Letiště Praha hlásí za srpen nárůst počtu cestujících

ZprávyPražskýDEN.cz22. září 20212 minuty čtení

Foto: tiskové materiály Letiště Praha

Pražským letištěm v srpnu prošlo bezmála 700 tisíc cestujících, což představuje nárůst o 102 procent oproti loňskému srpnu. Nejvíce z nich mířilo do typicky dovolenkových destinací, konkrétně v Řecku, Itálii a Španělsku. Z konkrétních destinací však byl nejoblíbenější  bulharský Burgas, kam se vydalo téměř 46 tisíc cestujících. 

Během srpna se na pražském letišti uskutečnilo přes 7 500 vzletů a přistání, což představuje nárůst o 39 procent oproti loňskému srpnu. Do těchto statistik se souhrnně započítávají pravidelné, charterové, privátní i cargo lety. Nejvíce cestujících zamířilo z Prahy v průběhu srpna do Burgasu, Amsterdamu a na Rhodos. Oblíbené byly také například destinace jako Hurghada, Marsa Alam nebo Antalya.  

„V měsíci srpnu se nám potvrdily naše prognózy o silném výjezdovém cestovním ruchu. Meziročně došlo k více než 100% nárůstu v počtu odbavených cestujících, ale v porovnání se srpnem 2019 se jedná o 65% pokles. V souvislosti s postupným rozvolněním opatření došlo i k mírnému oživení cestovního ruchu z vybraných zemí jako jsou například Izrael nebo Spojené státy americké,“ uvedl Jaroslav Filip, ředitel Leteckého obchodu Letiště Praha. 

Obnova přímých leteckých spojení pokračuje i během září. Například společnost SAS obnovuje linku do Stockholmu, SkyUp Airlines nabídne novou linku do Kyjeva, Transavia France obnovila lety do Paříže a Eurowings do Hamburku. Aeroflot a České aerolinie  navýšily počet spojení na lince Praha – Moskva a do Petrohradu je možné častěji letět s Rossiya Airlines.. Smartwings do Petrohradu své spojení obnovili. 

Zdroj: Tisková zpráva Letiště Praha

Nepřehlédněte

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

Letadla z Prahy se nad letištěm budou otáčet dříve. Sníží se hluk i emise • Letiště Václava Havla od července dočasně upravilo postupy pro odlety letadel. Stroje se budou smět dříve točit, což povede ke snížení hlukové zátěže, zkrácení letové doby a snížení emisí.

Z Prahy se nejčastěji léta do Londýna, nejvzdálenější destinací je Šanghaj • Letiště Václava Havla Praha dosáhlo v minulém roce historického rekordu 15 milionů odbavených cestujících. Nejvíce z nich prošlo letištěm 23. června, a to více než 64 tisíc. Jde tak z hlediska provozu letiště o nejvytíženější den roku 2017.

Sebevrah skočil pod metro. Provoz linky C byl dvě hodiny omezen • K tragédii došlo v úterý po 17. hodině ve stanici metra Hlavní nádraží. Neznámý muž zde skočil pod vlakovou soupravu a na místě zemřel.

Souprava pražského metra

Bezdotykové tlačítko pro chodce se testuje na Dvořákově nábřeží • Už řadu let si mohou chodci na přechodech zkrátit čekání na zelenou stisknutím mechanického žlutého tlačítka. V Praze se nyní testuje i bezdotyková varianta.

Na lince Korean Air z Prahy do Soulu bude od října létat Dreamliner • Letecká společnost Korean Air oznámila, že na trase mezi Prahou a Soulem, hlavním městem Jižní Koreje, bude od 29. října 2018 létat s Boeingem 787-9 Dreamliner. V zimní letovém řádu bude i nadále létat třikrát týdně, vždy v pondělí, středu a sobotu. Tato verze letadla má kapacitu 269 cestujících v konfigurací tří cestovních tříd.

Smrtící koktejl. Pohroma čeká desítky tisíc domácností, myslí si Miroslav Kalousek • Situace na trhu s energiemi je mimořádně znepokojivá. Spotřebitelé si za elektřinu a plyn připlatí v následujících měsících stovky až tisíce korun. A to už je citelný zásah do rodinného rozpočtu.

