Část metra A nepojede dva dny. Bude se měnit zabezpečení

ZprávyKristián Vích11. března 20211 minuta čtení
Souprava pražského metra

Souprava pražského metra

Foto: Kristián Vích, PražskýDEN

Z důvodu modernizace zabezpečovacího zařízení nepojede tuto sobotu a neděli 13. a 14. března metro na lince A mezi stanicemi Skalka a Depo Hostivař.

Dopravní podnik (DPP) během výluky vymění elektronické stavědlo ve stanici Depo Hostivař. To pochází pochází z roku 2004, v provozu tedy bylo bezmála 17 let. Aktuálně je třetí nejstarší, které DPP svého času v metru instaloval. Je pouze o pár měsíců mladší než to ve stanici metra Ládví, které bylo zmodernizováno loni v červenci.

Historicky nejstarší elektronické zabezpečovací zařízení zmodernizoval DPP ve stanici Nádraží Holešovice přesně před měsícem a letos v červnu chystá to samé také ve stanici Letňany. Náklady na modernizaci elektronického stavědla činí zhruba 2 miliony Kč.

Provoz metra bude přerušen obousměrně. DPP během výluky zavede náhradní autobusovou dopravu XA. Tramvajová linka 7 pak bude ve směru z centra prodloužena ze zastávky Černokostelecká přes zastávku Depo Hostivař do obratiště Ústřední dílny DP. Běžný provoz metra v uvedeném úsek bude obnoven nejpozději v pondělí 15. března.

Nepřehlédněte

Tunel Mrázovka se na jednu noc úplně uzavře • Z důvodu čištění kamer, pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplná noční uzávěra tunelu Mrázovka od středy 13. ledna 2021 od 23:00 hod. do čtvrtka 14. ledna 2021 do 05:00 hod. Objížďka bude vedena po ulici Radlická.

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Petřínský vrch se má proměnit. Praha pro něj chystá novou koncepci • Praha začíná řešit budoucnost Petřína. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracoval návrh zadání pro vznik koncepce, která určí podobu jednotlivých zahrad a parků, a také vyřeší správu a péči o území. Do celého procesu se mají zapojit i občané.

Pražský Semmering vstal z popela. Díky rekonstrukci se od soboty zvýší počet spojů • Na železniční trati Pražského Semmeringu z Hostivice na Hlavní nádraží přes Zličín, Jinonice a Smíchov se v sobotu 2. února 2019 změní jízdní řád. Ve všední dny přibude ve špičce nový ranní vlak a zlepší se návaznosti některých spojů. Úpravu jízdních řádů umožnila velká podzimní rekonstrukce tratě, která vyšla na 63 milionů korun.

Praha bude mít devatenáctý most. Stavba začne na konci léta • Městské části Praha 4 a Praha 5 budou mít propojení přes Vltavu. Projekt Dvoreckého mostu získal veškerá potřebná stavební povolení. Nyní už se čeká jen na podpis smlouvy města se zhotovitelem stavby.

Po Praze jezdí další speciální tramvaj. Tentokrát „kulturní“ • Do pražských ulic dnes vyjela speciální „kulturní tramvaj“. Po celý tento rok v ní cestující najdou tipy na zajímavé kulturní akce. Zároveň kulturu sama do ulice přiveze. Příležitostně totiž poslouží jako pojízdné pódium.

