Ode dneška až do září nepojedou tramvaje mezi Palmovkou a Bulovkou

ZprávyPražskýDEN.cz3. ledna 20183 minuty čtení

Foto: Archiv

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zdnes zahájil komplexní rekonstrukci tramvajové trati v Zenklově ulici, a to v koordinaci s pracemi na rekonstrukci vodovodu, kanalizace, dalších inženýrských sítí, vozovek a chodníků.

Ode dneška je proto obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Palmovka – Bulovka. Všechny práce, které vyžadují výluku tramvajového provozu, budou provedeny do konce září 2018, kdy bude tramvajový provoz opět obnoven.

Jako první byly zahájeny práce na kanalizaci v oblasti Elsnicova náměstí. V dolní části Zenklovy ulice bude pokračovat další etapou rekonstrukce kanalizace a vodovodu (investorem je PVS), která si (na rozdíl od dosavadních prací) vyžádá přerušení provozu tramvají, neboť inženýrské sítě se nachází přímo pod tramvajovou tratí.

Rekonstrukce tramvajové trati naváže na tyto práce od druhé poloviny února. Rovněž bude pokračovat rekonstrukce mostu přes Rokytku na Elsnicově náměstí (investorem je TSK) a budou probíhat práce na dalších inženýrských sítích. Proto je nezbytné přerušit v úseku Palmovka – Bulovka tramvajový provoz.

„Tato tramvajová trať si rekonstrukci opravdu vyžaduje, její stav byl havarijní, o čemž jsme se přesvědčili i v letních měsících, kdy nezvládala náhlé změny teplot. V rámci rekonstrukce tratě dojde k nahrazení stávající konstrukce trati z velkoplošných panelů novou konstrukcí trati na betonové desce a na pražcích, s živičným krytem, která přinese vyšší komfort pro cestující a snížení hlukové zátěže pro okolí. Stejná konstrukce trati je v současné době již použita například v oblasti Palmovky,“ uvedl Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Zastávky Stejskalova budou přesunuty před libeňskou sokolovnu a budou je tvořit dva bezbariérové ostrůvky. TSK rovněž plánuje rekonstrukci zastávek Vosmíkových a U Kříže, které budou nově bezbariérové v podobě mysů, namísto původního nástupu z vozovky či bariérového ostrůvku.

Dopravní opatření

Od středy 3. 1. (cca 0:30 hod.) je obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Palmovka – Bulovka.

Změny tramvajových linek

Linka č. 1 bude ve směru od Sídliště Petřiny ukončena v zastávce Palmovka (v Zenklově ulici) a dále bude pokračovat jako linka č. 10 ve směru Sídliště Řepy.

Linky č. 3 a 24 budou ve směru od Invalidovny ukončeny v zastávce Palmovka v Sokolovské ulici (nástupní zastávka bude v ulici Na Žertvách).

Linka č. 6 bude ve směru od Kubánského náměstí z Palmovky prodloužena přes zastávky Krejcárek a Ohrada do obratiště Spojovací, kde bude ukončena. Tato linka nahradí v úseku Palmovka – Spojovací změněnou linku č. 1.

Linka č. 10 bude ve směru od Sídliště Řepy ukončena v zastávce Palmovka (na předmostí Libeňského mostu) a dále bude pokračovat jako linka č. 1 ve směru Sídliště Petřiny.

Spoje linky č. 17 ukončené standardně v obratišti Výstaviště Holešovice budou prodlouženy do zastávky Kobylisy (nástupní zastávka bude Březiněveská).

Linka č. 95 bude ve směru od Ústředních dílen DP ukončena v zastávce Palmovka v Sokolovské ulici (nástupní zastávka bude v ulici Na Žertvách).

V denním provozu bude zavedena tramvajová linka č. 30 v trase Bulovka – Okrouhlická – Kobylisy – Ládví – Sídliště Ďáblice.

Náhradní autobusová doprava

V denním provozu bude zavedena náhradní autobusová doprava X10 v trase Palmovka – Vosmíkových – Bulovka. V nočním provozu bude zavedena náhradní autobusová doprava X95 v trase Palmovka – Vosmíkových – Bulovka – Ke Stírce – Kobylisy – Vozovna Kobylisy.

Nepřehlédněte

Sdílená kola mohou Pražané nově využívat zdarma až hodinu denně • V pondělí Praha spustila pilotní projekt propojení sdílených kol s Pražskou integrovanou dopravou. Každý majitel elektronické předplatní jízdenky pro Prahu může využít zdarma až čtyřikrát denně prvních 15 minut jízdy na sdíleném kole provozovatelů Rekola a Nextbike.

