Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu

ZprávyPražskýDEN.cz21. září 20201 minuta čtení

Foto: Unsplash.com

Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

V rámci souvislé údržby pravého (pomalého) jízdního pruhu bude provedena fréza tloušťky 100 mm s následnou náhradou ve stejné tloušťce, s obrusnou vrstvou z litého asfaltu. Kromě toho bude obnoveno vodorovné dopravní značení.

Pravý jízdní pruh v uvedeném úseku bude úplně uzavřen až do 30. října 2020.

Nepřehlédněte

Schváleno. Rekonstrukce Malostranského náměstí začne na jaře • Rekonstrukci Malostranského náměstí provede společnost Gardenline. Vítěze výběrového řízení dnes schválili pražští radní. Projekt revitalizace již má stavební povolení. Stavební práce by proto mohly začít na jaře příštího roku.

Startuje nová linka přívozu přes Vltavu. Propojí dvě pražské náplavky • Rašínovo a Hořejší nábřeží propojí staronový pravidelný přívoz Vyšehrad. Pražané i turisté tak budou moci cestovat mezi dvěma oblíbenými náplavkami po vodě rychleji.

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc • Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

V Chotkově ulici začíná oprava tramvajové tratě • O víkendu začne oprava tramvajových tratí v Chotkově ulici a na Klárově. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vymění celkem 2,4 kilometru dožilých kolejnic, z nichž některé pocházejí z roku 2004.

Z Prahy do tureckého Izmiru bude od příštího roku létat přímý spoj • Letecká společnost SunExpress spustí příští rok novou pravidelnou linku mezi Prahou a tureckým Izmirem. Cestujícím bude k dispozici jednou týdně vždy v sobotu. Dopravce bude na nové trase létat od 30. května letadly typu Boeing 737-800NG v konfiguraci pro 189 cestujících. SunExpress již od loňského června provozuje linku z Prahy do Antalye, na níž v reakci na vyšší poptávku cestujících navýší příští rok frekvenci na tři lety týdně.

Slezská ulice trpí hlukem i nedostatkem zeleně. Radnice chystá revitalizaci • Radnice Prahy 3 plánuje revitalizaci Slezské ulice. Vyhlásila veřejnou zakázku na koncepční studii. Vítězný architektonický tým by měl připravit komplexní řešení dopravy i celého uličního prostoru.

Běchovice dostanou peníze na studii rozšíření vlakové zastávky • Rada hl. m. Prahy dnes rozhodla o poskytnutí investiční dotace ve výši 3,5 milionu korun městské části Praha – Běchovice. Dotace je určena na vytvoření studie a dokumentace pro územní rozhodnutí k rozšíření stávající železniční zastávky Praha – Běchovice střed.

Levné lety z Prahy do Izraele a Maroka. Ryanair chystá spuštění nových linek • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair spustí od začátku zimního letového řádu 2018 z Prahy pět nových linek. Dopravce bude nově operovat lety do Marrákeše a na izraelské letiště Ejlat Ovda. Aerolinka již dříve oznámila nové linky do jordánského Ammánu, toskánské Pisy a na letiště Paříž Beauvais. Díky novým linkám Ryanair do/z Prahy ročně přepraví 1,6 miliónu cestujících a navýší provoz o 45 %. „Nové linky Ryanairu rozšíří nabídku destinací z našeho letiště na zimní sezónu 2018 o 2 úplné novinky. Jedná se o přímou pravidelnou linku do Marrákeše, díky které se k nám po letech vrací přímý spoj s Marokem. Očekáváme, že v obou směrech odbavíme přibližně 32 tisíc cestujících za rok. Druhou novou destinací v nabídce letiště je již avizovaná linka do Ammánu. Zároveň jsme rádi, že díky novince Ryanairu budeme z Prahy i nadále nabízet přímé pravidelné spoje mezi Prahou a izraelským Ejlatem, kde očekáváme okolo 14 tisíc cestujících v obou směrech během zimní sezóny. Získáme také celoroční spojení do toskánské Pisy, která byla dosud sezónní destinací, a s novou linkou do Paříže na letiště Beauvais získají naši cestující možnost výběru mezi třemi pařížskými letišti.“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. [related-post id="6569"] [related-post id="4485"]

Volarská ulice v Kunraticích se bude opravovat • Rada hl. m. Prahy na svém dnešním zasedání rozhodla o výběru nejvhodnější nabídky na opravu ulice Volarská v Kunraticích. Předložila ji společnost Čermák a Hrachovec, a. s. s nabídkovou cenou 9 156 221 Kč bez DPH. „Rekonstrukce ulice Volarská byla již nutná, bude provedena komplexní rekonstrukce dešťové kanalizace a veřejného osvětlení. Součástí výstavby bude i ozelenění. Jsem ráda, že dojde ke zklidnění uličního prostoru v Kunraticích,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Bob a Bobek budou vychovávat neukázněné cestující v MHD • Dopravní podnik představil novou výchovnou kampaň s názvem „Slušnost a bezpečnost“. Jejími hlavními hrdiny jsou oblíbené postavičky od výtvarníka Vladimíra Jiránka, tj. Bob a Bobek. Králíci z klobouku poučí cestující o slušném a bezpečném chování v pražské MHD. Kampaň bude trvat tři roky.

