Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky

ZprávyPražskýDEN.cz10. září 20192 minuty čtení

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

„V zahradách se pohybuje velké množství pracovníků, jejichž úkolem je zajišťovat úklid cest, údržbu trávníků, ošetření stromů a řadu dalších provozních prací. Pro tuto práci je potřeba vytvořit alespoň minimální zázemí,“popisuje důvod výstavby náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

Jedná se o hygienické zázemí, malou denní místnost sloužící jako útočiště při nepříznivém počasí a příruční sklad drobného nářadí, pracovních pomůcek a materiálů. Navrhovaný objekt zahradního zázemí s veřejnými toaletami nahradí nevyhovující provizorní objekty, které měly více než dvakrát větší plochu a které byly v roce 2016 bez náhrady odstraněny. Plocha pod nimi byla poté zrekultivována na posezení s pítkem. Tyto objekty byly provozně i esteticky zcela nevyhovující a neperspektivní.

„Rád bych informoval veřejnost, že se nejedná o stavební akce, které mají za úkol zvýšit počty zahraničních turistů na Petříně, jak někteří lidé nesprávně tvrdí a dokonce kvůli tomu organizují petice. Jde pouze o vybudování zázemí pro zahradní údržbu a vybudování kamenných WC, která nahradí nevzhledné provizorní mobilní toalety. Tato stavba v žádném případě nijak nenaruší panorama a celkový vzhled Petřínského parku,“ doplňuje náměstek primátora Hlubuček.

Navržený objekt je dvoupodlažní, částečně zapuštěný do terénu, zakomponovaný do stávající konfigurace navazujících ohradních a opěrných zdí tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím. Celkové pojetí objektu je maximálně jednoduché bez historizujících odkazů, s využitím tradičních materiálů. Provozně je rozdělený na dva samostatné celky, umístěné každý v jednom podlaží: v suterénu zázemí zahradní údržby, v přízemí veřejné toalety.

Umístění zázemí a veřejných WC je výsledkem delšího procesu, ve kterém se pečlivě zvažovala podoba i místo. Záměr byl kladně posouzen také například Národním památkovým ústavem. Nezasahuje nijak do panoramatu památkově chráněné části Malé Strany a Hradčan či charakteru Petřínských sadů. Hlavní město společně s Prahou 1 záměr několikrát veřejně představilo na setkání s občany přímo v prostoru Petřína.

Nepřehlédněte

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let • Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu.

Parčík v Rybalkově ulici dostává novou podobu. Podívejte se, jak bude vypadat • Po zimní přestávce pokračuje revitalizace parčíku v Rybalkově ulici. Vznikne zde nová parková cesta a obmění se mobiliář. Navíc přibude nová zeleň a terénní jezdecké schody vložené do plochy trávníku.

Proměna Revoluční ulice s několika změnami. Beton nahradí dlažba • Pražští radní aktualizovali usnesení ohledně plánované rekonstrukce Revoluční ulice. Celkové řešení i samotný proces tak čeká několik změn. Oproti původnímu návrhu bude v ulici snížena rychlost na 30 km/h a povrch vozovky bude vydlážděn. S tím souvisí i zlepšené podmínky pro vsakování vody, které zajistí přirozenou vláhu novému stromořadí. V ulici budou také rozšířeny chodníky, díky kterým vznikne větší prostor pro chodce, stromy i umístění laviček.

Petřínská rozhledna v plamenech. U tragédie zasahovali stateční pražští hasiči • Chybělo málo a jedna z dominant Prahy – Petřínská rozhledna – už nemusela stát. Ocelový kolos se dostal v roce 1938 do velkého nebezpečí. Bez včasného zásahu hasičů mohlo dojít k narušení statiky. Ohroženy byly také desítky lidských životů. Je 5. července 1938 a všichni Pražané jsou na nohou. Vrcholí totiž jubilejní X. všesokolský slet. Cvičení Sokolů na vyprodaném strahovském stadionu sleduje kromě jiných i prezident Edvard Beneš s manželkou Hanou. Krátce po 15. hodině je na cvičišti přestávka. Diváky i cvičence náhle překvapí hustý černý kouř, který se valí z vrcholu nedaleké Petřínské rozhledny. Zakrátko vyšlehávají plameny. Tohle zřejmě není součást programu, dochází všem přítomným na tribunách. Lidé zůstali klidní Následkem elektrického zkratu propuká v kabině výtahu požár. Naneštěstí se uvnitř zrovna nenachází žádní cestující. Zhruba 80 lidí na ochozu rozhledny se ale právě kochá výhledem na Prahu. Začíná hra o čas. Je potřeba je dostat rychle do bezpečí. Všichni zakrátko s neuvěřitelnou ukázněností schází po schodech dolů. Majitel restaurace pod věží si mne ruce, vypadá to na velkou tržbu. Hosté si u stolů zřizují hlavní stan a sledují práci pražských požárníků, kteří na místo doráží vzápětí. Z ústřední stanice jsou tu dvě družstva. Na výpomoc přispěchali také členové střešovické pobočky. [related-post id="12157"] Složitý zákrok Hašení požáru komplikuje šedesátimetrová výška a hustý kouř, přes který není téměř nic vidět. Stateční hasiči Verner a Šiška pronikají vikýřem na střechu rozhledny. Zjišťují, že právě tudy se oheň nebezpečně šíří. Plameny proskakují pod oplechování střechy a začínají pohlcovat dřevěnou konstrukci zastřešení. Příruční hasící přístroje nezabírají, a proto jsou nasazeny hadice. Výkonné čerpadlo napojené na hydrant tlačí vodu k místu požáru. Plameny jsou tak silné, že hasiči musí nejprve ustoupit. Po přemístění útočného proudu se však živel daří utlumit a následně zcela zlikvidovat. [related-post id="12057"] Pocta zachráncům Celá akce netrvá ani 40 minut. Na protějším břehu Vltavy vše pozorují stovky Pražanů s dalekohledy. Na strahovském stadionu končí přestávka. Potlesk při nástupu cvičenců nyní nepatří jen jim, ale i zachráncům pražské dominanty. Prezident Beneš se nechává velice pečlivě informovat o průběhu požáru a nešetří chválou a uznáním hasičské práce.

Požár Petřínské rozhledny (fotomontáž).

Razantní proměna pražského InterContinentalu. Hotel bude luxusnější a úprav se dočká i okolí • Ikonická budova na rohu Pařížské změnila majitele a časem změní i jméno. To bude odkazovat na legendární restauraci. Po rekonstrukci se hotel chce stát symbolem luxusu a přilákat nové zákazníky. Zájem o luxusní ubytování v metropoli přitom roste. Víkend v nejdražším pokoji v Praze vyjde zhruba jako nové auto.

Budova Burzy v Holešovicích dostane původní historickou podobu • Reprezentativní budovu někdejší jateční burzy v areálu Pražské tržnice čeká rekonstrukce. Záměr odsouhlasili pražští radní. Památkově chráněný objekt je kvůli havarijnímu stavu momentálně bez využití. Celková rekonstrukce za přibližně 200 milionů korun uvede Burzu do původního historického stavu. Lidem bude následně sloužit jako restaurace.

Florenc se má proměnit. Praha vypsala soutěž na novou podobu • Hlavní město má velké plány s pražskou Florencí. Tento významný dopravní uzel nyní patří mezi zanedbané části metropole. To se má ale v příštích letech změnit.

Hlava Franze Kafky potřebuje opravit. Na několik měsíců zmizí z centra Prahy • Pohyblivá socha znázorňující hlavu Franze Kafky, umístěná poblíž Národní třídy, projde v příštích týdnech kompletní revitalizací. Umělecké dílo Davida Černého se během několika dní zcela rozebere a všech dvaačtyřicet rotujících nerezových pater se dočká potřebné opravy. Ta bude trvat několik týdnů a má zahrnovat také instalaci modernějšího otočného systému.

Revitalizace pražské náplavky finišuje. Do kobek se nastěhují první nájemníci • V pátek bylo osazeno poslední vstupní okno do kobky na nejznámější pražské náplavce. Postupně také končí práce na celkové rekonstrukci dvaceti kobek na Hořejším a Rašínově nábřeží, které trvaly od prosince minulého roku. Oprava stála téměř 174 milionů korun a kromě veřejných toalet se lidé dočkají nových kaváren, barů a ateliérů, které nově budou fungovat celoročně. Provoz se do nich navrátí v průběhu září.

Unikátní socha nosorožce mění vzhled a poskytuje výhled do okolí • Rozsáhlý prostor bývalé Denkrovy pískovny v Praze–Lysolajích prošel celkovou proměnou. Na doposud zanedbaném území vyrostl nový veřejný sportovní areál, který má stát centrem volnočasových aktivit. Jeho patronem se stala socha pravěkého nosorožce srstnatého, který v těchto místech v dávné minulosti žil.

Socha nosorožce v Praze–Lysolajích

Část metra C bude tři dny mimo provoz • Pražané i návštěvníci metropole by se měli připravit na omezení provozu linky metra C během nadcházejícího prodlouženého víkendu. Z důvodu opravy trati nebudou soupravy jezdit od soboty 26. října od zahájení provozu do pondělí 28. října 2019 do ukončení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Muzeum.

Karlínské náměstí dostalo chytré veřejné osvětlení • V Karlíně pokračuje modernizace veřejného osvětlení. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nainstalovala na Karlínském náměstí a v přilehlých ulicích celkem 59 nových stožárů, 91 LED svítidel a další související technologie.

Praha chystá proměnu zanedbaného brownfieldu Bubny. Hledají se architekti • Hlavní město vypsalo výběrové řízení na územní studii, která povede k revitalizaci dlouho zanedbávaného brownfieldu Bubny – Zátory. Územní studie poslouží jako recept, jak z lokality postupně vytvořit plnohodnotnou městskou čtvrť. Studie bude zahrnovat budovu filharmonie na Vltavské i administrativně správní centrum v okolí stanice Nádraží Holešovice. Zájemci se mohou přihlašovat do 11. 6. Vítěz výběrového řízení bude znám v červnu, studie by měla být hotová v září. „Bubny a Zátory řeší Praha už přes 20 let. Je to dlouhá doba, ale není neobvyklá. Například londýnské nádražíKing's Cross, celosvětově uznávaný úspěšný příklad revitalizace brownfieldu, se připravoval na transformaci od počátku 90. let a dokončení je plánováno na rok 2020. Přitom King's Cross má 4x menší rozlohu než Bubny,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje (IPR). Součástí zadání územní studie je i realizace koncertního sálu u metra Vltavská a prověření rozvoje okolí Holešovického nádraží. Důraz je kladen na synergii bydlení, pracovních příležitostí, obchodu, kultury a služeb. To vše při zajištění komfortní dopravy, jak osobní, tak i hromadné. [related-post id="8216"] Studie bude jakýmsi hracím polem a podkladem pro změnu územního plánu. Na filharmonii, stavby veřejného vybavení, veřejná prostranství nebo na administrativní centrum budou poté vypisovány architektonické soutěže. „Území je z hlediska vlastnictví velmi nekompaktní, jsou tu desítky vlastníků pozemků, se kterými nyní hledáme širší shodu,“ dodává Boháč. Bubny jsou transformační území o velikosti 110 ha, což je jen o něco méně než rozloha pražského Starého města. Nová čtvrť by měla propojit Holešovice a Letnou a dobře navazovat na oblasti za řekou. Území je dnes vymezené jako velké rozvojové území, platí na něm tzv. stavební uzávěra, tudíž se v území nesmí stavět. Podmínkou sejmutí stavební uzávěry je právě vznik podrobnější dokumentace, tedy například územní studie.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Karlův most už opět svítí naplno. Část světel procházela opravou • Karůl most a jeho bezprostřední okolí opět osvětluje všech dvě stě třicet svítidel. Část z nich musela být v říjnu minulého roku dočasně vyřazena z provozu, probíhala totiž jejich plánovaná oprava. Světla na ledolamech navíc oslňovala lodě proplouvající pod mostními oblouky, městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) proto nechala navrhnout speciální clony pro eliminaci oslnění.

Nová mateřská škola v Jeseniově ulici. Radnice představila vítězný návrh • Rada městské části Prahy 3 schválila výsledky architektonické soutěže na novou šestitřídní mateřskou školku v Jeseniově 98. Mezi třiceti devíti soutěžními projekty zvítězil návrh týmu architektky Radky Kurčíkové.

Olšanská ulice se má radikálně proměnit. Chystá se nová studie • Pražští radní zadali vypracování studie revitalizace Olšanské ulice a jejího okolí. Na úkolu nyní pracuje Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Dokument má určit budoucí urbanistickou podobu území. Řešit bude ale také veřejné prostranství, dopravu nebo snížení ekologické stopy.

Začala rekonstrukce Václavského náměstí. Podívejte se, jak bude vypadat • Po mnoha letech příprav začala ve středu celková rekonstrukce jednoho z největších náměstí ve střední Evropě – Václavského náměstí. Představitelé hlavního města slavnostně předali staveniště firmě Hochtief CZ, která zajistí rekonstrukci spodní i horní části prostranství za necelých 327 milionů korun. Projekt opravy by měl být dokončen do roku 2025. První změny ale budou viditelné již za rok.

Na Petříně otevřeno informační centrum pro turisty • Uvnitř Petřínské rozhledy, jedné z nejnavštěvovanějších pražských památek, bylo otevřeno nové informační centrum. Návštěvníci zde získají všechny potřebné turistické informace nebo se dozví řadu zajímavostí, které s rozhlednou a petřínským vrchem souvisí. Také si zde mohou objednat komentované vycházky s průvodci.

Lanovka na Petřín má poruchu, nepojede několik týdnů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen v dalších dnech odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem je deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Opravy potrvají až do odvolání, a to cca dva týdny. Deformací došlo k vyosení celého soustrojí pohyblivých klínů, čepů a táhel od ideální osy. Tímto vyosením vzniká prostorová vůle klínů, kdy při zapůsobení bezpečnostní brzdy nedojde k přichycení klínů k brzdnému lanu. Zařízení klínové bezpečnostní brzdy je spuštěno v případě odlehčení závěsné páky nebo přetržení tažného lana. „Dbáme na bezpečnost našich cestujících. Musíme tedy opravit závadu na rámu podvozku, který pochází z roku 1931, upraven byl v roce 1992. Provádíme mj. diagnostické měření rámu, vyrovnání nosných profilů rámové konstrukce do příčné osy vozu, opravu zdeformovaných táhlových domků klínové brzdy, výrobu nových táhel, čepů a lícovaných šroubů z důvodu deformace,“ řekl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že oprava je časově náročná. [related-post id="6396"] Závada prý nemá souvislost s provedenou revizí v březnu 2018. DPP při letošní jarní odstávce provedl celkovou kontrolu mechanických i elektrických součástí lanovky či přeměření souososti náprav. Dále byla provedena defektoskopická zkouška nosných částí rámového podvozku s výsledkem, který nevykazoval žádné trhliny v konstrukci. Dále byla provedena revize strojních částí lanové dráhy a provedeny všechny předepsané zkoušky včetně zkoušek brzdných systémů, a to s kladným výsledkem. Po provedených zkouškách a revizích vyhovovaly vozy všem požadavkům na bezpečný provoz. Při pravidelných statických zkouškách brzdného systému prováděných za provozu však došlo po zavěšení vozů na brzdná lana k deformaci nosných konstrukčních částí klínové bezpečnostní brzdy.