Lítačku do telefonu si stáhlo přes půl milionu lidí

ZprávyPražskýDEN.cz30. dubna 20202 minuty čtení
Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Foto: Archiv

Aplikaci Pražské integrované dopravy PID Lítačka si do svých mobilních telefonů stáhlo již 519 tisíc lidí a pravidelně ji využívá zhruba 300 tisíc lidí. V posledních dvou týdnech přibývá každým dnem 300 nových uživatelů. Aplikace PID Lítačka zůstává, i přes postupné uvolňování opatření v pražské i středočeské hromadné dopravě, bezkontaktním a tedy nejbezpečnějším způsobem nákupu jízdenek.

Tato oficiální pražská dopravní mobilní aplikace umožňuje navíc nakoupit i více jízdenek naráz a následně je přeposlat blízkým či přátelům. Přímo v aplikaci si cestující mohou nakupovat a spravovat také dlouhodobé kupóny. To vše bez nutnosti zbytečného kontaktu s okolím.

„Aplikaci PID Lítačka sám pravidelně používám a všem ji doporučuji. Můžete s ní pohodlně cestovat nejen po Praze, ale i po Středočeském kraji. Pro názornost uvádím jednu konkrétní uživatelskou zkušenost: Z Kolína do Kladna to máte třeba jen za 46 korun s již platnou Lítačkou po Praze, případně 76 korun s dokoupenými pásmy Prahy, takže levněji než přes tarif Českých drah. Na jeden lístek navíc můžete jet vlakem, metrem i autobusem. To vše na pár kliknutí a bez čekání ve frontách,“ uvedl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

Kromě nákupu a správy jízdného aplikace umožňuje vyhledat nejvhodnější spojení a aktuální odjezdy autobusů, včetně případných zpoždění, zaplatit parkovné na zónách P+R, zobrazit omezení, výluky nebo aktuální informace a spoustu dalšího. Aplikace je ke stažení zdarma na Google Play či App Store.

„Aplikace se po téměř dvou letech svého fungování stala nedílnou součástí každodenního cestování Pražanů a Středočechů. Právě v současné situaci, kdy je z bezpečnostního hlediska důležité upřednostňovat bezkontaktní platby za jízdné, je mobilní aplikace PID Lítačka jedinečným nástrojem k pohodlnému a bezpečnému nákupu jízdenek a odbavení,“ dodal k mobilní aplikaci Michal Fišer, generální ředitel pražské městské společnosti Operátor ICT, která má provoz a vývoj PID Lítačky na starosti.

Nepřehlédněte

Muzeum Dopravního podniku má nově otevřeno i v zimních měsících • Dopravní podnik hl. m. Prahy pro velký zájem návštěvníků otevírá Muzeum MHD pro veřejnost i v zimních měsících. Zavítat do něj můžete každý víkend od 5. ledna do 31. března, a to vždy od 9 do 17 hodin. Čeká na vás více než čtyřicet historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek, plánků.

Mobilní signál se rozšířil do dalších stanic pražského metra • Mobilní a datové služby ve standardu LTE mohou cestující v pražském metru využívat už ve 25 stanicích. Od včerejška jsou nově pokryty stanice Florenc B a Palmovka na trase B a stanice Staroměstská na trase A.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Dětský výletní vlak Cyklohráček vyjel s novým vagónem • Již po šesté vyjel na koleje výletní vlak Cyklohráček. Novinkou je letos nový vůz, který nahradil motorový vůz Esmeralda. Příští rok projde modernizací čtvrtý, nízkopodlažní vůz.

Končící platnost Lítačky řešit nemusíte. Bude automaticky prodloužena • Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2018, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, bude postupně končit platnost. Provozovatel karty Lítačka, Operátor ICT, ovšem společně s Magistrátem hlavního města Prahy rozhodl o automatickém prodloužení. Celkem se jedná asi o 168 tisíc karet.

Z Prahy do tureckého Izmiru bude od příštího roku létat přímý spoj • Letecká společnost SunExpress spustí příští rok novou pravidelnou linku mezi Prahou a tureckým Izmirem. Cestujícím bude k dispozici jednou týdně vždy v sobotu. Dopravce bude na nové trase létat od 30. května letadly typu Boeing 737-800NG v konfiguraci pro 189 cestujících. SunExpress již od loňského června provozuje linku z Prahy do Antalye, na níž v reakci na vyšší poptávku cestujících navýší příští rok frekvenci na tři lety týdně.

