Poznáte mladíky, kteří v Praze posprejovali vagón metra?

Pražské krimiPražskýDEN.cz14. prosince 20171 minuta čtení

Foto: Policie hl. m. Prahy

Pražští policisté pátrají po čtveřici mladíků podezřelých z posprejování vagonu metra ve stanici Rajská zahrada.

Celý incident zachytily bezpečnostní kamery. Výtržníci se sešli venku před stanicí a společně pak vešli do metra. Když do stanice přijela souprava, nastoupili do ní a otevřeli dveře, které jsou na levé straně vagonu ve směru jízdy. Těmi dva z nich vylezli do kolejiště a tam pravděpodobně nastříkali graffiti. Další dva mladíci přitom pozorovali okolí a hlídali, aby je nikdo nechytil.

Informaci o tom, že se otevřely zmiňované dveře, zjistil strojvůdce, který se šel do vagonu podívat. Z něho vykázal mladíky, kteří hlídali, ale nevšiml si, že v kolejišti jsou schováni další dva. Pak se soupravou odjel, podezřelí z kolejiště vylezli a utekli.

Pokud některého z podezřelých poznáváte, kontaktujte linku 158. Za sprejerství jim v případě dopadení a odsouzení hrozí až rok pobytu za mřížemi.

Nepřehlédněte

Provoz metra bude od pondělí posílen. Roušky v MHD jsou povinné i nadále • Provoz pražského metra bude od pondělí 1. června posílen. Kvůli koronavirové krizi dosud fungovalo v prázdninovém režimu.

Praha je bezpečná, myslí si většina obyvatel metropole • Kriminalita v hlavním městě každoročně klesá. V posledních pěti letech se počet trestných činů snížil skoro o 40 %. Dlouhodobý trend oceňují i její obyvatelé. Vyplývá to z „Analýzy pocitu bezpečí“, kterou si nechala Praha vypracovat. Její výsledky ukazují, že 90 % obyvatel se v okolí svého bydliště cítí bezpečně.

Takhle budou vypadat stanice Olbrachtova a Pankrác na nové lince metra D • Výtvarnou podobu stanic budoucích metra D Pankrác a Olbrachtova navrhnou přední čeští umělci Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia. Jejich návrhy zvítězily ve vyzvané soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie Praha. Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění. Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem a porota vyzdvihla také soulad návrhu s charakteristikou stanice jako živého přestupního bodu nové linky.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Loupežné přepadení lékárny. Neznámý muž si přišel pro peníze • Pražští policisté pátrají od úterý po neznámém muži, který se zbraní v ruce přepadl lékárnu v Zenklově ulici na Praze 8.

Neznámý žhář zapaluje auta na pražském sídlišti • V neděli krátce před půlnocí přijali pražští policisté oznámení o požáru několika zaparkovaných osobních automobilů v ulici Nad Opatovem. Na této adrese to přitom nebylo poprvé. Na místo požáru ihned po oznámení vyjeli policisté a hasiči. Oheň se podařilo dostat pod kontrolu během několika málo minut. „Okolnosti na místě zjištěné nasvědčují tomu, že za požárem stojí žhář. Policisté také musí pracovat s faktem, že na této adrese zapálil neznámý pachatel úmyslně vozidla již potřetí. Na policistech proto je, aby zjistili, zda má všechny tyto požáry na svědomí jeden a ten samý člověk, nebo zda se jednotlivých skutků dopustily různé osoby,“ sdělil mluvčí pražských policistů Tomáš Hulan. Událost policisté prošetřují pro podezření z trestného činu poškození cizí věci, za což pachateli hrozí až jeden rok odnětí svobody. Škoda způsobená včerejším požárem byla předběžně vyčíslena na 100 tisíc korun.

Požár automobilu (ilustrační foto).

Celní správa zlikvidovala nelegální hernu v Holešovicích • Ve čtvrtek 11. ledna provedli pražští celníci kontrolní akci zaměřenou na provozování nelegálního hazardu. Ke své kontrole si vytipovali hernu v Praze 7 - Holešovicích a šli najisto.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Tragická nehoda ve Spálené. Cizinec na Nový rok usmrtil chodkyni • Jen pár hodin po začátku roku 2018 museli pražští policisté vyšetřovat tragickou dopravní nehodu ve Spalené ulici. Způsobil ji cizinec pod vlivem alkoholu.

