OBRAZEM: Oprava Šlechtovy restaurace pokračuje. Otevírat bude za rok

ZprávyPražskýDEN.cz29. července 20182 minuty čtení

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Po mnoha letech si v červnu minulého roku převzala Šlechtovu restauraci stavební firma, která jí má navrátit původní slávu. Šlechtovce nyní zbývá poslední rok rekonstrukce, která se dotkne nejen samotné budovy, ale také jejího okolí. Celkově budou stát opravy přibližně 100 milionů korun.

Všechny záměry na záchranu stavby nebyly z různých důvodů uskutečněny celých 15 let. „Od povodní v roce 2002 se nenašel nikdo, kdo by učinil potřebné kroky k záchraně Šlechtovky. Velmi mě proto těší, že si naše vedení města vzalo obnovu Šlechtovy restaurace skutečně za svou a první výsledky můžete vidět již nyní,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová.

S hotovým dílem počítá hlavní město Praha v létě 2019. „Několik generací čekalo na obnovu této významné historické památky a konečně je rekonstrukce skutečností. Pevně věřím, že příští rok bude Šlechtova restaurace slavnostně znovuotevřena a naváže na svou někdejší slávu,“ doplnil radní pro kulturu Jan Wolf.

Předpokládané finanční náklady na rekonstrukci jsou 100 milionů korun. Předmětem rekonstrukce je historické jádro budovy, dále přistavovaný zadní trakt hlavní budovy a součástí projektu jsou také opravy původních sklepů, opěrné zdi, altánu a zpevnění ploch.

Historie Šlechtovky

Historie Šlechtovy restaurace se začala psát na konci sedmnáctého století. V tehdejší Královské lovecké oboře, dnes známé spíše jako Stromovka, byl v letech 1689 až 1692 tento objekt postaven hrabětem Kryštofem Františkem Vratislavem z Mitrovic pro rakouského císaře Leopolda I. jako lovecký letohrádek.

V dalších staletích však sloužil mnoha různým účelům. Když se obora v první polovině 18. století stala vojenským ležením, škody utrpěl i letohrádek. Později byl již poničený objekt dokonce využíván jako sklad obilí a sena.

Přestavba v polovině 19. století mu dala podobu, jakou přibližně známe dnes. V roce 1883 zde otevřel restauraci Václav Šlechta a jeho rodina ji provozovala až do začátku 2. světové války. Po válce byla restaurace ještě částečně v provozu, ale objekt chátral a nakonec byl uzavřen. Poté ho poničily dva požáry a v roce 2002 povodeň.

Nepřehlédněte

Zemědělské trhy na Letné nabídnou kvalitní lokální suroviny i streetfood • Září a říjen bude na muzejním dvorku Národního zemědělského muzea na Letné patřit podzimním trhům. Akce potěší zákazníky, kteří upřednostňují kvalitní lokální potraviny. Těšit se můžete i streetfood stánky s občerstvením.

Nebožtíkům bez příbuzných a blízkých vypravili důstojný pohřeb • Na hřbitově ve Strojnické ulici se v úterý uskutečnil pohřeb čtyř zemřelých z Prahy 7. Městská část již pátým rokem pořádá důstojné rozloučení s lidmi bez příbuzných či blízkých, kteří by se jinak postarali o jejich pohřeb.

