Dopravní podnik loni hospodařil se ziskem. Efektivitu chce v budoucnu zvýšit třeba omezením duplicitních spojů

2. dubna 2019 ∙ 17:49
PražskýDEN.cz
Foto: PražskýDEN.cz

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dosáhl za loňský rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. To je o více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka. Podepsaly se na tom především rostoucí náklady. Společnost to uvedla v tiskové zprávě.

V roce 2018 hospodařil DPP se ziskem před zdaněním ve výši 2,034 miliardy Kč. Po započtení odložené daně dosáhl DPP zisku po zdanění ve výši 1 529 146 000 Kč. Pro rok 2018 měl DPP přiznaný přiměřený zisk ve výši 1,738 miliardy korun. Přiměřený zisk se vypočítává podle vzorce vycházejícího ze smlouvy o závazku veřejné služby v dopravě uzavřené mezi DPP a hlavním městem Prahou.

Vzhledem k tomu, že většinu výnosů DPP tvoří kompenzace nařízených slev a bezplatné přepravy, určených na úhradu nákladů za plnění závazku veřejné služby, nejedná se o zisk určený např. na výplatu dividend jako u klasické akciové společnosti. V případě DPP je přiměřený zisk výnosem přiznaným ze strany objednatele, kterým je hlavní město Praha, a účelově určeným na reinvestice v oblasti vozového parku.

„V loňském roce se významně zvyšovaly personální náklady zejména u provozních pracovníků Dopravního podniku. Vedle mezd rostly významně i ceny elektrické energie a paliv. Zvýšily se také náklady na údržbu našeho vozového parku. To se promítlo do hospodářských výsledků firmy. Část zvýšených nákladů pokryly úspory z předloňského roku. Trend stoupajících nákladů bohužel bude pokračovat i v letošním roce. Jsme si vědomi, že tenhle stav je dlouhodobě neudržitelný. Snížení nákladovosti je proto jednou z priorit celého podniku,“ říká  Peter Hlaváč, ekonomický ředitel DPP.

„Z provozního hlediska je DPP výborně fungující podnik, má ale trochu problém s efektivitou. Máme jednoznačně přebujelé byrokratické procesy. Musíme pracovat i na snižování nákladů např. omezením duplicitních spojů, snižováním jejich nadbytečné kapacity a dalšími úspornými opatřeními,“ shrnuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

DPP je největším pražským zaměstnavatelem s téměř 11 000 zaměstnanci, kterému se daří zůstat personálně stabilní.

Souprava pražského metra

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů

Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky. Minulý týden využilo pražskou podzemku denně v průměru 487 tisíc cestujících. Minulý týden ve středu byla dokonce překročena hranice půl milionu pasažérů, poprvé od zavedení lockdownu a omezení pohybu mezi okresy. Dopravní podnik hl. m. Prahy to uvedl v tiskové zprávě. Obdobný […]

Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století

Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli. Praktická novinka v oboru železničním Na podzemní […]

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác

Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci. Linka propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci. „Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela […]

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry

Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje mají pokrýt inflaci, ale i zvýšené náklady na MHD a její rostoucí kvalitu. V tiskové zprávě to uvedl pražský magistrát s tím, že výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Jednorázová jízdenka na 30 minut […]

KOMENTÁŘ: Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží byty a zhorší jejich dostupnost

Zbytečný návrh, který jen dále zvýší už tak velmi vysoké ceny bytů. Tak hodnotím nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, které chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice. V návrhu vyhlášky o technických požadavcích na stavby, který prošel připomínkovým řízením, resort prosazuje, aby v nových či rekonstruovaných nebytových prostorech s více než deseti parkovacími stáními byla vybudována alespoň jedna dobíjecí stanice. U každého parkovacího stání pak musí být rozvody, […]

X Zavřít