Praha chystá rekonstrukci Revoluční ulice za desítky milionů korun

ZprávyKristián Vích29. září 20182 minuty čtení

Foto: IPR Praha

Revoluční ulici čeká v dohledné době rekonstrukce tramvajové trati. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) ve spolupráci s ateliérem Ondřeje Císlera již vypracoval studii, kterou schválili pražští radní. Návrh počítá s rozšířením chodníků a výsadbou nového stromořadí. Pražané se mohou těšit i na malé náměstíčko na rohu Klimentské ulice.

Revoluční ulice je významnou vstupní bránou do území bývalých staroměstských hradeb, které do 18. století vedly od dnešního Štefánikova mostu až po most Legií. Denně tudy však projede více ne 15 tisíc aut.

„Pracujeme nyní intenzivně na nové reprezentativní podobě pro celý „ring“, tedy bulvár, kde dříve bývaly staroměstské hradby, a toto je první vlaštovka. Smyslem je udělat z Revoluční konečně příjemný prostor zejména pro chodce. Kromě širších chodníků a nového mobiliáře zde přibude i 30 nových stromů!“ říká Petra Kolínská, radní pro územní rozvoj hl. m. Prahy.

Studie navrhuje rozšíření chodníků na východní straně ulice a zlepšení přístupu na zastávkové ostrůvky, které budou s chodníky propojeny vozovkou ve zvýšené – shodné – úrovni. Přibydou také nové přechody pro chodce. Západní strana ulice bude nově osazena stromořadím. Studie dále navrhuje přesun zastávky tramvaje „Dlouhá třída“ směrem k Vltavě naproti stávající zastávce v opačném směru. Protilehlost zastávek přinese dva nové přechody a zároveň zlepší dostupnost nábřeží a řeky.

„Revoluční ulice trpí vysokou dopravní zátěží, která pohyb chodcům ztěžuje. Toto zatížení je bohužel způsobeno i umožněným průjezdem aut pod Prašnou bránou. Břeh Vltavy je navíc z ulice téměř nedostupný. Studie s těmito problémy pracuje a prostředí a pohyb v něm významně zlepšuje,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Studie myslí i na krátkodobé parkování pro zásobování, rezidenční parkování naopak rozmělňuje do okolních ulic. V místě zastávek bude snížena rychlost na 30 km/h. Zkrátka nepřijdou ani cyklistí, v úseku od nábřeží k zastávce tramvaje je navržen samostatný cyklopruh.

Rekonstrukce by měla začít v roce 2020. Celkové náklady jsou odhadovány na 120 miliónů korun.

Nepřehlédněte

Staroměstská tržnice na svou rekonstrukci stále čeká • Projektu rekonstrukce pražské Staroměstské tržnice jako by nebylo přáno. Konečné rozhodnutí o vítězi tendru na stavební práce bylo 5. října radou města opět odloženo na neurčito. Radním se mimo jiné nelíbilo, že celková cena projektu vystoupala oproti původně avizované částce o dalších téměř 70 milionů na konečných 429 milionů. Magistrát má v záloze připravený koncepční dokument, který stanoví, jak by zrekonstruovaná památka měla vypadat, i podrobná pravidla pro využití jejích prostor. Ty přijdou na přetřes v navazujícím výběru provozovatele. Jaké plány magistrát s tržnicí má? 

Rekonstrukce Koněvovy ulice bude po zimní přestávce pokračovat • V pondělí 1. března bude v ulici Koněvova zahájeno pokračování 1. etapy kompletní rekonstrukce, která bude z důvodu zachování maximální možné obslužnosti území rozdělena na dvě části, a to na úsek Rokycanova – Ostromečská (1. 3. – 29. 8. 2021) a úsek Ostromečská – Černínova (30. 8. –30 . 11. 2021).

Noční uzavírka Brusnického a Dejvického tunelu kvůli pravidelné údržbě • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu.

TÝDEN V PRAZE: Totální kolaps tramvají a náruživý páreček indických lvů • Co všechno se stalo v uplynulých sedmi dnech v Praze? Podívejte se na souhrn zpráv a zajímavostí, které vás na webu PražskýDEN.cz nejvíce zajímaly. Tramvajový provoz v centru metropole v pátek odpoledne ochromila prasklá kolej na křižovatce ulic Lazarská a Spálená. Tramvaje kvůli poruše nemohly odbočovat z Lazarské ulice na Karlovo náměstí, ani projíždět Myslíkovou ulicí. [related-post id="6125"] Ministerstvo kultury nezařadí Libeňský most na seznam národních kulturních památek. Své rozhodnutí v pondělí rozeslalo účastníkům správního řízení. [related-post id="5763"][related-post id="6185"] Samec lva indického Sohan, který v Zoo Praha dočasně nahradil nezkušeného Jamvana, na druhý pokus uspěl i u samice Suchi. [related-post id="6067"] Uplynulo přesně 45 let od slavnostního otevření Nuselského mostu. [related-post id="5977"] Policisté z Vysočan pátrají po dvojici mužů, kteří jsou podezřelí z krádeže peněz z pokladny v obchodě společnosti Vodafone v Praze 9. [related-post id="6054"] Skotská zpěvačka Emeli Sandé v úterý večer poprvé předstoupila před pražské publikum. [related-post id="5950"] V pražských Holešovicích vznikne největší novodobý projekt bydlení pro vysokoškoláky s celkem 529 apartmány. [related-post id="5985"] V pořadí šesté novorozeně bylo odloženo do babyboxu na radnici Prahy 2. Záchranáři jej převezli do nemocnice U Apolináře. [related-post id="5797"] Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. [related-post id="5916"]

Jezdím jako člověk. Praha chce zvýšit ohleduplnost cyklistů, motoristů i chodců • Magistrát hlavního města spouští osvětovou kampaň s názvem „Jezdím jako člověk“. Jejím cílem je zlepšování podmínek pro cyklodopravu v metropoli a zvýšení bezpečnosti cyklistů, chodců i motoristů. Kampaň bude vzdělávat veřejnost v pravidlech jízdy na kole a dalších pravidel silničního provozu a apelovat na vzájemnou ohleduplnost na pražských silnicích, chodnících i cyklostezkách. V ulicích, v médiích a na dalších místech bude kampaň k vidění od května do konce října tohoto roku. „Praha se dlouhodobě snaží zlepšovat síť i kvalitu pražských komunikací včetně cyklostezek a chodníků. Míra komfortu při jejich využívání ale do značné míry závisí také na chování samotných účastníků provozu, kteří k sobě bohužel v některých případech nejsou právě tolerantní. Touto kampaní na ně chceme apelovat, aby vždy nejen dodržovali zákonné předpisy, ale zároveň se k sobě chovali s co největším respektem a ohleduplností,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. [related-post id="4530"] Cyklisté se necítí bezpečně Z průzkumu zaměřeného na stav a potenciál cyklistické dopravy v Praze, který byl pro magistrát uskutečněn na konci loňského roku, vyplynulo, že bezpečnost je v současnosti největší překážkou ve využívání kola k přepravě po Praze. Cyklisté vnímají velké ohrožení zejména ze strany řidičů motorových vozidel, z nichž dvě třetiny přiznali, že cyklistům pohyb ve vozovce nijak neusnadňují. Z dlouhodobých statistik nicméně vyplývá, že viníkem nehod s účastí cyklisty v žádném případě nejsou pouze motoristé. Sami cyklisté od roku 2006 zavinili přes 40 procent nehod dvou účastníků s účastí cyklisty. Problematický je z hlediska bezpečnosti v některých případech i kontakt cyklistů a chodců. Například téměř čtvrtina cyklistů považuje za nebezpečnou jízdu po společné stezce pro chodce a cyklisty. Někteří cyklisté pak také ne vždy dodržují dopravní předpisy a v rozporu s nimi k jízdě využívají chodník, který je ovšem až na výjimky určen výhradně k pohybu chodců. „Cyklisté zřejmě v některých případech mají pocit, že jízda po chodníku pro ně bude pohodlnější a bezpečnější. Neuvědomují si však, že tím naopak ohrožují chodce a zároveň porušují dopravní předpisy,“ dodal Petr Dolínek. [related-post id="7816"] Kampaň „Jezdím jako člověk“ je součástí projektu Čistou stopou Prahou, který již třetím rokem podporuje udržitelné způsoby přepravy po Praze. Obsah kampaně vychází z klíčových problémových dopravních situací, které jsou účastníky provozu vnímány jako obzvlášť nepříjemné a rizikové. „Na daných příkladech poukazujeme na nevhodné chování jednotlivých účastníků provozu a zároveň jim nabízíme ponaučení, jak se v takových situacích chovat správně a ohleduplně,“ upřesnila koordinátorka kampaně Sylva Švihelová. Zmíněné příklady a související pravidla budou veřejnosti prezentovány formou omalovánkové informační brožury, v médiích či na outdoorových reklamních plochách. Edukace bude dále probíhat prostřednictvím webu projektu Čistou stopou Prahou nebo na nové facebookové stránce Jezdím jako člověk. Grafické zpracování problémových dopravních situací zajistil výtvarník a ilustrátor Karel Jerie.

Metro D má svůj vlastní web. Nabízí bohaté informace i ukázky stanic • Dopravní podnik hl. m. Prahy spustil nový informační web o chystané lince D pražského metra. Portál návštěvníky detailně seznamuje s novou trasou, kde vlaky budou jezdit bez strojvedoucího.

Ulice Karla Engliše prošla kompletní rekonstrukcí. Čekalo se na ni řadu let • O dva týdny dříve skončila rozsáhlá rekonstrukce části ulice Karla Engliše, kterou měla na starosti Technická správa komunikací hl.m Prahy (TSK). Byť se nejedná o dlouhý úsek ani o významnou pražskou dopravní tepnu, její stav trápil obyvatele Prahy 5 řadu let. Původní předpoklad ukončení prací byl 15. srpna 2020.

Schváleno. Rekonstrukce Malostranského náměstí začne na jaře • Rekonstrukci Malostranského náměstí provede společnost Gardenline. Vítěze výběrového řízení dnes schválili pražští radní. Projekt revitalizace již má stavební povolení. Stavební práce by proto mohly začít na jaře příštího roku.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Praha bude mít po desítkách let přímé letecké spojení do Casablanky • Po více než třiceti letech se Praha opět dočká přímého leteckého spojení s marockým městem Casablanka. Novou linku spustí letecká společnost Air Arabia Maroc od 2. dubna 2019. Cestujícím bude k dispozici dvakrát týdně, vždy v pondělí a čtvrtek. Operována bude letadlem typu Airbus A320 v konfiguraci jedné cestovní třídy pro 168 cestujících.

Dopravní peklo na Žižkově. Tramvaje měly desítky minut zpoždění. Všichni se děsí, co přinese úterý • V pondělí ráno odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Husitské ulici v Praze 3. Její uzavření ovšem na Žižkově způsobilo totální kolaps dopravy. Bylo to nefalšované dopravní peklo. Auta, která by za normálních okolností jela Husits kou ulicí, se přesunula do souběžné Seifertovy ulice. Ta je ale příliš úzká, řidiči zde musí projíždět přes tramvajové koleje, a tak po celý den docházelo k blokování plynulého provozu městské hromadné dopravy. Tramvaje nabíraly zpoždění v řádech desítek minut „Městská část Praha 3 se iniciativně snaží nastalou situaci ve spolupráci s městskou policií i Policí ČR řešit a kontrolovat plynulost dopravy. Na nejexponovanějších místech jsou tak připraveni policisté a strážníci. Prioritou je nyní zajistit průjezdnost MHD Seifertovou ulicí. Apelujeme na řidiče, aby respektovali dopravní značení v ulicích. Zvláště nesprávným parkováním na náhradních autobusových zastávkách komplikují plynulost provozu,“ uvedla radnice ve svém oficiálním prohlášení. Foto: fb Pražské tramvaje pic.twitter.com/bGvdool4fm

Nejošklivější pražské nádraží čeká radikální proměna. Takhle bude vypadat nový Smíchovský terminál • Návrh nového dopravního terminálu na Smíchově má detailní podobu. Terminál lépe propojí železniční a autobusovou dopravu a zkrátí tak přestupní vazby pro cestující. V plánu je také vznik P+R parkoviště, rozšíření nástupní haly a úprava přednádražního prostoru. Nyní hlavní město vypsalo výběrové řízení na nového projektanta. Výstavba by mohla začít v roce 2021.

Kampus Dejvice čeká proměna. Má se stát místem, kde lidé chtějí trávit čas • Hlavní město Praha se připojilo k „Memorandu o společném zájmu,“ které podporuje proměnu Kampusu Dejvice. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) nyní pro město zpracuje koncepční studii. Cílem studie je navrhnout takové řešení, které zlepší prostředí nejen pro studenty a zaměstnance škol v kampusu, ale i pro ostatní občany, kteří prostor využívají.

Startuje nová linka přívozu přes Vltavu. Propojí dvě pražské náplavky • Rašínovo a Hořejší nábřeží propojí staronový pravidelný přívoz Vyšehrad. Pražané i turisté tak budou moci cestovat mezi dvěma oblíbenými náplavkami po vodě rychleji.

Dopravní terminál na Černém Mostě se promění. Město chystá plán • Pražští radní odsouhlasili zkvalitnění klíčového dopravního uzlu na okraji metropole. Na proměnu terminálu na Černém Mostě se zaměří Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), který vybere zpracovatele studie revitalizace. Ta by měla vyřešit především rekonstrukci frekventované lávky nad nástupištěm, komplikovaný přístup k nástupišti metra směrem do centra a neefektivní, a často vícenásobné, objíždění terminálu autobusovými linkami.

Z Malovanky na Strahov povede nová tramvajová trať • Pražští radní schválili výstavbu nové tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Tramvaj uleví životnímu prostředí a nahradí přetíženou autobusovou linku 143, kterou využívají k dopravě především studenti.

Ilustrační foto.

Záchytné parkoviště v Braníku nabízí místo pro 115 automobilů • Celkem 115 nových parkovacích míst je od pátečního poledne k dispozici v městské části Praha 4-Braník. Technická správa komunikací tu otevřela P+R parkoviště, které by mělo sloužit lidem přijíždějícím z jižního směru do Prahy. Do konce roku TSK zkolauduje a otevře ještě záchytné parkoviště v Běchovicích, sloužící zejména dojíždějícím z Prahy-východ.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Budova Burzy v Holešovicích dostane původní historickou podobu • Reprezentativní budovu někdejší jateční burzy v areálu Pražské tržnice čeká rekonstrukce. Záměr odsouhlasili pražští radní. Památkově chráněný objekt je kvůli havarijnímu stavu momentálně bez využití. Celková rekonstrukce za přibližně 200 milionů korun uvede Burzu do původního historického stavu. Lidem bude následně sloužit jako restaurace.

Tramvaje tři týdny nepojedou přes Bílou labuť, deset linek pojede jinudy • Od této soboty do pondělí 23. září bude uzavřena tramvajová trať v ulici Na Poříčí (mezi křižovatkami s ulicemi Těšnov a Havlíčkova). Tramvajové linky pojedou jinudy a autobusové linky budou vedeny přes Masarykovo nádraží. Náhradní doprava není zavedena, DPP radí využít metro B nebo linku 207.