Část pražského metra o víkendu nepojede. Proběhne výměna nosníků ve stanici

ZprávyKristián Vích10. června 20222 minuty čtení

Foto: Unsplash

Obyvatelé i návštěvníci metropole by se měli připravit na víkendovou výluku na části linky C pražského metra. Důvodem je pokračování rekonstrukce stropní desky ve stanici Florenc.

Dělníci nainstalují a ukotví do stropu nad stanicí prvních devět nových předepjatých nosníků. V sobotu 11. června ani v neděli 12. června proto nebude metro jezdit v úseku v Hlavní nádraží – Vltavská. Dopravní podnik během výluky zavede náhradní tramvajovou dopravu XC v úseku Hlavní nádraží – Výstaviště a linku č. 36 Zvonařka – Sídliště Ďáblice.

Před třemi týdny bylo uvolněno a odstraněno prvních devět starých předepjatých nosníků z celkových 131, které společně s monolitickou betonovou deskou pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici tvoří současný strop nad vestibulem stanice metra Florenc C.

Společnosti, které na místě provádí stavební práce, již v odkryté části stanice zrealizovaly sanace betonových konstrukcí, odstranily původní ložiska, geodeticky vyměřily polohy pro nová ložiska a nosníky, a nová ložiska také osadily. Během tohoto víkendu budou práce pokračovat instalací a ukotvováním prvních nových předepjatých nosníků. Celkem jich bude devět a každý z nich váží až 28 tun.

Provoz metra na lince C bude opět obnoven od pondělí 13. června od ranního provozu. Vzhledem k uzavření celého podchodu a vestibulu stanice Florenc C bude přístup do této stanice až do října 2023 možný pouze prostřednictvím vstupu/výstupu E1 v Sokolovské ulici.

Uvolnění a odstranění dalších devíti předepjatých nosníků má proběhnout o víkendu 6. a 7. srpna.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy

Nepřehlédněte

Praha možná přejmenuje názvy 17 stanic metra. Jak se vám líbí Perštýn, Klárov nebo Aréna Libeň? • Příští stanice Perštýn. Toto hlášení by mohli už za pár let slýchávat cestující v pražském metru. Alespoň podle navrhovaného plánu rozvoje pražské integrované dopravy v letech 2019 až 2029, který projednávali pražští radní.

Smíchov a Podolí propojí nový most za miliardu korun • Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty mezi Smíchovem a Podolím. Most má na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů. Odhadovaná cena stavby je okolo jedné miliardy korun.