Stavba metra D slavnostně zahájena. Na Pankráci startuje geologický průzkum • Po mnoha letech vyjednávání a plánování začala výstavba čtvrté trasy pražského metra. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního metru pro budoucí tunely linky metra D vedoucí ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice. Práce by měly být dokončeny asi za osm let a stát budou přibližně 70 miliard korun.

Mariánské náměstí se promění v pěší zónu. Přibudou stromy i vodní prvky • Architektonické studio Xtopix zveřejnilo novou podobu Mariánského náměstí. Ta vznikla po participaci s občany, kteří vyjádřili přání, aby se náměstí stalo místem odpočinku i zónou pro pořádání kulturních akcí. Návrh myslí i na úpravu okolních ulic a náměstí Franze Kafky. Rekonstrukce by se měla začít v roce 2022.

Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné platit kartou. DPP začal s instalací terminálů • Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné zakoupit jednorázovou jízdenku za pomoci bezkontaktní platební karty. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech do souprav instaluje platební terminály. Všechny tramvaje jimi mají být osazeny nejpozději do konce dubna.

Karlův most už opět svítí naplno. Část světel procházela opravou • Karůl most a jeho bezprostřední okolí opět osvětluje všech dvě stě třicet svítidel. Část z nich musela být v říjnu minulého roku dočasně vyřazena z provozu, probíhala totiž jejich plánovaná oprava. Světla na ledolamech navíc oslňovala lodě proplouvající pod mostními oblouky, městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) proto nechala navrhnout speciální clony pro eliminaci oslnění.

Historická linka 41 se vrací do ulic Prahy. Kdy se s ní můžete svézt? • Od pátku 30. března 2018 do neděle 18. listopadu 2018 je opět zaveden provoz historické tramvajové linky číslo 41. Linka je v provozu o sobotách, nedělích a svátcích vždy v době od 12.00 hodin do přibližně 18.00 hodin a projíždí v trasou Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Bílá labuť – Těšnov – Štvanice – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice. Uvedená trasa se může s ohledem na aktuálně probíhající výlukové akce během roku měnit. Na lince je stanoveno zvláštní jízdné a neplatí zde žádné jízdenky PID. Cena pro dospělé je 35 Kč, pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let činí 20 Kč.

Metro bude od prosince jezdit přes den o něco častěji • Pražská MHD postupně reaguje na mírné uvolňování protiepidemických opatření. Od pondělí 30. listopadu posílí metro během dne. K dosavadním posledním spojům metra z konečných cca ve 22:00 s návazností posledních denních tramvají a autobusů bude na všechny linky metra přidán poslední spoj s odjezdem z konečných cca ve 22:15 (avšak již bez návaznosti na denní povrchovou MHD). Provoz tramvají, autobusů i vlaků zatím zůstává beze změn.

Mimořádné jízdy historickou tramvají. Projeďte se po nové trati! • Rekonstrukce tramvajové trati mezi Pankrácí a Nuslemi pokračuje dle harmonogramu a v pátek 4. června plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovit tramvajový provoz v úseku Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Současně s tím se do pražských ulic od soboty 5. června po 9 letech opět vrátí tramvajová linka č. 19, která bude jezdit až ke stanici metra Pankrác po nedávno postavené nové trati.

Nové přechody a méně zábradlí. Karlovo náměstí prochází další fází rekonstrukce • V uplynulých dnech začala další etapa proměny Karlova náměstí. Dělníci se pustili do rekonstrukce vozovek a chodníků po obvodu náměstí. Největší novinkou budou nové přechody. Práce by měly skončit na konci srpna.

