Hendrik Meyer: I starší byt v Praze bude do konce roku stát 90 tisíc za metr. Realitní krize však nenastane, pokud nezkolabuje doprava

ZprávyPražskýDEN.cz18. listopadu 20194 minuty čtení
Moderní bydlení se pro mnoho lidí stává nedosažitelným luxusem.

Moderní bydlení se pro mnoho lidí stává nedosažitelným luxusem.

Foto: Archiv

Není to zas tak dávno, kdy se průměrná cena bytů v pražských novostavbách přehoupla přes 90 000 korun za metr čtvereční. Už tenkrát tento milník vypadal pro běžného Pražana nedostupně. Doba pokročila, a zatímco ceny novostaveb překročily hranici 105 000 za metr čtvereční, ke zmíněným 90 000 nyní podle Kvartálního monitoru přímého trhu s nemovitostmi míří bytový „second handový“ fond – tedy nejčastěji starší přeprodávané byty. Praha se zároveň zřejmě stala prvním českým městem, kde se hodnota za metr čtvereční staršího bytu dostává na úroveň 85 % hodnoty novostavby. Co to vlastně znamená a co můžeme očekávat? 

Přiznejme si, že vlastní bydlení v širším centru Prahy skutečně přestává být pro každého. Prahu potkal podobný osud jako celou řadu světových metropolí v době ekonomické konjunktury. Spolu s ním se postupně a často i bolestivě začíná utvářet nový způsob, jak budou Češi bydlet, protože dosavadní model přestává fungovat. Pražany tedy čekají cesty do podnájmů a vlastní bydlení v centru se stane – tak jako na Západě – spíše společným plánem několika generací. Dostáváme se zkrátka na rozcestí a predikovat, jakým směrem se trh vydá, je obtížné. Pokud však budeme chtít být optimisté, zjistíme, že ani jeden směr nemusí nutně znamenat problém.

Pro ty, co chtějí zůstat v Praze a nevadí jim nájem, nemusí být situace nikterak zlá. Ano, ceny i nadále porostou, ale vždy spíše v reakci na rostoucí pražské mzdy. Pokud začnou klesat, růst nájemného potáhnou již jen ceny energií, nikoli nabídka. Přijde-li konec ekonomické konjunktury, dá se dokonce očekávat i snížení cen – žádný majitel nebude přílišným tlakem na nájem riskovat to, že mu byt zůstane neobsazený. I zde navíc platí, že kde si nevystačí širší centrum, tam zaskočí bytový fond ze středního města nebo periferie – pochopitelně výměnou za komfort v podobě dojezdu do centra. To se ostatně prokázalo již letos, kdy se cenový strop pražského nájemného zvedl „jen“ o 4 % právě díky tomu, že poptávka slevila z dojezdu výměnou za nižší růst cen.

Přichází čas „mrtvých“ nemovitostí

Rostoucí ceny nemovitostí budou stále více motivovat majitele zatím nevyužívaných anebo částečně využívaných nemovitostí k jejich uvolnění na rezidenční trh – ať už k prodeji nebo častěji pronájmu. Odhadem se jedná o tisícovky nemovitostí na území celého města, které by mohly být výhledově určeny k bydlení. Typově jsou to například hospodářská stavení někdejších rodinných domů, parta dvougeneračních vil či starší administrativní budovy vhodné k individuální přestavbě – tedy takové nemovitosti, které se v minulosti například nevyplácelo rekonstruovat a dnes přichází jejich čas. To růst cen sice nezastaví, ale může to přinést větší různorodost do nabídky. Nemovitosti určené ke kompletní rekonstrukci nebo přestavbě se logicky prodávají za nižší cenu. Pro tento krok zároveň hovoří skutečnost, že již druhý rok po sobě se v Praze svépomocí prodalo rekordní množství nemovitostí.

„Deurbanizace“ Prahy

Podobně se bude vyvíjet i trh v okolí Prahy, kde je nemovitostí připravených na takzvané „zmrtvýchvstání“ celá řada. Kde chybí, tam poptávku pokryjí obce, připravené na novou výstavbu. Ostatně nebudeme daleko od pravdy s prohlášením, že skupina „Novostředočechů“ roste nejrychleji v novodobé historii a v okolí Prahy dochází k částečné de-urbanizaci. A tentokrát se nebavíme o cestě Pražanů do satelitů – využívaných možností je výrazně více a například tradiční vesnický dům na běžné středočeské vsi se stává vyhledávaným artiklem, podobně jako panelák na sídlišti v okresním městě. Obce zároveň ukazují, že jsou připraveny se o ekonomicky zajímavé nové obyvatele „poprat“ a poskytnout jim důstojné místo k životu. V širším okolí Prahy tak na zablácenou náves narazíme méně často než na citlivě zrekonstruované vesnické centrum, úžasnou proměnou prošla i obecní občanská vybavenost.

