Dispečink THMP loni zpracoval přes 22 tisíc hlášení poruch

ZprávyPražskýDEN.cz17. února 20213 minuty čtení

Foto: tiskové materiály Technologie hl. m. Prahy

Před necelým rokem a půl zprovoznila společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nové moderní dispečerské pracoviště. To v loňském roce přijalo 22 500 hlášení ohledně poruch, závad a jiných incidentů na technologiích, které městská společnost spravuje.

Mezi spravované technologie patří především pražské veřejné osvětlení čítající téměř 135 tisíc světelných míst, osvětlení pražských památek,  veřejné a věžní hodiny, ale také městský kamerový systém a některé dopravní technologie. Okolo 9 tisíc hlášení přišlo ze strany občanů, necelá tisícovka od policistů a více než 5,5 tisíce závad zjistili přímo zaměstnanci společnosti THMP v rámci preventivně servisní činnosti.

Informace o závadách a požadavcích dnes městská společnost získává díky hlášení přes telefon, email nebo přes mobilní aplikaci pro chytré telefony a tablety. Podle pražského radního Jana Chabra by měl být systém identifikace poruch na veřejném osvětlení v budoucnu významně automatizovaný a podíl prvotních hlášení ze strany občanů by se měl postupně snižovat.

„Již v letošním roce postupně jednotlivé rozvaděče veřejného osvětlení vybavujeme dálkovým řízením a diagnostikou tak, abychom přímo z dispečinku viděli provozní stavy veřejného osvětlení a mohli ho také ovládat. Do budoucna takto uvidíme nejen celé ulice, ale přímo jednotlivé stožáry, svítidla a další technologie,“ vysvětlil Chabr a dodal, že prvních 200 takových řídících jednotek bylo na přelomu roku již osazeno a celá síť bude dokončená už v letošním roce.

Foto: Technologie hl. m. Prahy

Informace o poruchách veřejného osvětlení operátor dispečinku zadává do systému podle stupně priority. Těch je celkem 8 a zohledňují typy poruch a požadavek na rychlost jejich vyřešení.

„Nejčastěji nám lidé volali ohledně nesvítícího nebo blikajícího světla, celkem to bylo přesně 14 837 případů, 2 633 hlášení se pak týkalo nesvítící části ulice a ve 1 236 případech nesvítila ulice celá. Nejvyšší prioritu mají poruchy, kde by mohlo dojít k poranění elektrickým proudem, v takové situaci máme povinnost dorazit na místo závady do 30 minut. V tomto režimu jsme loni řešili například 1 150 otevřených patic stožárů, 260 nabouraných nebo poškozených stožárů a 100 případů uvolněného svítidla či nosného lana,“ popsal objem řešených poruch předseda představenstva THMP Tomáš Jílek a doplnil, že technici společnosti loni vyjížděli i k 430 nesvítícím nebo nefunkčním veřejným a věžním hodinám a k více než 1 000 kabelovým opravám.

Roste povědomí o aplikaci

Podle člena představenstva THMP Libora Fialy si Pražané postupně zvykají využívat k hlášení poruch veřejného osvětlení i mobilní aplikaci Praha svítí, kterou společnost v loňském roce nabídla ke stažení na internetu.

„Množství nahlášených poruch touto cestou postupně narůstá. Za loňský rok to bylo zhruba 10 procent z celkového počtu hlášení, přičemž nutno dodat, že jsme mobilní aplikaci zprovoznili až v druhé polovině roku. Mám z toho velkou radost, protože to znamená další zrychlení při řešení závad jak pro nás, tak pro občany,“ uvádí Fiala.

Aplikací lze hlásit i obtěžování takzvaným rušivým světlem, tedy podezření, že svítidlo svítí v rozporu s normou do bytu nebo svítí příliš. I tyto závady THMP obratem prověřuje a zjednává nápravu. Dalších 10 procent hlášení přijal dispečink THMP prostřednictvím emailu a zbylých 80 procent telefonicky.

„Průměrná délka telefonického hovoru ohledně veřejného osvětlení byla do minuty a půl, v závislosti na technické náročnosti poruchy. Hovory týkající se kamerového systému pak trvaly v průměru necelou jednu minutu,“ uzavřel.

Nepřehlédněte

Karlínské náměstí dostalo chytré veřejné osvětlení • V Karlíně pokračuje modernizace veřejného osvětlení. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nainstalovala na Karlínském náměstí a v přilehlých ulicích celkem 59 nových stožárů, 91 LED svítidel a další související technologie.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Každá lampa v Praze bude mít svůj vlastní QR kód • Na stožárech veřejného osvětlení v Praze budou kromě identifikačního čísla i takzvané QR kódy. Ty umožní jednoduše ohlásit poruchu nebo černou reklamu. Novinku dnes představila městská společnost Technologie hl. m. Prahy (THMP). Služba by do budoucna mohla pomoci i turistům a složkám Integrovaného záchranného systému.

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp.