Několik dnů intenzivního páření. Pokus o spojení indických lvů dopadl výborně

ZprávyPražskýDEN.cz22. února 20181 minuta čtení
Od 18. února chovatelé zaznamenali u lvů indických Sohana a Suchi několik dnů páření.

Od 18. února chovatelé zaznamenali u lvů indických Sohana a Suchi několik dnů páření.

Foto: Petr Hamerník, Zoo Praha

Samec lva indického Sohan, který v Zoo Praha dočasně nahradil nezkušeného Jamvana, na druhý pokus uspěl i u samice Suchi. K páření se lvicí Ginni došlo už koncem ledna.

Suchi z počátku odmítala přijmout nadřazenost nového samce, proto byl tento pár koncem ledna rozdělen a Sohan připuštěn k Ginni. 18. února chovatelé Sohana znovu spojili se Suchi a tentokrát úspěšně.

„První páření Sohana a Suchi jsme zaznamenali 18. února a od té doby můžeme hovořit o čtyřech dnech intenzivního páření, které tak probíhá déle, než jsme čekali,“ poznamenal ve středu kurátor savců Zoo Praha Pavel Brandl.

 

[related-post id=“5977″]

[related-post id=“5727″]

[related-post id=“3580″]

[related-post id=“6054″]

Nepřehlédněte

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Muzeum vystavuje originál ruchadla bratranců Veverkových • Ve dnech 12. a 23. února uplyne 170 let od úmrtí bratranců Veverkových – vynálezců ruchadla. Jména Václav Veverka (1790–1849) a František Veverka (1799–1849) zná v Česku každý školák, málokdo však ví, že za příběhem ruchadla stojí složité a přelomové období historie českého zemědělství. Originál ruchadla je od dubna 2018 k vidění v Národním zemědělském muzeu v expozici Zemědělství.

Lanovka na Petřín obnovuje provoz v omezeném režimu • V pondělí 11. května v 9 hodin ráno zahájí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provoz lanové dráhy na Petřín v omezeném režimu, který vyplývá z platných mimořádných opatření vlády ČR.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Začal platit letní letový řád. Z Prahy se nyní létá do 162 destinací • Na Letišti Václava Havla Praha vstoupil v neděli v platnost letní letový řád. Celkem 69 dopravců bude provozovat lety do 162 destinací v 54 zemích světa. V provozu budou také přímá spojení do 16 dálkových destinací, což je nejvíce v novodobé historii Letiště Praha.

22. 6. 1890: Deštivé počasí snad už konečně vystřídá pravé léto • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Změny v MHD v září: Nové zastávky, ale i škrtání spojů • Od 1. září čekají Prahu drobné změny ve vedení autobusových linek. Někde dojde k posílení provozu, u jiných linek naopak k rušení spojů. Jsou zřízeny další zastávky a některé současné se nově objeví v režimu na znamení.

Minimalismus jako cesta ke klidnější mysli a spokojenějšímu životu • V dnešní uspěchané době plné neustálých podnětů a materiálních lákadel se stále více lidí obrací k minimalismu jako cestě ke spokojenějšímu a klidnějšímu životu. Minimalistický přístup nespočívá pouze v redukci fyzických věcí, které nás obklopují, ale také v přehodnocení našich priorit, vztahů a činností, kterým věnujeme svůj drahocenný čas a energii.