Revitalizace náplavek začíná. Omezení pro návštěvníky prý budou minimální • Revitalizace pražských náplavek, kterou městská rada schválila v únoru loňského roku, bude letos zahrnovat několik stavebních akcí na náplavkách na Rašínově, Hořejším a Dvořákově nábřeží. Práce jsou naplánované tak, aby co nejméně omezily život a provoz na náplavkách. Cílem revitalizace je vytvořit pro Pražany i návštěvníky metropole lepší místo pro trávení volného času. Samotná revitalizace náplavek začne na podzim po skončení sezóny. Tento měsíc odstartuje pouze rekonstrukce kobek, která pro návštěvníky náplavek nebude znamenat výrazné omezení. „Náplavky se za poslední roky staly vyhledávaným místem stále většího počtu návštěvníků. Již před více než rokem jsme proto dali jejich revitalizaci zelenou. Na rekonstrukci bylo vyčleněno 225 miliónů korun, půjde tak o největší úpravy náplavek v novodobé historii. Jednotlivé etapy jsme naplánovali tak, aby návštěvníky omezovaly co nejméně. Života na náplavkách se opravy téměř nedotknou,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. „Revitalizace bude probíhat až do roku 2020. Výsledkem budou náplavky 21. století, které si jejich návštěvníci zaslouží. Vedle výrazného zlepšení technického a sociálního zázemí náplavek, budeme například instalovat terminál lodní dopravy, plovoucí lázně, plovoucí toalety nebo nástupní můstky,“ dodává. Rašínovo nábřeží Úpravy na náplavce v úseku Rašínova nábřeží vycházejí ze schválené aktualizované studie architekta Petra Jandy a budou se týkat kobek v nábřežní zdi, sociálního zázemí, mobiliáře a také inženýrských sítí. Stavební práce na prvních vybraných kobkách začnou v polovině dubna (plánovaný termín 16. 4., předpoklad dokončení 15. 6.). Další budou následovat a úpravy by měly být hotové do konce září. Pokud jde o sociální zázemí, práce budou probíhat po etapách s přepokládaným termínem dokončení na konci listopadu. Stejný termín je plánován pro úpravu a doplnění mobiliáře – lavic a košů. [related-post id="9265"] Hořejší nábřeží Revitalizace náplavky Hořejší nábřeží, která začala už v únoru, a to pracemi na zajištění zasíťování, zahrnuje rovněž úpravy nábřežních kobek (s dokončením v září). A i tady bude upravován a doplněn mobiliář, práce budou probíhat po etapách do konce listopadu. Navíc je zde třeba po projednání s dotčenými orgány doplnit kotevní prvky. [related-post id="9216"] Dvořákovo nábřeží Na náplavce u Dvořákova nábřeží se stavební práce budou týkat vybraných nábřežních kobek a začnou v druhé polovině května s předpokladem dokončení na konci srpna. Navazovat bude úprava a doplnění zasíťování. Rovněž zdejší mobiliář čekají úpravy, budou prováděny po etapách, část ještě letos do konce listopadu, další pak v příštím roce. Provoz na náplavkách bude omezen jen minimálně. Nedojde tedy k uzavření celé náplavky, jak se někteří provozovatelé snaží prezentovat. Veškeré sociální zázemí a možnosti, které náplavky návštěvníkům nabízejí, ať již pořádání různých akcí (Primátorky, Farmářské trhy apod.), nebo akcí plavidel na břehové straně, zůstanou zachovány.

Masopust na Letné nabídne průvod masek i tradiční zabijačkové hody • Národní zemědělské muzeum na Letné nabídne v sobotu 25. ledna 2020 hned dvě zajímavé akce pro veřejnost. Tradiční Letenské prase oživí letos nově průvod masek Letenského masopustu. Od 10 do 17 hodin se můžete těšit na ukázky bourání prasete, zabijačkové speciality, divadelní představení, lidové tance či kuchařské a výtvarné workshopy.

OBRAZEM: Dívka se propadla do šachty pod letenským kyvadlem • Letenské kyvadlo, oblíbené setkávací místo nejen mladých, se stalo osudným devatenáctileté dívce. Díky další spolupráci strážníků, hasičů a záchranářů se jí podařilo zachránit.

Na Letné v sobotu proběhne nefalšovaná staročeská zabijačka • V sobotu 26. ledna 2019 proběhne již dvanáctý ročník oblíbené akce Národního zemědělského muzea s názvem Letenské prase aneb Zabijačka v muzeu. Návštěvníky čekají ochutnávky gastronomických specialit, ukázky postupů zpracování masa, workshopy i zajímavý program pro děti.

