Oprava lávek železničního mostu na Výtoni začíná v dubnu

ZprávyPražskýDEN.cz1. dubna 20182 minuty čtení

Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., zahájí v dubnu práce na lávkách V025 a V026, které jsou součástí železničního mostu na Výtoni, spojujícího smíchovský a výtoňský (vyšehradský) břeh řeky. Lávky slouží pouze chodcům a s ohledem na špatný stav některých konzol musely být lokálně opravovány již v září loňského roku.

Hodnocení stavebního stavu stávající konstrukce lávek je na klasifikačním stupni VII, který znamená havarijní stav. Nosná konstrukce plošně koroduje a oslabení některých průřezů konzol lávky dosahuje 100 %, došlo tedy k destrukci některých prvků.

Správce železničního mostu, tedy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), připravuje jeho rekonstrukci. Most je ve špatném technickém stavu, a do několika let je proto nutná jeho celková oprava. Práce budou probíhat ze závěsných lávek a z toho důvodu není možné na most umístit obě lávky současně. „S opravami jsme mohli začít již loni, ale SŽDC nám zahájení prací zamítla z důvodu probíhající diagnostiky. Zároveň byl problém s odstávkou plynovodního potrubí, ke které nám daly zamítavé stanovisko pražské plynárny,“ upřesňuje ředitel TSK Petr Smolka.

Rekonstrukce nahradí poškozené prvky novými, případně zesílí nevyhovující prvky tak, aby byla zaručena dostatečná únosnost lávky. Protože kvalita obnovy protikorozní ochrany je závislá na teplotě a vlhkosti vzduchu a zároveň práce související s plynovým potrubím je možné provádět pouze mimo topnou sezonu, lze stavební práce realizovat v průběhu května až září.

„Obě lávky na železničním mostě jsou kvůli havarijnímu stavu uzavřené od konce loňského roku. Už na konci září budou chodci moct po jedné z nich opět bezpečně procházet,“ říká k opravám pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Dřevěná mostovka je viditelně opotřebovaná, prkna jsou značně deformovaná, mezery mezi jednotlivými mostinami jsou i 20 mm. Lokálně jsou mostiny pokryty řasami, což svědčí o vlhkosti dřeva, a může tak docházet ke skryté hnilobě. Vnitřní zábradlí s výplní z pletiva je ve značně špatném stavu a také se vymění.

Nepřehlédněte

Bitvu na Bílé hoře připomíná nová výstava Národního muzea. K vidění je online • Ačkoliv je rok 1620 v naší společnosti neomylně spjat s bitvou na Bílé hoře, ne každý už zná všechny souvislosti, které k této historické události vedly. Národní muzeum i přes uzavření a koronavirová opatření nyní připravilo výstavu s názvem 1620. Cesta na Horu, která je uspořádána k 400. výročí této slavné bitvy. Například vůbec poprvé se návštěvníci zúčastní multimediální rekonstrukce bitvy nebo na vlastní kůži zažijí atmosféru staroměstského popraviště. Velkým tématem této výstavy je i druhý život Bílé hory a mýty kolem této události.

Kšeft za miliony. Muži z Prahy pěstovali marihuanu ve velkém, ale spadla klec • Pražští kriminalisté začátkem prosince dopadli gang obchodníků s marihuanou. Obviněno bylo deset mužů ve věku od 33 do 73 let. Za výrobu a distribuci drogy jim vzhledem k velkému rozsahu množství hrozí až dvanáctileté tresty odnětí svobody.

11. 1. 1868: Mladík se otrávil panenskou okurkou, skončil v blázinci • Pořád se něco děje – staré známé pořekadlo, které stejně jako dnes platilo i před 150 lety. Podívejte se, o čem psaly Národní listy v sobotu 11. ledna 1868.

Šedých kontejnerů v Praze přibývá. Časem je doplní hnědé • V ulicích hlavního města se aktuálně nachází 1412 šedých kontejnerů na kovové obaly. Za prvních sedm měsíců tohoto roku do nich Pražané vyhodili přes 359 tun odpadu.

Strážníci v Modřanech našli prázdnou rakev. Neví se, komu patří • Městská policie Prahy 12 se pochlubila kuriózním nálezem, jaký se nevidí každý den.

Elektrobusy v Praze přibydou. DPP kompletně elektrifikuje linku 140 • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. DPP schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.). Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. „Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ je přesvědčen Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. „První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Přísný režim studentek na Oxfordu. Feministky by dnes zuřily • Světoznámá univerzita v anglickém Oxfordu umožnila ženám studium teprve v 70. letech 19. století. Až do roku 1920 ale nebyly brány jako plnohodnotné členky. Směly sice navštěvovat přednášky, nemohly však počítat s tím, že by na konci získaly vysokoškolský diplom a titul. Jejich studentský život byl navíc oproti mužským protějškům omezen i v dalších ohledech. Podrobně o tom líčil český dobový tisk v roce 1898.