4. 5. 1868: Totožnost utonulých žen z Vltavy odhalena • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Pražané si užívají nový most Nový most Františka Josefa byl za včerejší neděle, první to, kde každému bylo volno po něm jíti, přečetně navštěvován od obecenstva, jak svědčily po celý den ohromné řady lidu přes něj přecházejících a stavbu jeho si prohlížejících. Krásná vyhlídka s mostu tohoto, jež skoro převýšuje onu s kamenného mostu, vábila též množství diváků zejmena i pohledem na Vltavu, které přes široký jez právě pod mostem se táhnoucí divoce se žene. Otevřením mostu tohoto ovšem značně utrpí převozy na Štvanici a u občanské plovárny, an každý raději jistější cestu přes most nastoupí. Na mostě bylo ostatně i včera pracováno a sice od 5. hod ranní až do 1. s poledne. Klade se tam totiž podlaha na chodníky a ještě v jiných pracích se pokračuje. Na zábradlí ostatním kol věži jest prozatím několik plynových svítilen postaveno, by za noční doby most poněkud osvětlen byl. – Pražský denník, 4. 5.1868 Plovárny otevírají Plovárny a koupele na Smíchově a v Karlíně byly včerejším dnem poprvé veřejně otevřeny. Za panujícího tepla odpoledního dostalo se jim dosti četné návštěvy. – Pražský denník, 4. 5.1868 Úřední spory Zemská nemocnice jest předmětem sporu mezi c. k. vládou a obcí pražskou; vláda požádala v tyto dny obec, aby prodala eráru kus obecního pozemku vedle nemocnice, anto chce prý založil u nemocnice zahradu; obec ale, jež nemocnici považuje za obecní majetek, nepustila se do dalších kroků u věci této, nobrž požádala vládu, aby dřív vyřízen byl spor, čí majetkem je nemocnice. – Pražský denník, 4. 5.1868 [related-post id="9869"] Utonuté ženy Utopená mladice, kteráž 27. dubna u třetího mostu byla z vody vytažena, jest 18letá služka Anna F. z jednoho domu v štokhausské ulici; taktéž poznána jest v mrtvole ženské, kterou v den na to vytáhli z Vltavy pod klášterem křížovnickým, služka Ludmila J., která u jednoho kupce v řeznické ulici sloužila. – Pražský denník, 4. 5.1868 Sebevražda Na včerejšek v noci oběsil se v Nůslích jakýsi mužský bezpochyby v opilém stavu, poněvadž jej lidé v hospodě opilého viděli. Byl teprvé ráno od kolemjdoucích na vrbě spozorován. – Pražský denník, 4. 5.1868

2. 12. 1868: Neštěstí v továrnách a doznání mstivého žháře • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Vlastní bydlení se stalo luxusem. Budou mít Pražané kde bydlet? • Začátek roku přidělal vrásky na čele zájemcům o vlastní bydlení. Pokračující růst cen nových i starých bytů a zdražení hypotečních úvěrů způsobují, že stále více domácností si nákup vysněné nemovitosti jednoduše nemůže dovolit. Průměrná úroková sazba u hypoték podle ukazatele Fincentrum Hypoindex vzrostla v únoru na 2,36 procenta. Další nepříjemnou komplikací jsou přísnější podmínky poskytování hypoték, nastavené Českou národní bankou. „Růst hypotečních sazeb z rekordních minim se dal čekat a bylo jen otázkou času, kdy k němu dojde. Nakonec přišel na přelomu roku a dosud se nezastavil. Naopak pokračuje, což se naposledy projevilo, když komerční banky okamžitě zareagovaly na únorové zvýšení základních sazeb ČNB a přenesly tento krok i na hypotéky. Jejich zdražení však zatím není nijak zásadní, vždyť například před pěti lety dosahovala průměrná hypoteční sazba 3,17 procenta,“ říká Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva společnosti EKOSPOL, která patří k lídrům bytové výstavby v Česku. [related-post id="5136"] Ještě větší problém, který značně ovlivňuje dostupnost bydlení, je růst cen bytů všech kategorií. „Nemohou za něj stavební firmy a developeři, ale úředníci (nejen) stavebních úřadů. Povolování nových staveb totiž u nás v posledních měsících takřka zamrzlo, nových bytů v nabídkách developerů je tak nejméně za celou dekádu. Průtahy s vyřizováním potřebných povolení navíc přípravu staveb neúměrně prodražují, podle našich propočtů vzroste cena bytu kvůli složité byrokracii a nedodržování správních lhůt v průměru o deset procent. To při současných cenách bytů znamená zdražení o stovky tisíc korun,“ pokračuje dále Evžen Korec. [related-post id="6716"] Řešení existuje „Jedinou cestou, jak opět zpřístupnit vlastní bydlení i lidem z nižší a střední třídy, je okamžitě odblokovat zaseknutý proces povolování staveb. Developeři mají v zásobě projekty s desítkami tisíc bytů, které trh více než potřebuje. Bohužel mnohé plány jsou stále pouze na papíře a jejich realizace je stále v nedohlednu, a to často i více než deset let od prvotního záměru. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný, a pokud se brzy přístup k povolování staveb nezmění, tak stát bude muset začít řešit závažnější problém: rostoucí počet lidí a rodin, které nemají kde bydlet,“ uzavírá generální ředitel EKOSPOLu Evžen Korec.

