Lanovka na Petřín má poruchu, nepojede několik týdnů

ZprávyPražskýDEN.cz9. dubna 20182 minuty čtení

Foto: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen v dalších dnech odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem je deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Opravy potrvají až do odvolání, a to cca dva týdny.

Deformací došlo k vyosení celého soustrojí pohyblivých klínů, čepů a táhel od ideální osy. Tímto vyosením vzniká prostorová vůle klínů, kdy při zapůsobení bezpečnostní brzdy nedojde k přichycení klínů k brzdnému lanu. Zařízení klínové bezpečnostní brzdy je spuštěno v případě odlehčení závěsné páky nebo přetržení tažného lana.

„Dbáme na bezpečnost našich cestujících. Musíme tedy opravit závadu na rámu podvozku, který pochází z roku 1931, upraven byl v roce 1992. Provádíme mj. diagnostické měření rámu, vyrovnání nosných profilů rámové konstrukce do příčné osy vozu, opravu zdeformovaných táhlových domků klínové brzdy, výrobu nových táhel, čepů a lícovaných šroubů z důvodu deformace,“ řekl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že oprava je časově náročná.

[related-post id=“6396″]

Závada prý nemá souvislost s provedenou revizí v březnu 2018. DPP při letošní jarní odstávce provedl celkovou kontrolu mechanických i elektrických součástí lanovky či přeměření souososti náprav. Dále byla provedena defektoskopická zkouška nosných částí rámového podvozku s výsledkem, který nevykazoval žádné trhliny v konstrukci. Dále byla provedena revize strojních částí lanové dráhy a provedeny všechny předepsané zkoušky včetně zkoušek brzdných systémů, a to s kladným výsledkem.

Po provedených zkouškách a revizích vyhovovaly vozy všem požadavkům na bezpečný provoz. Při pravidelných statických zkouškách brzdného systému prováděných za provozu však došlo po zavěšení vozů na brzdná lana k deformaci nosných konstrukčních částí klínové bezpečnostní brzdy.

Nepřehlédněte

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Praha uzavřela Libeňský most, je v havarijním stavu • Praha v noci na pátek uzavřela pro veškerou dopravu pražský Libeňský most. Od jedné hodiny po půlnoci není průjezdný pro automobilovou dopravu a nesmí na něj ani tramvaje. Otevřený zůstává pouze pro pěší a pro cyklisty.

Libeňský most.

Část metra A nepojede dva dny. Bude se měnit zabezpečení • Z důvodu modernizace zabezpečovacího zařízení nepojede tuto sobotu a neděli 13. a 14. března metro na lince A mezi stanicemi Skalka a Depo Hostivař.

Souprava pražského metra

Ve Vltavě objevili nevybuchlý granát. Nábřeží bylo uzavřeno • Pražští policisté dnes uzavřeli na více než hodinu část Podolského nábřeží. Ve Vltavě nedaleko Vyšehradského tunelu totiž hledač kovů objevil nevybuchlý dělostřelecký granát. „Krátce po 9. hodině přijali operátoři tísňové linky 158 oznámení o nálezu podezřelého předmětu ve Vltavě v oblasti Podolského nábřeží. S ohledem na okolnosti na místo vyrazili policisté pořádkové i dopravní služby, policejní pyrotechnik a rovněž dispečeři dopravního podniku,“ sdělila policejní mluvčí Andrea Zoulová Policejní pyrotechnici na místě zjistili, že dělostřelecký granát je stále aktivní. Materiál byl proto následně odvezen k bezpečné likvidaci. Doprava v nejbližším okolí byla obnovena krátce po půl jedenácté dopoledne. Dnes byl v Praze u Podolského nábřeží hledačem kovů vytažen z řeky dělostřelecký granát. Policejní pyrotechnici místo uzavřeli a zjistili, že se jedná o granát aktivní. Momentálně je munice převezena k bezpečné likvidaci. pic.twitter.com/tiJazgMvFO

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů • Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení.

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů • Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

Tramvaj v Praze.

Kinobus vyráží do Prahy. Zdarma bude promítat české i zahraniční bijáky • V pondělí 18. června začne již tradiční letní jízda pražského Kinobusu, který provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Od 18. června do 6. září 2018 objede Prahu a nabídne divákům zdarma ve 12 lokalitách 16 zajímavých filmů české i zahraniční produkce. Během těchto dnů se návštěvníci, vždy od pondělí do čtvrtka, dočkají bohaté porce komedií, chybět však nebudou ani vážnější témata. Projekce filmů začne vždy po setmění, mezi 20.30 a 21.45 hodinou. DPP na léto připravil pro zájemce celkem 48 promítání, na každém nabízí až 200 míst k sezení. „Prázdninové cestující ani letos nezklameme. Jsme přesvědčeni, že z připravené bohaté nabídky si vyberou všichni – od náročnějších diváků až po ty, kteří mají rádi komediální oddechovky. Z českých filmů stojí za zhlédnutí Bába z ledu, titul oceněný i Českým lvem, nebo například Teorie tygra. Z těch amerických si publikum najdou třeba snímky Špión, Největší showman či Padesát odstínů černé. A to vše samozřejmě zdarma,“ řekl Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. Kinobusem je bývalý linkový autobus Karosa B732. Ten v roce 2008 končil svou službu na lince č. 212 a prošel generální opravou. Vejde se do něj nafukovací promítací plocha o rozměru 8 x 4 metry, lavice pro diváky, deky pro případné chladné počasí a občerstvení. Seznam promítaných filmů Bába z ledu, Pasažéři, Největší showman, Alibi na klíč, Láska, soudruhu!, Pasažéři, Loganovi parťáci, Zmenšování, Tři billboardy kousek za Ebbingem, T2 Trainspotting, Špión, Padesát odstínů černé, Tlumočník, Teorie tygra, Dvě nevěsty a jedna svatba, Věčně tvá nevěrná! Program kinobusu naleznete na webu Dopravního podniku.

