Otevřeno. Vchod do stanice metra Karlovo náměstí září novotou

Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz16. srpna 20193 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Po více než deseti měsících prací dnes Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) otevřel pro veřejnost zmodernizovaný vestibul a eskalátory ve stanici Karlovo náměstí na lince metra B. Projekt se podařilo uspíšit a díky 24 hodinovému režimu prací mohou cestující výstup směr Karlovo náměstí využívat od dnešní 11. hodiny, o týden dříve, než byl původní plán.

S modernizací stanice Karlovo náměstí se začalo 9. října 2018. Během uplynulých 10 měsíců se podařilo vyměnit staré sovětské eskalátory Petrohrad za nové, moderní, značky Schindler, vyměnit také osvětlení eskalátorového tunelu, zrekonstruovat vestibul metra, podchody, podhledy, obklady stěn, dlažby, bezpečnostní prvky na schodišti či vstupní prosklené stěny. Kromě toho zhotovitel, jímž bylo obchodní sdružení „Společnost Karlovo náměstí HOCHTIEF CZ – BREMA“, nainstaloval ve stanici nerezový odvodňovací systém, zrealizoval sanace průsaků, vybetonoval nové nosné konstrukce, vyčistil nástěnné malby, obnovil antigrafitti nátěry a v neposlední řadě zrekonstruoval technické zázemí.

Nové eskalátory

„Jednou z nejobtížnějších částí komplexní rekonstrukce stanice metra Karlovo náměstí byla výměna tří ramen eskalátorů, které na vzdálenosti zhruba 64 metrů překonávají dopravní výšku 31,9 metrů,“ uvedl Tomáš Koranda, předseda představenstva HOCHTIEF CZ.

Staré sovětské eskalátory Petrohrad sloužily ve stanici od počátku osmdesátých let. Pouze jejich odstraňování zabralo 35 dnů. Jeden schod původních eskalátorů vážil až 40 kilogramů, hmotnost nového je o více než polovinu nižší. Celý ocelový kolos byl demontován na jednotlivé sekce, stroje musely být částečně rozřezány, aby je bylo možné dostat ven. Nové eskalátory byly vyrobeny v závodě společnosti Schindler v Dunajské Středě na jižním Slovensku.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

„Jednotlivé díly pohyblivých schodů vážily 2 až 7,4 tuny a musely se do stanice spouštět na ocelových lanech, a poté osazovat na místo pomocí kladkového systému,“ doplnil Tomáš Koranda.

Nové eskalátory svými parametry plně odpovídají požadavkům na sníženou energetickou náročnost a zvýšenou bezpečnost provozu. V neposlední řadě také na snížení požárního rizika.

Stanice bude bezbariérová

„Občanům a návštěvníkům Prahy předáváme do užívání další zmodernizovanou stanici metra. Jsem rád, že je to další z rozsáhlých rekonstrukcí, kterou DPP ve spolupráci s dodavateli zrealizoval v dřívějším termínu, než ke kterému se zavázal. Děkuji všem zaměstnancům DPP a dodavatelů, kteří se o to přičinili,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodal: „Modernizace vestibulu a eskalátorů není jedinou akcí, kterou ve stanici Karlovo náměstí realizujeme. Na konci června příštího roku zde zprovozníme výtahy, čímž se Karlovo náměstí stane 46. bezbariérovou stanicí metra v Praze. Revitalizace a bezbariérovost stanic metra je jednou z našich největších priorit. V příštích letech nás čekají rekonstrukce stanic Florenc, Anděl, Jiřího z Poděbrad či Nádraží Holešovice.“

[related-post id=“18115″]

„U dalších starých eskalátorů ve stanicích pražského metra podrobně přezkoumáme jejich stav a spolehlivost, a pokud se prokáže, že je už nebude možné opravit, necháme je vyměnit. Budeme je s DPP řešit jednotlivě podle stavu každého. Neplánuji plošně vyměnit všechny staré nebo naopak vůbec žádný. Zkrátka je necháme přezkoumat a na základě posudků profesionálů se rozhodneme. Nicméně prioritou jsou pro nás momentálně bezbariérové stanice. Snažím se o to, aby MHD v Praze byla skutečně pro každého. Momentálně pracujeme s DPP na výtahu ve stanici Karlovo náměstí. Příští rok začneme pracovat na výtazích ve stanicích Jiřího z Poděbrad a Opatov. Projekčně se plánuje ve stanici Invalidovna,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.