Automat s lidským srdcem rozezní v pondělí pražské ulice • V době, kdy nám odosobněné automaty již umí prodat skoro všechno, se v Praze objeví v pondělí 4. června již po páté jeden z nejživějších a nejsympatičtějších automatů světa, pražský Zpěvomat. Čarovný nástroj, který je poháněn otevřeností, láskou k hudbě a talentem mnoha nadšenců se opět rozezní v odpoledních hodinách prvního červnového pondělí na náměstí Míru, Karlově náměstí, Andělu, Jungmannově náměstí a Hradčanské. „Skupinky zpívajících pod vedením zkušených muzikantů-lektorů nabídnou chodcům na pár minut vytržení z každodenního shonu a rutiny a osloví je tím nejpřirozenějším způsobem - lidským hlasem,” říká zakladatelka Zpěvomatu Ridina Ahmedová a dodává: „Možnost usednout na židli a nechat si zazpívat vybranou skladbu je v dnešní přetechnizované, odosobněné a komplikované době nepříliš častá šance na chvilku klidu, usebrání se, či jen zážitek prosté sdílené radosti z hudby.” Lektory hudebních entuziastů, kteří v Praze vdechnou život Zpěvomatu, letos budou Jaro Cossiga a Jana Puterová, tedy tandem špičkového beatboxera a vokalistky ze souboru Kriskros a capella, dále balkánská zpěvačka a pianistka s velikým hlasem Aida Mujačić, pouliční živel, zpěvačka a divadelnice, milovnice loopstationu Alžběta Nováková, jazzová diva a členka a capella sextetu Skety Alice Bauer či Antonie Nyass, členka Yellow Sisters a sbormistryně projektu Řeky. Kde a kdy? 15:30-18:00 – Náměstí Míru (Jaro Cossiga a Jana Puterová) 14:30–17:00 – Anděl (Aida Mujačić) 15:00–17:30 – Jungmannovo náměstí (Alžběta Nováková) 15:00–17:30 – Hradčanská (Alice Bauer) 14:30–17:00 – Karlovo náměstí (Antonia Nyass)

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Všesokolský slet zahájen. Prahou prošel velkolepý průvod • Ojedinělá událost, jakou mohou Pražané a návštěvníci hlavního města prožít jen jednou za šest let – to je sletový průvod Prahou, který v neděli 1. července 2018 zahájil hlavní sletový týden XVI. všesokolského sletu, který ve dnech 5. a 6. července vyvrcholí I. a II. programem hromadných tělocvičných vystoupení v Eden Aréně. Sletový průvod vyšel v 10 hodin z ulice 28. října po trase Národní třída, Smetanovo nábřeží, Křížovnická ulice, náměstí J. Palacha, Široká, Pařížská a Staroměstské náměstí, kam po 12. hodině dorazili poslední účastníci pestrého průvodu, jehož se zúčastnilo na 13 000 sokolů z České republiky i ze zahraničí a také nesokolští zahraniční účastníci sletu, například z Dánska či z Brazílie. V čele průvodu kráčeli starostka ČOS Hana Moučková, členové Předsednictva ČOS a zástupci Světového svazu sokolství. Za čelem průvodu kráčeli nejprve pod vlajkami svých zemí a prapory svých organizací zahraniční sokolové a hosté. Za nimi pak kráčeli účastníci sletu z jednotlivých sokolských žup. Na Národní třídě se průvod krátce zastavil – starostka ČOS Hana Moučková zde položila věnec k pamětní desce připomínající událostí 17. listopadu 1989. [gallery size="full" columns="1" ids="11174"] V průvodu bylo možné vidět nádherné historické sokolské prapory, účastníci v sokolských, ale i lidových krajích, cvičenci v úborech jednotlivých hromadných skladeb. K slavnostní náladě rovněž přispěla hudební tělesa, rozmístěná po trase průvodu. Na Palachově náměstí byla na schodišti před budovou Rudolfina tribuna, na níž průvodu přihlíželo vedení ČOS a rovněž arcibiskup pražský kardinál Duka. [gallery size="full" columns="1" ids="11173"] V 19 hodin bude XVI. všesokolský slet slavnostně zahájen v Národním divadle, kde po úvodních zahajovacích projevech sokolské kulturní soubory zahrají divadelní představení Naši furianti.