Moderní budova filharmonie Praze chybí. Vyrůst by mohla do roku 2032 • Stavba moderního koncertního sálu Vltavská filharmonie v pražských Holešovicích začíná po více než deseti letech diskusí dostávat reálné obrysy. Konsorcium firem vedené prestižním dánským studiem Henning Larsen společně s Buro Happold a AEA Consulting zvítězilo ve výběrovém řízení Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na vypracování studie využitelnosti. Podle ní se pak město rozhodne, zda bude v zamýšleném projektu pokračovat.

Praha vyzkouší telemedicínu. Lékaři budou monitorovat životní funkce pacientů na dálku • Přivolání pomoci skrze SOS tlačítko, dálkový monitoring tělesných funkcí a zejména nastavení komunikace mezi pacienty, dispečinkem a lékaři. To umožní nový systém komplexní komunitní podpory asistovaného života eHealth, který bude Praha rok testovat na skupině vybraných klientů. Projekt zajišťuje pro hlavní město Operátor ICT v rámci koncepce Smart Prague, která zavádí technologické inovace do metropole. „Vidíme pozitivní výsledky komerčních služeb na trhu s tísňovou péčí, které využívají možnosti pokročilých technologií, jež dokážou zachraňovat životy v krizových situacích, kdy je senior doma sám. Nicméně tyto služby jsou stále v začátcích a mají jen stovky či jednotky tisíců klientů, přičemž Praha má rychle stárnoucí obyvatelstvo. Naším projektem chceme zkusit propojit existující poskytovatele s možnostmi integrovaného záchranného systému, umožnit jim využít maximální technické možnosti tísňové péče pro zlepšení jejich služeb a spolu s lékaři a univerzitami dát městu metodické podklady pro rozhodnutí, jakou roli by mohlo město v tomto systému hrát tak, aby Pražané v budoucnu mohli využít služby vzdálené péče s garancí města,“ uvedla primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová. Jak to funguje? SOS tlačítko umožní klientům v krizové situaci, aby si v případě nutnosti přivolali díky propojení na dispečink tísňové péče pomoc. Projekt počítá také s využitím technologie telemedicíny, díky které budou vzdáleně monitorovány životní funkce klientů. Bude možné monitorovat například hladinu cukru v krvi, tlak a další tělesné funkce. „Kromě samotných seniorů a osob se zdravotními problémy bude projekt užitečný i pro další cílové skupiny. Rodinní příslušníci se nebudou muset strachovat, protože budou vědět, že jejich příbuzný je pod neustálým dohledem. Například když dlouho nikdo SOS tlačítko nepřemístí, bude dispečink kontrolovat, zda je pacient v pořádku. Další důležitou skupinou zapojenou do projektu jsou doktoři, kteří díky tomuto systému budou mít k dispozici nové informace o stavu pacienta,“ vysvětluje Vladimír Zadina, ředitel divize Smart Prague Operátora ICT. [related-post id="9081"] Projekt poběží ve dvou fázích Nejprve bude nutné za konzultace s lékaři vybrat více než sto vhodných klientů, dále bude navázána spolupráce s dvěma dispečinky agentur tísňové péče a vybuduje se integrační platforma, kde se budou data o pacientech analyzovat a sdílet s nemocnicemi. Od září 2018 pak bude projekt spuštěn v pilotním režimu pro vybranou skupinu klientů. Po roce dojde k jeho vyhodnocení. Na projektu spolupracuje řada odborníků. Technické řešení informační platformy bylo konzultováno s experty z UCEEB Českého vysokého učení technického, na studii proveditelnosti spolupracovala 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy. Se samotným nastavením celého systému radí lékaři. Spolupracuje také Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, který sdílí zkušenosti z projektu Triangulum, na nějž projekt eHealth navazuje. V rámci pilotního projektu vznikne také expertní skupina, ve které zasednou všechny zainteresované strany, aby vyhodnotily fungování projektu.

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.

Padesát netopýrů bude ve čtvrtek ve Stromovce vypuštěno do volné přírody • Pět desítek netopýrů rezavých, kteří pocházejí z jedné zimující kolonie, vypustí zpět do volné přírody Záchranná stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy. Akce určená i pro veřejnost proběhne ve čtvrtek 4. dubna v 19 hodin u rybníků v centrální části Stromovky. Součástí bude krátké seznámení s životem netopýrů a problematikou jejich ochrany i ukázka ultrazvukového detektoru, který dokáže zvukové signály jednotlivých druhů netopýrů převést do formy slyšitelné pro člověka.