OBRAZEM: Metro A slaví výročí. Pražanům slouží přesně 40 let. V mnoha ohledech je unikátní • Přesně před 40 lety začala Pražanům sloužit nová linka metra A. Stavba začala v roce 1973 a slavnostní otevření prvního úseku mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru proběhlo 12. srpna 1978. Byla to tehdy velká sláva. Výstavba metra měla velkou politickou i společenskou prioritu, slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil sám prezident ČSSR Gustáv Husák. A dělníci už v té době pracovali na stavbě dalších částí. [gallery size="full" columns="1" ids="11874"] Rozšiřování V den uvedení do provozu byla linka metra A dlouhá 4,7 km a měla 7 stanic. V roce 1980 přibyly stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. V červenci 1987 byl otevřen třetí úsek do stanice Strašnická a v roce 1990 přibyla stanice Skalka. [gallery size="full" columns="1" ids="11879"] Další prodloužení na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa proběhlo v roce 2006. Nejnovější úsek z Dejvické do Motola byl otevřen v dubnu 2015. V současné době má linka A 17 stanic, celková délka je 17,13 km a vlaková souprava ji projede přibližně za půl hodiny. Hlasatelkou linky je už od jejího zprovoznění Světlana Lavičková. [gallery size="full" columns="1" ids="11878"] Na trase A metro poprvé překonalo vodní překážku v podobě Vltavy. První podchod pražského metra pod Vltavou se nachází v hloubce 14 metrů pod dnem řeky. Na trase je také téměř 190metrový úsek s největším povoleným sklonem 40 promile, a to mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum. [gallery size="full" columns="1" ids="11877"] Stanice prvního úseku jsou unikátní Nejstarší stanice metra A mají většinou jen jediný výstup, ačkoliv byly navrženy tak, aby bylo možné v případě potřeby druhý dobudovat. Původní plány počítaly s dostavbou v 90. letech, ale nakonec se od nich ustoupilo. Například nejhlouběji položená stanice v celé síti pražského metra – Náměstí Míru (53 m pod povrchem) – by teoreticky mohla mít výstup na Vinohradské třídě. [related-post id="11776"] Interiéry stanic působí tak trochu exkluzivně a tajemně. Podíl na tom má důmyslně navržený způsob zacházení se světelnými zdroji a vhodný výběr použitých materiálů na obklady stěn spolu s celkovým barevným laděním. Cestování linkou I. A mělo mj. symbolizovat, že se cestující pohybuje pod historickým centrem města. Ikonické hliníkové obložení stanic metra A navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Střídání dutých a vypouklých desek mělo za cíl tříštit zvukové vlny od podvozků projíždějících souprav. Základní barva celé linky je zlatavá champagne. Barevné ztvárnění navrhl grafik Jiří Rathouský. [gallery size="full" columns="1" ids="11880"] Na výzdobě se nešetřilo Pokud cestující projede všechny stanice, může se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků. Z metra se stala galerie tehdejšího umění. Může za to obrovský společenský význam stavby za předchozího režimu a dobový stavební zákon, který u veřejných staveb nařizoval vynaložit až čtyři procenta z rozpočtu na výzdobu. [related-post id="11202"] Jezdily jen čtyři vagóny V době, kdy začalo metro na trase A pravidelně jezdit, nebyl nápor na dopravu v metropoli tak velký jako dnes. Proto stačilo, že soupravy měly jen čtyři vagony. Před čtyřiceti lety to vypadalo jinak i v kabině strojvedoucího. Nikdy nejezdil sám, ale s pomocníkem. Ten hlídal, jestli jsou zavřeny všechny dveře, a také další zdánlivé "drobnosti", které už má v dnešní době na starosti počítač. Nástupiště stanic se podobala spíš železničním zastávkám. Každé měli na starosti dozorčí v hnědé uniformě s plácačkou, kteří vlaky odbavovali. Ve špičce, kdy soupravy jezdily každé tři čtyři minuty, proto měli poměrně dost náročnou službu. [gallery columns="1" size="full" ids="11875"] Metro jako válečný úkryt Trasa A byla na rozdíl od nejstaršího "céčka" zahrnuta do plánu ochranného systému metra. V případě válečného ohrožení měly stanice sloužit jako kryt, každá se dala neprodyšně uzavřít lidé by v ní v bezpečí vydrželi nejméně 72 hodin. [gallery columns="1" size="full" ids="11876"] Kam dál? V současné době je veškerá pozornost směřována na projekt výstavby linky D. Dalšího rozšíření se proto linka A jen tak nedočká. Zamýšlené prodloužení na ruzyňské letiště, či případná odbočka na Zahradní Město, je hudbou daleké budoucnosti.

United Airlines zavede přímou linku z Prahy do New Yorku • Letecká společnost United Airlines bude od 6. června 2019 létat mezi Prahou a Newarkem ve státě New Jersey, který je v bezprostřední blízkosti největšímu americkému městu New York. Novou pravidelnou denní linku bude aerolinka operovat letadlem typu Boeing 767-300ER s ekonomickou i business třídou a podle odhadů letiště by ji mohlo využít v obou směrech přibližně 43 tisíc cestujících za rok. V rámci letního letového řádu 2019 tak budou z Letiště Václava Havla Praha v provozu již tři pravidelné linky do USA. „Již za prvních sedm měsíců letošního roku došlo k meziročnímu navýšení počtu cestujících na přímých letech do USA a Kanady o 82 %. Můžeme tak očekávat, že po spuštění nové linky do Newarku dojde k ještě dalšímu významnému nárůstu,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. „Otevření nové linky navíc jednoznačně potvrzuje velký potenciál přímých leteckých spojení mezi Českou republikou a USA, který dlouhodobě sledujeme,“ dodává Václav Řehoř. [related-post id="11988"] Cestující z Prahy získají díky nové lince do Newarku jednoduché spojení do oblíbeného New Yorku, ale i možnost přestupu na navazující lety do dalších více než 60 destinací v síti United Airlines a jejich partnerů. S jedním přestupem tak mohou zamířit do dalších měst v USA, např. San Francisca, Los Angeles, Bostonu, Chicaga, Seattlu či na Floridu, ale také do Mexika nebo Karibiku. V příštím roce tak budou moci cestující letět z Prahy přímo do tří destinací ve Spojených státech amerických – do New Yorku/JFK s Delta Airlines, do Filadelfie s American Airlines a nově do Newarku s United Airlines.

