Dopravní podnik loni hospodařil se ziskem. Efektivitu chce v budoucnu zvýšit třeba omezením duplicitních spojů

2. dubna 2019, 17:49 PražskýDEN.cz
Foto: PražskýDEN.cz

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dosáhl za loňský rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. To je o více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka. Podepsaly se na tom především rostoucí náklady. Společnost to uvedla v tiskové zprávě.

V roce 2018 hospodařil DPP se ziskem před zdaněním ve výši 2,034 miliardy Kč. Po započtení odložené daně dosáhl DPP zisku po zdanění ve výši 1 529 146 000 Kč. Pro rok 2018 měl DPP přiznaný přiměřený zisk ve výši 1,738 miliardy korun. Přiměřený zisk se vypočítává podle vzorce vycházejícího ze smlouvy o závazku veřejné služby v dopravě uzavřené mezi DPP a hlavním městem Prahou.

Vzhledem k tomu, že většinu výnosů DPP tvoří kompenzace nařízených slev a bezplatné přepravy, určených na úhradu nákladů za plnění závazku veřejné služby, nejedná se o zisk určený např. na výplatu dividend jako u klasické akciové společnosti. V případě DPP je přiměřený zisk výnosem přiznaným ze strany objednatele, kterým je hlavní město Praha, a účelově určeným na reinvestice v oblasti vozového parku.

„V loňském roce se významně zvyšovaly personální náklady zejména u provozních pracovníků Dopravního podniku. Vedle mezd rostly významně i ceny elektrické energie a paliv. Zvýšily se také náklady na údržbu našeho vozového parku. To se promítlo do hospodářských výsledků firmy. Část zvýšených nákladů pokryly úspory z předloňského roku. Trend stoupajících nákladů bohužel bude pokračovat i v letošním roce. Jsme si vědomi, že tenhle stav je dlouhodobě neudržitelný. Snížení nákladovosti je proto jednou z priorit celého podniku,“ říká  Peter Hlaváč, ekonomický ředitel DPP.

„Z provozního hlediska je DPP výborně fungující podnik, má ale trochu problém s efektivitou. Máme jednoznačně přebujelé byrokratické procesy. Musíme pracovat i na snižování nákladů např. omezením duplicitních spojů, snižováním jejich nadbytečné kapacity a dalšími úspornými opatřeními,“ shrnuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

DPP je největším pražským zaměstnavatelem s téměř 11 000 zaměstnanci, kterému se daří zůstat personálně stabilní.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice

V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám. Cyklostezka od délce 1 200 metrů byla vybudována na žádost městské části jako místní priorita bezmotorové dopravy. Realizaci měla na starosti Technická správa komuniakcí hl. m. Prahy (TSK). V současné době jsou dokončeny dvě části cyklostezky, zbylá třetí (prostřední) část čeká na vyřešení majetkoprávního sporu. Celá stezka je […]

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání. Provoz metra bude z tohoto důvodu obousměrně přerušen od soboty 26. září 2020 do pondělí 28. září 2020 v úseku Pražského povstání – Kačerov. V denním provozu DPP zavede náhradní autobusovou dopravu XC s pravidelným intervalem 2 minuty. Práce budou probíhat ve třech úsecích – přímo ve stanici Pankrác na 2. koleji (172 pražců) a v tunelu mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání […]

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti

Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu. Autobusový terminál Černý Most a jeho okolí vyžaduje již řadu let celkovou revitalizaci. Mezi hlavní problémy frekventovaného přestupního místa patří správa a údržba terminálu a nekvalitní veřejná prostranství v jeho okolí. Nejen na to […]

Novoroční ohňostroj v Praze opět bude. I přes rozhodnutí magistrátu

Přestože vedení Prahy v srpnu oznámilo, že v příštím roce nebude organizovat žádný oficiální novoroční videomapping ani ohňostroj, milovníci pestrobarevných světélek si opět přijdou na své. Již druhý „neoficiální“ novoroční ohňostroj plánuje opět uspořádat spolek Ohňostroj pro Prahu. Financování pražských ohňostrojů a jejich organizaci zaštiťoval Magistrát hl. m. Prahy řadu let. Nové vedení města se ale loni rozhodlo, že rok 2020 přivítá namísto klasického ohňostroje videomapping na fasádu Národního muzea. V reakci na to vznikl spolek Ohňostroj […]

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola

První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen. „V praxi bude projekt fungovat tak, že dopravní společnost doveze nákladním vozem balíčky do těšnovského mikrodepa, odkud budou přeloženy do skladovacích kontejnerů. Z nich pak budou nakládány na dopravní elektrokola a rozváženy ke koncovým […]

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší

Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP). Doposud přechody přisvětlovala pouze Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK), které nadále zůstane přisvětlování v rámci větších stavebních úprav. Požadavky čistě na osvětlení bude nově vyřizovat THMP. Z deseti až dvaceti ročně se nově osvětlí až 40 přechodů. Čekací doba by se tím měla […]

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu

Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra. V rámci souvislé údržby pravého (pomalého) jízdního pruhu bude provedena fréza tloušťky 100 mm s následnou náhradou ve stejné tloušťce, s obrusnou vrstvou z litého asfaltu. Kromě toho bude obnoveno vodorovné dopravní značení. Pravý jízdní pruh v uvedeném úseku bude úplně uzavřen až do 30. října 2020.

Blbá nálada jako předzvěst obrovských společenských změn

Stav nouze, epidemie, ekonomická krize, nákaza, promoření, peníze, opatření, roušky, změna klimatu a zase peníze. Žijeme v podivné době. Ze všech stran na nás útočí negativní zprávy, řada lidí začíná na vlastní kůži pociťovat těžký ekonomický propad. Panuje všeobecně špatná nálada, kolabují rodinné i pracovní vztahy, ztrácí se důvěra v politiku. Jak tohle všechno může dopadnout? Není pochyb o tom, že společnost se ve svém vývoji dostala do zlomového bodu. Něco se děje, ale nikdo neví, co přesně to […]

Idiopatická plicní fibróza se zpočátku hlásí nenápadně. Důležitá je včasná diagnóza

Pražané si mohou nechat zkontrolovat plíce. Pneumologové jim otevřou dveře svých ordinací ve středu 30. září. Zájemce vyšetří i bez předchozího objednání a doporučení praktického lékaře. Preventivní akcí chtějí lékaři včas odhalit smrtelnou nemoc – idiopatickou plicní fibrózu (IPF). Letos se do dne otevřených dveří v kraji zapojí jedenáct ambulancí. Zájemci o vyšetření by si ale vzhledem ke koronavirové pandemii měli telefonicky ověřit, jestli se provoz ordinace nezměnil. V loňském roce lékaři potvrdili IPF dvěma pacientům. U jedenácti dalších objevili jiné […]

Praha v číslech. Město spustilo nový webový portál Pragozor

Na novém webu www.pragozor.cz mohou nyní Pražané objevovat zajímavá čísla o hlavním městě. Portál nabízí ověřené a ozdrojované informace o metropoli. Ilustrovaný golem Pragozor návštěvníky webu provede různými oblastmi městského života – od dopravy, životního prostředí, bydlení, turismu nebo bezpečnosti až po zdraví, včetně údajů o současné situaci s koronavirem. „Chytré město je řízené na základě dat. Mám radost, že teď můžeme tato užitečná data nabídnout na jednom místě také všem Pražanům. Žijeme v době častého šíření dezinformací a fake news, […]

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let

Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu. Výsledky podrobných statických a dynamických zatěžovacích zkoušek ukázaly, že je most rekonstruovatelný. Veřejnou zakázku vypíše Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) v říjnu tohoto roku, a to formou Design & Build. K takovému postupu se přistupuje u složitých a komplexních zakázek. K soutěži se už pro firmy uskutečnily tržní konzultace, aby se předešlo průtahům. Přesná cena zakázky bude známa po vysoutěžení […]

Zlaté české ručičky. Nová výstava přibližuje fenomén kutilství

Národní muzeum ve spolupráci se Sociologickým ústavem AV ČR nově otevřelo výstavu s názvem Kutilství: Od udělej si sám po DIY. Jak už sám název napovídá, výstava představuje různé druhy tvorby, při kterých svépomocí vznikají jak předměty praktické, tak i esteticky zajímavé. I když běžně máme tendenci chápat kutilství jako něco svébytně českého, a navíc úzce spojeného zejména s obdobím tzv. normalizace, kutilství se od počátku 20. století rozvíjí po celém světě v důsledku industrializace a jejích společenských dopadů, jako je nárůst volného času […]

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice

V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám. Cyklostezka od délce 1 200 metrů byla vybudována na žádost městské části jako místní priorita bezmotorové dopravy. Realizaci měla na starosti Technická správa komuniakcí hl. m. Prahy (TSK). V současné době jsou dokončeny dvě části cyklostezky, zbylá třetí (prostřední) část čeká na vyřešení majetkoprávního sporu. Celá stezka je […]

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání. Provoz metra bude z tohoto důvodu obousměrně přerušen od soboty 26. září 2020 do pondělí 28. září 2020 v úseku Pražského povstání – Kačerov. V denním provozu DPP zavede náhradní autobusovou dopravu XC s pravidelným intervalem 2 minuty. Práce budou probíhat ve třech úsecích – přímo ve stanici Pankrác na 2. koleji (172 pražců) a v tunelu mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání […]

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti

Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu. Autobusový terminál Černý Most a jeho okolí vyžaduje již řadu let celkovou revitalizaci. Mezi hlavní problémy frekventovaného přestupního místa patří správa a údržba terminálu a nekvalitní veřejná prostranství v jeho okolí. Nejen na to […]

Smíchovskou náplavku zdobí pět plechových záchranných člunů

Sochařský festival Sculpture Line se v samém závěru letošního ročníku rozrostl o dílo Lifeboats (Záchranné čluny) německého umělce Johannese Pfeiffera, které vytvořil přímo pro Prahu. Ve středu zakotvilo na Smíchovské náplavce mezi kobkami 16 a 17. Lifeboats je soubor 5 lodí, vytvořených z perforovaného plechu. Symbolizovat má obtížné období, které zastihlo celé lidstvo nepřipravené, v němž se jakýkoli záchranný člun nejeví jako dostatečně pevný pro záchranu všech. Díky své fluorescenční barvě budou lodě vidět i z velké dálky a promění […]

Nedostatek důležitého vitamínu zvyšuje riziko ADHD u dětí

Zhruba každé desáté dítě v současnosti trpí hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Tato neurovývojová porucha je známá pod anglickou zkratkou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Vědci nyní zjistili, že příčinou jejího vzniku může být nedostatek důležitého vitamínu v těle matky během těhotenství. ADHD se častěji vyskytuje u chlapců. Mezi příznaky patří neudržení pozornosti při nejrůznějších činnostech. Děti s ADHD nemají příliš rády úkoly zaměřené na trpělivost a soustředění. Často ztrácejí věci, jsou neustále v pohybu, stále hovoří a mají celkově problém […]

X Zavřít