Okolí Hlavního nádraží se promění. Povede sem nová tramvajová trať

ZajímavostiPražskýDEN.cz14. dubna 20202 minuty čtení

Veřejný pisoár, instalovaný v dubnu 2019 před hlavním vstupem do nádraží.

Foto: Marie Čcheidzeová, Wikipedia.org

Vrchlického sady, kterým se kvůli nelichotivé pověsti přezdívá „pražský Sherwood“, dostanou novou podobu. Park v blízkosti Hlavního nádraží bude revitalizován a nově sem povede i tramvajová trať.

Zpracovatel projektu bude vybrán v tzv. soutěžním dialogu. Zadávat ho bude Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) ve spolupráci s městskou částí Praha 1 a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP).

„Lokalita Vrchlických sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na Hlavní nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas. Nové řešené by tak mělo přispět i k dalšímu propojení města přes Hlavní nádraží,“ komentuje plánovanou revitalizaci Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

[related-post id=“28990″]

Cílem revitalizace je také realizovat novou tramvajovou trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Nová tramvajová trať by dle podkladu pro spolu projednávanou změnu územního plánu měla vést ulicemi Wilsonovou, Politických vězňů a Washingtonovou, dále předprostorem Nové odbavovací haly Hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalovou, tam by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova.

„Tramvajová síť v Praze za den přepraví stejné množství lidí jako metro a na Hlavním nádraží se denně koncentrují desetitisíce cestujících. To vše dělá z tohoto místa důležitý dopravní uzel pro Prahu i celou Českou republiku. Proto po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Z dopravního hlediska má také nová tramvajová trať obrovský potenciál. Ulehčí předimenzované dopravě v centru Prahy v ulicích Jindřišská a Vodičkova. Zajistí přímé napojení největšího nádraží v Česku na tramvajovou síť, jako tomu bylo v minulosti. Přidanou hodnotou je také spojení dvou vlakových nádraží v centru, Hlavního a Masarykova,“ dodává Scheinherr.

Návrh musí zpracovat odborníci

Po přihlášených týmech bude požadována vysoká odbornost ve složení krajinářský architekt, architekt a dopravní inženýr se specializací na tramvajové tratě. Jako podklad pro soutěžní dialog bude mimo jiné sloužit i antropologické šetření, participace s místními provozovateli, dendrologický průzkum a hlukové prověření tramvajové tratě.

„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytné řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková, jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ vysvětluje volbu výběrového řízení Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Nepřehlédněte

Olšanská ulice se promění. Některé budovy v okolí čeká demolice • Pražská Olšanská ulice je důležitou městskou třídou, která se pyšní dobrým dopravním napojením, dostupností parků i dostatkem občanské vybavenosti. Přestože se nachází v širším centru hlavního města, neodpovídá kvalitou veřejných prostranství svému potenciálu. V oblasti je také diskutováno hned několik stavebních projektů, které nejsou vzájemně koordinovány. Rada hlavního města proto zadala Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR), aby zpracoval zadání pro vytvoření studie na rozvoj Olšanské ulice a jejího okolí.

Historická ohradní zeď obory Hvězda je v havarijním stavu. Dočká se rekonstrukce • Pražští radní schválili výběr dodavatele rekonstrukce historické zdi obory Hvězda v úseku Kralupská brána - Jinočanská. Zakázku získala společnost PSP-GDS snabídkovou cenou 13 557 165 Kč bez DPH a termínem zhotovení 90 kalendářních dnů. „Historická obvodová ohradní zeď obory Hvězda je v současné době v havarijním stavu a proti zřícení je dočasně stabilizována kovovou konstrukcí, rekonstrukce je proto zcela nezbytná,“ říká radní Jana Plamínková. Předmětem zakázky je kompletní vybourání stávajícího rozpadlého zdiva a starého torkretu (vrstva stříkané malty) a nové vyzdění z opukových kamenů v kombinaci s emplektonem (druh zdiva, tvořený dvěma lícovými stěnami, a výplní mezi nimi z lité malty prokládané lomovým kamenem). Na místě, kde zeď chybí zcela, bude na stávajících základech vybudována nová. Obora Hvězda Oboru založil roku 1534 císař Ferdinand I., sloužila zejména jako královská honitba. Letohrádek ve tvaru šesticípé hvězdy nechal postavit v roce 1555 syn zakladatele. Do historie obory významně zasáhla třicetiletá válka s bitvou na Bílé hoře, vpád Švédů v 17. století a v 18. století francouzská a pruská vojska, která zde vykácela většinu stromů. Po 2. světové válce se vlastníkem obory stalo hlavní město Praha. V roce 1988 byla obora Hvězda vyhlášena přírodní památkou. Oborní zeď, jejíž nejstarší část pochází z poloviny 16. století, byla postavena z opuky z lomu přímo v oboře. Od roku 1995 se postupně opravuje. Nyní se jedná o část přibližně 300 m dlouhou.

Letohrádek Hvězda.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Praha vybrala novou podobu Vítězného náměstí. Dominantou bude obelisk • Dlouho očekávaná proměna pražského Vítězného náměstí má jasnější obrysy. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v úterý vyhlásil výsledky architektonické soutěže na jeho novou podobu. Návrh, který byl odbornou porotou oceněn jako nejlepší, odklání veškerou dopravu mimo střed náměstí. Kulaťák tak získává zcela novou tvář. Autoři návrhu jsou Pavel Hnilička, Eva Macáková a Josef Filip.

Moderní budova filharmonie Praze chybí. Vyrůst by mohla do roku 2032 • Stavba moderního koncertního sálu Vltavská filharmonie v pražských Holešovicích začíná po více než deseti letech diskusí dostávat reálné obrysy. Konsorcium firem vedené prestižním dánským studiem Henning Larsen společně s Buro Happold a AEA Consulting zvítězilo ve výběrovém řízení Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na vypracování studie využitelnosti. Podle ní se pak město rozhodne, zda bude v zamýšleném projektu pokračovat.

Cukrovarnický palác v centru Prahy se mění na luxusní hotel • Developerská společnost UBM Development ohlásila uzavření dohody se sítí luxusních hotelů Hyatt na otevření vůbec prvního hotelu tohoto řetězce v Česku. Andaz Prague, nesoucí jméno jedné z jeho značek, vdechne život opuštěnému Cukrovarnickému paláci na pražském Senovážném náměstí. Luxusní lifestylový hotel o 175 pokojích by měl své první hosty přivítat v roce 2022.

V Chotkově ulici začíná oprava tramvajové tratě • O víkendu začne oprava tramvajových tratí v Chotkově ulici a na Klárově. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vymění celkem 2,4 kilometru dožilých kolejnic, z nichž některé pocházejí z roku 2004.

Obnova Průmyslového paláce začne do konce roku. Praha vybrala stavitele • Pražští radní dnes schválili výběr firmy, která dostane zakázku na dostavbu a rekonstrukci Průmyslového paláce. Stavební práce v objemu 2,6 miliardy korun provede konsorcium Metrostav DIZ, Avers a Syner.

Stavba tramvajové tratě z Modřan do Libuše má zelenou • Tramvajová síť v Praze se v dohledné době prodlouží o další necelé dva kilometry. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž pro tramvajovou trať Modřany – Libuš získal pravomocné stavební povolení.

Náměstí Jiřího z Lobkovic se promění. Praha 3 vypsala soutěž • Vedení Prahy 3 vyhlásilo soutěž na návrh revitalizace náměstí Jiřího z Lobkovic. Cílem je najít tým s nejvhodnějším přístupem k jeho obnově ve všech architektonických, krajinářských, dopravních a technických souvislostech a zároveň navrhnout takové řešení, které umožní jeho každodenní praktické užívání obyvateli ze širšího okolí.

Praha 10 investuje do nápadů občanů na zlepšení veřejného prostoru • Radnice MČ Praha 10 odstartovala další ročník projektu Moje stopa. V rámci něj mohou občané přicházet s nápady na oživení veřejného prostoru, o nichž na podzim proběhne veřejné hlasování. Vítězné návrhy budou realizovány z participativního rozpočtu městské části. Náklady na každý z nich by se měly pohybovat v rozmezí 350 tisíc až dva miliony korun. Celkově je na projekt vyčleněno 5 milionů.

Jedním z již realizovaných projektů je bosonohá stezka ve veřejně přístupném vnitrobloku mezi ulicemi Na Stezce, Na Hroudě a Kubánským náměstím.

Na Žižkově můžete ochutnat okapovou vodu. Začal Landscape festival • Na čtyři desítky nejrůznějších výtvarných děl, instalací a intervencí ve veřejném prostoru od českých i zahraničních architektů a umělců láká na pražském Žižkově od 20. června osmý ročník Landscape festivalu. Jeho cílem je zpestřit během léta městské prostředí, ale také upozornit na potenciál třetí městské části a ukázat možnosti zlepšování kvality života ve městech, včetně adaptačních opatření na změnu klimatu.

Koupaliště Petynka se po rekonstrukci opět otevírá • V pátek 17. července se znovu otevřou brány Koupaliště Petynka v pražských Střešovicích. Areál byl uzavřen kvůli rekonstrukci padesátimetrového venkovního bazénu. Novou podobu dostaly také šatny a další zázemí pro návštěvníky.

Evžen Korec: Občanskou vybavenost má financovat stát, na nových bytech jen v Praze loni vydělal 6 mld. Kč • Nepsanou povinností pro všechny developery se v Praze poslední dobou stalo, že přispívají městským částem, kde plánují své rezidenční projekty, na dopravní infrastrukturu, občanskou vybavenost či jiné veřejné stavby. Objevují se dokonce hlasy, že tyto „dobrovolné“ příspěvky by se měly formalizovat a vytvořit závazné pravidlo. Mluví se o tom, že by měl každý investor do veřejného rozpočtu odvádět stovky korun za metr čtvereční postaveného bytu. Tento nápad je nutné odmítnout hned v počátku, protože by šlo fakticky o sektorovou daň trestající úspěšné firmy, které se dokázaly prokousat neuvěřitelným byrokratickým martyriem povolovacího procesu. Navíc by to dopadlo hlavně na zájemce o nové byty, protože vyšší náklady by investor zcela logicky promítl do vyšší ceny bytu.

Festival Open House zve na návštěvu do zajímavých pražských budov • „Architektura pro všechny“ je mottem letošního ročníku festivalu Open House Praha, který zve návštěvníky na prohlídku běžně nepřístupných budov a prostorů v celkem deseti městských částech.

Jak bude vypadat nové Malostranské náměstí? Detaily přibližuje venkovní výstava • Až do 26. srpna mohou Pražané ve spodní části Malostranského náměstí zhlédnout zdarma venkovní výstavu, která je věnována minulosti i budoucnosti Malostranského náměstí. Výstava přibližuje historii náměstí, které bylo centrem levobřežního osídlení Vltavy již od raného středověku, včetně dostupné obrazové dokumentace a starých fotografií. Zájemci zde naleznou také vyčerpávající informace o nejnovějších archeologických nálezech pod horní částí náměstí. V neposlední řadě se zde několik panelů věnuje právě připravované revitalizaci náměstí, která má za cíl především, aby se zdejšímu prostoru navrátila funkce náměstí. „Považuji za obrovskou výhru občanské společnosti, že se z jednoho z nejkrásnějších náměstí v celé zemi podařilo vymístit desítky většinou nazdařbůh parkujících automobilů na návštěvnických stáních. Krůček po krůčku veřejný prostor v Praze začíná vypadat k světu. Pokračujeme projekty na Klárově a na Újezdě - díky nim se bude dařit postupně omezit automobilový tranzit přes Malou Stranu,” říká Petra Kolínská, radní pro územní rozvoj hl. m. Prahy. [related-post id="5328"] Výstava zdůrazňuje též fakt, že projekt vznikl na základě vyhrané mezinárodní soutěže z roku 2014. Cílem Revitalizace je celé náměstí více zpřístupnit pěším obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Proto dojde k vymístění parkoviště z horní části náměstí, zúžení jízdních pruhů a rozšíření chodníků. Budou zachovány historicky doložené dlažby, obnovena ruční pumpa, instalována nová kašna, doplněny plynové lampy, které provázejí celou Královskou cestu, budou vysazeny další stromy na horní části náměstí a doplněn nový mobiliář – lavičky, odpadové koše, stojany na kola. Revitalizace Malostranského náměstí by měla být hotova v roce 2019 a odhadované náklady jsou cca 120 mil. Kč. V současnosti je spojené řízení o územním rozhodnutí a stavebním povolení na úřadu Prahy 1 do konce srpna přerušeno.

Budoucí podoba Malostranského náměstí.

Karlův most už opět svítí naplno. Část světel procházela opravou • Karůl most a jeho bezprostřední okolí opět osvětluje všech dvě stě třicet svítidel. Část z nich musela být v říjnu minulého roku dočasně vyřazena z provozu, probíhala totiž jejich plánovaná oprava. Světla na ledolamech navíc oslňovala lodě proplouvající pod mostními oblouky, městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) proto nechala navrhnout speciální clony pro eliminaci oslnění.

Dopravní peklo na Žižkově. Tramvaje měly desítky minut zpoždění. Všichni se děsí, co přinese úterý • V pondělí ráno odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Husitské ulici v Praze 3. Její uzavření ovšem na Žižkově způsobilo totální kolaps dopravy. Bylo to nefalšované dopravní peklo. Auta, která by za normálních okolností jela Husits kou ulicí, se přesunula do souběžné Seifertovy ulice. Ta je ale příliš úzká, řidiči zde musí projíždět přes tramvajové koleje, a tak po celý den docházelo k blokování plynulého provozu městské hromadné dopravy. Tramvaje nabíraly zpoždění v řádech desítek minut „Městská část Praha 3 se iniciativně snaží nastalou situaci ve spolupráci s městskou policií i Policí ČR řešit a kontrolovat plynulost dopravy. Na nejexponovanějších místech jsou tak připraveni policisté a strážníci. Prioritou je nyní zajistit průjezdnost MHD Seifertovou ulicí. Apelujeme na řidiče, aby respektovali dopravní značení v ulicích. Zvláště nesprávným parkováním na náhradních autobusových zastávkách komplikují plynulost provozu,“ uvedla radnice ve svém oficiálním prohlášení. Foto: fb Pražské tramvaje pic.twitter.com/bGvdool4fm

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Prosecká ulice projde kompletní rekonstrukcí • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 21. září 2020 s rozsáhlou rekonstrukcí povrchů komunikace a chodníků v Prosecké ulici.