Po rajčatech se dříve umíralo. Prokletí bohatých vysvětlila až věda • Zdravotní benefity konzumace rajčat jsou dnes již velmi dobře známé. Možná vás ale překvapí, že rajčata dříve způsobovala otravy a úmrtí bohatých a mocných lidí. Dlouho se však nevědělo, z jakého důvodu.

Projekt Vltavské filharmonie dostává reálnější obrysy • Pražští radní dali zelenou pokračování chystaného projektu moderního koncertního sálu Vltavské filharmonie v Holešovicích. Vycházeli při tom ze studie využitelnosti od mezinárodního konsorcia firem, které vede respektovaný ateliér Henning Larsen a jehož dalšími členy jsou konzultantské firmy AEA a Buro Happold.

Žena za pultem. Kultovní seriál pohoršoval sexuální obscénností. Hrát měla původně jiná herečka • Když se řekne Žena za pultem, každý si okamžitě vybaví Jiřinu Švorcovou. Málokdo ale ví, že roli statečné prodavačky, která si bez mrknutí oka hravě poradí s protivnými zákazníky, slizkým exmanželem a pubertální dcerou tzv. „na přes držku“ (a ještě u toho – jakoby jen tak mimochodem – zvládne uchlácholit několik bolavých dušiček) měla původně hrát úplně jiná herečka.

Málo zeleně ve městě mají na svědomí i trubky a kabely. Našlo se ale řešení • Nedostatek kvalitní zeleně ve veřejném prostoru je problém, který se v poslední době skloňuje všemi pády. Odborníci doporučují vysazování stromů a stromořadí jako jedno z nutných adaptačních opatření na probíhající klimatickou změnu. Bohulibým záměrům ale často stojí v cestě inženýrské sítě.

„Jízdenku mi sežral pes!“ Tramvaj Vymlouvačka vyjíždí do ulic Prahy • Tramvaj inspirovaná reálnými výmluvami černých pasažérů, které nasbírali revizoři pražského dopravního podniku. To je Vymlouvačka. Spolu s kreslenými komiksy upozorní, že nemá smysl se hloupě vymlouvat, když jízdné v pražské hromadné dopravě stojí v průměru jen 10 korun denně. Vymlouvačka vyjíždí na koleje v rámci dlouhodobé kampaně Nejedeš načerno?, kterou připravuje hlavní město společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a organizací ROPID. Ve skutečnosti jde o dvě tramvaje. S jednou z nich se cestující setkají zpravidla na lince číslo 17, s druhou na lince číslo 13. „Roční kupon na pražskou hromadnou dopravu dnes stojí jen 3 650 korun, to je v průměru 10 korun denně,“ říká Jaroslav Mach z odboru rozvoje a financování dopravy Magistrátu hlavního města Prahy a dodává: „Vymlouvačku jsme vytvořili opravdu na základě reálných výmluv černých pasažérů, jen některé jsme museli trošku zjemnit, aby byly vůbec publikovatelné. Věřím, že se lidé nad výmluvami na Vymlouvačce a ve speciálních komiksech pobaví. Nejspíš budou nad některými z nich kroutit hlavami, ale odráží to každodenní realitu.“ [gallery columns="1" size="full" ids="10674"] Zájem o roční kupony roste Cestující si v pražské MHD roční kupony oblíbili. Loni si jich poprvé zakoupili přes 300 tisíc, tedy o cca 28 tisíc více než v roce 2016. Přesná čísla říkají, že loni si roční kupon pro pražskou MHD zakoupilo celkem 311 349 cestujících. Pro srovnání, předloni to bylo 283 804 cestujících, v roce 2015 celkem 265 189. K většímu zájmu o roční kupony přispívá i kampaň Nejedeš načerno? s opatřením tzv. pokuty za půlku. Už od 23. října 2017 si černí pasažéři mohou snížit pokutu o polovinu v případě, že si koupí roční kupon za 3 650 korun. Opatření je motivuje, aby se z nich stali platící cestující. [related-post id="8098"] „Pokutu za půlku od začátku kampaně už využilo 2 902 černých pasažérů. Snížili si pokutu jen na 400 korun a stali se z nich roční předplatitelé pražské hromadné dopravy. Tržby z těchto kuponů tak přesáhly už 10,5 milionu korun,“ přibližuje vedoucí odboru Přepravní kontrola DPP Pavel Kurka a dodává: „Jen za loňský rok jsme ve spojích Pražské integrované dopravy přistihli 273 741 cestujících bez platného jízdního dokladu. Od začátku letošního roku do konce dubna jich bylo přes devadesát tisíc.“ [gallery size="full" columns="1" ids="10675"] Komiksy i další Akce revizor „Hlavní rolí Vymlouvačky není jen pobavit, ale především upozornit na to, že při ceně 10 korun denně cestování načerno za žádné výmluvy a trapné situace nestojí. Proto vznikla i série komiksů, které upozorňují na hloupé chování těch, co cestují bez jízdenky,“ říká náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt. „Vymlouvačka zapadá do celé kampaně Nejedeš načerno?, v rámci které se už cestující setkávají na řadě tramvají a autobusů se samolepkami, které je upozorňují, aby si nezapomněli označit jízdenku. Ke kampani patří také předem ohlašované Akce revizor. O těch se dozvědí lidé dopředu na stránkách Nejedesnacerno.cz.“ Akce revizor upozorňují na dny, kdy opravdu není dobrý nápad jezdit načerno, protože revizorů je na některých místech mnohem více než obvykle. Před prázdninami se uskuteční předem ohlášené Akce revizor 7., 19. a 20. června. Děti pak při kontrolách od revizorů dostávají dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí a učily se tak odmala správným návykům.

