Nejošklivější pražské nádraží čeká radikální proměna. Takhle bude vypadat nový Smíchovský terminál

19. listopadu 2019, 11:54 PražskýDEN.cz
Vizualizace budoucí podoby nového terminálu. Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Návrh nového dopravního terminálu na Smíchově má detailní podobu. Terminál lépe propojí železniční a autobusovou dopravu a zkrátí tak přestupní vazby pro cestující. V plánu je také vznik P+R parkoviště, rozšíření nástupní haly a úprava přednádražního prostoru. Nyní hlavní město vypsalo výběrové řízení na nového projektanta. Výstavba by mohla začít v roce 2021.

„Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moci na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro i tramvaje, a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné. V Praze vznikne dopravní terminál budoucnosti,“ vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Terminál bude moderní přestupní bod integrované dopravy, který propojí železnici, metro, tramvaje, městské, příměstské i dálkové autobusy a parkoviště P+R a B+R (forma kombinované přepravy s návazností cyklistické dopravy na veřejnou hromadnou dopravu).

Autobusová doprava

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Příměstské a dálkové autobusy v současné době končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov. Návrh počítá s přesunutím této autobusové dopravy do nového terminálu nad nástupišti železniční stanice. Městské autobusy budou naopak končit v nově uspořádaném přednádražním prostoru.

Přednádražní prostor

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Nyní nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak cestujícím jednodušší přesun na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulněním celého prostoru.

Parkoviště

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Nový terminál je naplánován tak, aby co nejméně zatěžoval své okolí. Proto budou vjezdy na P+R parkoviště pouze z Městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní. P+R parkoviště bude mít až 1000 stání. Přestože se samotný Smíchov v budoucnu promění na širší centrum města, neexistuje dále od centra z tohoto směru místo, kde se potká metro a Městský či Pražský okruh, proto je nutné P+R vybudovat zde. Parkoviště B+R bude mít kapacitu 1000 kol.

Okolí Smíchovského nádraží

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout nové náměstí. Studie dále plánuje nový bezbariérový vstup do stanice metra včetně nového napojení celého terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením terminálu, což sníží hluk ze železnice.

Nádražní hala

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let 20. století, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody. Na halu naváže i nové administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončena a bude předmětem jednání zainteresovaných institucí se SŽDC.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Oprava bude komplexní

Oproti původním plánům se vzhledem ke koordinaci s ostatními stavbami v území rozhodlo, že se terminál bude budovat jako celek a nikoliv po samostatně fungujících etapách.

„Jsem rád, že autoři návrhu mysleli i na nové pěší propojení spojující ulici Nádražní a nově vznikající městskou čtvrť. Vzhledem k tomu, že se bude Smíchov rozrůstat, je dobře, že se modernizuje a zlepšuje i okolní doprava,“ uvádí dále Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Celý projekt terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i budoucími projekty na železnici, jako jsou 3kolejný železniční most přes Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S (podzemní železnice). Terminál již počítá i s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.

Generální projektant Terminálu Smíchov by měl být vybraný do konce letošního roku. Se samotnou výstavbou terminálu by se mohlo začít již v roce 2021.

První semafor v Praze začal fungovat před 90 lety. Lidem hodně vadil

V roce 1930 byla v Praze nainstalována první automatická světelná signalizace, a to ve středu Václavského náměstí, kam ústí ulice Vodičkova a Jindřišská. Do té doby byla doprava na křižovatkách řízena pouze pokyny strážníka a od roku 1927 také ručně přepínanými semafory. Takové stály například na křižovatce ulic Hybernská, Dlážděná a Havlíčkova, tedy v místě dnešního Masarykova nádraží. První automatický semafor, vyrobený společností ČKD Praha, zahájil provoz 21. ledna 1930 a poměrně rychle se stal […]

vydáno před 2 dny

Kaplička na Petříně prošla kompletní rekonstrukcí

Hlavní město nechalo opravit kapli sv. Kříže u rozhledny v parku na Petříně. Památka byla dlouhá léta v havarijním stavu. Mimo jiné do ní zatékala voda. Rekonstrukce vyšla celkem na 2,8 milionu korun. V rámci rekonstrukce byly odborně očištěny a ošetřeny erodované části stavby, vyměněny soklové omítky a restaurátoři obnovili kamenické, kovářské a dřevěné prvky včetně střechy. Průčelí kaple zdobí restaurované sgrafito Zmrtvýchvstání Krista od J. Riedla z roku 1934, vytvořené podle […]

vydáno před 1 týdnem

Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody

Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 […]

vydáno před 2 měsíci

Paměť potřebuje každodenní trénink

Všichni si přejeme zůstat co nejdéle mladí nejen fyzicky, ale také duševně. Důležitou roli v našem životě hraje paměť. Díky dobré paměti si snadněji osvojujeme nové informace, déle uchováme ty, které jsme už nabyli, a budeme si lépe vybavovat ty, které v dané chvíli potřebujeme. Jak však paměť trénovat, aby nám dlouho sloužila podle našich představ? Podívejme se na konkrétní způsoby tréninku paměti, které můžete bez problému provádět každý den. Čtení s […]

vydáno před 8 hodinami
Lidský mozek.

Poloha při spánku může ovlivnit, jaké sny se vám budou zdát

Během spánku nás sny zavádějí do úplně jiného světa, vytvořeného naším podvědomím. Čínští výzkumníci před časem přišli s překvapivým tvrzením o úzkém propojení obsahu snů s polohou, v níž se během snění nacházíme. Studie se zúčastnilo přes 700 dospělých osob. Zjištění výzkumného týmu z univerzity v Hongkongu pod vedením Calvina Kai-Ching Yua ukázaly, že až 40 % z těch, kteří spí na levém boku, zažívá v noci zlé sny a […]

vydáno před 1 dnem

Cizinci pašovali do Prahy skoro 100 kg tabáku do vodních dýmek

Ruzynští celníci mají na svém kontě dva další velké úlovky. Minulý víkend zadrželi na letišti dva muže a jednu ženu cizí státní příslušnosti, kteří se snažili ve svých zavazadlech propašovat celkem 94,3 kg tabáku do vodní dýmky. Celníci objevili kontraband při kontrole zavazadel cestujících. Zavazadla 25leté cizinky a 34letého cizince, kteří přicestovali na pravidelné lince Dubaj-Praha, nejprve podrobili kontrole rentgenem. Zájem celníků vzbudilo velké množství podezřelých předmětů v útrobách cestovních […]

vydáno před 2 dny
X Zavřít