Praha už nechce alkoturisty. Spouští novou kampaň za desítky miliónů

ZprávyKristián Vích12. října 20212 minuty čtení

Foto: Unsplash

Pozvednout status Prahy jako města, kde i náročnější klientela nalezne to, co hledá. S tímto cílem odstartuje ve středu digitální reklamní kampaň městské organizace Prague City Tourism (PCT) a dalších partnerů. Vyjde na 40 miliónů korun.

„Chceme hlavní město zbavit nálepky levného alkoturismu. Společně s PCT budujeme z Prahy novou značku, která osloví zejména kultivovanou klientelu se zájmem o kulturu, památky nebo kvalitní gastronomii. Největším přínosem pro město je turista, který bude mít k naší metropoli osobní vztah a bude se sem rád vracet,“ říká Hana Třeštíková, radní pro kulturu a cestovní ruch.

Po vzoru Berlína nebo Vídně chce Praha lákat na takzvané city breaky a kvalitní služby metropole. Záměrem je prezentovat metropoli jako značkovou evropskou lokalitu, akcentovat pojem zodpovědné turistiky a naprosto eliminovat představu o Praze jako večírkové nebo levné lokalitě. Z dřívějších analýz vyplývá, že turisté vyhledávající v Praze pouze večírky a levný alkohol stráví ve městě méně nocí a také zde příliš moc neutratí.

„Je důležité promlouvat k turistům mnohem autentičtěji a přesvědčit je, aby se do Prahy vraceli. Chceme představit hlavní město jako exkluzivní metropoli s akcentem na osobnosti, umělce a tvůrce, kteří zde žijí. Od toho se odvíjí i klíčový vizuál kampaně,“ popisuje předseda představenstva Prague City Tourism František Cipro.

Kampaň s rozpočtem 40 miliónů korun bude od středy probíhat výhradně v online prostoru přes obsahovou síť RTB a PPC. Prague City Tourism na ní spolupracuje s hlavním městem, Asociací hotelů a restaurací ČR a Letištěm Václava Havla Praha. Firma Mastercard navíc dodala stěžejní data o chování a věkovém rozmezí potenciálních návštěvníků, což přinést efektivní zacílení reklamy.

Důležitými prvky kampaně má být série fotografií a videospotů, které podporují novou image „autentického“ města. Prezentují pražské umělce jako například Tata Bojs, smyčcové kvarteto Unique Quartet, nositele Grammy Award Ondřeje Pivce nebo progresivní taneční uskupení Dekkadancers. Tvůrci také ve středu spustí speciální webovou microsite.

Zdroj: Tisková zpráva Prague City Tourism

Nepřehlédněte

Pražská zoo sčítá ztráty způsobené covidem. Škody jdou do desítek milionů • Ekonomické ztráty Zoo Praha vzniklé kvůli epidemii covid-19 se vyšplhaly do astronomických výšek. Jen za jarní období, kdy musela být zahrada uzavřená pro návštěvníky, činí jejich střízlivý odhad 45 milionů. Finanční injekci ve stejné výši v minulém týdnu schválili pražští radní. Další miliony bude muset zoo ušetřit.

Praha prodlouží program na podporu turismu až do konce roku • Díky programu V Praze jako doma přijelo do metropole v létě téměř 60 tisíc lidí zejména z tuzemska, Německa, Rakouska a také Slovenska. Hlavní město společně s Prague City Tourism tak V Praze jako doma prodlouží až do konce prosince letošního roku.

Nakup a rychle odejdi. Pro farmářské trhy platí přísná pravidla • Od začátku tohoto týdne umožnila Vláda ČR provoz farmářských trhů. O víkendu se tak otevře řada tržišť i na území celé Prahy. Fungovat však mohou pouze za přísných podmínek, které musí všichni provozovatelé i návštěvníci dodržovat. Dohlížet na to mají policisté i speciální hlídka.

Evžen Korec: Zájem o hypotéky klesá už čtvrt roku v řadě • Nízký zájem o hypotéky po mizerném loňském roce pokračuje i letos. V lednu opět došlo ke snížení počtu uzavřených hypoték, jde tak o třetí meziměsíční pokles v řadě. V prvním měsíci letošního roku banky uzavřely celkem 6491 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 16,88 miliardy korun. Oproti prosinci loňského roku klesl počet smluv o 583 a objem poskytnutých hypoték o více než 1,1 miliardy korun. Vyplývá to z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex.

IKEA otevře plánovací studio v pražském obchodním centru • První plánovací studio ve středoevropském regionu otevře IKEA letos v létě v Praze. Nacházet se bude v nákupním centru Westfield Chodov a zaměří se na řešení individuálních potřeb zákazníků v interiéru. Odborníci z IKEA jim zde pomohou s komplexním plánováním včetně kuchyní, ložnic, koupelen i úložných prostor.

Praha chce, aby průvodci turistů museli skládat zkoušky • Rada hlavního města se vrhla na řešení problémů s průvodci po Praze. Ti totiž údajně často provádějí turisty po historickém centru bez základních znalostí města. Radní projednali návrh novely zákona, který si klade za cíl průvodcovství zpřísnit na vázanou živnost. Její získání by podléhalo splnění podmínky odborného vzdělání, případně složení rekvalifikační zkoušky. V současnosti může být průvodcem každý, kdo má živnost, což by se mělo změnit. „Změna se týká průvodcovské činnosti v cestovním ruchu, protože tato oblast není dostatečně ošetřena. Chceme tím vyřešit situaci, kdy jsou často nabízeny průvodcovské služby i lidmi, kteří nemají znalost Prahy a pražských reálií, a tudíž jsou ty služby velmi nekvalitní,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová. V praxi to znamená, že každý, kdo by ve městě chtěl vykonávat průvodcovskou činnost, by musel mít vzdělání v oblasti cestovního ruchu, historie – například dějin architektury či umění - nebo potřebnou rekvalifikaci. Předpokladem k získání rekvalifikace by pak byla zkouška mimo jiné z historie, umělecké historie, instruktáže k pražským památkovým objektům a nejzajímavějším turistickým trasám. Návrh novely zákona musí nejdříve schválit pražské zastupitelstvo, následně pak poslanci a senátoři. „Nechceme tu suplovat roli ministerstev, ale je pravda, že toto je problém, který se týká především Prahy, a musíme jej vyřešit v nejbližší možné době,“ dodala primátorka Krnáčová.

Staroměstské náměstí.

KOMENTÁŘ: Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží byty a zhorší jejich dostupnost • Zbytečný návrh, který jen dále zvýší už tak velmi vysoké ceny bytů. Tak hodnotím nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, které chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice.

Praha poskytne přes 40 milónů na volnočasové granty • Rada hl. m. Prahy dnes odsouhlasila návrh na poskytnutí dotací v rámci Programu podpory využití volného času 2021. Celkově se jedná o částku 41 milionů korun. Žádosti o poskytnutí dotací v oblasti volného času dětí a mládeže sice obsahují většinou opatření i akce, které se možná neuskuteční v návaznosti na přetrvávající pandemickou situaci, nicméně v rámci grantové podpory se počítá s určitým rozvolněním vládních opatření.

KOMENTÁŘ: Na hypotéku se prodá každý druhý nový byt • Enormně vysoký zájem o hypotéky neutlumila ani probíhající koronavirová krize, což dokládá i rekordní objem hypoték poskytnutý v loňském roce komerčními bankami. Ani loňský rok nic nezměnil na dlouhodobém trendu, že si nový byt na hypotéku pořizuje polovina z kupujících. U některých projektů však podíl klientů s hypotékou dosahuje až 60 procent.

Do Prahy loni zavítalo skoro 8 milionů turistů. Národnostní složení zůstává neměnné • Počet domácích a zahraničních návštěvníků v Praze se neustále zvyšuje, oproti předchozím rokům ale v loňském roce růst mírně zpomalil. Do Prahy přijelo téměř 7,9 milionů turistů, tedy pouze o 3 % více než v roce 2017. Hosté zde strávili celkem 18,5 milionu nocí.

Dopady krize překonáme, myslí si většina dotázaných • Negativní dopady opatření proti pandemii COVID-19 pocítilo ve 2. čtvrtletí tohoto roku 43 % zaměstnanců. Krize se dotkla i 60 % samostatně výdělečně činných. Velká většina postižených označovala dopady za dočasné. Takové jsou výsledky šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Smrtící koktejl. Pohroma čeká desítky tisíc domácností, myslí si Miroslav Kalousek • Situace na trhu s energiemi je mimořádně znepokojivá. Spotřebitelé si za elektřinu a plyn připlatí v následujících měsících stovky až tisíce korun. A to už je citelný zásah do rodinného rozpočtu.

Na Petříně otevřeno informační centrum pro turisty • Uvnitř Petřínské rozhledy, jedné z nejnavštěvovanějších pražských památek, bylo otevřeno nové informační centrum. Návštěvníci zde získají všechny potřebné turistické informace nebo se dozví řadu zajímavostí, které s rozhlednou a petřínským vrchem souvisí. Také si zde mohou objednat komentované vycházky s průvodci.

Evžen Korec: České stavebnictví ožívá a roste i bytová výstavba. V Praze ale stále zaostává za poptávkou • Růst českého stavebnictví pokračuje, stavební produkce se v dubnu podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně zvedla o 8,9 procenta. Výrazný podíl na tom měly hlavně inženýrské stavby. Přibývá i počet nových bytů, v rámci celé republiky se jich v dubnu začalo stavět o 34,2 procenta více než loni. I pro hlavní město byl duben z pohledu bytové výstavby poměrně úspěšný, když developeři zahájili stavbu hned 557 bytů v bytových domech. Ani tento slušný měsíční přírůstek však nemůže kompenzovat předchozí slabé období. V Praze tak stále výstavba výrazně pokulhává za poptávkou.

Podnikatelé mohou prodávat i na ulici. Stačí to jen oznámit • Od 21. dubna 2020 je podnikatelům v Praze umožněno zrychlené zřízení uličního prodeje před provozovnou. Stánek nebo stolek mohou mít obchodníci na chodníku až do konce roku zdarma, stačí to oznámit jednoduše e-mailem a není ani nutné čekat na vyřízení žádosti úřady. Poplatky jsou odpuštěné také za předzahrádky na pozemcích hlavního města. U stávajících se upravují smlouvy, u nových jsou otevřené žádosti o zřízení.

KOMENTÁŘ: ČNB nemá rozhodovat o podmínkách pro hypotéky • Poslanci schválili novelu zákona, která umožní České národní bance (ČNB) určovat pravidla pro poskytování hypoték. V současné době totiž může v této oblasti pouze dávat komerčním bankám doporučení, která ale nejsou závazná. Přesto se jimi banky většinou řídí, což má tvrdé dopady na celý hypoteční trh. Ostatně jako kdykoliv jindy, kdy se centrální úřad snaží zasahovat do fungujícího trhu a příliš ho regulovat.

Na Velikonoce přijede do Prahy přes 300 tisíc turistů • Během dvou velikonočních týdnů očekává Prague City Tourism zhruba 270 tisíc zahraničních návštěvníků a přibližně 50 tisíc domácích turistů, téměř stejné množství Čechů do Prahy přijede na jednodenní výlet.

KOMENTÁŘ: Hypotéky loni pokořily rekord. Letos to bude mít trh těžší • Jednoznačným vítězem loňského roku je bezpochyby hypoteční trh, který vloni dosáhl na nevídaný rekord. Banky poskytly hypotéky v celkovém objemu 254,023 miliardy korun, čímž o 28 miliard korun překonaly dosud rekordní roky 2016 a 2017. Zároveň to představuje meziroční nárůst o 40 procent, vyplývá z dat ukazatele Fincentrum Hypoindex. Banky loni uzavřely celkem 92 226 hypotečních úvěrů, což bylo o 21 838 více než v roce 2019. Koronavirová krize, která už mnoho měsíců drví většinu ostatních segmentů ekonomiky, jakoby se hypotékám vyhýbala.

Lidé si letos na hypotéky půjčili už tolik peněz, jako za celý rok 2019 • Pět měsíců letošního roku stačilo k tomu, aby lidé na hypotečních úvěrech získali celkem 179 miliard korun. To je stejně jako za celý rok 2019. Přispěl k tomu i velmi úspěšný květen, kdy komerční banky sjednaly 12 984 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 40,555 miliardy korun. Objem poskytnutých hypoték sice vzrostl oproti dubnu o 1,375 miliardy korun, za rekordním březnem ale zaostal o více než čtyři miliardy korun, vyplývá z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex.

Problémy s financemi má čím dál méně českých domácností • Spolu se vzestupem ekonomiky a zvyšujícími se průměrnými výdělky rostou i roční příjmy českých domácností. Klesá počet rodin, které mají potíže vyjít s příjmy. Míra ohrožení takzvanou příjmovou chudobou za rok 2019 činí 10,1 %. Vyplývá to z výsledků pravidelného šetření životních podmínek a příjmů v domácnostech, které provedl Český statistický úřad.