Celkové investiční náklady akce se předpokládají ve výši cca 225 milionů Kč. Vzhledem k charakteru akce má DPP podanou žádost o podporu z evropských fondů v rámci OP Praha – pól růstu ČR, přičemž může získat podporu až ve výši 83,6 mil. Kč.

Nepřehlédněte

Jezdím jako člověk. Praha chce zvýšit ohleduplnost cyklistů, motoristů i chodců • Magistrát hlavního města spouští osvětovou kampaň s názvem „Jezdím jako člověk“. Jejím cílem je zlepšování podmínek pro cyklodopravu v metropoli a zvýšení bezpečnosti cyklistů, chodců i motoristů. Kampaň bude vzdělávat veřejnost v pravidlech jízdy na kole a dalších pravidel silničního provozu a apelovat na vzájemnou ohleduplnost na pražských silnicích, chodnících i cyklostezkách. V ulicích, v médiích a na dalších místech bude kampaň k vidění od května do konce října tohoto roku. „Praha se dlouhodobě snaží zlepšovat síť i kvalitu pražských komunikací včetně cyklostezek a chodníků. Míra komfortu při jejich využívání ale do značné míry závisí také na chování samotných účastníků provozu, kteří k sobě bohužel v některých případech nejsou právě tolerantní. Touto kampaní na ně chceme apelovat, aby vždy nejen dodržovali zákonné předpisy, ale zároveň se k sobě chovali s co největším respektem a ohleduplností,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. [related-post id="4530"] Cyklisté se necítí bezpečně Z průzkumu zaměřeného na stav a potenciál cyklistické dopravy v Praze, který byl pro magistrát uskutečněn na konci loňského roku, vyplynulo, že bezpečnost je v současnosti největší překážkou ve využívání kola k přepravě po Praze. Cyklisté vnímají velké ohrožení zejména ze strany řidičů motorových vozidel, z nichž dvě třetiny přiznali, že cyklistům pohyb ve vozovce nijak neusnadňují. Z dlouhodobých statistik nicméně vyplývá, že viníkem nehod s účastí cyklisty v žádném případě nejsou pouze motoristé. Sami cyklisté od roku 2006 zavinili přes 40 procent nehod dvou účastníků s účastí cyklisty. Problematický je z hlediska bezpečnosti v některých případech i kontakt cyklistů a chodců. Například téměř čtvrtina cyklistů považuje za nebezpečnou jízdu po společné stezce pro chodce a cyklisty. Někteří cyklisté pak také ne vždy dodržují dopravní předpisy a v rozporu s nimi k jízdě využívají chodník, který je ovšem až na výjimky určen výhradně k pohybu chodců. „Cyklisté zřejmě v některých případech mají pocit, že jízda po chodníku pro ně bude pohodlnější a bezpečnější. Neuvědomují si však, že tím naopak ohrožují chodce a zároveň porušují dopravní předpisy,“ dodal Petr Dolínek. [related-post id="7816"] Kampaň „Jezdím jako člověk“ je součástí projektu Čistou stopou Prahou, který již třetím rokem podporuje udržitelné způsoby přepravy po Praze. Obsah kampaně vychází z klíčových problémových dopravních situací, které jsou účastníky provozu vnímány jako obzvlášť nepříjemné a rizikové. „Na daných příkladech poukazujeme na nevhodné chování jednotlivých účastníků provozu a zároveň jim nabízíme ponaučení, jak se v takových situacích chovat správně a ohleduplně,“ upřesnila koordinátorka kampaně Sylva Švihelová. Zmíněné příklady a související pravidla budou veřejnosti prezentovány formou omalovánkové informační brožury, v médiích či na outdoorových reklamních plochách. Edukace bude dále probíhat prostřednictvím webu projektu Čistou stopou Prahou nebo na nové facebookové stránce Jezdím jako člověk. Grafické zpracování problémových dopravních situací zajistil výtvarník a ilustrátor Karel Jerie.

Ural Airlines zavádí přímou leteckou linku z Prahy do Moskvy • Ruská letecká společnost Ural Airlines zahájila 26. prosince přímé pravidelné lety mezi Letištěm Václava Havla Praha a letištěm Žukovskij, které se nachází nedaleko Moskvy.

