejen nový řidičský průkaz, ale třeba i průkaz profesní způsobilosti nebo výpisy z evidenční karty řidiče a z bodového hodnocení. Vrácení nebo omezení oprávnění, například po obdržení maximálního počtu bodů pro řidiče za přestupky, budou i nadále vyřizovat pouze úřady v místě trvalého bydliště. V novém systému již nebude třeba předkládat papírovou fotografii, úředníci je budou nově pořizovat digitálně přímo na úřadě, případně ji získají z jiných veřejných registrů. V řidičských průkazech nebude údaj o trvalém bydlišti, při změně adresy tak již nebude nutné žádat o nový průkaz. Nově je stanoven poplatek při podání žádosti o nový průkaz na 200 Kč, poplatek za zrychlené vydání průkazu do pěti pracovních dnů bude 700 korun. Výměna propadlého řidičského průkazu bude nadále zdarma. Magistrát je prý připravený Pro hlavní město bude takzvané rozvolnění místní příslušnosti pravděpodobně znamenat větší nápor žadatelů. Lidé, kteří za prací dojíždějí do Prahy, si budou moci vyřídit řidičský průkaz například o polední pauze mimo místo svého trvalého bydliště. Magistrát tvrdí, že je na případný nápor připravený a dle vývoje počtu žadatelů bude celou věc operativně řešit, tak aby byl uspokojen každý žadatel. K návštěvě pražského registru řidičů je možné se objednat přes internet a rezervovat si termín odbavení dle časových možností klientů.