Chcete více času? Efektivní techniky ušetří nejméně hodinu denně

23. října 2021 ∙ 17:29
Tereza Běhalová
Foto: Unsplash

Každý člověk na planetě dostává denně dárek v podobě 86 400 sekund života. Můžeme s nimi nakládat libovolně. Ne všichni jsou ale v tomto ohledu hospodární. Co dělat, aby vám život neprotekl mezi prsty?

V první řadě je důležité uvědomit si svůj životní cíl. Opravdu víte, co je smyslem vašeho života? Kam směřujete, čemu chcete věnovat svou energii, co chcete vidět, zažít, naučit se? Právě na tomto primárním, avšak zásadním bodě ztroskotává většina notorických „nestíhačů“. Když nevíme, kam přesně jdeme, jednoduše bloudíme.

Možná se vás výše uvedený problém netýká, ale přesto si říkáte, že by bylo skvělé mít každý den alespoň o hodinu více času. Dobrá zpráva je, že to není nemožné. Budete pro to ale muset něco udělat.

Foto: Unsplash

1. Zmonitorujte si svůj den

Nejméně po dobu jednoho týdne si každý den zapisujte na papír, co přesně jste dělali a kolik vám to zabralo času. Možná se ukáže, že není nutné vařit denně čerstvé jídlo, trávit tolik času na sociálních sítích nebo chodit tak často nakupovat.

Podrobně analyzujte své zápisky a hledejte možnosti, kde by se dalo ušetřit. Pamatujte, že čas je to nejcennější, co máme. Jeho plýtvání můžeme považovat za hřích.

2. Odpočívejte a spěte

Není špatně, pokud se čas od času podíváte na hezký film nebo seriál. Ztracený čas není ani pravidelná každodenní procházka a dostatečný spánek. Odpočinek je velmi důležitá součást správného nakládání s časem. Bez dobytí potřebné energie vám veškeré denní úkoly, včetně těch pracovních, trvají podstatně déle a dostávají vás do začarovaného kruhu.

Foto: Unsplash

3. Plánujte

Vytvořte si denní, týdenní a měsíční seznam úkolů a cílů. Těm pak věnujte maximální pozornost a snažte se je co nejrychleji splnit. Je prokázáno, že správné plánování dokáže zvýšit produktivitu a omezit prokrastinaci. Postupné odškrtávání úkolů navíc zvyšuje celkovou motivaci, takže ze sebe budete mít čím dál lepší pocit.

V rámci jednoho dne začínejte nejjednoduššími úkoly, které vás podpoří při řešení těch náročnějších. Prioritu by ale měly mít ty nejurgentnější. Není však zároveň nutné za každou cenu trvat na splnění úplně všech naplánovaných úkolů. Mohlo by vás to naopak srazit ke dnu a spustit cyklus depresivních stavů.

Foto: Unsplash

4. Vybírejte si lidi

Je důležité, s kým trávíte svůj čas. Každý mezilidských vztah by měl oběma stranám něco přinášet. Může to znít sobecky, možná až nelidsky, ale pokud se odstřihnete od osob, které vám nic dobrého nepřináší, ušetříte si tím spoustu užitečného času.

Další rychlé tipy, jak ušetřit čas

  • Ukliďte si svůj domov i pracovní stůl. Vhoďte všechno, co nepoužíváte a nepotřebujete. Tyto věci čas od času vyžadují vaši pozornost, údržbu, úklid.
  • Omezte sociální sítě, které podle mnohých výzkumů akorát zhoršují náladu a okrádají vás o čas.
  • Nakupujte ve velkém. Čím větší balení hygienických potřeb a dalšího zboží denní potřeby nakoupíte naráz, tím déle vám vydrží.
  • Zprávy sledujte jen jednou nebo dvakrát denně. Je důležité vědět, co se děje ve světě kolem nás. Zároveň se to ale nesmí stát vaší obsesí.
  • Vypněte si notifikace na svém mobilním telefonu.
  • Naučte se říkat NE. Všemu a všem, co vás okrádá o čas a nic nového vám nepřináší.
  • Neodkládejte nutné úkoly na později. Většina z nich se dá vyřešit během pár minut. Zabráníte tak stavu, kdy se vám spousta malých úkolů nahromadí na jednu obrovskou hromadu a zabrzdí vás v jakékoliv další činnosti.

Jaké techniky šetření času používáte vy? Podělte se o ně s ostatními v diskuzi!

Zdroj: Autorský text

X Zavřít