„Jízdenku mi sežral pes!“ Tramvaj Vymlouvačka vyjíždí do ulic Prahy • Tramvaj inspirovaná reálnými výmluvami černých pasažérů, které nasbírali revizoři pražského dopravního podniku. To je Vymlouvačka. Spolu s kreslenými komiksy upozorní, že nemá smysl se hloupě vymlouvat, když jízdné v pražské hromadné dopravě stojí v průměru jen 10 korun denně. Vymlouvačka vyjíždí na koleje v rámci dlouhodobé kampaně Nejedeš načerno?, kterou připravuje hlavní město společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a organizací ROPID. Ve skutečnosti jde o dvě tramvaje. S jednou z nich se cestující setkají zpravidla na lince číslo 17, s druhou na lince číslo 13. „Roční kupon na pražskou hromadnou dopravu dnes stojí jen 3 650 korun, to je v průměru 10 korun denně,“ říká Jaroslav Mach z odboru rozvoje a financování dopravy Magistrátu hlavního města Prahy a dodává: „Vymlouvačku jsme vytvořili opravdu na základě reálných výmluv černých pasažérů, jen některé jsme museli trošku zjemnit, aby byly vůbec publikovatelné. Věřím, že se lidé nad výmluvami na Vymlouvačce a ve speciálních komiksech pobaví. Nejspíš budou nad některými z nich kroutit hlavami, ale odráží to každodenní realitu.“ [gallery columns="1" size="full" ids="10674"] Zájem o roční kupony roste Cestující si v pražské MHD roční kupony oblíbili. Loni si jich poprvé zakoupili přes 300 tisíc, tedy o cca 28 tisíc více než v roce 2016. Přesná čísla říkají, že loni si roční kupon pro pražskou MHD zakoupilo celkem 311 349 cestujících. Pro srovnání, předloni to bylo 283 804 cestujících, v roce 2015 celkem 265 189. K většímu zájmu o roční kupony přispívá i kampaň Nejedeš načerno? s opatřením tzv. pokuty za půlku. Už od 23. října 2017 si černí pasažéři mohou snížit pokutu o polovinu v případě, že si koupí roční kupon za 3 650 korun. Opatření je motivuje, aby se z nich stali platící cestující. [related-post id="8098"] „Pokutu za půlku od začátku kampaně už využilo 2 902 černých pasažérů. Snížili si pokutu jen na 400 korun a stali se z nich roční předplatitelé pražské hromadné dopravy. Tržby z těchto kuponů tak přesáhly už 10,5 milionu korun,“ přibližuje vedoucí odboru Přepravní kontrola DPP Pavel Kurka a dodává: „Jen za loňský rok jsme ve spojích Pražské integrované dopravy přistihli 273 741 cestujících bez platného jízdního dokladu. Od začátku letošního roku do konce dubna jich bylo přes devadesát tisíc.“ [gallery size="full" columns="1" ids="10675"] Komiksy i další Akce revizor „Hlavní rolí Vymlouvačky není jen pobavit, ale především upozornit na to, že při ceně 10 korun denně cestování načerno za žádné výmluvy a trapné situace nestojí. Proto vznikla i série komiksů, které upozorňují na hloupé chování těch, co cestují bez jízdenky,“ říká náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt. „Vymlouvačka zapadá do celé kampaně Nejedeš načerno?, v rámci které se už cestující setkávají na řadě tramvají a autobusů se samolepkami, které je upozorňují, aby si nezapomněli označit jízdenku. Ke kampani patří také předem ohlašované Akce revizor. O těch se dozvědí lidé dopředu na stránkách Nejedesnacerno.cz.“ Akce revizor upozorňují na dny, kdy opravdu není dobrý nápad jezdit načerno, protože revizorů je na některých místech mnohem více než obvykle. Před prázdninami se uskuteční předem ohlášené Akce revizor 7., 19. a 20. června. Děti pak při kontrolách od revizorů dostávají dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí a učily se tak odmala správným návykům.

Betlémské světlo rozveze po Praze historická tramvaj • I přes protiepidemická omezení se Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) také letos zapojí do distribuce Betlémského světla po Praze. Tuto sobotu 19. prosince krátce po poledni vypraví historickou tramvaj, kterou společně se skauty rozveze Betlémské světlo na celkem 9 zastávek.

Projeďte se unikátním historickým vlakem Stříbrný šíp! Jízda připomene výročí narození TGM • Milovníci železnice si v sobotu 9. března přijdou na své. České dráhy vypraví speciální motorový vůz Stříbrný šíp na Den s T. G. Masarykem v Lánech. Vlak pojede z hlavního nádraží v Praze do Stochova a připomene výročí narození prezidenta Osvoboditele. Hlavní program bude připraven v lánském Muzeu TGM, cestující se ale můžou těšit také na prohlídku salonku na pražském Hlavním nádraží a prezidentské čekárny ve Stochově. Ze Stochova do Lán bude zajištěna kyvadlová autobusová doprava.

