Lanovka na Petřín prochází údržbou. Nepojede skoro tři týdny

ZprávyKristián Vích22. března 20222 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Téměř tři týdny se Pražané i návštěvníci metropole musí obejít bez lanové dráhy na Petřín. Ta totiž od pondělí prochází pravidelnou jarní výlukou.

Na oblíbený pražský vrch musí lidé od 21. března vyšlapat po svých. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí nezbytnou kontrolu drážního tělesa.

„Provedeme nová přesná geodetická měření jednotlivých prvků trati včetně rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku. Kromě toho např. vyčistíme navíjecí komory či osvětlení tratě a stanic, a před opětovným otevřením proběhne neodmyslitelný generální úklid celé lanovky, tj. dráhy, obou stanic a vozů,“ uvedl Pavel Kejha, vedoucí provozovny LD Petřín.

Lanovou dráhu dále čeká kontrola a servis technologického zařízení včetně doplnění maziva, kontrola a měření lan či výměna horní nápravy na jednom z vozů. Opět v provozu bude lanová dráha mezi Újezdem a Petřínem od soboty 9. dubna.

Chystá se celková modernizace

Lanová dráha na Petřín začala sloužit veřejnosti poprvé 25. července 1891. Od roku 1920 měla dvanáctiletou přestávku. Následně fungovala 33 let do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily.

Současná lanovka vozí cestující na Petřín a zpět od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. V současnosti DPP připravuje projekt celkové modernizace lanové dráhy na Petřín. Začít má nejspíš už příští rok.

Od opětovného zahájení provozu v červnu 1985 do konce roku 2020 přepravil DPP na lanové dráze na Petřín celkem 56 254 361 cestujících.

Zdroj: Tisková zpráva DPP

Nepřehlédněte

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra • Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin.

Tramvaje na jednu noc zmizí z Libeňského mostu • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) provede doplňující zatěžovací zkoušku inundačního mostu X656 v ulici Libeňský most, který je součástí Libeňského soumostí. Z tohoto důvodu bude v noci z pátku na sobotu od 22:00 do 8:00 hod. přerušen tramvajový provoz a bude zde zavedena náhradní autobusová doprava.

Z Prahy na Kypr za 4 tisíce korun se bude létat i v zimě • Letecká společnost Cyprus Airways oznámila, že bude provozovat lety z Prahy do kyperské Larnaky i v zimním letovém řádu. Aerolinka zahájila provoz na této lince v červnu letošního roku a od začátku července pak navýšila frekvenci na dva lety týdně. V zimní sezóně bude dopravce nabízet lety operované Airbusem A319 pro 144 cestujících v ekonomické třídě ve stejné dny, tedy v pondělí a pátek, ale v jiné časy. „Prodloužení provozu linky mezi Prahou a Larnakou na zimní sezónu potvrzuje, že se jedná o destinaci se zajímavým potenciálem a cestující mají o lety mezi oběma zeměmi zájem. Je potěšující, že se tak letecká společnost rozhodla již po dvou měsících od zahájení pravidelných letů z pražského letiště. Očekáváme, že po prodloužení provozu využije toto spojení přibližně 17 tisíc cestujících ročně v obou směrech,“ sdělil Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. [related-post id="11376"] „Jsme nesmírně rádi, že budeme rozšiřovat nabídku našich spojů mezi Prahou a Larnakou i na zimní sezónu. Jde o důkaz úspěšnosti linky, která si získala oblibu jak na kyperském, tak na českém trhu,“ uvedla Natalia Popova, obchodní ředitelka společnosti Cyprus Airways. Ceny zpátečních letenek z Prahy do Larnaky začínají na 160 EUR včetně všech tax a poplatků.

Autobusem do zoo se dostanete rychleji. Linka 112 pojede nově přes Trojský most • Autobusová linka 112, která spojuje stanici metra Nádraží Holešovice a Zoologickou zahradu v Troji, bude od 1. srpna vedena rychlejší a spolehlivější trasou přes Trojský most i ve směru do ZOO.

VIDEO: Do Prahy přilétá největší vzducholoď na světě. Zdrží se týden • Na letišti v pražských Letňanech v pátek odpoledne přistála největší vzducholoď světa. Několik následujících dní se bude plavit nad hlavami Pražanů. Vzducholoď Zeppelin LZ NT07-101 vylétla z německého Friedrichshafenu a do Prahy by dorazila kolem třetí hodiny odpoledne. V hlavním městě se Zeppelin zdrží týden, během kterého bude sedmkrát denně provádět vyhlídkové lety nad Prahou s partnery společnosti Zeppelin CZ. Spatřit ji tak bude moci každý Pražan. [gallery link="none" size="large" columns="1" ids="10604,10602"] Zeppelin NT Vzducholoď poprvé vzlétla 18. září 1997. D délkou 75 metrů a objemem 8 425 m³ je v současné době největší polopevnou vzducholodí na světě. Loď pohání tři motory Textron Lycoming o výkonu 147 kW, maximální rychlost je 125 km/h. Do kabiny se kromě pilota a stevarda vejde až 12 pasažérů.

Vzducholoď Zeppelin NT.

Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné platit kartou. DPP začal s instalací terminálů • Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné zakoupit jednorázovou jízdenku za pomoci bezkontaktní platební karty. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech do souprav instaluje platební terminály. Všechny tramvaje jimi mají být osazeny nejpozději do konce dubna.

