Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtou nejčastější příčinou autonehod

18. listopadu 2019, 17:07 PražskýDEN.cz
Foto: Archiv

Dodržování bezpečné vzdálenosti patří mezi základní pravidla silničního provozu. Zákon ale přesně neurčuje hranici, která by měla být bezpečná. Vzhledem k měnící se rychlosti odborníci doporučují alespoň dvouvteřinový odstup. Na ohrožení účastníků silničního provozu kvůli nedodržování bezpečné vzdálenosti upozorňuje kampaň Ty to zvládneš, kterou realizuje nezisková Asociace Záchranný kruh.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtým nejčastějším důvodem nehod zaviněných řidiči. „Řidiči často věří, že mají přehled i o situaci před vozidlem, na které se bez zlého úmyslu nalepí. Chtějí předjíždět, tak se přece musí co nejlépe připravit. Ale opatrné přibrzdění do zatáčky, srna přebíhající silnici či jiná ze stovek možných příčin mohou vést k tomu, že vůz před vámi udělá něco nečekaného a vy nebudete mít čas reagovat,“ upozorňuje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Bezpečná vzdálenost se mění s rychlostí. Proto nelze jednoznačně říci, jakou vzdálenost v metrech by měl řidič od nejbližšího vozidla dodržovat. Například při devadesátikilometrové rychlosti ujede řidič minimálně dvacet pět metrů, než vůbec sešlápne brzdový pedál. Ve vyšší rychlosti, ale také například v dešti či mlze, se tato vzdálenost nebezpečně prodlužuje.

Nejméně dvě vteřiny 

Za doporučený bezpečný odstup je považována vzdálenost odpovídající dvěma vteřinám jízdy. „Dvouvteřinový odstup vám dává vteřinu na reakci a vteřinu na korekci rychlosti. Stačí ale okamžik nepozornosti, horší brzdy či pneumatiky a i dvě vteřiny vám budou málo,“ apeluje na řidiče Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. 

Pavel Žíha, vedoucí odboru služby dopravní policie z krajského ředitelství policie Karlovarského kraje k tomu dodává: „Minimální bezpečná vzdálenost odpovídá zhruba polovině údaje na rychloměru. Dvacet pět metrů ve městě, šedesát pět na dálnici. Ale to je jen nutné minimum. Řidič by měl ale v první řadě pamatovat na to, že ani nadprůměrně rychlé reakce navíc nemusí pomoci, když má brzdící vozidlo těsně před vámi lepší brzdy a pneumatiky.“

Fatální následky

„Nedodržení vzdálenosti v řadě případů vede pouze k lehkým nehodám, kde vše odnesou jen plechy. Avšak se také bohužel často setkáváme s mnoha velmi vážnými nehodami, kdy řidič nestihne zareagovat na brzdění kamionu, či jiného velkého vozidla a skončí zaklíněný a těžce zraněný v jeho zadní části. Každý řidič by měl myslet na to, že neví dostatečně dobře, co se děje ve vozidlem před ním a kdykoliv toto vozidlo může prudce zabrzdit. Dodržení bezpečné vzdálenosti je tedy nutností, aby řidič dojel bezpečně do cílové destinace,“ říká Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, s nimiž vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

Pomoci má nová kapmaň

Asociace realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. „V našem projektu představujeme divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamujeme diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Naším cílem je, aby si divák uvědomil rizika a samozřejmě si přejeme, abychom tímto projektem snížili počet dopravních nehod na minimum,“ uzavírá Krajsová.

První semafor v Praze začal fungovat před 90 lety. Lidem hodně vadil

V roce 1930 byla v Praze nainstalována první automatická světelná signalizace, a to ve středu Václavského náměstí, kam ústí ulice Vodičkova a Jindřišská. Do té doby byla doprava na křižovatkách řízena pouze pokyny strážníka a od roku 1927 také ručně přepínanými semafory. Takové stály například na křižovatce ulic Hybernská, Dlážděná a Havlíčkova, tedy v místě dnešního Masarykova nádraží. První automatický semafor, vyrobený společností ČKD Praha, zahájil provoz 21. ledna 1930 a poměrně rychle se stal […]

vydáno před 2 dny

Pražské letiště na hranici provozní kapacity. Cestující se musí připravit na dočasné snížení komfortu

Letiště Václava Havla loni odbavilo nejvíce cestujících v historii. Celkem jím prošlo 17 804 900 osob, což je asi o jeden milion více než v roce 2018. Vzrůstající trend počtu cestujících pokračuje již několikátý rok v řadě. Pro letiště to ale znamená, že se letos nejspíš dostane za hranici provozní kapacity. Během celého roku létalo z Prahy pravidelně 71 leteckých společností do celkem 165 míst po celém světě, z toho […]

vydáno před 1 týdnem
Pražské letiště trhá rekordy v počtu odbavených cestujících pravidelně každý rok.

Přímá linka z Prahy do Hanoje odstartuje už letos. Létat bude moderní Dreamliner 787-9

Letecká společnost Bamboo Airways představila v Praze při příležitosti 70. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Vietnamem a Českou republikou plány na spuštění přímého leteckého spojení mezi oběma zeměmi. Nová dálková linka by podle dopravce měla spojit Prahu s Hanojí od začátku letního letového řádu. Do hlavního města Vietnamu plánují Bamboo Airways létat nejprve dvakrát týdně s Boeingem 787-9 Dreamliner v konfiguraci pro 298 cestujících. Letiště Václava Havla Praha by tak od […]

vydáno před 1 týdnem

Paměť potřebuje každodenní trénink

Všichni si přejeme zůstat co nejdéle mladí nejen fyzicky, ale také duševně. Důležitou roli v našem životě hraje paměť. Díky dobré paměti si snadněji osvojujeme nové informace, déle uchováme ty, které jsme už nabyli, a budeme si lépe vybavovat ty, které v dané chvíli potřebujeme. Jak však paměť trénovat, aby nám dlouho sloužila podle našich představ? Podívejme se na konkrétní způsoby tréninku paměti, které můžete bez problému provádět každý den. Čtení s […]

vydáno před 9 hodinami
Lidský mozek.

Poloha při spánku může ovlivnit, jaké sny se vám budou zdát

Během spánku nás sny zavádějí do úplně jiného světa, vytvořeného naším podvědomím. Čínští výzkumníci před časem přišli s překvapivým tvrzením o úzkém propojení obsahu snů s polohou, v níž se během snění nacházíme. Studie se zúčastnilo přes 700 dospělých osob. Zjištění výzkumného týmu z univerzity v Hongkongu pod vedením Calvina Kai-Ching Yua ukázaly, že až 40 % z těch, kteří spí na levém boku, zažívá v noci zlé sny a […]

vydáno před 2 dny

Cizinci pašovali do Prahy skoro 100 kg tabáku do vodních dýmek

Ruzynští celníci mají na svém kontě dva další velké úlovky. Minulý víkend zadrželi na letišti dva muže a jednu ženu cizí státní příslušnosti, kteří se snažili ve svých zavazadlech propašovat celkem 94,3 kg tabáku do vodní dýmky. Celníci objevili kontraband při kontrole zavazadel cestujících. Zavazadla 25leté cizinky a 34letého cizince, kteří přicestovali na pravidelné lince Dubaj-Praha, nejprve podrobili kontrole rentgenem. Zájem celníků vzbudilo velké množství podezřelých předmětů v útrobách cestovních […]

vydáno před 2 dny
X Zavřít