Nově zrekonstruovaný motorový vůz M 260.001 vystavený na Czech Raildays v Ostravě.

Dopravní podnik shání řidiče tramvají. Nabízí poměrně slušné peníze • Dopravní podnik hl. m. Prahy se podobně jako mnoho dalších firem v Praze a celé republice potýká s nedostatkem pracovních sil.

Rohanský ostrov projde revitalizací. Mezi Libní a Karlínem vznikne nový přírodní park • Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) představil plány s Rohanským ostrovem. Celé řešené území o rozloze 56 ha se rozkládá od Karlína po Libeň a vznikne na něm i nový přírodní park. V meandru Vltavy plánuje Praha částečně zachovat tamní městskou divočinu a většinu oblasti postupně upravit pro volnočasové aktivity. Území také bude plnit funkci protipovodňové ochrany Prahy.

VIDEO: Letadlo největších aerolinií na světě poprvé přistálo na Ruzyni • Největší letecká společnost na světě American Airlines v sobotu zahájila pravidelné lety mezi Prahou a Filadelfií. Nová linka bude v provozu každý den po dobu letního letového řádu a aerolinka na trasu nasadí Boeing 767–300. První přistání letadla s registrací N388AA na Letišti Václava Havla Praha proběhlo v sobotu krátce před půl devátou ráno. „Jsem velmi rád, že můžeme na Letišti Václava Havla Praha poprvé přivítat American Airlines při slavnostním zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Filadelfií. Tímto krokem jsme opět blíže k naplňování naší strategie, ve které je rozšiřování nabídky letů do Severní Ameriky jednou z našich priorit v oblasti rozvoje leteckých spojení. O cesty do Spojených států je dlouhodobě velký zájem a významný dopravní uzel jako je Filadelfie nabídne našim cestujícím nejen rychlé spojení do tohoto zajímavého historického města, ale i komfortní přestup na navazující lety po USA či Kanadě. Již dnes nabídne letový řád American Airlines našim cestujícím okolo 65 navazujících spojení s rychlým přestupem do 5 hodin od příletu,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. „Budeme se snažit o to, aby se American Airlines v Praze dařilo a aby byla linka do budoucna prodloužena ze sezónního spojení alespoň o další měsíce do konce kalendářního roku,“ dodal. [gallery size="full" columns="1" ids="9957"] Boeing 767-300 nasazený na linku Praha-Filadelfie létá v konfiguraci pro celkem 209 cestujících (28 míst v byznys třídě, 21 ve třídě extra a 160 v ekonomické třídě). V letadle se cestující mohou připojit na wi-fi, ale dopravce si za tuto službu účtuje 19 dolarů za let. „Praha je další úžasný uzel mezinárodní sítě American Airlines a jsme moc rádi, že můžeme českým pasažérům poskytnout více možností a více spojení pro transatlantické cestování,“ uvedl Richard Muise, ředitel provozu American Airlines pro Evropu a Kanadu. „A pokud je Filadelfie konečná destinace, budou mít Češi možnost objevovat historii, kulturu, ale i nákupy, které město nabízí,“ dodal.

Letadlo společnosti American Airlines poprvé přistálo na pražském letišti.

Prodeje jízdenek na MHD přes mobil lámou rekordy • Prodeje krátkodobých jízdenek i dlouhodobých časových kupónů se vracejí na úroveň před březnovým vypuknutím epidemie covid-19. V červnu 2020 dokonce bylo prodáno prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka historicky nejvíce lístku za jeden den, a to celkem 10 102 krátkodobých jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Tramvaje se vrátily na Vinohradskou. Rekonstrukce trati dokončena v předstihu • Druhá etapa rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v délce téměř 2 km je po úspěšném řízení o uvedení do zkušebního provozu u konce. Kromě klasických úprav jako nový kolejový svršek i spodek, odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení, bezbariérové přechody pro chodce vybavené signálními a varovnými pásy apod., byly v koordinaci se stavbou provedeny dílčí úpravy na zařízeních správců sítí. Linka č. 11 se vrátila do své pravidelné trasy již v pátek odpoledne, linka 13 v sobotu.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře • Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