TÝDEN V PRAZE: Totální kolaps tramvají a náruživý páreček indických lvů • Co všechno se stalo v uplynulých sedmi dnech v Praze? Podívejte se na souhrn zpráv a zajímavostí, které vás na webu PražskýDEN.cz nejvíce zajímaly. Tramvajový provoz v centru metropole v pátek odpoledne ochromila prasklá kolej na křižovatce ulic Lazarská a Spálená. Tramvaje kvůli poruše nemohly odbočovat z Lazarské ulice na Karlovo náměstí, ani projíždět Myslíkovou ulicí. [related-post id="6125"] Ministerstvo kultury nezařadí Libeňský most na seznam národních kulturních památek. Své rozhodnutí v pondělí rozeslalo účastníkům správního řízení. [related-post id="5763"][related-post id="6185"] Samec lva indického Sohan, který v Zoo Praha dočasně nahradil nezkušeného Jamvana, na druhý pokus uspěl i u samice Suchi. [related-post id="6067"] Uplynulo přesně 45 let od slavnostního otevření Nuselského mostu. [related-post id="5977"] Policisté z Vysočan pátrají po dvojici mužů, kteří jsou podezřelí z krádeže peněz z pokladny v obchodě společnosti Vodafone v Praze 9. [related-post id="6054"] Skotská zpěvačka Emeli Sandé v úterý večer poprvé předstoupila před pražské publikum. [related-post id="5950"] V pražských Holešovicích vznikne největší novodobý projekt bydlení pro vysokoškoláky s celkem 529 apartmány. [related-post id="5985"] V pořadí šesté novorozeně bylo odloženo do babyboxu na radnici Prahy 2. Záchranáři jej převezli do nemocnice U Apolináře. [related-post id="5797"] Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. [related-post id="5916"]

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Zákaz pivních kol platí, rozhodl soud. Praze se vrací důstojnost, říká radní • Opatření Magistrátu hl. m. Prahy, které zakazuje provoz dopravních prostředků, na nichž cestující mohou zároveň popíjet alkohol, je i nadále v platnosti. Městský soud v Praze se rozsudkem z tohoto týdne přiklonil na stranu hlavního města a zamítl žalobu provozovatelů této atrakce na zrušení opatření.

Smíchov a Podolí propojí nový most za miliardu korun • Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty mezi Smíchovem a Podolím. Most má na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů. Odhadovaná cena stavby je okolo jedné miliardy korun.

Petřínská rozhledna bude jeden večer zářit červenou barvou • Praha se letos připojí k celosvětovým oslavám Mezinárodního dne světla. Petřínská rozhledna se ve čtvrtek 16. května po setmění rozzáří červenou barvou.

Muzeum MHD v Praze zahajuje sezónu. Vstupné bude zdarma • Již tento pátek 30. března 2018 se letos poprvé otevřou veřejnosti brány Muzea MHD ve Střešovicích. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dále pro své příznivce připravil na tento den hned několik speciálních jízd muzejními vozy. V akci budou historické autobusy Škoda 706 RO, Jelcz 272, Karosa ŠM 11 a Karosa B 731, jezdící v trase Vozovna Střešovice – Špejchar a zpět. Pro zájemce bude vypravena i oblíbená tramvaj KT8D5, která pojede okružní jízdu v trase Vozovna Střešovice – Hradčanská – Pražský hrad – Pohořelec – Hládkov – Vozovna Střešovice. Jízdné pro tyto vozy je shodné, a to 40 Kč pro dospělé a 20 Kč pro děti do 15 let. Jízdenky bude možné zakoupit v pokladně muzea, do kterého bude návštěvníkům umožněn vstup v pátek 30. března zdarma. Kromě historických jízd si budou moci přítomní na pokladně muzea zakoupit i různé propagační předměty. [gallery columns="1" size="full" link="none" ids="8432"]

Lítačku pro děti je nyní možné vyřídit online z domova • Operátor ICT, městská firma, jež se stará o projekty Smart City, zavádí novinku. Rodiče, kteří budou chtít svým dětem pořídit Lítačku, mohou již nyní vyřídit žádost online. Dříve pro ni museli zajít do Škodova paláce, kde byl ověřován věk a identita dítěte.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Nástupiště ve stanici metra Muzeum A pro směr Depo Hostivař opět v provozu • Dopravní podnik hl. m. Prahy v úterý 12. prosince 2017 uvedl opět do provozu nástupiště ve stanici metra Muzeum A ve směru Depo Hostivař. Na nástupišti ve směru Nemocnice Motol začnou práce 3. ledna a potrvají necelých pět měsíců.

Stanice metra Muzeum.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela • Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu slavnostně vstupuje historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.

Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě • Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Letiště Praha hlásí za srpen nárůst počtu cestujících • Pražským letištěm v srpnu prošlo bezmála 700 tisíc cestujících, což představuje nárůst o 102 procent oproti loňskému srpnu. Nejvíce z nich mířilo do typicky dovolenkových destinací, konkrétně v Řecku, Itálii a Španělsku. Z konkrétních destinací však byl nejoblíbenější  bulharský Burgas, kam se vydalo téměř 46 tisíc cestujících.