Olgu Hepnarovou museli k popravě dovléct násilím. Před 46 lety zabíjela náklaďákem na tramvajové zastávce • Připadala si jako otloukánek, jemuž okolí nerozumí a páchá na něm příkoří. Přesně před 46 lety, 10. července 1973, si Olga Hepnarová (†23) půjčila nákladní auto a na jedné z pražských ulic najela do davu lidí čekajících na tramvaj. Výsledkem hrůzného činu bylo 8 mrtvých a 12 zraněných. Za masovou vraždu soud Hepnarové uložil nejvyšší trest. V březnu 1975 byla jako poslední žena v Československu popravena.

Teroristický útok v Praze? Proběhne obrovské cvičení v metru • Prahu čeká jedno z největších cvičení bezpečnostních složek za posledních několik let. Konat se bude ve středu 20. června v brzkých ranních hodinách a zúčastní se jej stovky figurantů a členů složek Integrovaného záchranného systému. Místem „teroristického útoku“ se stane vestibul stanice Muzeum na trase metra C. Cvičení má za cíl připravit bezpečnostní a záchranné složky na případný zásah v reálném prostředí. Evropa a celý svět se potýká v posledních dekádách se zhoršenou bezpečnostní situací, která je ve většině případů spojena s extremismem. Ten si v mnoha evropských zemích vyžádal stovky obětí, drtivou většinu z nich tvořili náhodní kolemjdoucí nebo cestující v dopravních prostředcích. „Na území České republiky k takovýmto událostem naštěstí doposud nedošlo, Praha je dokonce šesté nejbezpečnější město na světě,“ připomíná primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. „Přesto je cílem našeho snažení se na tuto eventualitu náležitě připravit. Připravenost, koordinace a adekvátní rychlá reakce jsou v takovou chvíli naprosto zásadní,“ uvedla dále primátorka. Právě proto Praha ve spolupráci se všemi bezpečnostními složkami připravuje velké cvičení v metru, které by pomohlo zlepšit koordinaci zasahujících hasičů, policistů a záchranářů. 300 cestujících a 60 obětí Celé cvičení bude rozděleno do tří částí. Nejdříve dojde k útoku v oblasti nástupiště stanice Muzeum na lince C pražského metra. Na místě bude poté přibližně 300 lidí, z toho 60 zraněných a mrtvých, ke kterým budou vyjíždět záchranáři. Na závěr bude svolán Krizový štáb hl. m. Prahy. Celkem se do nočního cvičení zapojí deset různých organizací včetně Fakultní nemocnice Královské Vinohrady nebo Českého červeného kříže. Součástí cvičení bude také omezení v dopravě v nočních hodinách od 18. do 20. června. To se bude týkat několika ulic v okolí Národního muzea. [related-post id="10935"] Dopravní opatření V souvislosti se cvičením a jeho přípravou budou zavedena některé dopravní opatření od 18. do 21. června. Vlastní cvičení se uskuteční 20. června od 1:30 hodin do 4:00 hodin a ulice Wilsonova a Mezibranská budou v té době uzavřeny pro dopravu. Doprava ve směru na Nuselský most bude převedena do protisměru. Provoz v Legerově ulici povede jedním jízdním pruhem a řidiči se ulicí Anglickou dostanou zpět do svého směru do Sokolské ulice. V opačném směru zůstane provoz v Legerově ulici zachován dvěma jízdními pruhy. V noci z 18. června na 19. června, od cca 22:00 hodin do cca 05:00 hodin, bude na komunikaci Wilsonova uzavřen levý jízdní pruh. Jeřáb zde bude přemísťovat deltabloky pro změnu provozu v jízdních pruzích. V noci z 20. června na 21. června, od cca 22:00 hodin do 05:00 hodin, bude opět uzavřen levý jízdní pruh na komunikaci Wilsonova. Jeřáb bude v tomto čase vracet deltabloky na původní místo. Cvičení se nijak nedotkne cestujících metra a to ani v dotčené stanici metra Muzeum C. Cvičení se uskuteční v pravidelné přepravní výluce po odjezdu posledního metra, kdy je stanice pro cestující pravidelně uzavřena. V době cvičení, tedy od cca 01:00 do 04:00 hodin 20. 6. 2018, bude pro noční autobusové linky 905, 907, 908 a 911 pouze bez náhrady zrušena zastávka Muzeum.