Boeing 787 Dreamliner bude od podzimu pravidelně létat do Prahy • Na pravidelné lince Praha–Dauhá bude od podzimu létat jeden z nejmodernějších dopravních letounů současnosti – Boeing 787-8 Dreamliner. Informaci oznámila letecká společnost Qatar Airways. Dreamliner s kapacitou 254 cestujících bude od 28. října nasazen na odpolední linku QR292 do hlavního města Kataru. Na ranní lince bude i nadále létat Airbus A320 s kapacitou pro 132 cestujících. Obě letadla cestujícím nabídnou ekonomickou i business třídu. Díky navýšené kapacitě se očekává, že obě stávající denní linky využije v obou směrech přibližně ročně o 75 tisíc cestujících více než doposud. „Potenciál pro využití většího typu letadla na lince Qatar Airways do Dauhá jsme sledovali dlouhodobě. Jsme proto rádi, že se vedení letecké společnosti k tomuto kroku rozhodlo a na jednu ze svých denních frekvencí nasadilo jedno z nejmodernějších letadel světa Boeing 787 Dreamliner. Qatar Airways se tak stane prvním provozovatelem tohoto typu stroje na pravidelných denních linkách z Prahy. S větším letadlem dojde také k navýšení kapacit na trase o téměř polovinu, což znamená, že ještě více českých cestujících bude moci využít pohodlného leteckého spojení nejen na Blízký Východ, ale také dále do vzdálenějších destinací Asie a Austrálie,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. [gallery size="full" columns="1" ids="12019"] Cestující si spojení do Dauhá oblíbili K nasazení většího letadla určeného pro dlouhé tratě přistupuje Qatar Airways po zhruba roce provozu přímé denní linky mezi Prahou a Dauhá. Ta byla zahájena 21. srpna 2017. K navýšení na dvě denní frekvence došlo již téměř po čtyřech měsících provozu v prosinci loňského roku. [related-post id="11319"] Konkurence obřích Airbusů Boeing 787 Dreamliner je dvoumotorové proudové širokotrupé dopravní letadlo, využívající mnoha technických vylepšení proti starším modelům. Dreamliner by měl nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767, konkuruje typům Airbus A350, Airbus A330 a A330neo. Model 787 je v současnosti nabízen ve třech variantách, základní 787-8 s kapacitou až 242 pasažérů, protáhnutý 787-9 s kapacitou až 290 pasažérů a 787-10 s kapacitou až 310 pasažérů.

Děti do 15 let mohou po Praze cestovat zdarma. Svůj věk ale musí prokázat • Děti od 6 do 15 let mohou pro své cesty po Praze v rámci Pražské integrované dopravy (PID) uplatnit nárok na bezplatnou přepravu. K tomu ovšem při odbavení potřebují prokázat svůj věk.

Rychlejší vlaky z Prahy do Budějovic. Trasu v budoucnu urazí v rekordním čase • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se díky tomu mohla v budoucnu opět o něco zkrátit.

Letiště Praha hlásí za srpen nárůst počtu cestujících • Pražským letištěm v srpnu prošlo bezmála 700 tisíc cestujících, což představuje nárůst o 102 procent oproti loňskému srpnu. Nejvíce z nich mířilo do typicky dovolenkových destinací, konkrétně v Řecku, Itálii a Španělsku. Z konkrétních destinací však byl nejoblíbenější  bulharský Burgas, kam se vydalo téměř 46 tisíc cestujících. 

Část metra C bude tři dny mimo provoz • Pražané i návštěvníci metropole by se měli připravit na omezení provozu linky metra C během nadcházejícího prodlouženého víkendu. Z důvodu opravy trati nebudou soupravy jezdit od soboty 26. října od zahájení provozu do pondělí 28. října 2019 do ukončení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Muzeum.

V pražských tramvajích probíhá plošná dezinfekce ozónem • Kvůli probíhající chřipkové epidemii zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dezinfekci interiérů všech tramvajových vozů ozónem. Tato metoda účinně odstraňuje viry, bakterie, houby i nejrůznější původce zápachu – je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které DPP při úklidech tramvají denně používá.

Tramvaj v Praze.

Letiště Václava Havla otevřelo novou relax zónu • Nová relax zóna pro cestující byla otevřena v prvním patře neveřejné části Terminálu 1, hned vedle nově zrekonstruované Restaurace Runway.

Stavba metra D slavnostně zahájena. Na Pankráci startuje geologický průzkum • Po mnoha letech vyjednávání a plánování začala výstavba čtvrté trasy pražského metra. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního metru pro budoucí tunely linky metra D vedoucí ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice. Práce by měly být dokončeny asi za osm let a stát budou přibližně 70 miliard korun.

Na nové lince z Prahy do Chicaga bude létat moderní Dreamliner • Letiště Václava Havla Praha bude mít od příštího letního letového řádu další přímé spojení se Spojenými státy americkými. Letecká společnost American Airlines, jedna z největších aerolinek na světě, ohlásila spuštění nové sezonní linky mezi Prahou a Chicagem. Dopravce na ni nasadí moderní letoun typu Boeing 787-8 Dreamliner.

Metro bude jezdit do půlnoci. Prázdninový řád s několika změnami • Cestující se vrací do pražského metra. Postupně roste poptávka a počet přepravených cestujících po 20. hodině. Od čtvrtka 15. července 2021 proto bude provoz metra končit až o půlnoci. Poslední denní spoje budou z centra Prahy odjíždět v čase 00:02 až 00:08 v závislosti na lince a stanici.

Souprava pražského metra

Ryanair spouští nové letecké spojení z Prahy do Řecka • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair ohlásila spuštění dvou přímých pravidelných linek mezi Prahou a Řeckem. Během příštího letního letového řádu bude létat z Letiště Václava Havla Praha do Soluně a na řecký ostrov Rhodos.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.

Praha očekává více turistů z Asie. Korean Air obnoví přímou linku do Soulu • Navštívit hlavní město Jižní Koreje bude pro Pražany již brzy výrazně pohodlnější. Po třech letech dojde k obnovení pravidelné přímé letecké linky z Letiště Václava Havla do Soulu od společnosti Korean Air.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.