Oblíbení králíci z klobouku jsou tvářemi nové kampaně Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Autobusový den v Letňanech nabídne pestrý program • V sobotu 25. září 2021 se po dvou a půl letech v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční v pořadí již čtvrtý ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů.

Staroměstská tržnice na svou rekonstrukci stále čeká • Projektu rekonstrukce pražské Staroměstské tržnice jako by nebylo přáno. Konečné rozhodnutí o vítězi tendru na stavební práce bylo 5. října radou města opět odloženo na neurčito. Radním se mimo jiné nelíbilo, že celková cena projektu vystoupala oproti původně avizované částce o dalších téměř 70 milionů na konečných 429 milionů. Magistrát má v záloze připravený koncepční dokument, který stanoví, jak by zrekonstruovaná památka měla vypadat, i podrobná pravidla pro využití jejích prostor. Ty přijdou na přetřes v navazujícím výběru provozovatele. Jaké plány magistrát s tržnicí má? 

Lítačka už funguje také v mobilu. Kupony lze nahrát od pondělí • Cestující v Praze a ve Středočeském kraji se mohou od pondělního rána odbavit i prostřednictvím mobilního telefonu. Umožňuje to aktualizovaná verze mobilní aplikace PID Lítačka. Novinka zatím funguje v testovacím režimu. Zakoupené dlouhodobé časové kupóny lze převést do mobilní aplikace a cestovat v rámci Pražské integrované dopravy už jen s mobilem.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Metro bude o víkendu jezdit častěji. Pražskou dopravu čekají i další změny • Rada hl. m. Prahy schválila několik změn v provozu Pražské integrované dopravy. Od září se o víkendech zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic. Posílení provozu metra o víkendech V poslední době byl z hlediska hromadné dopravy kladen důraz zejména na posilování provozu v pracovní dny, přičemž víkendová období zůstávala opomíjena. Pražané však cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů. Proto bude od září 2018 posílen víkendový provoz metra, a to s přihlédnutím k nerovnoměrnému vytížení jednotlivých linek během volných dnů. „Jednotný interval 7,5 minuty o víkendu na linkách B a C již po většinu roku nedostačoval poptávce, a to zejména v centrální části města. Na lince C, která obsluhuje kromě Hlavního nádraží i ZOO, obě Výstaviště či velké obchodní centrum na Chodově, bude proto víkendový interval od 1. září 2018 zkrácen na 5 minut. Linka B, která kromě obchodních center vede i na Jihozápadní Město a do významných přestupních bodů Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí či Vysočanská, bude o víkendech jezdit v intervalu 6 minut,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. Na lince A zatím ke zkrácení víkendového intervalu během roku nedojde, nicméně platí, že od cca poloviny listopadu budou o víkendech po pěti minutách již tradičně jezdit vlaky na všech linkách metra v rámci předvánočního posílení. [related-post id="11202"] Zkrácení intervalů v síti PID v neděli dopoledne „V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V minulosti, kdy vlivem nedostatku finančních prostředků došlo k omezování hromadné dopravy, byly v tomto čase prodlouženy intervaly v metru i v povrchové dopravě ze 7,5, resp. 15 minut na 10, resp. 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do cca 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplňuje Petr Tomčík. [related-post id="5977"] Zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany Návrh na zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany, který je dosud aplikován v pracovní dny v období od cca 9:00 do 19:00, byl Radě hl. m. Prahy předložen ke schválení na základě Memoranda, které podepsali zástupci MČ Praha 9, Letňan, Čakovic, Kbel a Vinoře 22. a 23. března 2018. Zrušení pásmového provozu bude realizováno zkušebně od 1. září 2018 a po dobu čtyř měsíců bude jeho dopad podrobně vyhodnocován. V úseku Ládví – Letňany nejde o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť. „Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ doplňuje Petr Dolínek. [related-post id="11271"] Trvalý provoz linky 216 z Bořislavky na Sídliště Baba Rada hl. m. Prahy rovněž schválila trvalý provoz linky 216 v úseku Bořislavka – Sídliště Baba. Zkušební provoz linky 216 v tomto úseku, který byl zahájen 3. dubna 2018, potvrdil, že cestující o toto spojení mají zájem. Před začátkem prázdnin využívalo v půl osmé ráno spoj ze Sídliště Baba ve směru Bořislavka pravidelně více než 20 cestujících. Rovněž ostatní spoje si své cestující našly, takže členové dopravní komise městské části Praha 6 a grémium starosty Prahy 6 požádali Radu hl. m. Prahy o potvrzení převedení provozu linky 216 do trvalého stavu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic. [related-post id="11130"] Změny linkového vedení autobusů v oblasti Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi K termínu zahájení nového školního roku se zároveň připravují úpravy linkového vedení autobusů v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Na základě nespokojenosti městské části Praha 10 s nepravidelným provozem linky 163, která na Sídliště Malešice přijíždí z oblasti Českobrodské ulice, kde se zdržuje v kolonách ostatní dopravy, má dojít ke zkrácení linky 163 pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199. Spojení z Malešic k OC Štěrboholy zůstane zachováno díky prodloužené lince 228, která nově spojí Benice, Uhříněves, Dubeč, Štěrboholy se zastávkou Poliklinika Malešice. Jihovýchod Prahy získá přímé spojení ke svému spádovému zdravotnickému zařízení a Bečovská ulice v Uhříněvsi dlouho požadovanou obsluhu hromadnou dopravou. [related-post id="11325"] Linka 124 nově v pracovní dny s kloubovými autobusy Vzhledem k přetěžování spojů linky 124 zejména v Michli a v oblasti Brumlovky, se od 1. září chystá v souvislosti s úpravami linkového vedení v Malešicích nasazení kloubových autobusů na linku 124 v pracovní dny. Ty bohužel nedokážou projet současnými úseky linky 124 mezi Zeleným pruhem a Dvorci a také obratištěm Habrová, proto bude linka 124 zkrácena do své nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy. Úpravy autobusových linek v oblasti Prahy 3, 4 a 10 bude ještě schvalovat vedení hl. m. Prahy začátkem srpna.

