Pražské letiště na hranici provozní kapacity. Cestující se musí připravit na dočasné snížení komfortu

ZajímavostiKristián Vích16. ledna 20203 minuty čtení

Foto: Letiště Václava Havla Praha

Letiště Václava Havla loni odbavilo nejvíce cestujících v historii. Celkem jím prošlo 17 804 900 osob, což je asi o jeden milion více než v roce 2018. Vzrůstající trend počtu cestujících pokračuje již několikátý rok v řadě. Pro letiště to ale znamená, že se letos nejspíš dostane za hranici provozní kapacity.

Během celého roku létalo z Prahy pravidelně 71 leteckých společností do celkem 165 míst po celém světě, z toho do 15 dálkových destinací. Letiště zaznamenalo na dálkových linkách výrazný nárůst počtu odbavených cestujících, celkem o 10,9 %.

V loňském roce byly tradičně nejoblíbenější linky do Velké Británie, z destinací nejvíce cestujících směřovalo právě do Londýna. Nejvyšší meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenala Antalya.

Za uplynulý rok se na letišti uskutečnilo celkem 154 777 vzletů a přistání. Přestože počet odbavených cestujících rostl, počet leteckých pohybů oproti roku 2018 klesl o půl procenta. Může za to vyšší obsazenost na jednotlivých linkách a nasazování typů letadel s větší kapacitou.

Letiště Václava Havla Praha. Foto: Letiště Praha

Kapacita přestává stačit

„Loňský 6% nárůst je důsledkem rozšiřování leteckých spojení do dálkových destinací a navyšování jejich kapacit, ale také posilování letů do nejvytíženějších evropských měst, jakými jsou například Londýn, Amsterdam nebo Moskva,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

S dalším nárůstem počtu cestujících letiště počítá i v letošním roce, čímž se ale dostane za hranici provozních kapacit. V plánu je proto několik rozvojových projektů přímo v prostorách terminálů, což může znamenat dočasné snížení komfortu cestujících.

„Ve výsledku půjde o změny vedoucí k ještě modernějšímu a pohodlnějšímu letišti, které cestující po jejich dokončení určitě ocení,“ uklidňuje Řehoř.

[related-post id=“11319″]

Kam se léta nejvíce

Nejrušnějším měsícem roku 2019 byl srpen s 1 996 813 odbavenými cestujícími. Denně prošlo pražským letištěm vloni v průměru téměř 49 tisíc cestujících, nejvíce však v pátek 28. června 2019, kdy bylo během 24 hodin odbaveno rekordních 70 979 lidí.

Nové linky se otevřely jak do dvou nových dálkových destinací, tak i do celé řady míst v Evropě. Do mapy přímých spojení se tak zařadily: Billund, Bournemouth, Florencie, Charkov, Kišiněv, Lvov, Moskva/Žukovskij, New York/Newark, Nur-Sultan, Perm, Pescara, Stockholm/Skavsta a Zadar.

[related-post id=“22602″]

Nejvíce cestujících využilo pravidelné linky do Velké Británie, Itálie, Ruska, Španělska a na 5. místě se dle provozních výsledků objevila nově Francie. Z destinací byl v roce 2019 opět nejoblíbenější Londýn, následovaly Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt.

Skokanem roku se v meziročním srovnání stala turecká Antalya. Do této oblíbené dovolenkové destinace cestovalo z Prahy o 41 % lidí více než v roce 2018. Mezi třemi destinacemi s největším nárůstem počtu cestujících je také Amsterdam a Dauhá, hlavní město Kataru.

Nepřehlédněte

Pašeračka kokainu přivezla do Prahy skoro čtyři kilogramy • Běžná kontrola na Letišti Václava Havla se stala osudnou šestatřicetileté ženě, která přicestovala do Prahy z Limy přes Amsterdam. V jejím zavazadle se našlo větší než malé množství kokainu.

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

Letišti Václava Havla se nadále daří. Kam se loni z Prahy létalo nejčastěji? • Letiště Václava Havla Praha od roku 2013 setrvale roste. Podle nejnovějších provozních výsledků odbavilo v loňském roce přesně 16 797 006 cestujících, což znamená 9% meziroční nárůst. Nejvytíženější byly v loňském roce linky do Velké Británie. Z destinací nejvíce cestujících směřovalo již tradičně do Londýna. Nejvyšší meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenala Barcelona. Výrazně posílily také dálkové linky, které vloni využilo o téměř čtvrt milionu cestujících více než v roce předchozím.

Depo Hostivař otevře brány návštěvníkům. Hasiči dopravního podniku oslaví výročí • V sobotu 16. září mezi 10 a 16 hodinou zve Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) veřejnost na Den otevřených dveří v depu Hostivař. Milovníci veřejné dopravy mohou nahlédnout do zákulisí depa, prozkoumat vozidla a užít si zajímavý doprovodný program.

Souprava pražského metra

Celníci na Ruzyni chytli pašeráka se 3 kilogramy kokainu • V sobotu 30. prosince 2017 v odpoledních hodinách odhalili celníci na letišti Václava Havla v Praze Ruzyni zásilku kokainu. Drogu pašoval ve svých zavazadlech jednadvacetiletý cizinec, který přicestoval na lince Rio de Janerio – Lisabon – Praha.

Přímá linka z Prahy do Hanoje odstartuje už letos. Létat bude moderní Dreamliner 787-9 • Letecká společnost Bamboo Airways představila v Praze při příležitosti 70. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Vietnamem a Českou republikou plány na spuštění přímého leteckého spojení mezi oběma zeměmi. Nová dálková linka by podle dopravce měla spojit Prahu s Hanojí od začátku letního letového řádu.

Letiště Praha hledá provozovatele obchodů pro cestující • Letiště Praha vypsalo koncesní řízení na provozovatele celkem sedmi obchodů v oblasti tzv. travel essentials. Obchody by měly nabízet například tisk, drobné občerstvení či různé doplňky k cestování. Termín pro podání nabídek je do 2. srpna, základní doba nájmu činí pět let.  

Polykači kokainu dopadeni. Zásilka z jejich těl vyšla po třech dnech • Celníci na pražském letišti Václava Havla v Ruzyni odhalili dvojici polykačů kokainu. Jednalo se o dva cizince ve věku 25 a 35 let, kteří přicestovali do Prahy ze Saul Paula přes Lisabon. Ke kontrole byli polykači celníky vytipováni na pravidelné lince ze Saul Paula. Prvotní podezření na pašování drog bylo celníky detekováno díky neobvyklému chování kurýrů. Při důkladné kontrole jejich zavazadel a osobních prohlídkách nebyly drogy nalezeny, proto byla provedena následná lékařská CT vyšetření. Během tří dnů vyšlo z těl pašeráků 141 a 61 kontejnerků naplněných bílým práškem. Chemická látka při provedení detekční zkoušky pozitivně reagovala jako kokain. Celková hmotnost všech kapslí včetně drogy byla 1 057 gramů Zajištěný kokain byl podroben znaleckému zkoumání na Kriminalistickém ústavu Praha, které potvrdilo, že se jedná o směs kokainu a lavamisolu s velmi vysokou koncentrací kokainu přesahující 80 %. Zda byla droga určena na český trh nebo k distribuci v jiné zemi, je předmětem dalšího šetření. Cizinci byli předáni Národní protidrogové centrále Policie ČR k zahájení trestního stíhání pro podezření ze zvlášť závažného zločinu nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami. V případě prokázání viny jim hrozí trest odnětí svobody v délce 2 až 10 let.

Kampaň zabrala. Počet smrtelných srážek chodců s tramvají se loni snížil • Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci v hlavním městě každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu počtu nehod o více než 17 %, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby. Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Data zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Otevřeno. Vchod do stanice metra Karlovo náměstí září novotou • Po více než deseti měsících prací dnes Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) otevřel pro veřejnost zmodernizovaný vestibul a eskalátory ve stanici Karlovo náměstí na lince metra B. Projekt se podařilo uspíšit a díky 24 hodinovému režimu prací mohou cestující výstup směr Karlovo náměstí využívat od dnešní 11. hodiny, o týden dříve, než byl původní plán.

Provozovatel zelených koloběžek Lime vydal bezpečnostní manuál pro jezdce • Loni v září Prahu ze dne na den zaplavily stovky černo-bílo-zelených elektrických koloběžek kalifornského miliardového startupu Lime. Někteří Pražané si službu na sdílení vozítek prostřednictvím mobilní aplikace oblíbili, těm ostatním buď nevadí, nebo ji nenávidí.

Pražská MHD mění kabát. V ulicích jezdí první tramvaj v nové podobě • V pražských ulicích jezdí od poloviny května první tramvaj, která je opatřena novým barevným řešením v podobě červených a bílých pruhů. V budoucnu mají mít všechny vozy v systému Pražské integrované dopravy (PID) stejnou vizuální identitu.

Pražské letiště odbavilo nejméně cestujících za poslední čtvrt století • Během loňského roku bylo na Letišti Václava Havla Praha odbaveno celkem 3 665 871 cestujících, co je nejméně za posledních 25 let. Na provoz letiště měla dopad pandemie koronaviru a související restrikce pro cestování a celosvětový pokles poptávky po létání.

Z Malovanky na Strahov povede nová tramvajová trať • Pražští radní schválili výstavbu nové tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Tramvaj uleví životnímu prostředí a nahradí přetíženou autobusovou linku 143, kterou využívají k dopravě především studenti.

Ilustrační foto.

Startuje rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje nutnou rekonstrukci tramvajové trati v ulici Vinohradská v celkové délce cca 2,6 km. V první etapě proběhne modernizace úseku Hradecká – Želivského letos o letních prázdninách, úsek Škrétova – Sudoměřická bude zmodernizován mezi březnem a červencem příštího roku. Při vyloučení tramvajového provozu DPP zajistí náhradní autobusovou dopravu. „Zastaralé koleje musíme neodkladně opravit, letní prázdniny jsou k tomu ideální příležitostí. Klíčová dopravní tepna ve Vinohradské ulici si zkrátka zaslouží moderní tramvajovou trať. Na tuto investiční akci předpokládáme stavební náklady ve výši zhruba 250 mil. Kč,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. „Počítáme zde s dvoufázovou rekonstrukcí tramvajové trati. Letos o letních prázdninách opravíme 0,7 kilometru v úseku Hradecká – Želivského, v roce 2019 od března do ervence zrekonstruujeme 1,9 kilometru mezi Škrétovou a Sudoměřickou ulicí,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že na trati nově přibyde i zatravněný tramvajový svršek v celkové délce cca 258 m dvoukolejně včetně automatického zavlažování svršku. V rekonstruovaných úsecích se nachází celkem šest tramvajových zastávek – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad, Radhošťská, Olšanské hřbitovy a Želivského (u Strojimportu). Zastávka Italská směrem do centra a zastávky Olšanské hřbitovy a Želivského v obou směrech zůstanou nástupními ostrůvky, budou zvýšeny a nově budou opatřeny zábradlím s vodící funkcí pro nevidomé a slabozraké. Zastávky Italská ve směru z centra a Vinohradská tržnice v obou směrech budou postaveny jako provizorní mysy v místě budoucích definitivních mysů. Zastávky Jiřího z Poděbrad a Radhošťská, obě v obou směrech, budou provizorně ponechány ve stávajících místech. Jedná se o nástupní ostrůvky. Dále dojde k obnově připojení osvětlených zastávkových označníků u definitivních zastávek a k realizaci připravenosti na budoucí informační systém. „Rozhodně nezapomínáme ani na handicapované, provedeme bezbariérové úpravy přechodů pro chodce a jejich vybavení signálními a varovnými pásy. Součástí prací budou v nutném rozsahu i pravy chodníků,“ dodává Tomáš Kaas.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Tramvaje tři týdny nepojedou přes Bílou labuť, deset linek pojede jinudy • Od této soboty do pondělí 23. září bude uzavřena tramvajová trať v ulici Na Poříčí (mezi křižovatkami s ulicemi Těšnov a Havlíčkova). Tramvajové linky pojedou jinudy a autobusové linky budou vedeny přes Masarykovo nádraží. Náhradní doprava není zavedena, DPP radí využít metro B nebo linku 207.

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů • Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

Tramvaj v Praze.

Běchovice dostanou peníze na studii rozšíření vlakové zastávky • Rada hl. m. Prahy dnes rozhodla o poskytnutí investiční dotace ve výši 3,5 milionu korun městské části Praha – Běchovice. Dotace je určena na vytvoření studie a dokumentace pro územní rozhodnutí k rozšíření stávající železniční zastávky Praha – Běchovice střed.

Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.