Oprava Jiráskova mostu částečně omezí dopravu • Technická správa komunikací hl .m. Prahy (TSK) zahájí v pondělí 18. srpna opravu konstrukčních částí chodníků a zábradlí, a to v obou směrech mostu. Práce by měly být hotové do 23. října.

VIDEO: Muzeum pražské MHD slaví jubileum a láká na unikátní exponáty • Muzeum Městské hromadné dopravy v Praze oslaví v pondělí 14. května 2018 již 25 let od slavnostního otevření. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vlastní ojedinělou sbírku historických vozidel, která byla v roce 1998 vyhlášena kulturní památkou.

TÝDEN V PRAZE: Totální kolaps tramvají a náruživý páreček indických lvů • Co všechno se stalo v uplynulých sedmi dnech v Praze? Podívejte se na souhrn zpráv a zajímavostí, které vás na webu PražskýDEN.cz nejvíce zajímaly. Tramvajový provoz v centru metropole v pátek odpoledne ochromila prasklá kolej na křižovatce ulic Lazarská a Spálená. Tramvaje kvůli poruše nemohly odbočovat z Lazarské ulice na Karlovo náměstí, ani projíždět Myslíkovou ulicí. [related-post id="6125"] Ministerstvo kultury nezařadí Libeňský most na seznam národních kulturních památek. Své rozhodnutí v pondělí rozeslalo účastníkům správního řízení. [related-post id="5763"][related-post id="6185"] Samec lva indického Sohan, který v Zoo Praha dočasně nahradil nezkušeného Jamvana, na druhý pokus uspěl i u samice Suchi. [related-post id="6067"] Uplynulo přesně 45 let od slavnostního otevření Nuselského mostu. [related-post id="5977"] Policisté z Vysočan pátrají po dvojici mužů, kteří jsou podezřelí z krádeže peněz z pokladny v obchodě společnosti Vodafone v Praze 9. [related-post id="6054"] Skotská zpěvačka Emeli Sandé v úterý večer poprvé předstoupila před pražské publikum. [related-post id="5950"] V pražských Holešovicích vznikne největší novodobý projekt bydlení pro vysokoškoláky s celkem 529 apartmány. [related-post id="5985"] V pořadí šesté novorozeně bylo odloženo do babyboxu na radnici Prahy 2. Záchranáři jej převezli do nemocnice U Apolináře. [related-post id="5797"] Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. [related-post id="5916"]

Roční kupon na MHD znají Pražané už 120 let. Jaké byly jeho začátky? • V lednu si připomínáme jedno zajímavé výročí. Přesně před 120 lety se v Praze úplně poprvé objevily předplatní časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu. Kolik stály, kde se daly pořídit a jak se jejich podoba měnila v průběhu následujících dekád?

Historie městské hromadné dopravy v Praze je bohatá.

Nová pražská lanovka za miliardu korun spojí Podbabu s Bohnicemi • V Praze by mohla do několika let vzniknout nová lanovka, která propojí Podbabu se ZOO a s Bohnicemi. Návrh má podporu hlavního města i radnic Prahy 6 a Prahy 8. První cestující by mohli svézt mezi lety 2023 a 2024. Cesta z Dejvic do Bohnic se zkrátí skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy by měla trvat přibližně rok. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek, který by mohl začít vozit cestující v rámci systému Pražské integrované dopravy.

Vizualizace nové pražské lanovky.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

Autobusový den PID v Letňanech nabídne nostalgické jízdy a ukáže vozy budoucnosti • V sobotu 13. dubna 2019 se v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční již třetí ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů.