Praha už našla vánoční strom pro Staroměstské náměstí • Vánoční strom pro letošní advent přijede do Prahy opět z Libereckého kraje. Staroměstské náměstí ozdobí po dobu vánočních trhů urostlý smrk, který vyrostl na soukromém pozemku ve městě Semily na dosah Českého ráje, Krkonoš a Jizerských hor. Strom vzešel z rekordních dvaačtyřiceti tipů od veřejnosti.

Požár balkonu na Žižkově způsobil škodu za desítky tisíc korun • Ve čtvrtek krátce před půlnocí zasahovaly jednotky pražských hasičů z centrální, holešovické a strašnické stanice u požáru na balkóně bytu obytného domu v ulici Roháčova v Praze 3. První jednotka byla na místě ve 23:49, tedy 6 minut od ohlášení požáru. Hasiči zasahovali v dýchací technice a pomocí 1 C proudu vnitřkem budovy, na kontrolu patra nad místem požáru použili výškovou techniku. Ohněm vzplál odpad na balkóně jednoho z bytů ve vyšším patře domu, sálavé teplo částečně proniklo do kuchyně. Během požáru, který způsobil škodu 100 tisíc korun, nebyl nikdo zraněn. Příčina je v šetření hasičských vyšetřovatelů.

Hasiči dorazili na místo požáru ve čtvrtek krátce před půlnocí.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Evžen Korec: Stavba rodinného domu se prodraží o stovky tisíc korun • Posledních pár měsíců na zahájení stavby rodinného domu mají ti, kteří chtějí ušetřit. Od nového roku je totiž výstavba vyjde o stovky tisíc korun dráž. Může za to evropská směrnice o energetická náročnosti budov, která se od příštího roku bude týkat všech novostaveb bez výjimky. Stavební povolení od 1. ledna 2020 získají jen takové stavby, které jsou energeticky nulové. U rodinného domu s průměrnou cenou 3,5 milionu korun bude muset stavitel připlatit 350 až 525 tisíc korun.

Hostivařská přehrada potřebuje 115 milionů korun, aby ochránila Pražany před povodní • Hostivařská přehrada, zprovozněná v roce 1963, je nejvýznamnějším vodním dílem na území Prahy. Dříve byla využívána převážně k rekreaci. Dnes však slouží i k vyrovnání průtoků pod přehradou, čímž výrazně přispívá k ochraně obyvatel města v případě povodňových událostí.

Radní Libor Hadrava navštívil Hostivařskou přehradu.

Promenáda v Riegrových sadech bude připomínat zavražděného primátora polského Gdaňsku • Na začátku letošního roku tragicky zemřel primátor polského Gdaňsku Pawel Adamowicz. V polovině ledna ho na veřejné charitativní akci napadl útočník s nožem. Pražský primátor Zdeněk Hřib proto navrhl najít místo v Praze, které by památku zavražděného polského primátora připomínalo. Po konzultacích s polskou velvyslankyní a polským ministerstvem zahraničních věcí byla vybrána cesta v Riegrových sadech, která by nově měla nést název Promenáda Pawla Adamowicze.

Výhled na centrum Prahy z Riegrových sadů.

Novoroční ohňostroj v Praze připomene události roku 1989 • Pět tematických obrazů, z nichž každý symbolizuje jednu etapu revoluce v roce 1989, bude tvořit pražský novoroční ohňostroj pro rok 2019.

Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů • Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.

Tramvaje v hale strašnické vozovny.