Proměna Revoluční ulice s několika změnami. Beton nahradí dlažba • Pražští radní aktualizovali usnesení ohledně plánované rekonstrukce Revoluční ulice. Celkové řešení i samotný proces tak čeká několik změn. Oproti původnímu návrhu bude v ulici snížena rychlost na 30 km/h a povrch vozovky bude vydlážděn. S tím souvisí i zlepšené podmínky pro vsakování vody, které zajistí přirozenou vláhu novému stromořadí. V ulici budou také rozšířeny chodníky, díky kterým vznikne větší prostor pro chodce, stromy i umístění laviček.

První autobus v nových barvách PID bude nasazen na pravidelnou linku • Praha představila prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

United Airlines zavede přímou linku z Prahy do New Yorku • Letecká společnost United Airlines bude od 6. června 2019 létat mezi Prahou a Newarkem ve státě New Jersey, který je v bezprostřední blízkosti největšímu americkému městu New York. Novou pravidelnou denní linku bude aerolinka operovat letadlem typu Boeing 767-300ER s ekonomickou i business třídou a podle odhadů letiště by ji mohlo využít v obou směrech přibližně 43 tisíc cestujících za rok. V rámci letního letového řádu 2019 tak budou z Letiště Václava Havla Praha v provozu již tři pravidelné linky do USA. „Již za prvních sedm měsíců letošního roku došlo k meziročnímu navýšení počtu cestujících na přímých letech do USA a Kanady o 82 %. Můžeme tak očekávat, že po spuštění nové linky do Newarku dojde k ještě dalšímu významnému nárůstu,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. „Otevření nové linky navíc jednoznačně potvrzuje velký potenciál přímých leteckých spojení mezi Českou republikou a USA, který dlouhodobě sledujeme,“ dodává Václav Řehoř. [related-post id="11988"] Cestující z Prahy získají díky nové lince do Newarku jednoduché spojení do oblíbeného New Yorku, ale i možnost přestupu na navazující lety do dalších více než 60 destinací v síti United Airlines a jejich partnerů. S jedním přestupem tak mohou zamířit do dalších měst v USA, např. San Francisca, Los Angeles, Bostonu, Chicaga, Seattlu či na Floridu, ale také do Mexika nebo Karibiku. V příštím roce tak budou moci cestující letět z Prahy přímo do tří destinací ve Spojených státech amerických – do New Yorku/JFK s Delta Airlines, do Filadelfie s American Airlines a nově do Newarku s United Airlines.

Mariánské náměstí se promění v pěší zónu. Přibudou stromy i vodní prvky • Architektonické studio Xtopix zveřejnilo novou podobu Mariánského náměstí. Ta vznikla po participaci s občany, kteří vyjádřili přání, aby se náměstí stalo místem odpočinku i zónou pro pořádání kulturních akcí. Návrh myslí i na úpravu okolních ulic a náměstí Franze Kafky. Rekonstrukce by se měla začít v roce 2022.

Rychlejší vlaky z Prahy do Budějovic. Trasu v budoucnu urazí v rekordním čase • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se díky tomu mohla v budoucnu opět o něco zkrátit.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.