Rodina věznila dívku v prasečím chlévě. Strávila tam patnáct let • Celý svět byl před lety v šoku z příběhu Rakušanky Nataschy Kampusch, kterou 8 let věznil ve sklepě její únosce Wolfgang Priklopil. I v minulosti přitom v Evropě docházelo k podobným ohavným případům. O jednom takovém napsaly v Praze vydávané Národní listy v září roku 1901.

Pod falešnou identitou oklamal dvě nemocnice i přítelkyni. Hrozí mu osm let vězení • Kriminalisté čtvrtého policejního obvodu pátrají po totožnosti muže, kterému byl na cizí kartu pojištěnce voperován v nemocnici v Praze 4 kardiostimulátor. Zdravotní pojišťovně tím vznikla škoda ve výši tři čtvrtě milionu korun. Muže nejdříve ošetřovali v druhé polovině roku 2012 v nemocnici v Kolíně. Následně byl převezen do nemocnice v Praze 4, kde podstoupil dvojnásobnou hospitalizaci a voperování kardiostimulátoru. Poté se muž dostavil ještě několik kontrol. Na poslední, která měla být v květnu 2017, už ale nepřišel. Policisté řeší případ od srpna 2017. Zatím se jim podařilo získat fotografii hledaného a dopátrali se i jeho bývalé přítelkyně, se kterou žil asi tři roky. Jak se později zjistilo, i jí o své pravé totožnosti lhal. Muž tehdy vystupoval pod jménem Daniel Aubrecht. V souvislosti s vyšetřováním už byly zahájeny úkony trestního řízení pro trestný čin podvod, za což hrozí až osm let odnětí svobody. Pokud muže na fotografii poznáváte, nebo máte informace místě jeho pobytu, ozvěte se na linku 158. [related-post id="10187"]

Den IZS na Černém Mostě. Představí se policisté, hasiči i záchranáři • První zářijová sobota bude v Centru Černý Most patřit těm, kteří dennodenně dohlížejí na naše bezpečí a jsou připraveni zasáhnout, kdykoliv si to situace žádá.

Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století • Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli.

Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů • Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

Tři zastávky MHD mění název. Metro jezdí ve špičce častěji • Ze začátkem školního roku dochází v pražské MHD k několika změnám. Dopravní podnik očekává další nárůst počtu cestujících. Provoz tak bude organizován opět téměř v plném rozsahu jako před počátkem pandemie v březnu 2020.

Bezpečnost na Karlově náměstí se zhoršila. Policisté posílili hlídky • V posledních týdnech se razantně zhoršila bezpečnostní situace na Karlově náměstí. Do parku se totiž začaly hromadně přesouvat osoby bez přístřeší a narkomani. Zvýšil se nepořádek, povalovaly se zde použité injekční stříkačky i lahve od alkoholu. Radnice Prahy 2 se proto rozhodla situaci vyřešit ve spolupráci s městskou i státní policií.

VIDEO: Muzeum pražské MHD slaví jubileum a láká na unikátní exponáty • Muzeum Městské hromadné dopravy v Praze oslaví v pondělí 14. května 2018 již 25 let od slavnostního otevření. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vlastní ojedinělou sbírku historických vozidel, která byla v roce 1998 vyhlášena kulturní památkou.

Kšeft za miliony. Muži z Prahy pěstovali marihuanu ve velkém, ale spadla klec • Pražští kriminalisté začátkem prosince dopadli gang obchodníků s marihuanou. Obviněno bylo deset mužů ve věku od 33 do 73 let. Za výrobu a distribuci drogy jim vzhledem k velkému rozsahu množství hrozí až dvanáctileté tresty odnětí svobody.

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra • Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin.

Mobilní signál se rozšířil do dalších stanic pražského metra • Mobilní a datové služby ve standardu LTE mohou cestující v pražském metru využívat už ve 25 stanicích. Od včerejška jsou nově pokryty stanice Florenc B a Palmovka na trase B a stanice Staroměstská na trase A.

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.