Do ulic vyjela speciální žlutá tramvaj. Pražany varuje před smrtelným nebezpečím • V hlavním městě dramaticky přibývá počet případů srážek tramvají s chodci. Jen v loňském roce kvůli tomu přišlo o život celkem osm lidí. Dopravní podnik proto rozjíždí osvětovou kampaň, která si klade za cíl tento smutný trend zastavit.

Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů • Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.

Tramvaje v hale strašnické vozovny.

Mramorová dáma z Karlova náměstí vypráví svůj příběh • Praha je plná soch, které připomínají významné osobnosti naší historie. Možná už jste poznali ženu na fotografii. Znáte ale i její životní příběh? Zkusili jsme s ní chvilku pobýt. A při té příležitosti se zeptali, co se jí právě v těchto dnech honí hlavou.

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů • Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky.

Souprava pražského metra

K nabíjení elektromobilů v Praze budou sloužit tisíce stožárů veřejného osvětlení • V příštích dvou letech v hlavním městě přibudou čtyři stovky stožárů veřejného osvětlení, ze kterých bude možné dobíjet elektromobily. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) tak naváže na pilotní projekt realizovaný v loňském roce na Vinohradech, kde bylo instalováno třináct tzv. EV ready lamp. 

Oválná okna v letadle mají svůj důvod • Ať už cestujete letadlem často, nebo spíš jen příležitostně, určitě už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jsou všechna okénka v kabině oválná. Nejedná se o žádný výstřelek designerů. Hranatá okna by totiž mohla způsobit katastrofu.

Začíná platit noční zákaz aut v centru Prahy. Zatím jen na zkoušku • Tři dubnové víkendy po sobě budou v noci vybrané frekventované ulice Prahy 1 uzavřeny pro vjezd nerezidentů a vozů taxi. Magistrát chce vyzkoušet, jaký to bude mít dopad na hladinu hluku.

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů • Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

Tramvaj v Praze.

Pokus o znásilnění v metru. Policie hledá mladého útočníka, zachránkyni i svědky • Pražští kriminalisté pátrají po mladém muži, který se pokusil znásilnit ženu v pražském metru. Ze sevření útočníka ji vysvobodila náhodná spolucestující. I tu ale policisté hledají, aby pomohla objasnit celý incident.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.

Nové přechody a méně zábradlí. Karlovo náměstí prochází další fází rekonstrukce • V uplynulých dnech začala další etapa proměny Karlova náměstí. Dělníci se pustili do rekonstrukce vozovek a chodníků po obvodu náměstí. Největší novinkou budou nové přechody. Práce by měly skončit na konci srpna.

LTE pokrývá další dvě stanice metra. Do konce roku jich přibude ještě 11 • Dvacátou osmou a dvacátou devátou stanicí pražského metra pokrytou signálem vysokorychlostní sítě LTE jsou Českomoravská na lince B a Hradčanská na lince A včetně přilehlých tunelů. V následujících dnech je doplní ještě Dejvická. Díky tomu budou moci cestující využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě nepřerušovaně v celém úseku linky A od Nemocnice Motol až po Muzeum.

Tramvajová trať v ulicích Na Veselí a Soudní projde rekonstrukcí • V sobotu 19. září 2020 odstartuje dvouměsíční rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu – konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní.

Prodeje jízdenek na MHD přes mobil lámou rekordy • Prodeje krátkodobých jízdenek i dlouhodobých časových kupónů se vracejí na úroveň před březnovým vypuknutím epidemie covid-19. V červnu 2020 dokonce bylo prodáno prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka historicky nejvíce lístku za jeden den, a to celkem 10 102 krátkodobých jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

Bezdotykové tlačítko pro chodce se testuje na Dvořákově nábřeží • Už řadu let si mohou chodci na přechodech zkrátit čekání na zelenou stisknutím mechanického žlutého tlačítka. V Praze se nyní testuje i bezdotyková varianta.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.

Poznáte mladíky, kteří v Praze posprejovali vagón metra? • Pražští policisté pátrají po čtveřici mladíků podezřelých z posprejování vagonu metra ve stanici Rajská zahrada.