Zásadní bude kvalita dopravy

Pokud se město výhledově dokáže alespoň částečně postarat o ohrožené skupiny obyvatel Prahy, jako jsou senioři, učitelé, lékaři nebo mladé rodiny s dětmi, výstavbou vlastních bytových fondů, situace nemusí být dramatická. Zůstává poslední, avšak nejzásadnější Achillova pata. Tou je doprava. Poptávka po frekvenčním spojení periferie Prahy a vysokokapacitním spojení příměstského prstence s centrem poroste. Střední Čechy se sice nemusí nutně stát noclehárnou pro Pražany, ale hlavní město bude vždy nejzásadnějším cestovním cílem. Kvalitní dopravní spojení, ať už silniční nebo kolejové, dobudování P+R parkovišť, ale také další výstavba metra se tak stávají klíčovým faktorem pro to, aby se z transformace způsobu, jak Pražané bydlí, nestala bytová krize se vším všudy – tedy i s významným celorepublikovým dopadem.

Hendrik Meyer, CEO Bezrealitky.cz

Nepřehlédněte

Evžen Korec: Trh s hypotékami stále hledá dno. Sráží ho restrikce ČNB • Hypoteční trh letos hledá své dno a stále na něj nemůže narazit. Také v srpnu došlo k výraznému propadu, když si pro hypotéku do některé z bank přišlo o 2322 klientů méně než loni ve stejném měsíci, vyplývá z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex. Od začátku roku se tak hypoteční trh propadl už o 25,566 miliardy korun. Jedinou pozitivní zprávou pro zájemce o hypotéku je to, že průměrná úroková sazby hypotečních úvěrů klesá už šest měsíců v řadě. V srpnu dosáhla 2,61 procenta, tedy stejné úrovně jako loni na podzim.

Praha má nový plán, jak zvýšit dostupnost bydlení v metropoli • Finanční dostupnost bydlení v Praze je v porovnání s ostatními evropskými metropolemi dlouhodobě jednou z nejhorších. Změnit to má Strategie rozvoje bydlení, kterou představil Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Čtyřicetistránkový dokument nahrazuje koncepci bytové politiky z roku 2004 a má více zohledňovat aktuální potřeby rozvíjející se Prahy.

Evžen Korec: Přínosy nového stavebního zákona budou zjevné až za několik let • Dlouho očekávaný a vyhlížený stavební zákon dnes vstupuje do mezirezortního připomínkového řízení, kde se k tomuto dílu ministerstva pro místní rozvoj budou moci oficiálně vyjádřit ostatní resorty a příslušné úřady. Očekávaný ostrý boj o jednotlivé paragrafy a odstavce nové stavební legislativy by ale neměl přehlušit hlavní přínos připraveného zákona – snahu o podstatné zkrácení povolovacího procesu. Naopak problémem zůstává, že první výsledky pocítíme až za dlouhé roky. Do té doby bude stavebnictví stagnovat a například cenově dostupných bytů se jen tak nedočkáme.

Zrekonstruovanou historickou tvrz v Nových Královicích si poprvé mohla prohlédnout veřejnost • Ambiciózní developerský projekt Nové Královice na kraji Prahy, který si dal za cíl zachránit historicky cenou kulturní památku a zároveň vytvořit přirozeně navazující rezidenční bydlení úspěšně pokračuje. Tento víkend si za účasti zástupců obce, investora i developera mohla tvrz prohlédnout poprvé také veřejnost.

Časovaná bomba. Problémy mladých nikoho nezajímají. Komentář Kristiána Vícha • Končící předvolební kampaň znovu ukázala smutnou vizitku české politické scény. Žádná z politických stran nenabízí skutečně věrohodný program pro generaci mladých lidí, která přišla na svět v 90. letech. Tito lidé se přitom dennodenně potýkají se závažnými problémy, které jejich rodiče řešit nemuseli.

Evžen Korec: Růst cen nových bytů v letošním roce zásadně zpomalí • Výrazný růst cen nových bytů z posledních let letos zásadně zpomalí. Letošní rok bude na rezidenčním trhu spíše ve znamení stagnace či jen pomalého růstu maximálně do tří procent. Bytů se sice staví stále málo, ale poptávka klesla kvůli restrikcemi svázanému hypotečnímu trhu. Kvůli nekoncepčním zásahům České národní banky (ČNB) se počet sjednaných hypoték loni propadl o třetinu, což se projevilo i na prodeji nemovitostí.

Vzniknou v Malešicích nové byty? Zaměří se na to analýza • Malešicko-hostivařská oblast je se svými 650 hektary největší průmyslovou lokalitou v Praze. Nachází se tu velká část technického zázemí hlavního města jako spalovna, teplárna, chladírny, skladovací a výrobní haly, betonárna, depozitář Národní knihovny nebo ústřední dílny Dopravního podniku.

U Suchdola vyroste nová čtvrť. Zastupitelstvo o ní bude hlasovat ve čtvrtek • V souvislosti s novou tramvajovou tratí, kterou vedení Prahy plánuje vybudovat z Podbaby do Suchdola, bude pražské zastupitelstvo hlasovat o dvou změnách územního plánu. Přijetí změn je potřebné pro vznik nové čtvrti místo dnešního brownfieldu v Sedlci a pro záchytné parkoviště P+R na budoucí konečné zastávce tramvaje. Obě změny zastupitelstvu doporučila ke schválení rada města na jednání minulý týden. Zastupitelé tak budou o obou změnách rozhodovat na zasedání tento čtvrtek. Bydlení pro 5 tisíc lidí První změna, označená jako Z 3000, řeší dnešní brownfield v Sedlci. Zde pojede v budoucnu tramvaj do kopce mírnou serpentinou a právě podél její dráhy by měla vyrůst nová čtvrť. Architektonické studio D3A, které pro město zpracovává podkladovou studii pro změny územního plánu, dává důraz na dodržení místního krajinného rázu a uměřenou výstavbu vesměs obytného typu. Předpoklad je, že by zde mohlo najít domov cca 5 000 lidí. Zde město ještě čeká jednání s desítkami vlastníků pozemků. [related-post id="5985"] „Tramvaj je důležitá pro univerzitu i pro obyvatele Suchdola. Proto chceme co nejdříve dosáhnout změn, které umožní tramvaj vyprojektovat. Kolem tramvajové trati logicky vznikají místa pro zástavbu, tramvaj by neměla projíždět zemí nikoho. Výstavba ale musí být v souladu s místním krajinným rázem. Studie předpokládá  že bude vesměs čtyřpatrová,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky a radní hl. m. Prahy pro územní rozvoj. Nové parkoviště Druhá změna s číslem Z 2976 se týká území budoucí tramvajové smyčky na Výhledech. Zde by mělo vyrůst záchytné parkoviště, které umožní řidičům přijíždějícím ze severozápadu zaparkovat a jet dále do města tramvají. Studie zde navrhuje v zájmu menšího záboru zemědělské půdy nízký parkovací dům. Parkovací kapacita má být přibližně 375 míst. Obě změny byly doporučeny jak Komisí pro změny územního plánu, tak Výborem pro územní rozvoj a územní plán. [related-post id="5136"] Účelem výstavby tramvajové trati do Suchdola je podle magistrátu především zvýšení kapacity místní veřejné dopravy. Současné přeplněné autobusy často v dopravních špičkách stojí v kolonách společně s auty a jízdní doba se neúměrně prodlužuje. Jde o jeden z asi třiceti záměrů na rozšíření stávající tramvajové sítě po celém městě. Dle aktuálních průzkumů využívá autobusy z Prahy 6 do Suchdola cca 23 000 lidí denně. Dopravní predikce říkají, že tramvaj by mohlo využívat cca 30 000 cestujících. „Kromě úbytku automobilového tranzitu skrze Suchdol by se tak místní mohli těšit i na přímé tramvajové propojení do centra města bez nutnosti přestupu,” dodává k tomu Petra Kolínská.

Praha podepíše smlouvu o spolupráci s Vídní. Řešit se bude bydlení i životní prostředí • Pražští radní v pondělí odsouhlasili smlouvu o vzájemné spolupráci s hlavním městem Rakouska. Obě metropole chtějí společně pracovat na řešení problémů, se kterými se potýkají.

Primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

KOMENTÁŘ: Nový stavební zákon je klíčový pro celou českou ekonomiku • Schvalování nejdůležitější legislativy letošního roku – stavebního zákona se rychle blíží. Legislativní proces ještě ani nepřekročil první kolo schvalování a politické strany dnes ve sněmovně představily své zásadní pozměňovací návrhy. Některé však jdou zcela proti smyslu původního záměru ministerstva pro místní rozvoj přenést rozhodování o stavbách z často podjatých stavebních úřadů na nejmenších obcích na úřady spadající přímo pod ministerstvo.

Bytů se staví méně než před rokem. Bude ještě hůř, tvrdí Evžen Korec • Statistická čísla týkající se českého stavebnictví se mohou na první pohled jevit jako pozitivní. Vždyť stavební produkce roste už dvanáct měsíců v řadě, když si v dubnu podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) připsala meziroční nárůst o čtyři procenta.

Počet obyvatel Prahy nadále roste. Bydlení bude ještě větší problém, myslí si Evžen Korec • České hlavní město zůstává i nadále nejatraktivnější adresou pro bydlení. Jen loni se Praha podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) rozrostla o 15 645 lidí, z toho 12 890 tvoří přírůstek stěhováním z ciziny a jiných regionů.

Povolování staveb v Česku vázne čím dál víc. Jsme mezi Kamerunem a Hondurasem • Česká republika se v letošním hodnocení Světové banky opět propadla v žebříčku délky povolování nových staveb. Zatímco loni se umístila na nelichotivé 156. pozici, letos klesla o další stupínek na 157. místo ze 190 zemí celého světa. Ještě v roce 2015 přitom byla naše země na 127. pozici žebříčku Doing Business, který každoročně Světová banka vydává. Potvrzuje se tím, že konkurenceschopnost země výrazně ztrácí právě z pohledu povolování nové výstavby, jejímž následkem je mimo jiné i stále se prohlubující krize v dostupnosti bydlení.

Praha 6 nabízí studentům bydlení v domech s pečovatelskou službou • MČ Praha 6 nabízí studentům vyšších odborných či vysokých škol nájem bytů v domech s pečovatelskou službou. Studenti by v těchto zařízeních měli zároveň plnit roli dobrovolníků a trávit tak čas se seniory.

Nových bytů se loni v Praze prodalo o něco méně • Pražský rezidenční trh v loňském roce stejně jako ostatní obory ekonomiky zasáhla táhnoucí se koronavirová krize a opakované zavádění různých restrikcí. Hlavně zákazy vycházení a omezení mezilidských kontaktů výrazně zkomplikovaly prodej nových bytů. Ty tak loni v porovnání s předchozím rokem poklesly o 4,2 procenta na 4910 prodaných bytů. Ve srovnání s rokem 2018 však jde o nárůst o 8,4 procenta. Vyplývá to z podrobných analýz společnosti EKOSPOL, která monitoruje trh s novými byty v Praze už více než 14 let. 

Komentář Evžena Korce: Stavebnictví se v květnu dál propadalo. Co je příčinou? • Propad českého stavebnictví zrychluje, stavební produkce v květnu podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně klesla o 7,6 procenta. V dubnu přitom stavebnictví kleslo meziročně o 4,6 procenta. Výrazně se na tom podepsalo pozemní stavitelství, které letos v květnu ve srovnání se stejným měsícem loňského roku propadlo o 11 procent.

Evžen Korec: Systémovou podjatost stavebních úřadů vyřeší jen centrální úřad pro větší stavby • Snaha řešit zablokovaný proces povolování staveb se v poslední době značně zadrhává. Nejprve prosákla informace, že z připravované novely stavebního zákona vypadne takzvaná fikce souhlasu, nyní zase pražský magistrát podle médií ustoupil tlaku městských částí a přestal připravovat vznik centrálního stavebního úřadu pro velké stavby. Jeho zřízení by přitom vyřešilo systémovou podjatost stávajících 22 místních stavebních úřadů lokálním politikům. Bez těchto dvou klíčových opatřeních bohužel nelze zásadnější zlepšení čekat.

Praha chce mít do půl roku seznam pozemků, kde je možné postavit nové byty • Hlavní město by rádo urychlilo výstavbu nových bytů. Pražští radní kvůli tomu zadali úkol Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby v následujícím půl roce vypracoval seznam pozemků ve výhradním vlastnictví Prahy, kde je možné začít stavět. IPR by měl rovněž vypracovat přehled brownfieldů, kde bude výstavba možná v následujících letech.

Hypotéky jsou nejlevnější za čtyři roky. Banky poskytly rekordní objem úvěrů • Letošní únor byl pro zájemce o nemovitost výborným měsícem. Přestože naplno propukla další vlna koronavirové pandemie, hypotečního trhu jako by se vůbec netýkala. Banky poskytly hypotéky za téměř 30 miliard korun, což je nové měsíční maximum v historii ukazatele Fincentrum Hypoindex.

V Praze je přes 2400 prázdných obecních bytů, ukázala analýza. Bydlet se v nich ale zatím nebude • Hlavní město provedlo zmapování aktuální stavu obecního bytového fondu. Z analýzy vyplynulo, že magistrát má spolu s městskými částmi ve své správě přes 31 000 bytů, z nichž je aktuálně 7,7 % neobydlených. Analýza zároveň poukázala na to, že obecní bytový fond v Praze je v porovnání s ostatními městy nízký.