Kampaň zabrala. Počet smrtelných srážek chodců s tramvají se loni snížil

4. února 2020 ∙ 14:27
Kristián Vích
Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci v hlavním městě každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu počtu nehod o více než 17 %, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby. Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Data zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Za poklesem nehod nejspíš stojí osvětová kampaň s názvem „Neskákej mi pod kola!“, která byla spuštěna v březnu loňského roku. V rámci ní například po Praze jezdí žlutá osvětová tramvaj. DPP také testuje možnosti využití antikolizních systémů.

„Počet úmrtí a počet těžkých zranění se podařil snížit více než dvojnásobně, to je velmi dobrý výsledek a motivace pro to pokračovat. Dopravní podnik testuje antikolizní systémy a určitě budeme pokračovat v informování Pražanů, protože nepozornost chodců je stále nejčastějším důvodem kolizí,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nejvíce nehod způsobí dospělí

Ze statistik lze vysledovat, že děti jsou dlouhodobě daleko pozornější a ukázněnější než dospělí. Loni došlo ke srážce pouze 5 dětí, ale 82 dospělých, o rok dříve byl tento poměr 9 ku 93 v neprospěch dospělých. Průměrný věk sražených osob byl loni 44,6 let. Nejmladší byly 2 roky, nejstarší 93 let.

Obecné tvrzení, že ženy jsou obezřetnější a opatrnější potvrzují i loňské statistiky DPP. Ženy se podílely 41 %, muži 53 % a děti necelými 6 % na celkovém počtu chodců sražených tramvajemi. O rok dříve byly výsledky pro ženy ještě příznivější, měly 37% podíl na celkovém počtu zraněných chodců.

Kampaň se zaměří na cizince

Další zajímavou kategorií je národnost sražených chodců, ve které mají cizinci dlouhodobě významný podíl. Zatímco v roce 2016 i 2017 to bylo 24 %, v roce 2018 se podíleli už 29 % a loni „pouze“ 22 %. DPP chce proto letošní kampaň „Neskákej mi pod kola!“ více zaměřit na osvětu mezi zahraničními turisty.

X Zavřít