Hádáte se o hloupostech? Máte větší šanci na šťastný a dlouhý vztah, potvrdila studie • Američtí vědci přišli s překvapivým zjištěním. Indikátor pevného vztahu leží v něčem, co s obvyklou představou o spokojeném manželství či partnerství příliš nesouzní: v hádkách. Přesněji řečeno v tom, o jaké záležitosti je partneři vedou. Podle výzkumu se tak ve šťastném a stabilním vztahu partneři hádají o maličkosti, vyhýbají se naopak hádkám o zdraví a intimním tématům. 

Bitvu na Bílé hoře připomíná nová výstava Národního muzea. K vidění je online • Ačkoliv je rok 1620 v naší společnosti neomylně spjat s bitvou na Bílé hoře, ne každý už zná všechny souvislosti, které k této historické události vedly. Národní muzeum i přes uzavření a koronavirová opatření nyní připravilo výstavu s názvem 1620. Cesta na Horu, která je uspořádána k 400. výročí této slavné bitvy. Například vůbec poprvé se návštěvníci zúčastní multimediální rekonstrukce bitvy nebo na vlastní kůži zažijí atmosféru staroměstského popraviště. Velkým tématem této výstavy je i druhý život Bílé hory a mýty kolem této události.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

4. 7. 1890: Přejetý dělník, americký svátek a slavnost v Měšťanské besedě • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

420 let od první veřejné pitvy v Praze. Tělo patřilo oběšenému zločinci • V prostorách dnes již neexistující Rečkovy koleje v dnešní ulici Karolíny Světlé se přesně před 420 lety uskutečnila první veřejná pitva v Praze. Od 8. do 12. června roku 1600 tady Jan Jessenius „za velkého shromáždění slavných a učených mužů, vědychtivých a vzdělaných měšťanů“ prováděl něco, co středověká metropole dosud neznala – pitval mrtvé tělo.

Zoo ukáže poprvé veřejnosti vzácné mládě ježury australské • Pražská zoologická zahrada návštěvníkům poprvé od vylíhnutí ukáže své historicky první mládě ježury australské. Zvíře přišlo na svět letos v dubnu. Aktuálně váží 770 gramů, velmi dobře prospívá a matka ho pravidelně kojí.

Drsná bouračka na Pražském okruhu. Auta se válela ve všech pruzích • Pražští hasiči zasahovali v pátek odpoledne na Pražském okruhu v oblasti Řeporyjí ve směru na D1 u dopravní nehody čtyř osobních automobilů. Vozidla byla po nehodě rozházená přes všechny jízdní pruhy. Hasiči zajistili místo proti vzniku požáru a po zadokumentování nehody Policií ČR vozidla odstranili na okraj komunikace. Velitel zásahu si na místo povolal speciální technický automobil s vyprošťovacím ramenem. Zraněné osoby byly předány do péče ZZS. Dopravní nehodu jako zázrakem všichni přežili. Zprovoznit alespoň jeden jízdní pruh se hasičům podařilo zhruba po dvou hodinách od nahlášení události. [gallery size="full" columns="1" ids="11024,11023,11022"]

Dopravní nehodu jako zázrakem všichni přežili.