Kampaň zabrala. Počet smrtelných srážek chodců s tramvají se loni snížil • Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci v hlavním městě každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu počtu nehod o více než 17 %, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby. Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Data zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Krásná budova s pohnutým osudem. Opravená Šlechtova restaurace se po desítkách let znovu otevře • Několik generací Pražanů čekalo na rekonstrukci kdysi proslulé Šlechtovy restaurace v parku Stromovka. Dělníci si stavbu převzali v polovině roku 2017 s tím, že hotovo bude do dvou let. Práce ale oproti původnímu plánu nabraly zpoždění. První hosty proto nová Šlechtovka přivítá až v příští sezóně.

Kdysi proslulá Šlecjtova restaurace nyní prochází rekonstrukcí.

Zdevastovaný studniční domek v oboře Hvězda prošel rekonstrukcí • Návštěvníci pražské obory Hvězda se mohou kochat čerstvě opraveným studničním domkem. Tato technická památka leží ve středové části obory, přibližně 200 m od Libocké brány u cesty spojující Libockou a Bělohorskou bránu. V minulosti se jednalo o zdroj pitné vody pro dům oborníka.

Studeniční domek v oboře Hvězda před a po rekonstrukci.

Digitální orloj zmizel ze Staroměstské radnice. Oprava původního se blíží do finále • Stovky tisíc lidí měly v minulých měsících možnost vidět na Staroměstském náměstí digitální orloj, který suploval původní historický hodinový stroj. Ten v současné době prochází náročnou rekonstrukcí. Digitální orloj byl instalován letos v březnu. Demontován musel být minulý týdenkvůli pokračujícím opravám věže. Fakticky šlo o velkou LED obrazovku o rozměrech 5,56 x 3,84 metru o váze zhruba jedné tuny, která byla na historické budově nainstalována. Pomocí speciálně vyvinutého softwaru nabídla unikátní pohled na kopii kompletního orloje. „Virtuální orloj prostřednictvím obrazovky věrně reprodukoval veškeré funkce původního stroje – podívanou na pohyb jednotlivých prvků na astronomickém ciferníku, střídání apoštolů v oknech a doprovodné zvukové efekty, jakými jsou kokrhání kohouta či zvonění smrtky,“ shrnul radní hl. m. Prahy pro oblast kultury Jan Wolf. Zároveň měl dočasný orloj automatickou úpravu jasu podle světelných okolností, přihlížející tak mohli sledovat orloj za jakýchkoli podmínek. „S nabídkou na zajištění náhradního orloje pro magistrát přišla firma BigMedia. Jsem rád, že se nám celý projekt podařilo tak skvěle realizovat. Celkové náklady spojené se zajištěním tohoto unikátního projektu se pro naši společnost vyšplhaly na 1,5 milionu korun. Plně to ale vyvážily kladné ohlasy zejména od turistů, kteří byli vděční za to, že ani v době rekonstrukce orloje nepřišli o zážitek z jedné z nejkrásnějších památek v Praze,“ řekl Marek Pavlas, jednatel společnosti BigMedia. Obrazovku společnost umístila na Staroměstskou radnici na své náklady. [related-post id="7713"] Oprava orloje finišuje Orloj se zastavil letos 8. ledna a poprvé od poválečných let byl kompletně demontován. Po součástkách byl převezen do několika dílen, kde na něm pracovali hodináři i restaurátoři. Oprava orloje je součástí rekonstrukce věže Staroměstské radnice, která začala loni v dubnu. Vše by mělo být hotové do podzimu, nejpozději do výročí 100 let vzniku Československa. Za kompletní rekonstrukci zaplatí pražský magistrát přibližně 55 milionů korun bez DPH.

Virtuální orloj na věži Staroměstské radnice.

Oprava vozovky na Jižní spojce si vyžádá omezení dopravy • V úterý 12. ledna 2021 provede Technická správa komunikací (TSK) nutnou havarijní opravu nebezpečných výtluků na Jižní spojce. Jedná se o část pravého (pomalého) jízdního pruhu v místě těsně za lanovým mostem ve směru do centra (směr na Prahu 4 a Barrandovský most).