Průmyslový palác se po letech dočká obnovy. Praha už hledá stavební firmu • Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na stavební firmu, která zrekonstruuje a dostaví Průmyslový palác. Památkově chráněná budova v areálu Výstaviště Praha se dočká celkové rekonstrukce pravého křídla a střední haly. Levé křídlo, které před dvanácti lety kompletně zničil požár, bude obnoveno v původní podobě.

V Praze brzy vznikne velká síť nabíjecích stanic pro elektromobily • V Praze vyroste nová síť nabíjecích bodů pro elektromobily. Do roku 2019 je v plánu vystavět 59 přípojných bodů pro nabíjecí stanice, většina z nich bude rychlonabíjecích. Metropole chce být připravena na očekávaný růst zájmu o vozidla na elektrický pohon. „Jsem ráda, že Praha začne v této oblasti konečně dohánět jiné evropské metropole. Stávající síť nabíjecích stanic v Praze není dostatečná pro očekávaný rozvoj elektromobility, navíc většina existujících stanic je středně rychlých. Chceme Pražanům přichystat komfortnější podmínky, aby si elektromobily začali pořizovat ve větším měřítku. Prospěje to samozřejmě i životnímu prostředí ve městě. Podporu elektromobility proto vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme ubírat,“ komentovala záměr Prahy primátorka Adriana Krnáčová. Praha zaostává za Evropou Počet elektromobilů v ČR exponenciálně roste. Odhady hovoří o tom, že v roce 2020 by měl roční prodej těchto aut stoupnout na sedm tisíc. V současné době je v Česku zaregistrováno přes tisíc elektromobilů. Síť nabíjecích stanic v hlavním městě momentálně čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích. Naproti tomu srovnatelně velká města, jako je Amsterdam nebo Vídeň, mají mnohem hustší infrastrukturu nabíjecích stanic. [related-post id="5727"] Praha proto chystá stávající síť nabíjecích stanic posílit. Do konce roku 2019 bude v pražských ulicích vybudováno 50 rychlonabíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů. Touto výstavbou dojde ke zpětinásobení stávajícího počtu rychlonabíjecích stanic na území hlavního města. Koordinaci projektu dostala na starost společnost Operátor ICT, která v metropoli zastřešuje zavádění Smart Cities technologií. „Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady, hlavní tahy atd. Středně rychlé nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde lidé svá auta parkují na delší dobu a dál se většinou pohybují městskou hromadnou dopravou,“ přiblížil plány ředitel divize Smart Prague Operátora ICT Vladimír Zadina. [related-post id="5616"] Lokality už jsou vytipované V současné době probíhá příprava projektové dokumentace. Zároveň Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na výstavbu první vlny nabíjecích bodů. V této fázi se bude jednat o stavební přípravu celkem osmi nabíjecích bodů, polovina z nich bude rychlonabíjecích. Rychlonabíjecí stanice budou stát v blízkosti Vinohradské nemocnice, ve Vršovicích, v Praze-Řepích a na Chodově. Středně rychlé nabíjecí stanice budou postaveny na P+R parkovištích na okrajích metropole, jako je Černý Most, Letňany, Rajská zahrada a Ládví. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky na prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v brzké době, je 1 846 000 Kč bez DPH. Stavební zakázka na zbylých 51 přípojných bodů bude zahájena v druhé polovině tohoto roku. Celkově se počítá s tím, že do konce tohoto roku bude připravených nejméně 16 nabíjecích bodů. [related-post id="5683"] Praha očekává v budoucnu méně smogu „Záměr je takový, že Praha tímto způsobem připraví infrastrukturu přípojných bodů, které bude mít ve svém majetku. Následně bude tato místa pronajímat budoucím provozovatelům, kteří místa osadí samotnými nabíjecími stanicemi a budou je provozovat,“ doplnil projektový manažer Operátora ICT Jan Černý. V rámci podmínek, které budou muset splňovat budoucí provozovatelé nabíjecích stanic, budou možnost jednorázové platby za odběr, akceptace karty Lítačka a sdílení dat o provozu do datové platformy Prahy, kterou nyní Operátor ICT připravuje. Nová infrastruktura nabíjecích stanic bude sloužit široké veřejnosti. Kromě majitelů elektromobilů ji budou moci využít také například městské organizace, jakými jsou jednotky Integrovaného záchranného systému, pečovatelské služby, příspěvkové organizace či městské části. Rozvoj elektromobility přispěje ke zvýšení životní úrovně všech Pražanů a návštěvníků metropole, protože dojde ke zlepšení ovzduší a snížení smogových situací, a to zejména v zimních měsících.

VIDEO: Teroristický útok v pražském metru. Policisté, hasiči a záchranáři nacvičovali případný zásah • Stovky lidí se staly cílem teroristů při útoku ve stanici Muzeum na trase linky C. Tři útočníci s automatickými zbraněmi a výbušninami při něm zabili třicet lidí a dalších jednatřicet vážně zranili. Okolo dvou set cestujících následně policisté evakuovali do bezpečí a na povrch. Cvičení mělo za úkol zlepšit koordinaci v případné reálné situaci. Celkově se jednalo o jedno z největších cvičení bezpečnostních a záchranných složek za poslední roky a v následujících týdnech specialisté celé cvičení vyhodnotí. „Z mé strany velice děkuji za koordinaci a nasazení všech složek a doufám, že se nás podobná situace v reálném prostředí nikdy týkat nebude. Jsem ale ráda, že jsme udělali další kroky k tomu, abychom případný útok zvládli co nejlépe,“ popsala primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. Zásah policie Útok ve stanici metra se odehrál v nočních hodinách 20. června a zúčastnily se jej stovky členů Integrovaného záchranného systému a dalších organizací. První dva policisté se dostali na místo několik minut po začátku střelby do civilistů a zneškodnili útočníka na nástupišti. Poté vyčkali na speciálně vycvičenou šestnáctičlennou jednotku policie, která zajistila celý prostor a dalšího z teroristů zneškodnila. Třetí útočník však stihl odpálit nálož v jednom z vagónů soupravy metra. „V rámci tohoto cvičení jsme si vyzkoušeli některé nové taktické postupy. Cílem tzv. prvosledových hlídek policie je prioritně eliminace ozbrojeného útočníka a zajištění bezpečné zóny pro záchranné složky. Naši policisté si také spolu se záchranáři vyzkoušeli metodu třídění zraněných, takzvanou METODU START,“ řekl ředitel Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy Jan Ptáček. Na místě v tu chvíli zůstalo 200 lidí ve vestibulu a dalších 61 mrtvých a zraněných, které museli policisté roztřídit a pomoci jim s evakuací. Po zajištění celého nástupiště a přestupních prostor byli na místo přivoláni zdravotníci a hasiči, kteří se postarali o oběti útoku. [related-post id="11073"] Spolupráce s hasiči Hasiči při zásahu transportovali zraněné do sanitních vozidel. Chemici pražských hasičů prováděli preventivní monitoring případného výskytu nebezpečných látek na místě a kontrolu odvážených osob s ohledem na možnou kontaminaci zdravotnického personálu po převozu do nemocnice. Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy na místě události zajišťoval týlové zabezpečení pro všechny složky a logistickou podporu ve spolupráci s Českým červeným křížem. „Během tohoto rozsáhlého cvičení jsme měli příležitost vyzkoušet si koordinaci a výměnu informací mezi složkami IZS,” řekl ředitel pražských hasičů Roman Hlinovský. [related-post id="11046"] Zásah záchranářů při mimořádné události Vedle předsunutého zdravotnického operačního střediska zasahovalo v rámci akce šest posádek rychlé zdravotnické pomoci, dvě lékařské posádky, inspektor v roli vedoucího zdravotnické složky a speciální vůz Atego. „Podobná cvičení přispívají k tomu, že Zdravotnická záchranná služba neustále udržuje svou