Prahou projede historická tramvaj s Betlémským světlem

Kam vyrazit v PrazePetra Domašínská19. prosince 20182 minuty čtení

Foto: Petr Hejna, DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypraví v sobotu 22. prosince 2018 v odpoledních hodinách historickou tramvaj, ve které bude již tradičně možné připálit si z lucerničky Betlémské světlo do svých domovů či obdržet pamětní kartičku.

Plamínek už tradičně zajistili skauti a skautky, kteří se pro něj vypravili na bohoslužbu do rakouského Lince. Do České republiky dorazilo Betlémské světlo vlakem z Rakouska v sobotu 15. prosince. V letošním roce probíhá třicátá cesta skautů s Betlémským světlem. V Praze ho slavnostně přivítali o třetí adventní neděli u katedrály svatého Víta v 10 hodin.

Symbol přátelství, klidu a míru v podobě Betlémského světla bude cestovat v sobotu 22. prosince 2018 v pražských ulicích. Historická tramvaj s lucerničkou, kde si cestující budou moci zdarma připálit Betlémské světlo, se ukáže během sobotního odpoledne na šesti trasách. Pro zájemce bude k dispozici i pamětní kartička, která jim připomene tento duchovní zážitek.

[related-post id=“14981″]

V rámci projektu si bude možné připálit Betlémské světlo také od 13 hodin ve stánku Betlémské pošty na náměstí Míru, kde bude možnost napsat svým blízkým a přátelům vánoční přání. Každý donesený pohled bude opatřen pamětním razítkem Betlémského světla a pro děti bude připravena malá dílnička, kde mohou přání nejen napsat, ale i s pomocí vánočních razítek dotvořit.

„O Betlémské světlo je každoročně stále větší zájem. Jsme rádi, že díky spolupráci s Dopravním podnikem má veřejnost příležitost si už tradičně připálit Betlémské světlo a odnést si ho do svých domovů,“ říká Petr Brabec, organizátor Betlémské tramvaje z Junáka – českého skauta.

Jízdní řád historické tramvaje

13:00 – Trasa 1: Výstaviště Holešovice – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky – Václavské náměstí – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Flora – Olšanské hřbitovy – příjezd 13:45

14:20 – Trasa 2: Olšanské hřbitovy – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – I. P. Pavlova – Otakarova – Náměstí Bratří Synků (ul. Na Zámecké popř. nástupní) – příjezd 14:40

15.15 – Trasa 3: Náměstí Bratří Synků – Albertov – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště Holešovice – příjezd 15:50

16:30 – Trasa 4: Výstaviště Holešovice – Nádraží Holešovice – Palmovka (ul. Zenklova) – Invalidovna – Křižíkova – Florenc – příjezd 16:50

17:30 – Trasa 5: Florenc – Bílá Labuť – Václavské náměstí – Národní divadlo – Újezd – Anděl – Smíchovské nádraží (vnitřní kolej) – příjezd 17:50

18:30 – Trasa 6: Smíchovské nádraží – Anděl – Újezd – Malostranská – Hradčanská – Vozovna Střešovice – příjezd 19:00

Nepřehlédněte

Lanovka na Petřín obnovuje provoz v omezeném režimu • V pondělí 11. května v 9 hodin ráno zahájí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provoz lanové dráhy na Petřín v omezeném režimu, který vyplývá z platných mimořádných opatření vlády ČR.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Betlémské světlo v Praze. Kam si pro něj můžete dojít? • Chcete mít doma plamínek Betlémského světla? V Praze je hned několik míst, kam si pro něj můžete přijít.

Myšlenka šíření předvánočního pokoje a míru vznikla v Rakousku.

Vánoční strom pro Prahu připraven. Osud letošních trhů ale nejistý • Staroměstské náměstí v Praze by letos o Vánocích mohl ozdobit strom ze středních Čech. Smrk ztepilý, který vyrostl nedaleko Jílového u Prahy na soukromém pozemku, vzešel z tipů od veřejnosti. Stále však není jisté, jestli se letošní vánoční trhy vůbec uskuteční.

Likvidace tuku po smažení má svá pravidla. Někteří je stále nedodržují • K vánočním svátkům neodmyslitelně patří smažený kapr. Najdeme ho na štědrovečerní tabuli drtivé většiny českých rodin. Ne všichni už ale správně zlikvidují použitý tuk.

Pražští bezdomovci dostanou vánoční dárkové balíčky • Přestože jsou Vánoce pro mnohé z nás svátky klidu a rodinné pohody, pro lidi bez přístřeší to může být neveselé a smutné období.

OBRAZEM: Zvířata v zoo si pochutnávají na větvích vánočního stromu ze Staromáku • Sloni, zubři, bizoni i velbloudi z pražské zoologické zahrady zažívají druhé Vánoce. Každý den totiž dostanou větve a jehličí z dvaadvacet metrů vysokého smrku, který na Staroměstském náměstí dokresloval od začátku prosince vánoční atmosféru.

Největší radost ze smrkových větví měl sameček slona indického Max.

Vánoce na konci ledna? V Praze 11 hasiči likvidovali požár vánočního stromku. Zapálila ho prskavka • Ještě na konci ledna se někteří Pražané stále nezbavili vánočního stromku. Ba co víc, za pomoci prskavek si stále navozují vánoční atmosféru. V ulici Jurkovičova v Praze 11 to ale dnes skončilo neštěstím.

Hořící vánoční stromeček (ilustrační foto).

Pokuta za polovinu prodloužena na dobu neurčitou. Černých pasažérů v MHD dál ubývá • Pokuta za půlku pokračuje, pražští radní dnes tuto kampaň prodloužili na dobu neurčitou. Počet černých pasažérů v Praze klesl meziročně skoro o 15 %.

Novodobý vánoční zvyk v českých domácnostech. Taky tohle děláte se stromečkem? • Co by to bylo za Vánoce bez vánočního stromečku? Jeho tradice však není zase tak stará, jak by se mohlo zdát. A zejména v posledních letech navíc doznává podstatných změn.

Krásné madony z celé Evropy se představí ve vánočním Anežském klášteře • V Anežském klášteře se na svátek sv. Mikuláše otevře výstava Krásné madony. Mariánskou tématikou, spjatou neodmyslitelně s časem adventu a Vánoc, vrcholí v Národní galerii letošní výstavní program.

OBRAZEM: Metro A slaví výročí. Pražanům slouží přesně 40 let. V mnoha ohledech je unikátní • Přesně před 40 lety začala Pražanům sloužit nová linka metra A. Stavba začala v roce 1973 a slavnostní otevření prvního úseku mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru proběhlo 12. srpna 1978. Byla to tehdy velká sláva. Výstavba metra měla velkou politickou i společenskou prioritu, slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil sám prezident ČSSR Gustáv Husák. A dělníci už v té době pracovali na stavbě dalších částí. [gallery size="full" columns="1" ids="11874"] Rozšiřování V den uvedení do provozu byla linka metra A dlouhá 4,7 km a měla 7 stanic. V roce 1980 přibyly stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. V červenci 1987 byl otevřen třetí úsek do stanice Strašnická a v roce 1990 přibyla stanice Skalka. [gallery size="full" columns="1" ids="11879"] Další prodloužení na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa proběhlo v roce 2006. Nejnovější úsek z Dejvické do Motola byl otevřen v dubnu 2015. V současné době má linka A 17 stanic, celková délka je 17,13 km a vlaková souprava ji projede přibližně za půl hodiny. Hlasatelkou linky je už od jejího zprovoznění Světlana Lavičková. [gallery size="full" columns="1" ids="11878"] Na trase A metro poprvé překonalo vodní překážku v podobě Vltavy. První podchod pražského metra pod Vltavou se nachází v hloubce 14 metrů pod dnem řeky. Na trase je také téměř 190metrový úsek s největším povoleným sklonem 40 promile, a to mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum. [gallery size="full" columns="1" ids="11877"] Stanice prvního úseku jsou unikátní Nejstarší stanice metra A mají většinou jen jediný výstup, ačkoliv byly navrženy tak, aby bylo možné v případě potřeby druhý dobudovat. Původní plány počítaly s dostavbou v 90. letech, ale nakonec se od nich ustoupilo. Například nejhlouběji položená stanice v celé síti pražského metra – Náměstí Míru (53 m pod povrchem) – by teoreticky mohla mít výstup na Vinohradské třídě. [related-post id="11776"] Interiéry stanic působí tak trochu exkluzivně a tajemně. Podíl na tom má důmyslně navržený způsob zacházení se světelnými zdroji a vhodný výběr použitých materiálů na obklady stěn spolu s celkovým barevným laděním. Cestování linkou I. A mělo mj. symbolizovat, že se cestující pohybuje pod historickým centrem města. Ikonické hliníkové obložení stanic metra A navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Střídání dutých a vypouklých desek mělo za cíl tříštit zvukové vlny od podvozků projíždějících souprav. Základní barva celé linky je zlatavá champagne. Barevné ztvárnění navrhl grafik Jiří Rathouský. [gallery size="full" columns="1" ids="11880"] Na výzdobě se nešetřilo Pokud cestující projede všechny stanice, může se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků. Z metra se stala galerie tehdejšího umění. Může za to obrovský společenský význam stavby za předchozího režimu a dobový stavební zákon, který u veřejných staveb nařizoval vynaložit až čtyři procenta z rozpočtu na výzdobu. [related-post id="11202"] Jezdily jen čtyři vagóny V době, kdy začalo metro na trase A pravidelně jezdit, nebyl nápor na dopravu v metropoli tak velký jako dnes. Proto stačilo, že soupravy měly jen čtyři vagony. Před čtyřiceti lety to vypadalo jinak i v kabině strojvedoucího. Nikdy nejezdil sám, ale s pomocníkem. Ten hlídal, jestli jsou zavřeny všechny dveře, a také další zdánlivé "drobnosti", které už má v dnešní době na starosti počítač. Nástupiště stanic se podobala spíš železničním zastávkám. Každé měli na starosti dozorčí v hnědé uniformě s plácačkou, kteří vlaky odbavovali. Ve špičce, kdy soupravy jezdily každé tři čtyři minuty, proto měli poměrně dost náročnou službu. [gallery columns="1" size="full" ids="11875"] Metro jako válečný úkryt Trasa A byla na rozdíl od nejstaršího "céčka" zahrnuta do plánu ochranného systému metra. V případě válečného ohrožení měly stanice sloužit jako kryt, každá se dala neprodyšně uzavřít lidé by v ní v bezpečí vydrželi nejméně 72 hodin. [gallery columns="1" size="full" ids="11876"] Kam dál? V současné době je veškerá pozornost směřována na projekt výstavby linky D. Dalšího rozšíření se proto linka A jen tak nedočká. Zamýšlené prodloužení na ruzyňské letiště, či případná odbočka na Zahradní Město, je hudbou daleké budoucnosti.

Štědrovečerní pohádka na ČT. Aňa Geislerová a Tereza Ramba se budou přetahovat o muže • Také o letošních Vánocích zvítězí dobro nad zlem. Alespoň na televizních obrazovkách. Česká televize odvysílá na Štědrý večer pohádku režiséra Karla Janáka O vánoční hvězdě.

Nebojte se nákazy. DPP chce kampaní přilákat Pražany zpátky do MHD • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) spustil informační kampaň, která má za cíl rozptýlit obavy cestujících z nákazy covid-19 v prostředcích městské hromadné dopravy. Formou televizních a rozhlasových spotů, on-line bannerů, advertorialů a citylightů poběží do konce ledna 2021.

Revizoři se vrací do práce. Lanovka na Petřín zatím jezdit nebude • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ode dneška obnovil provoz lanové dráhy v areálu Zoo Praha. Současně s tím posílí i provoz autobusové linky č. 112, vedoucí k pražské zoologické a botanické zahradě. Lanová dráha na Petřín ale začne jezdit znovu až 11. května.

Zoo Praha slavnostně rozsvítí vánoční stromek. Vstupné bude za 1 korunu • V neděli 1. prosince pražská zoo rozsvítí svůj vánoční strom. Akce se zúčastní herec Ivan Trojan a režisér Jiří Strach. I letos návštěvníci zahrady budou moci obdivovat živou, vzrostlou jedli kavkazskou, která bude tradičně nazdobená v „ladovském“ stylu. Součástí stromku opět bude i betlém Josefa Lady. Současně bude poblíž vánočního stromu otevřen prodejní stánek s oblíbenými vánočními štěstíčky a ozdobami. Ti, kdo přijdou do zoo po 15. hodině, navíc zaplatí za vstup pouhou jednu korunu.

Jak vybrat stromeček a dobře se o něj starat, aby do Vánoc neopadal • Vánoce už jsou skoro za dveřmi, neboť do Štědrého dne už nezbývá ani měsíc. Kromě nákupu dárků je nutné zajistit i vánoční stromeček. Jak vybrat ten správný a udržet ho co možná nejdéle svěží?

V pražských tramvajích probíhá plošná dezinfekce ozónem • Kvůli probíhající chřipkové epidemii zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dezinfekci interiérů všech tramvajových vozů ozónem. Tato metoda účinně odstraňuje viry, bakterie, houby i nejrůznější původce zápachu – je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které DPP při úklidech tramvají denně používá.

Tramvaj v Praze.

Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné platit kartou. DPP začal s instalací terminálů • Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné zakoupit jednorázovou jízdenku za pomoci bezkontaktní platební karty. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech do souprav instaluje platební terminály. Všechny tramvaje jimi mají být osazeny nejpozději do konce dubna.

Novinka v pražském metru. Monitory ve vestibulech zobrazují čas do příjezdu souprav • Ve stanicích metra Florenc B, Chodov, Kobylisy, Staroměstská a Zličín jsou ode dneška v pilotním provozu nové monitory zobrazující příjezd nejbližších dvou souprav metra do stanice, a to pro oba směry. Monitory jsou nainstalovány ve vestibulech stanic nad čárou odbavení, a také na začátku přestupní chodby ze stanice Florenc C na Florenc B. Cestující díky tomu dostanou spolehlivou informaci o tom, za jak dlouho jim přijede nejbližší souprava metra. Po vyhodnocení pilotního provozu, který potrvá 6 měsíců, plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) monitory postupně osadit do dalších stanic pražského metra.

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání.