Praha uvažuje o autech, která budou řídit sama. Studie prověří možnosti

23. prosince 2020 ∙ 06:33
Kristián Vích
Foto: Unsplash.com

Pražští radní zadali vypracování studie pro přípravu pilotního projektu autonomní mobility v Praze. Cílem je zmapovat možná technologická a informační řešení, která zefektivní využití stávajících kapacit dopravních cest a umožní postupné nasazování samořiditelných vozů do městského provozu.

„Autonomní mobilita nás posune dále na pomyslné dráze k moderní a inovativní metropoli. V oblasti omezení dopadu dopravy na životní prostředí a lepšího plánování a plynulosti dopravy nám nesmí ujet vlak. Musíme směřovat k tomu, abychom byli mozkovnou a nikoliv montovnou. Doba postcovidová bude jedinečnou příležitostí pro zelené a chytré inovace nejen kvůli evropským dotacím pro tuto oblast,“ říká primátor Zdeněk Hřib.

Schválená studie, na kterou má navázat pilotní projekt autonomní mobility, spadá do koncepce Smart Prague do roku 2030. V ní si česká metropole vytyčila, že mobilita budoucnosti bude nejen čistá a sdílená, ale rovněž inteligentní a také samořídící.

„Rozvoj automatizace a inovativních způsobů řízení v automobilové dopravě souvisí rovněž s neustále se zvyšující oblibou nových služeb přepravy a služeb takzvané Mobility as a Service. Velikou výhodou této inovace je zvýšení efektivity využití dopravních prostředků, které budou Pražané a návštěvníci hlavního města moci také sdílet,“ doplňuje k autonomní mobilitě Michal Fišer, generální ředitel městské společnosti Operátor ICT která má přípravu studie na starosti.

Zatím chybí legislativa

Již v současné době jsou k dispozici technická řešení, která umožňují s minimálními riziky nasadit do běžného provozu vozy s vyššími stupni automatizace. Hlavní překážkou je ale chybějící legislativa a také nedůvěra části veřejnosti. Schválená studie má za cíl se na tyto překážky soustředit a navrhnout vhodné a bezpečné podmínky pro testování autonomních vozů, a to jak jak osobních automobilů, tak i autobusů a vozidel Integrovaného záchranného systému.

„Očekáváme, že vypracovaná studie poskytne informace o předpokládaných nákladech na zajištění pilotního projetu a navrhne možný způsob spolupráce města a městských organizací se soukromými subjekty. Dále také dojde k vytvoření expertní skupiny hlavního města Prahy, která by měla stanovit cíle rozvoje autonomní mobility v české metropoli a zajistit provázanost studie s městským prostředím,“ dodává Matej Šandor, místopředseda představenstva Operátora ICT.

Nad Českem letí vzducholoď Zeppelin NT. Spatřit ji mohou i Pražané

Do České republiky zavítal vzdušný obr Zeppelin NT, v současnosti největší vzducholoď světa. Spatřit ho již ve čtvrtek mohli i Pražané. Odpoledne provedl přelet nad hlavním městem a krátce po 16. hodině přistál na letišti v Letňanech. Vzducholoď se měla původně objevit až v pátek okolo osmé ranní nad Plzní a až poté dorazit do Prahy. Nakonec se tak stalo předčasně už ve čtvrtek odpoledne. Během zítřka mezi 10. a 12. hodinou bude ještě krátce kroužit nad metropolí. Poté zamíří přes Trutnov směrem k polské Vratislavi. […]

Nová scéna dostane novou podobu. Rekonstrukce potrvá dva roky

Národní divadlo připravuje rekonstrukci Nové scény. Exteriér památkově chráněné brutalistní budovy zůstane víceméně zachován. Výraznější modernizace se ale dočká divadelní sál. Hlavními důvody rekonstrukce jsou zastaralé technologie a špatná akustika. Podle vedení divadla bude důraz kladen na dokončení původní myšlenky autora, tj. vytvořit multifunkční divadelní scénu, která umožňuje snadnou přestavbu jeviště i hlediště. „Vznikne divadelní scéna 21. století s variabilním uspořádáním prostoru sálu pro různá představení s kapacitou až 500 míst s použitím soudobých moderních divadelních technologií a proměnnou […]

Lávka HolKa propojí Holešovice a Karlín. Praha vybrala stavitele

Pražští radní vybrali dodavatele stavby lávky Holešovice-Karlín (HolKa). Postaví ji firma Skanska, která ve výběrovém řízení nabídla cenu 298 mil. Kč bez DPH. Lávka HolKa pro chodce a cyklisty spojí městské části Praha 7 a Praha 8. Stavba by měla začít letos na podzim. Dokončena bude na konci roku 2022. „Pěší dostanou kvalitní propojení, ale i možnost krásného výhledu na Hradčany. Zároveň se díky ní dostaneme během pár minut z Karlína před brány Holešovické tržnice a získáme pohodlný přístup na ostrov […]

Výluka na lince C potrvá až do příští neděle. Mění se dřevěné pražce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil další etapu výměn dřevěných pražců za betonové na nejstarším úseku pražského metra na lince C. Práce budou tentokrát probíhat od soboty 3. července až do neděle 11. července. Na obou kolejích ve stanici I. P. Pavlova se vymění celkem 440 dřevěných pražců. Provoz metra bude z tohoto důvodu obousměrně přerušen v úseku Pražského povstání – Muzeum. V úseku Pražského povstání – Hlavní nádraží DPP zavede náhradní autobusovou dopravu XC s intervalem 1–2 minuty. Úseky Háje – Pražského povstání a Letňany […]

Souprava pražského metra

Metro bude jezdit do půlnoci. Prázdninový řád s několika změnami

Cestující se vrací do pražského metra. Postupně roste poptávka a počet přepravených cestujících po 20. hodině. Od čtvrtka 15. července 2021 proto bude provoz metra končit až o půlnoci. Poslední denní spoje budou z centra Prahy odjíždět v čase 00:02 až 00:08 v závislosti na lince a stanici. Zatímco za duben Dopravní podnik přepravil po 20. hodině v metru v průměru 22 705 cestujících denně, v květnu to bylo už 34 412 osob. V období od 10. května do 22. června pak průměrně metro využilo po 20. hodině 51 806 lidí. Na poslední půlnoční spoje pražského metra budou od […]

X Zavřít