Bude pražský Sherwood konečně bezpečnější? Magistrát zřídil speciální hlídky • Ulice U Bulhara a Bolzanova a Vrchlického sady a jejich nejbližší okolí jsou dlouhodobě vnímány jako oblast s vysokým výskytem lidí bez přístřeší. Hlavní město Praha a městská část Praha 1 si proto nechaly v roce 2017 zpracovat detailní monitoring aktivit problémových osob a způsobených škod. Od ledna 2018 pak zahájily koordinovaný projekt, který komplexně řeší pořádkovou a bezpečnostní situaci v této oblasti. Od 15. března také ve Vrchlického sadech a jejich okolí působí speciální bezpečnostně-informační tým Be-in. „Rozhodli jsme se vytvořit speciální dvoučlenné bezpečnostní týmy Be-in, které denně navštěvují oblast hlavního nádraží, kde přímo na místě koordinují vzniklé situace. Na projektu spolupracujeme s městskou částí Praha 1 a dalšími organizacemi, abychom společně vytvořili podmínky pro efektivní fungování těchto týmů, jejichž výsledkem by mělo být zlepšení situace v této oblasti,“ popisuje iniciátor projektu radní pro sociální oblast Daniel Hodek. S tím, že přestože jsou bezpečnostní týmy Be-in jsou v terénu teprve měsíc, už se jim ale podařilo výrazně pomoci při záchraně života nalezené osoby, v pátrání po hledané osobě a zadržení pachatele při pokusu o znásilnění. [related-post id="9426"] Koordinátorem projektu je Centrum sociálních služeb Praha, které zde pracuje v součinnosti s 16 dalšími subjekty (Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 1, sociální odbor MHMP, úklidové služby CDV a Mira experts, Městská policie Praha, Policie ČR, Správa železniční dopravní cesty, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, neziskové organizace Naděje, Sananim, Progressive a Drop in, obchodní společnosti Indigo, BM security, Stop graffiti). Komplexní řešení pořádkové situace v této oblasti je zaměřeno nejen na úklidovou problematiku, ale také na problematiku osob bez domova a drogově závislých, které se zde vyskytují. [related-post id="9195"] Oblast hlavního nádraží je spojována s výskytem osob bez domova a drogově závislých. Návštěvníci Vrchlického sadů si dlouhodobě stěžují na odhozené injekční jehly, polehávající a pospávající osoby a znečišťování okolí, které je používáno jako toalety. V celém parku by měl platit nový návštěvní řád, který mimo jiné specifikuje zákaz nocování a pospávání. Dohlížet na jeho dodržování by měla ve vyšší míře Městská policie i Policie ČR. „Snížili jsme také počet vydávaných jídel v areálu neziskové organizace Naděje. Dříve se zde vydávalo 300 jídel denně, nyní to chceme postupně snížit pouze na 100. Zbytek jsme nechali rozložit do ostatních pražských městských částí tak, aby se jen kvůli jídlu v okolí hlavního nádraží nekoncentrovaly osoby bez domova a osoby drogově závislé. Jídla teď nabízí také několik mobilních výdejen, které zajišťují, že se osoby bez domova nesoustředí pouze na jednom místě,“ dodává radní Hodek.

Elektrobusy v Praze přibydou. DPP kompletně elektrifikuje linku 140 • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. DPP schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.). Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. „Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ je přesvědčen Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. „První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Praha patří mezi nejoblíbenější destinace pro pořádání kongresů • Podle žebříčku, který každoročně sestavuje nejvýznamnější Mezinárodní kongresová asociace ICCA, je Praha 8. nejoblíbenějším městem pro pořádání kongresů. V roce 2017 se jich zde uskutečnilo celkem 151 a Praha v TOP10 předstihla portugalský Lisabon a jihokorejský Soul. První v žebříčku se umístila španělská Barcelona se 195 kongresy. „Dlouhodobá podpora a grantová politika hlavního města Prahy v posledních letech přináší své výsledky. Přispěla k tomu bezpochyby i spolupráce města s podnikateli, kteří se na tvorbě systémové podpory v oblasti kongresů výrazně podíleli. Již řadu let se pohybujeme kolem elitní desítky, přičemž pro Prahu hovoří především pozitivní bezpečnostní situace, dostatečné ubytovací kapacity na příslušné úrovni a také dopravní infrastruktura, která, jak se ukazuje, patří mezi nejkvalitnější na světě. Praha se stala skokanem roku, když si v první desítce v minulém roce polepšila o tři příčky. Je to hmatatelný důkaz, že systematická podpora je v této oblasti klíčovým nástrojem. Pro nás je to signál, že jdeme tím správným směrem,“ uvedl radní hl. m. Prahy Jan Wolf. Mezinárodní kongresová asociace ICCA (International Congress and Convention Association) každoročně sestavuje žebříček nejpopulárnějších kongresových destinací světa. V loňském roce se nejvíce kongresů konalo ve španělské Barceloně (celkem 195), druhou a třetí příčku obsadily se 190 kongresy Paříž a Vídeň. Praha se svými 151 kongresy se dostala na 8. příčku (v roce 2016 se v Praze konalo 126 kongresů) a předstihla tak nejen zmíněná města Lisabon a Soul, ale také nizozemský Amsterdam. O úspěšnosti Prahy svědčí i to, že ICCA svůj vlastní kongres uspořádala v loňském roce v Praze. „V současné době bychom měli bez nadsázky hovořit o kongresovém průmyslu vzhledem k vysoké přidané hodnotě tohoto odvětví a faktu, že účastníci kongresů jsou primárně na pracovní cestě, nikoliv osobní návštěvě, kterou reflektují statistiky cestovního ruchu. V našem případě jde zejména o kongresy v oblasti medicíny, průmyslu a obchodu. Kromě prvotního finančního příjmu pro město, kongresy přinášejí nové poznatky a špičky ve svém oboru se podělí o své znalosti. Aby se Praha a Česká republika držely na světové úrovni, musíme v podpoře kongresového průmyslu pokračovat,“ dodává radní Wolf.

Ve stanicích metra se rozezní živá hudba. Zahraje přes třicet nejrůznějších umělců • Živá hudba rozezní již posedmé vybrané vestibuly stanic metra v rámci akce „Nalaďte se v metru“. Ve středu 18. dubna 2018, přibližně od devíti ráno do devíti večer, se ve stanicích metra Hradčanská, Smíchovské nádraží, Florenc C a Muzeum A/C mohou cestující zaposlouchat do repertoáru více než 30 různých hudebních interpretů a uskupení. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s Konzervatoří a Vyšší odbornou školou Jaroslava Ježka pořádá již sedmý ročník oblíbené akce. Na své si přijde každý, cestující a další posluchači se mohou těšit na hudbu nejrůznějších žánrů od jazzu přes folk a pop až po hard rock nebo DJ sety. Jako první v 9:00 ožijí v rytmu živé hudby stanice metra Smíchovské nádraží a Muzeum A/C. Postupně se pak bude hudba nést vestibuly vybraných stanic až do večera do 21:00. Ve stanici metra Hradčanská např. vystoupí od 19:00 zpěvačka Yanna, která byla se singlem Up in the air na prvním místě hitparády radia Frekvence 1. Ve stanici metra Smíchovské nádraží o hodinu později zazpívá ostravská písničkářka Kaczi, jež má za sebou vystoupení ve Vídni, Grazu, Krakowě či Edinburghu. „Živá hudba v metru je jedním ze způsobů, jak se lidem snažíme cestování po metropoli ještě více zpříjemnit. Akce u našich cestujících sklízí úspěch a jsme moc rádi, že je můžeme pozvat již na její sedmý ročník,“ říká Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. Více informací o akci včetně kompletního programu mohou zájemci nalézt na webových stránkách dopravního podniku www.dpp.cz.

Pražský „chodník smrti“ u hlavního nádraží se dočká rozšíření • Jít pěšky z hlavního nádraží na Vinohrady už od prosince nebude hazard se životem. Místy jen 30 centimetrů široký chodník přiléhající k magistrále, kterému se začalo mezi Pražany přezdívat „chodníček smrti“, se rozšíří bez ubrání jízdních pruhů. 

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů • Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

Tramvaj v Praze.

Nová podoba Mariánského náměstí schválena. Oprava začne do dvou let • Pražští radní schválili novou podobu Mariánského náměstí. Návrh připravilo architektonické studio Xtopix. Projekt počítá s úpravou samotného náměstí, ale i okolních ulic a náměstí Franze Kafky.

Václavské náměstí se zásadně promění. Praha představila novou podobu návrhu • Praha už zná definitivní podobu proměny Václavského náměstí. Pražští radní včera odsouhlasili aktualizaci návrhu rekonstrukce. Nový návrh umožní vést tramvajovou trať horní částí náměstí a ve středu vytvořit promenádu pro pěší. Stále se počítá i s rozšířením chodníků, novým stromořadím, samostatným pruhem pro cyklisty a se snížením počtu parkovacích míst.

Razantní proměna pražského InterContinentalu. Hotel bude luxusnější a úprav se dočká i okolí • Ikonická budova na rohu Pařížské změnila majitele a časem změní i jméno. To bude odkazovat na legendární restauraci. Po rekonstrukci se hotel chce stát symbolem luxusu a přilákat nové zákazníky. Zájem o luxusní ubytování v metropoli přitom roste. Víkend v nejdražším pokoji v Praze vyjde zhruba jako nové auto.

Poloviční pokuta pro černé pasažéry v MHD se osvědčila. Ročních kuponů se prodalo víc • Přesně 4 539 cestujících, kteří cestovali pražskou MHD bez platné jízdenky, již využilo možnost snížit si pokutu za jízdu načerno o polovinu. Podmínkou je, že si zároveň koupí roční předplatní kupon za 3 650 korun. Pokuta za půlku funguje už rok, poprvé si o ni mohli říct cestující 23. října 2017. Počet černých pasažérů v Praze podle prvních čísel letošního roku výrazně poklesl. Naopak zájem o roční kupony neustále roste.

Bob a Bobek budou vychovávat neukázněné cestující v MHD • Dopravní podnik představil novou výchovnou kampaň s názvem „Slušnost a bezpečnost“. Jejími hlavními hrdiny jsou oblíbené postavičky od výtvarníka Vladimíra Jiránka, tj. Bob a Bobek. Králíci z klobouku poučí cestující o slušném a bezpečném chování v pražské MHD. Kampaň bude trvat tři roky.

Oblíbení králíci z klobouku jsou tvářemi nové kampaně Dopravního podniku hl. m. Prahy.