krizovou připravenost na vysoké úrovni. Posádky mají takový výcvik a prostředky, aby byly akceschopné i během takto specifických událostí, kdy je nutné roztřídit, ošetřit a transportovat do zdravotnických zařízení vysoký počet pacientů. Zásadní je rovněž propracovaná koordinace s ostatními složkami IZS, která zafungovala velmi dobře,“ řekl Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy. „Podporou pro zasahující složky a nezraněné osoby byl také Český červený kříž, který spolupracuje i při jiných mimořádných událostech," uvedla ředitelka Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1 Jaroslava Marková. [related-post id="10935"] Cestující v metru V řádu několika desítek minut jednotky zabezpečily celé okolí stanice Muzeum. Cvičení počítalo s tím, že z bezpečnostních důvodů bylo zastaveno metro po celé Praze a byl aktivován traumaplán ve všech nemocnicích na území hlavního města. Později byl z Krizového štábu hlavního města Prahy vyhlášen třetí stupeň ohrožení terorismem a kontaktována Armáda ČR. „Je potřeba apelovat na cestující, aby v případě mimořádné události v metru maximálně dbali na informační instrukce, a to s ohledem na aktuální bezpečnostní opatření ze strany Policie ČR. A aby využívali při přepravě po městě povrchovou dopravu a vyčkali do doby, než bude situace v metru vyhodnocena všemi složkami jako přehledná a bezpečná,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a dodal: „Nedílnou pomoc a spolupráci při tomto zásahu prokázali hasiči DPP díky jejich znalosti prostředí metra a úsilí, které vynaložili.“ [related-post id="10830"] Nezbytnost cvičení „Cvičení vycházelo z potřeby procvičit připravenost osob a techniky k efektivní eliminaci následků teroristického útoku. Zásahové policejní jednotky například při akci provedly třídění raněných a postižených, které dříve bylo v našich podmínkách při hromadných neštěstích výsadou pouze zdravotnických záchranářů,“ uvedl Libor Hadrava, pražský radní pro bezpečnost. Na celém cvičení se podílely jak základní složky Integrovaného záchranného systému, tak z ostatních složek například strážníci. „Přestože strážníci při tomto cvičeni měli jen dílčí úkoly spočívající zejména v zajištění bezpečnosti místa cvičení, tak není vůbec vyloučeno, že by při reálné situaci byli právě oni na místě jako první. V takovém případě by pak prvotně zasahovali jako kterákoliv jiná složka Integrovaného záchranného systému. Na základě svých vlastních zkušeností mohu potvrdit, jak je příprava takto rozsáhlého cvičení náročná a jak je pro správnou součinnost všech zakročujících složek na místě události naprosto nezbytné tyto věci prakticky procvičovat,“ řekl ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. Součástí celého cvičení bylo také zasedání Krizového štábu hl. m Prahy. Procvičilo se jeho svolání, rozhodovací procesy, úkoly pro jednotlivé složky cvičení a spolupráce s Krizovými štáby městských částí Prahy 1 a Prahy 2. „Našlo se samozřejmě pár drobností, na kterých v budoucnu zapracujeme, ale po všech stránkách celé cvičení hodnotím velice kladně,“ uzavřel Daniel Barták, vedoucí krizového řízení pražského managementu.

