Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác

ZprávyKristián Vích20. dubna 20212 minuty čtení

Foto: Unsplash

Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci.

Linka propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci.

„Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela z mapy pražské tramvajové sítě. Neskončí ale na Kubánském náměstí jako v minulosti, ale bude pokračovat dál, aby nově propojila také Vršovice s Pankrácí,“ říká radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Trasa linky 19 má mít prozatím necelých 17 kilometrů a 38 zastávek. V budoucnu by však mohla být ještě o něco delší.

„Počítáme s jejím prodloužením až ke křižovatce Budějovické a Bystřické ulice. V současnosti k tomuto úseku projektanti připravují dokumentaci pro územní a stavební řízení. Letos ji chceme mít kompletní a příští rok získat stavební povolení,“ doplňuje Jan Šurovský, člen představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Trasa linky č. 19

  • Lehovec
  • Nádraží Vysočany
  • Palmovka
  • Biskupcova
  • Želivského
  • Strašnická
  • Kubánské náměstí
  • Slavia
  • Koh-i-noor
  • Nádraží Vršovice
  • Náměstí Bratří Synků
  • Pražského povstání
  • Pankrác

Rekonstrukce tramvajové trati v okolí Pražského povstání přinese i další novinky. Především novou tramvajovou zastávku Pražského povstání, která bude blíž vstupům do metra u křižovatky Táborské a Na Pankráci.

Mezi Pankrácí a Pražského povstání pak vznikne ještě zastávka Kotorská, která poslouží jak tramvajím 18 a 19, tak autobusu 193.

Historie linky č. 19 sahá do roku 1923, kdy začala jezdit z Libně kolem Prašné brány na Můstek, pak po Václavském náměstí k Muzeu a dále přes Tylovo náměstí do Nuslí. Zrušena byla v roce 2012.

Nepřehlédněte

Rychlejší vlaky z Prahy do Budějovic. Trasu v budoucnu urazí v rekordním čase • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se díky tomu mohla v budoucnu opět o něco zkrátit.

Kampaň zabrala. Počet smrtelných srážek chodců s tramvají se loni snížil • Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci v hlavním městě každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu počtu nehod o více než 17 %, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby. Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Data zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne • Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné.

United Airlines zavede přímou linku z Prahy do New Yorku • Letecká společnost United Airlines bude od 6. června 2019 létat mezi Prahou a Newarkem ve státě New Jersey, který je v bezprostřední blízkosti největšímu americkému městu New York. Novou pravidelnou denní linku bude aerolinka operovat letadlem typu Boeing 767-300ER s ekonomickou i business třídou a podle odhadů letiště by ji mohlo využít v obou směrech přibližně 43 tisíc cestujících za rok. V rámci letního letového řádu 2019 tak budou z Letiště Václava Havla Praha v provozu již tři pravidelné linky do USA. „Již za prvních sedm měsíců letošního roku došlo k meziročnímu navýšení počtu cestujících na přímých letech do USA a Kanady o 82 %. Můžeme tak očekávat, že po spuštění nové linky do Newarku dojde k ještě dalšímu významnému nárůstu,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. „Otevření nové linky navíc jednoznačně potvrzuje velký potenciál přímých leteckých spojení mezi Českou republikou a USA, který dlouhodobě sledujeme,“ dodává Václav Řehoř. [related-post id="11988"] Cestující z Prahy získají díky nové lince do Newarku jednoduché spojení do oblíbeného New Yorku, ale i možnost přestupu na navazující lety do dalších více než 60 destinací v síti United Airlines a jejich partnerů. S jedním přestupem tak mohou zamířit do dalších měst v USA, např. San Francisca, Los Angeles, Bostonu, Chicaga, Seattlu či na Floridu, ale také do Mexika nebo Karibiku. V příštím roce tak budou moci cestující letět z Prahy přímo do tří destinací ve Spojených státech amerických – do New Yorku/JFK s Delta Airlines, do Filadelfie s American Airlines a nově do Newarku s United Airlines.

Pražský dopravní podnik testuje hybridní autobus Solaris • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. 

Autobus SAutobus Solaris Urbino 12 Hybrid.olaris Urbino 12 Hybrid

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc • Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Tramvaje na jednu noc zmizí z Libeňského mostu • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) provede doplňující zatěžovací zkoušku inundačního mostu X656 v ulici Libeňský most, který je součástí Libeňského soumostí. Z tohoto důvodu bude v noci z pátku na sobotu od 22:00 do 8:00 hod. přerušen tramvajový provoz a bude zde zavedena náhradní autobusová doprava.

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek • Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce.

Ryanair spouští nové letecké spojení z Prahy do Řecka • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair ohlásila spuštění dvou přímých pravidelných linek mezi Prahou a Řeckem. Během příštího letního letového řádu bude létat z Letiště Václava Havla Praha do Soluně a na řecký ostrov Rhodos.

Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody • Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 a o víkendech jako linka 2.