Dopravní podnik hledá stavitele prvního úseku metra D • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal veřejnou zakázku na stavbu první části nové linky D pražského metra v úseku Pankrác – Olbrachtova. První úsek má být nejhlubší a nejkomplikovanější částí nového metra. Stavba na Pankrácké pláni bude probíhat v geologicky nejsložitějších podmínkách, přímo pod stávající tratí metra C.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání.

Z Prahy do Šanghaje pětkrát týdně. China Eastern přidá pondělní lety • Letecká společnost China Eastern Airlines oznámola, že navýší počet letů na lince z Prahy do Šanghaje. Od 6. května bude létat z Letiště Václava Havla Praha již pětkrát týdně, nově také v pondělí.

Jezdím jako člověk. Praha chce zvýšit ohleduplnost cyklistů, motoristů i chodců • Magistrát hlavního města spouští osvětovou kampaň s názvem „Jezdím jako člověk“. Jejím cílem je zlepšování podmínek pro cyklodopravu v metropoli a zvýšení bezpečnosti cyklistů, chodců i motoristů. Kampaň bude vzdělávat veřejnost v pravidlech jízdy na kole a dalších pravidel silničního provozu a apelovat na vzájemnou ohleduplnost na pražských silnicích, chodnících i cyklostezkách. V ulicích, v médiích a na dalších místech bude kampaň k vidění od května do konce října tohoto roku. „Praha se dlouhodobě snaží zlepšovat síť i kvalitu pražských komunikací včetně cyklostezek a chodníků. Míra komfortu při jejich využívání ale do značné míry závisí také na chování samotných účastníků provozu, kteří k sobě bohužel v některých případech nejsou právě tolerantní. Touto kampaní na ně chceme apelovat, aby vždy nejen dodržovali zákonné předpisy, ale zároveň se k sobě chovali s co největším respektem a ohleduplností,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. [related-post id="4530"] Cyklisté se necítí bezpečně Z průzkumu zaměřeného na stav a potenciál cyklistické dopravy v Praze, který byl pro magistrát uskutečněn na konci loňského roku, vyplynulo, že bezpečnost je v současnosti největší překážkou ve využívání kola k přepravě po Praze. Cyklisté vnímají velké ohrožení zejména ze strany řidičů motorových vozidel, z nichž dvě třetiny přiznali, že cyklistům pohyb ve vozovce nijak neusnadňují. Z dlouhodobých statistik nicméně vyplývá, že viníkem nehod s účastí cyklisty v žádném případě nejsou pouze motoristé. Sami cyklisté od roku 2006 zavinili přes 40 procent nehod dvou účastníků s účastí cyklisty. Problematický je z hlediska bezpečnosti v některých případech i kontakt cyklistů a chodců. Například téměř čtvrtina cyklistů považuje za nebezpečnou jízdu po společné stezce pro chodce a cyklisty. Někteří cyklisté pak také ne vždy dodržují dopravní předpisy a v rozporu s nimi k jízdě využívají chodník, který je ovšem až na výjimky určen výhradně k pohybu chodců. „Cyklisté zřejmě v některých případech mají pocit, že jízda po chodníku pro ně bude pohodlnější a bezpečnější. Neuvědomují si však, že tím naopak ohrožují chodce a zároveň porušují dopravní předpisy,“ dodal Petr Dolínek. [related-post id="7816"] Kampaň „Jezdím jako člověk“ je součástí projektu Čistou stopou Prahou, který již třetím rokem podporuje udržitelné způsoby přepravy po Praze. Obsah kampaně vychází z klíčových problémových dopravních situací, které jsou účastníky provozu vnímány jako obzvlášť nepříjemné a rizikové. „Na daných příkladech poukazujeme na nevhodné chování jednotlivých účastníků provozu a zároveň jim nabízíme ponaučení, jak se v takových situacích chovat správně a ohleduplně,“ upřesnila koordinátorka kampaně Sylva Švihelová. Zmíněné příklady a související pravidla budou veřejnosti prezentovány formou omalovánkové informační brožury, v médiích či na outdoorových reklamních plochách. Edukace bude dále probíhat prostřednictvím webu projektu Čistou stopou Prahou nebo na nové facebookové stránce Jezdím jako člověk. Grafické zpracování problémových dopravních situací zajistil výtvarník a ilustrátor Karel Jerie.

