Pražská MHD mění kabát. V ulicích jezdí první tramvaj v nové podobě

ZprávyKristián Vích31. května 20211 minuta čtení

Foto: Pražská integrovaná doprava

V pražských ulicích jezdí od poloviny května první tramvaj, která je opatřena novým barevným řešením v podobě červených a bílých pruhů. V budoucnu mají mít všechny vozy v systému Pražské integrované dopravy (PID) stejnou vizuální identitu.

Návrh nové podoby Pražské integrované dopravy připravilo studio superlative.works, tvořené designéry Petrem Štěpánem, Bohumilem Vašákem a Mikulášem Macháčkem.

V plánu je v průběhu příštích let postupně změnit a sjednotit vizuální styl nejen dopravních prostředků v Praze a Středočeském kraji, ale také upravit stávající logo PID a s tím související prvky pro cestující. Týkat se to má autobusů, tramvají, metra i vlaků.

Foto: Pražská integrovaná doprava
Foto: Pražská integrovaná doprava

„Po autobusu vyjela po modernizaci do pražských ulic také první tramvaj 14T v novém designu Pražské integrované dopravy. Jednotná podoba má vyzdvihnout hlavní přínos integrované dopravy, což je možnost cestovat napříč Prahou i regionem na jednu jízdenku bez ohledu na druh dopravy či dopravce,“ sdělil náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

[related-post id=“35344″]

Nové jednotné barevné řešení vozidel bude aplikováno pouze na nově pořizované vozy nebo tam, kde by stejně musel být aplikován nový nátěr nebo polep. Nové barevné schéma PID ponese také nejbližší dodávka nových elektrobusů Škoda a autobusů Solaris pro DPP.

Zdroj: Tisková zpráva Magistrátu hl. m. Prahy

Nepřehlédněte

Babišův předvolební faul. Pirátům vyčítá zdražení MHD, jeho primátoři ale udělali to samé • Předvolební kampaň je v plném proudu a premiér Andrej Babiš znovu okopává kotníky svému největšímu rivalovi – Pirátské straně. Vyčítá jí zdražení jízdného v pražské MHD. Už ale zamlčuje několik důležitých skutečností.

Andrej Babiš

Lanovka na Petřín prochází údržbou. Nepojede skoro tři týdny • Téměř tři týdny se Pražané i návštěvníci metropole musí obejít bez lanové dráhy na Petřín. Ta totiž od pondělí prochází pravidelnou jarní výlukou.

Terminál na Zličíně čeká tříměsíční rekonstrukce. Autobusy pojedou odjinud • Od příštího pondělí se začne opravovat povrch autobusového terminálu Zličín. DPP na základě poptávkového řízení uzavřel smlouvu s firmou Hochtief. Oprava vyjde na 22 milionů korun. Informuje o tom server tram-bus.cz.

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.

Nejbezpečnější místa v letadle. Kde máte větší šanci na přežití při havárii? • Otázka, která nedá spát nikomu, kdo alespoň jednou v životě letěl letadlem. Které sedadlo v letounu je nejbezpečnější v případě, že dojde k havárii?

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Ode dneška až do září nepojedou tramvaje mezi Palmovkou a Bulovkou • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zdnes zahájil komplexní rekonstrukci tramvajové trati v Zenklově ulici, a to v koordinaci s pracemi na rekonstrukci vodovodu, kanalizace, dalších inženýrských sítí, vozovek a chodníků.

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.

Po Praze jezdí další speciální tramvaj. Tentokrát „kulturní“ • Do pražských ulic dnes vyjela speciální „kulturní tramvaj“. Po celý tento rok v ní cestující najdou tipy na zajímavé kulturní akce. Zároveň kulturu sama do ulice přiveze. Příležitostně totiž poslouží jako pojízdné pódium.

Pražský Semmering čeká velká oprava mostů. Vlaky nepojedu několik měsíců • Dva památkově chráněné mosty na trati Praha-Smíchov a Praha-Jinonice, známé jako Pražský Semmering, projdou rozsáhlou rekonstrukcí. Na začátku září začnou hlavní práce na železničním svršku u obou mostů, celá rekonstrukce potrvá jedenáct měsíců a bude stát 63,7 milionu Kč. Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav. „Hlavním cílem rekonstrukce je významně prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Pokud bychom nyní k rekonstrukci nepřistoupili, hrozilo by v budoucnu riziko snížení rychlosti nebo omezení některých spojů na této trati,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, pocházejí z roku 1872. První tvoří půlkruhové klenby, jejichž průčelní věnce jsou z pískovce a výplň mezi věnci tvoří pálené cihly. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva opěr, pilířů a kleneb nebo sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Budou se lokálně přezdívat cihelné klenby, očistí se veškeré zdivo, nahradí se poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí. [related-post id="11069"] Druhý most tvoří nosná konstrukce o pěti zděných klenbách z přírodního kamene (pískovce), opěry jsou z pískovce a vápence. V rámci stavební činnosti bude na obou mostech provedena demontáž železničního svršku a náhrada kolejového lože. Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnova nyní neprovozovaných železničních výhyben Praha-Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Součástí akce, která má být hotová v květnu příštího roku, je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích.

Část pražského metra o víkendu nepojede. Proběhne výměna nosníků ve stanici • Obyvatelé i návštěvníci metropole by se měli připravit na víkendovou výluku na části linky C pražského metra. Důvodem je pokračování rekonstrukce stropní desky ve stanici Florenc.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

Nová pražská lanovka za miliardu korun spojí Podbabu s Bohnicemi • V Praze by mohla do několika let vzniknout nová lanovka, která propojí Podbabu se ZOO a s Bohnicemi. Návrh má podporu hlavního města i radnic Prahy 6 a Prahy 8. První cestující by mohli svézt mezi lety 2023 a 2024. Cesta z Dejvic do Bohnic se zkrátí skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy by měla trvat přibližně rok. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek, který by mohl začít vozit cestující v rámci systému Pražské integrované dopravy.

Vizualizace nové pražské lanovky.

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek • Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce.

České dráhy dočasně ruší všechny spoje do Německa • V souvislosti se zpřísněnými protiepidemickými opatřeními německých úřadů bude od tohoto víkendu přerušen provoz mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Německem. Opatření se týká všech dálkových i regionálních spojů Českých drah (ČD) a jejich partnerů na všech hraničních přechodech do Bavorska a Saska a platí do odvolání.

Část Strakonické ulice se dočká rozšíření o jeden jízdní pruh • Pražští radní odsouhlasili rožšíření Strakonické ulice o jeden jízdní pruh v úseku mezi zastávkou Dostihová a Barrandovským mostem ve směru do centra. Sloužit bude autobusům MHD a vozům Integrovaného záchranného systému.

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících • Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

Praha uvažuje o autech, která budou řídit sama. Studie prověří možnosti • Pražští radní zadali vypracování studie pro přípravu pilotního projektu autonomní mobility v Praze. Cílem je zmapovat možná technologická a informační řešení, která zefektivní využití stávajících kapacit dopravních cest a umožní postupné nasazování samořiditelných vozů do městského provozu.

Rozhodnuto. Praha už ví, kdy se tramvaje vrátí na Václavské náměstí • Pražští radní dnes zadali ke zpracování projekt návratu tramvají do horní části Václavského náměstí. Zároveň pověřili Dopravní podnik výběrem projektanta stavby.

Historická pohlednice z roku 1929.