Prahu dnes čeká největší stávka taxikářů v dějinách • Tisíce taxikářů budu dnes v ulicích Prahy demonstrovat proti službám typu Uber. Konkrétní podobu protestů nikdo ze zástupců taxikářů neupřesnil. Vyloučit se tak nedá hromadná pomalá protestní jízda a snaha o blokování dopravy v metropoli.

Knihobudky zavádí i Praha 7. Unikátní design navrhl student UMPRUM • V říjnu loňského roku umístila Praha 7 do veřejného prostoru první knihobudku. „Červený parazit“, podle návrhu studenta Vysoké školy uměleckoprůmyslové Matyáš Kočnara, se zabydlel na Strossamyerově náměstí. V průběhu května radnice pořídila tři další přírůstky. „Aby knihobudka fungovala, musí se o ni někdo starat. Proto vždy hledáme patrona – dobrovolného správce, který na knihobudku dohlíží. Patronem první knihobudky se stalo Antonínovo pekařství. Červený parazit se zabydlel před jeho provozovnou na Strossmayerově náměstí a funguje to dobře. Na knihobudku máme pozitivní ohlasy, pekařství o ni pečuje a lidé pak u nich nechávají knihy, když je budka plná,“ uvedl starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Hledání podoby knihobudek pro Prahu 7 pojala městská část kreativně ve spolupráci s Vysokou školu uměleckoprůmyslovou. Studenti ateliéru produktového designu dostali zadání zpracovat návrhy knihobudek na míru Letné a Holešovicím tak, aby ladily s okolím, dobře se používaly a odolaly nepřízni počasí. Během loňského zimního semestru se sešlo sedmnáct studentských návrhů, z nichž byl vybrán „Červený parazit“ podle návrhu Matyáše Kočnara. [related-post id="10416"] Na základě pozitivních zkušeností s první knihobudkou Praha 7 aktuálně instalovala další tři knihobudky – v parčíku v Tusarově ulici, v ulici U Průhonu a na Řezáčově náměstí. „O knihobudky v parčíku v Tusarově ulici a v ulici U Průhonu se stará provozovatel knihkupectví a občerstvení Knihkopec. Patronkou knihobudky na Řezáčově náměstí se stala paní, která se nám sama přihlásila, že se o ni chce starat. Tato knihobudka je zvláštní tím, že jsme ji umístili ve výšce, která ji dělá přístupnou pro vozíčkáře,“ doplnil starosta Čižinský.

Výstaviště Praha nově nabízí dětskou lanovou stezku, fitness a workout hřiště • Výstaviště Praha zve návštěvníky na letní sezónu. Vedle atrakcí pro děti, vyžití pro sportovce a piknikových míst se otevřela letní zahrádka restaurace Pražan a nové bistro. Do spodní části areálu mohou nově Pražané projít přímo ze Stromovky. Kromě pokračujících prací na investičních akcích většího rozsahu se postupně dokončují menší praktické úpravy.

Z Výstaviště zmizí horská dráha i ruské kolo. Do dnešní doby už se prý nehodí • Po několika desetiletích se z pražského Výstaviště odstěhují legendární atrakce jako horská dráha a ruské kolo. Jejich majitelé dostali od správce Výstaviště výpověď. Čas na odstranění mají do konce června. Horská dráha i ruské kolo stojí v Praze od sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. To nejlepší už tedy mají za sebou. V budoucnu by je měly nahradit modernější atrakce. „Tyto atrakce jsou atrakcemi starého typu a my bychom rádi, aby tam byly atrakce 21. století,“ řekl serveru iDnes.cz pražský radní Jan Wolf. Z Výstaviště se odstěhují i dvě desítky dalších atrakcí, které tam stojí celoročně. S pořádáním tradiční jarní Matějské pouti se ale údajně počítá i v budoucnu. „S matějskou poutí na Výstavišti samozřejmě počítáme i do budoucna, je to tradice,“ uklidňuje radní Wolf  s tím, že na novou podobu atrakcí bude vypsána soutěž.

Horskou dráhu vyrobili v Itálii v roce 1963. V Praze stojí od roku 1973.

Praha nejspíš zbourá Libeňský most, oprava by se nevyplatila • Vedení Prahy obdrželo expertní zprávu Kloknerova ústavu ČVUT o stavu Libeňského mostu. Výsledky hovoří jasně – stav mostu je havarijní a město se bude muset rozhodnout, jak s ním v budoucnu naloží.

Co bude dál s Libeňským mostem?