Pražská MHD dostane nový navigační systém. Má být jednotný a srozumitelný

22. února 2021 ∙ 18:42
Kristián Vích
Konkrétní podoba navigačního systému vzejde z designerské soutěže. ∙ Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Praha se chystá zmodernizovat orientační systém veřejné dopravy. Cestující by měl provést od nástupiště v metru, přes vestibuly až ke stanicím vlaků a zastávek autobusů i tramvají. Stávající systém pochází ze 70. a 80. let minulého století a podle vedení města již neodpovídá současným požadavkům.

Fungování chystaného jednotného informačního systému popisuje studie, kterou dnes schválili pražští radní. Konkrétní podoba všech navigačních a informačních tabulí vzejde z graficko-designérské soutěže, kterou chce Praha vypsat ještě v tomto roce. Hlavním cílem má být lepší srozumitelnost a maximální využití on-line informací přímo v ulicích města.

Stávající orientační systém má kořeny v 70. a 80. letech minulého století a již neodpovídá současné době. Nepočítá třeba s možností zobrazování aktuálních on-line informací. Přitom právě ty mají hrát zásadní roli v novém systému. Dalším důvodem jsou i chystané nové dopravní stavby, jako třeba metro D, železnice na letiště nebo Terminál na Smíchově.

„Například v momentálně projektovaném moderním dopravním hubu Terminál Smíchov, kde se na jednom místě bude setkávat městská i příměstská železnice, městské i linkové autobusy, metro, tramvaje i P+R parkoviště, bude nutné instalovat propracované orientační prvky, které cestujícím usnadní přestupy mezi všemi těmito druhy dopravy. Nedovedu si představit, že by tu byl informační systém minulého století, který by nepracoval s tím, co dnes umí špičkoví designéři a s množstvím on-line informací, které máme k dispozici. To je, jako když byste si dali do nového auta místo satelitní navigace kompas,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Konkrétní podoba nového informačně-navigačního systému pražské MHD je zatím ve hvězdách. Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Výměna bude postupná

Zároveň s přípravou graficko-designérské soutěže se uskuteční testování nově navrhovaných prvků v rámci pilotních projektů. Vytipováno bylo pět přestupních uzlů (Florenc, Palmovka, Budějovická, Háje a Nádraží Holešovice), kde se budou zkoušet nové informační a navigační prvky včetně jejich podoby. Cestující zde najdou digitální panely s on-line informacemi o aktuální dopravě, nové mapy okolí, komplexní navigaci v rámci přestupního uzlu či směrovky na okolní cíle.

Nově označena bude i pěší trasa z Pařížské ulice na Výstaviště v Praze 7 nebo ucelené trasy tramvajových linek do Modřan a Holyně. Teprve na základě vyhodnocení pilotních projektů bude rozhodnuto o realizaci jednotlivých navrhovaných opatření v realizační studii nebo o celkových nákladech, které nový systém vyvolá.

„Nechceme zbytečně utrácet za okamžitou plošnou výměnu všech cedulí, takže po realizaci pilotních projektů bude docházet k jejich výměně jen postupně v rámci rekonstrukcí plánovaných z jiných důvodů. Potrvá to tedy delší dobu, ale někdy se s tím začít musí, jinak by se jen zhoršoval stávající nesystém,“ doplňuje primátor Zdeněk Hřib.

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác

Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci. Linka propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci. „Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela […]

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry

Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje mají pokrýt inflaci, ale i zvýšené náklady na MHD a její rostoucí kvalitu. V tiskové zprávě to uvedl pražský magistrát s tím, že výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Jednorázová jízdenka na 30 minut […]

Souprava pražského metra

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá

S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách. Pražské metro jezdí od 19. dubna podle stejného grafikonu jako na konci letošního února, tj. před zavedením lockdownu a omezením pohybu mezi okresy. Intervaly v ranních špičkách na lince A jsou zkráceny na 180 sekund, na lince B na 160 sekund a na lince C na 130 sekund. Minulý týden […]

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek

Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce. Mezi plánovanými stavbami je letos například nosná konstrukce propustku na vltavské pravobřežní cyklostezce A2 k překonání Ohrobeckého potoka nebo na bezbariérové propojení ulic na Klárově pod Mánesovým mostem. Dílčí opravy, prodloužení či rozšíření čeká i cyklostezky Satalice–Vinoř nebo Staroklánovická. […]

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů

Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení. Vítěz zakázky by měl být známý letos na podzim. Dodání prvního vozidla k otestování na nové infrastruktuře Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) očekává v létě 2022. Zbylá vozidla by […]

X Zavřít