Letišti Václava Havla se nadále daří. Kam se loni z Prahy létalo nejčastěji? • Letiště Václava Havla Praha od roku 2013 setrvale roste. Podle nejnovějších provozních výsledků odbavilo v loňském roce přesně 16 797 006 cestujících, což znamená 9% meziroční nárůst. Nejvytíženější byly v loňském roce linky do Velké Británie. Z destinací nejvíce cestujících směřovalo již tradičně do Londýna. Nejvyšší meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenala Barcelona. Výrazně posílily také dálkové linky, které vloni využilo o téměř čtvrt milionu cestujících více než v roce předchozím.

FOTOREPORT: Lidé bez kalhot dnes jezdili pražským metrem • V pražském metru jste dnes odpoledne mohli potkat lidi, kterým chyběla spodní část oblečení. Již poněkolikáté se konala recesistická akce s názvem Jízda metrem bez kalhot.

Takhle to dnes vypadalo v pražském metru.

„Jízdenku mi sežral pes!“ Tramvaj Vymlouvačka vyjíždí do ulic Prahy • Tramvaj inspirovaná reálnými výmluvami černých pasažérů, které nasbírali revizoři pražského dopravního podniku. To je Vymlouvačka. Spolu s kreslenými komiksy upozorní, že nemá smysl se hloupě vymlouvat, když jízdné v pražské hromadné dopravě stojí v průměru jen 10 korun denně. Vymlouvačka vyjíždí na koleje v rámci dlouhodobé kampaně Nejedeš načerno?, kterou připravuje hlavní město společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a organizací ROPID. Ve skutečnosti jde o dvě tramvaje. S jednou z nich se cestující setkají zpravidla na lince číslo 17, s druhou na lince číslo 13. „Roční kupon na pražskou hromadnou dopravu dnes stojí jen 3 650 korun, to je v průměru 10 korun denně,“ říká Jaroslav Mach z odboru rozvoje a financování dopravy Magistrátu hlavního města Prahy a dodává: „Vymlouvačku jsme vytvořili opravdu na základě reálných výmluv černých pasažérů, jen některé jsme museli trošku zjemnit, aby byly vůbec publikovatelné. Věřím, že se lidé nad výmluvami na Vymlouvačce a ve speciálních komiksech pobaví. Nejspíš budou nad některými z nich kroutit hlavami, ale odráží to každodenní realitu.“ [gallery columns="1" size="full" ids="10674"] Zájem o roční kupony roste Cestující si v pražské MHD roční kupony oblíbili. Loni si jich poprvé zakoupili přes 300 tisíc, tedy o cca 28 tisíc více než v roce 2016. Přesná čísla říkají, že loni si roční kupon pro pražskou MHD zakoupilo celkem 311 349 cestujících. Pro srovnání, předloni to bylo 283 804 cestujících, v roce 2015 celkem 265 189. K většímu zájmu o roční kupony přispívá i kampaň Nejedeš načerno? s opatřením tzv. pokuty za půlku. Už od 23. října 2017 si černí pasažéři mohou snížit pokutu o polovinu v případě, že si koupí roční kupon za 3 650 korun. Opatření je motivuje, aby se z nich stali platící cestující. [related-post id="8098"] „Pokutu za půlku od začátku kampaně už využilo 2 902 černých pasažérů. Snížili si pokutu jen na 400 korun a stali se z nich roční předplatitelé pražské hromadné dopravy. Tržby z těchto kuponů tak přesáhly už 10,5 milionu korun,“ přibližuje vedoucí odboru Přepravní kontrola DPP Pavel Kurka a dodává: „Jen za loňský rok jsme ve spojích Pražské integrované dopravy přistihli 273 741 cestujících bez platného jízdního dokladu. Od začátku letošního roku do konce dubna jich bylo přes devadesát tisíc.“ [gallery size="full" columns="1" ids="10675"] Komiksy i další Akce revizor „Hlavní rolí Vymlouvačky není jen pobavit, ale především upozornit na to, že při ceně 10 korun denně cestování načerno za žádné výmluvy a trapné situace nestojí. Proto vznikla i série komiksů, které upozorňují na hloupé chování těch, co cestují bez jízdenky,“ říká náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt. „Vymlouvačka zapadá do celé kampaně Nejedeš načerno?, v rámci které se už cestující setkávají na řadě tramvají a autobusů se samolepkami, které je upozorňují, aby si nezapomněli označit jízdenku. Ke kampani patří také předem ohlašované Akce revizor. O těch se dozvědí lidé dopředu na stránkách Nejedesnacerno.cz.“ Akce revizor upozorňují na dny, kdy opravdu není dobrý nápad jezdit načerno, protože revizorů je na některých místech mnohem více než obvykle. Před prázdninami se uskuteční předem ohlášené Akce revizor 7., 19. a 20. června. Děti pak při kontrolách od revizorů dostávají dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí a učily se tak odmala správným návykům.

Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela • Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu slavnostně vstupuje historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.

Historická linka 41 se vrací do ulic Prahy. Kdy se s ní můžete svézt? • Od pátku 30. března 2018 do neděle 18. listopadu 2018 je opět zaveden provoz historické tramvajové linky číslo 41. Linka je v provozu o sobotách, nedělích a svátcích vždy v době od 12.00 hodin do přibližně 18.00 hodin a projíždí v trasou Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Bílá labuť – Těšnov – Štvanice – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice. Uvedená trasa se může s ohledem na aktuálně probíhající výlukové akce během roku měnit. Na lince je stanoveno zvláštní jízdné a neplatí zde žádné jízdenky PID. Cena pro dospělé je 35 Kč, pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let činí 20 Kč.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.

Metro bude od prosince jezdit přes den o něco častěji • Pražská MHD postupně reaguje na mírné uvolňování protiepidemických opatření. Od pondělí 30. listopadu posílí metro během dne. K dosavadním posledním spojům metra z konečných cca ve 22:00 s návazností posledních denních tramvají a autobusů bude na všechny linky metra přidán poslední spoj s odjezdem z konečných cca ve 22:15 (avšak již bez návaznosti na denní povrchovou MHD). Provoz tramvají, autobusů i vlaků zatím zůstává beze změn.

Letiště Praha hlásí za srpen nárůst počtu cestujících • Pražským letištěm v srpnu prošlo bezmála 700 tisíc cestujících, což představuje nárůst o 102 procent oproti loňskému srpnu. Nejvíce z nich mířilo do typicky dovolenkových destinací, konkrétně v Řecku, Itálii a Španělsku. Z konkrétních destinací však byl nejoblíbenější  bulharský Burgas, kam se vydalo téměř 46 tisíc cestujících. 

Svezte se historickou soupravou metra! Připomene 40. výročí provozu linky A • Dopravní podnik hlavního města Prahy v neděli 12. srpna 2018 stylově oslaví 40. výročí zahájení provozu na lince metra A. Při této příležitosti vypraví do provozu původní historickou soupravu 81-71, dobově upravenou do tehdejší čtyřvozové podoby. První jízda soupravy proběhne v 11:45 hodin ze stanice Dejvická (tehdejší stanice Leninova) do stanice Náměstí Míru. Tato trasa připomene první úsek I.A, který je v provozu právě od 12. srpna 1978. Poslední výjezd soupravy je naplánován na 15.10 hodin ze stanice Dejvická směr Náměstí Míru. Již tradičně budou všechny jízdy soupravy doprovázeny hlášením staničního rozhlasu a vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových uniformách, spadajících do období let zahájení provozu. Pro cestu tímto metrem postačí běžné jízdenky či časové kupony. [gallery size="full" columns="1" ids="11499"] Legendární soupravy 81-71 Sovětské soupravy metra 81-71 představují, nejen svým vzhledem, nejtypičtějšího zástupce v provozu pražského metra. Technické specifikace a požadavky, které soupravy splňovaly, umožnily jejich provoz na všech třech trasách pražského metra (na rozdíl od předchůdce – soupravy Ečs, které byly provozovány pouze na trase C). Celkově bylo do Prahy dodáno 201 čelních a 299 vložených vozů. A ve spojení s architektonicky velice líbivého úseku I.A se na dlouhá léta staly doslova ikonou hlavního města (jejich vyobrazení můžeme najít na nespočetně pohlednicích, prospektech a dalších upomínkových předmětech). [gallery size="full" columns="1" ids="11496"]