Vánoční tramvaje v Praze budou jezdit až do Tří králů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal do ulic flotilu svátečně nazdobených vozidel. Je mezi nimi tramvaj Škoda 15T ForCity č. 9401, tramvaj T3 č. 6921, oblíbená Mazačka nebo retrobus Irisbus Citelis.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Projeďte se unikátním historickým vlakem Stříbrný šíp! Jízda připomene výročí narození TGM • Milovníci železnice si v sobotu 9. března přijdou na své. České dráhy vypraví speciální motorový vůz Stříbrný šíp na Den s T. G. Masarykem v Lánech. Vlak pojede z hlavního nádraží v Praze do Stochova a připomene výročí narození prezidenta Osvoboditele. Hlavní program bude připraven v lánském Muzeu TGM, cestující se ale můžou těšit také na prohlídku salonku na pražském Hlavním nádraží a prezidentské čekárny ve Stochově. Ze Stochova do Lán bude zajištěna kyvadlová autobusová doprava.

Nově zrekonstruovaný motorový vůz M 260.001 vystavený na Czech Raildays v Ostravě.

ČD kupují nové motorové vlaky za 3 miliardy. Nasadí je do regionů • České dráhy podepsaly kontrakt na dodávku 33 nových bezbariérových motorových jednotek se společností PESA Bydgoszcz SA. Nové motoráky jsou typově podobné vlakům stejného dodavatele, které cestující znají pod označením RegioShark.

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Okružní linka metra? Praha to myslí vážně • Když vedení Prahy nedávno představilo poněkud smělý plán na novou okružní linku metra s označením O, někteří lidé to považovali za utopii. Jak se ale zdá, náměstek pro dopravu Adam Scheinherr to s ní myslí poměrně vážně. Pražští radní mají v příštích dvou týdnech rozhodnout o zřízení pracovní skupiny, jejímž úkolem by byla příprava zadání pro studii proveditelnosti.

Emirates zavádí druhou denní linku z Prahy do Dubaje • Letecká společnost Emirates přidává u příležitosti osmého výročí prvního leteckého spojení mezi Prahou a Dubají druhý denní let. Emirates působí na českém trhu od roku 2010 a během této doby přepravila více než 1,7 milionu cestujících. Rostoucí poptávku na této trase chce Emirates uspokojit přidáním nové linky, která bude operována letounem Boeing 777-300ER s kapacitou 360 míst. Nasazením Boeingu 777-300ER na tuto trasu vzroste kapacita přepravených cestujících do České republiky o 262 800 míst ročně. Nově nasazený Boeing 777-300ER na trase Praha – Dubaj nabídne konfiguraci o třech třídách: osm privátních suites ve First Class, 42 plně sklopitelných sedadel v Business Class a 310 prostorných sedadel v Economy Class. Let EK138 bude z Prahy odlétat v 21:35 hodin a do Dubaje přiletí druhý den ráno v 5:30 hodin místního času, čímž poskytne cestujícím dostatek času na prozkoumání Dubaje, pracovní schůzky a mnoho dalších aktivit, které toto kosmopolitní město nabízí. Zpáteční let EK137 odlétá z Dubaje v 15:30 hodin místního času a do Prahy přilétá v 19:55 hodin. [related-post id="11046"] Nové letecké spojení umožní pasažérům letícím z Prahy do Dubaje hladký přestup do mnoha oblíbených codesharovaných destinací společností Emirates a flydubai, jako je Bali, Bangkok, Kolombo, Hongkong, Johannesburg, Káthmándú, Kuala Lumpur, Maledivy, Mauricius a Singapur. „Zahájení provozu druhé denní linky společnosti Emirates do Dubaje je pro nás dalším milníkem v posilování přímých dálkových spojení. Právě jejich rozvoj patří dlouhodobě k našim prioritám, což ostatně reflektuje také vývoj na trhu letecké dopravy a zvyšující se zájem o cesty do vzdálených destinací. Pro rok 2018 proto očekáváme více než 20% nárůst počtu odbavených cestujících na dálkových linkách, k čemuž bezpochyby přispěje i tato nová frekvence,“ uvedl Jiří Vyskoč, ředitel leteckého obchodu Letiště Praha. [related-post id="5503"] Díky širokému trupu Boeingu poskytne přidaný spoj na této trase ještě větší přepravní kapacitu. Všichni cestující se mohou na palubě Emirates těšit na vysokou úroveň poskytovaných služeb, mezinárodní palubní personál a palubní zábavní systém ice, který cestujícím nabízí až 3 500 kanálů audiovizuální zábavy včetně her a nejnovějších filmů. Pro rodiny s dětmi jsou připravené speciální balíčky. Pasažéři First Class a Business Class si mohou kromě bezplatných služeb řidiče z letiště a na letiště zkrátit čekání na svůj let v exkluzivních Emirates salóncích po celém světě, včetně prémiového letištního salónku na letišti Václava Havla v Praze. Nový letecký spoj doplňuje již zavedenou linku, která je operována letounem Emirates A380. Let EK140 odlétá z Prahy v 15:55 hodin a do Dubaje přilétá v 23:50 místního času téhož dne. Zpáteční let EK139 odlétá z Dubaje v 08:35 hodin a přilétá do Prahy ve 13:00 hodin.

Boeing 777-300ER

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.