Filmový kinobus Dopravního podniku bude letos objíždět Prahu již po jedenácté.

Z ostudy je nyní chlouba. Oprava kaple Božího hrobu na Petříně dokončena • Dlouho zanedbávaná sakrální stavba prošla kompletní restaurátorskou opravou pod dohledem státní památkové péče. Kaple Božího hrobu z roku 1737 se tak stala ozdobou parku u Petřínské rozhledny, který byl loni celkově rekonstruován.

Dříve ostuda, nyní chlouba. Kaple Božího hrobu se dočkala opravy.

Hitler ji nenáviděl. Petřínská rozhledna by nikdy nebyla bez Eiffelovky • Anebo by přinejmenším vypadala docela jinak. Česká kopie Eiffelovy věže letos slaví 130. narozeniny. A i když to už nejméně dvakrát měla hodně nahnuté, všechno nakonec dobře dopadlo. Pražané jsou na ni právem hrdí. V mnoha ohledech je totiž naprosto jedinečná. Vydejte se s námi do historie a odhalte zajímavosti, které jste o Petřínské rozhledně nejspíš nevěděli.

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne • Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné.

Část metra C čeká čtyřdenní výluka • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje od pátku 19. dubna 2019 do pondělí 22. dubna 2019 obousměrné přerušení provozu metra C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov. Důvodem výluky je oprava zastaralé trati.

VIDEO: Muzeum pražské MHD slaví jubileum a láká na unikátní exponáty • Muzeum Městské hromadné dopravy v Praze oslaví v pondělí 14. května 2018 již 25 let od slavnostního otevření. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vlastní ojedinělou sbírku historických vozidel, která byla v roce 1998 vyhlášena kulturní památkou.

Tramvaj srazila ženu na Národní třídě. Na místě zasahovali hasiči, policisté i záchranáři • Pražští hasiči ve spolupráci se záchranáři a policisty zasahovali v pondělí odpoledne ve Spálené ulici u střetu osoby s tramvají. Hasiči chodkyni vyprostili pomocí speciálních vaků a předali do péče záchranářům. Tramvajové linky byly několik desítek minuty obousměrně odkloněny. Osoba byla z pod tramvaje @DPPOficialni vyproštěna a předána do péče @zzshmp

Změny v MHD v září: Nové zastávky, ale i škrtání spojů • Od 1. září čekají Prahu drobné změny ve vedení autobusových linek. Někde dojde k posílení provozu, u jiných linek naopak k rušení spojů. Jsou zřízeny další zastávky a některé současné se nově objeví v režimu na znamení.

Petřínská rozhledna bude jeden večer zářit červenou barvou • Praha se letos připojí k celosvětovým oslavám Mezinárodního dne světla. Petřínská rozhledna se ve čtvrtek 16. května po setmění rozzáří červenou barvou.

Elektrobusy v Praze přibydou. DPP kompletně elektrifikuje linku 140 • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. DPP schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.). Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. „Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ je přesvědčen Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. „První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Nejvyšší vrch v Praze? Vítkov, Petřín ani Bílá Hora to není. O tomhle místě málokdo ví • Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. Za nejvýše položeným přírodním bodem byste se museli vydat až na západní hranici města.

Teleček je nevyšším místem v Praze. Nejedná se ale o kopec.

Červeně zářící Petřínská rozhledna upozorní na vážné krevní onemocnění • Nejznámější pražská rozhledna se v noci z pátku na sobotu rozzáří do červené barvy. Česká metropole se tak přidá k připomínce Světového dne hemofilie, který na onemocnění srážlivosti krve upozorňuje. V tento den se významné stavby po celém světě halí do červené barvy a lidé si oblékají červené oblečení.

Autobus 119 na letiště bude nově jezdit každé 3 minuty • Pražští radní schválili posílení provozu autobusové linky 119, která spojuje Letiště Václava Havla Praha se stanicí metra A Nádraží Veleslavín. Tuto linku využívá ze všech autobusových linek směřujících z letiště nejvíce cestujících. Od úterý 3. dubna 2018 bude její špičkový interval zkrácen na pouhé 3 minuty, bude tak nově navazovat na každé metro. „Posílením autobusové linky 119 reagujeme na stále rostoucí počet přepravených cestujících – měsíčně autobus 119 odveze už téměř milion lidí. Dobrou zprávou také je, že v průběhu dubna zprovozní pražský Dopravní podnik dlouho očekávané eskalátory na Nádraží Veleslavín až na úroveň nástupišť autobusů,“ říká náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. „Linka 119 bude od dubna navazovat na každé metro, od ráno do večera, ve všední dny i o víkendu. Tím chceme předejít nárazovému přetěžování autobusů, kdy se u jednoho spoje sejdou cestujících od dvou vlaků metra,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík. [related-post id="7878"] Posílení autobusové linky 119 je dalším z řady kroků pro zlepšení podmínek dopravy lidí z ruzyňského letiště do centra metropole. Spuštění nových eskalátorů usnadní přestup lidem z metra na autobus zejména s objemnými zavazadly. Urychlení odbavení cestujících se v průběhu letošní sezony chystá také v prostoru zastávek obou letištních terminálů a Dopravní podnik hl. m. Prahy rovněž připravuje pořízení nových velkokapacitních autobusů určených primárně pro linku 119.

Petřínská rozhledna bude dnes v noci svítit v barvách francouzské trikolóry • Hlavní město rozhodlo o nasvícení petřínské rozhledny v barvách francouzské trikolory. Rozhledna se v reakci na včerejší požár katedrály Notre-Dame rozsvítí dnes večer po setmění.