Několikadenní výluka metra C letos postihne dva úseky. Uzavřena bude i stanice Opatov • Pražané i návštěvníci metropole by se letos měli připravit na několikadenní výluky na lince metra C. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude pokračovat v tradiční výměně dřevěných pražců za betonové.

Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě • Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

Cestovní ruch v Česku vydělal 295 miliard korun • Česká ekonomika profituje z pozitivního vývoje cestovního ruchu. V roce 2018 v tomto oboru pracovalo 240,6 tisíce osob a tvořil 2,9 % HDP. Finanční přínos z turismu na našem území se zvyšuje nepřetržitě od roku 2011. Vyplývá to z dat, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Hlávkův most prochází diagnostickou zatěžovací zkouškou • Hlávkův most, spojující Karlín a Holešovice, prochází v těchto dnech další etapou průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstal nepřerušen, pouze chodci musí v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.

Jindříchův Hradec: Klenot jižních Čech • Jindříchův Hradec je jedním z nejkrásnějších měst v České republice, a to nejen díky své malebné poloze, ale také díky bohaté historii a kulturnímu dědictví. Toto město, nacházející se v srdci jižních Čech, je skvostem, který stojí za návštěvu v každém ročním období.

Dopady krize překonáme, myslí si většina dotázaných • Negativní dopady opatření proti pandemii COVID-19 pocítilo ve 2. čtvrtletí tohoto roku 43 % zaměstnanců. Krize se dotkla i 60 % samostatně výdělečně činných. Velká většina postižených označovala dopady za dočasné. Takové jsou výsledky šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Z Prahy na Kypr za 4 tisíce korun se bude létat i v zimě • Letecká společnost Cyprus Airways oznámila, že bude provozovat lety z Prahy do kyperské Larnaky i v zimním letovém řádu. Aerolinka zahájila provoz na této lince v červnu letošního roku a od začátku července pak navýšila frekvenci na dva lety týdně. V zimní sezóně bude dopravce nabízet lety operované Airbusem A319 pro 144 cestujících v ekonomické třídě ve stejné dny, tedy v pondělí a pátek, ale v jiné časy. „Prodloužení provozu linky mezi Prahou a Larnakou na zimní sezónu potvrzuje, že se jedná o destinaci se zajímavým potenciálem a cestující mají o lety mezi oběma zeměmi zájem. Je potěšující, že se tak letecká společnost rozhodla již po dvou měsících od zahájení pravidelných letů z pražského letiště. Očekáváme, že po prodloužení provozu využije toto spojení přibližně 17 tisíc cestujících ročně v obou směrech,“ sdělil Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. [related-post id="11376"] „Jsme nesmírně rádi, že budeme rozšiřovat nabídku našich spojů mezi Prahou a Larnakou i na zimní sezónu. Jde o důkaz úspěšnosti linky, která si získala oblibu jak na kyperském, tak na českém trhu,“ uvedla Natalia Popova, obchodní ředitelka společnosti Cyprus Airways. Ceny zpátečních letenek z Prahy do Larnaky začínají na 160 EUR včetně všech tax a poplatků.

Praha má rozpočet na příští rok. Omezí běžné výdaje, zachová investice • Hlavní město Praha sestavilo rozpočet pro rok 2021. Kvůli epidemii covid-19, propadu ekonomiky a navazujícím opatřením vlády přijde metropole v příštím roce o miliardy korun. Proto snižuje běžné výdaje a hledá cestu k zachování investic. Ty považuje v době ekonomické krize za klíčové pro podporu pražské ekonomiky. Rada hl. m. Prahy projedná městský rozpočet v příštím týdnu. Následně ho musí schválit ještě Zastupitelstvo hl. m. Prahy.