Pražské letiště odbavilo nejméně cestujících za poslední čtvrt století

ZprávyPražskýDEN.cz20. ledna 20212 minuty čtení

Foto: tiskové materiály Letiště Praha

Během loňského roku bylo na Letišti Václava Havla Praha odbaveno celkem 3 665 871 cestujících, co je nejméně za posledních 25 let. Na provoz letiště měla dopad pandemie koronaviru a související restrikce pro cestování a celosvětový pokles poptávky po létání.

V porovnání s rokem 2019 bylo odbaveno o 79 % cestujících méně. Během ledna a února loňského roku se z Prahy létalo na přímých linkách do celkem 111 míst po celém světě. V dalších měsících byla nabídka destinací již omezená a měnila se v závislosti na epidemiologické situaci. Cestujícím byly v tomto období k dispozici lety průměrně do 87 destinací.

Za uplynulý rok se na Letišti Václava Havla Praha uskutečnilo celkem 54 163 vzletů a přistání (tzv. pohybů). Oproti roku 2019 klesl počet pohybů o 65 %. Tradičně nejoblíbenější byly linky mezi Českou republikou a Velkou Británií. Následovala spojení do Francie, Itálie, Ruska a Španělska. Z destinací byl v roce 2020 opět nejoblíbenější Londýn, následovaný Amsterdamem, Paříží, Moskvou a Frankfurtem.

Letiště počítá s návratem cestujících

Letišti Václava Havla Praha avizuje, že je připraveno na postupný návrat leteckých společností a cestujících, ke kterému by mělo začít docházet v průběhu tohoto roku. Aktuálně mohou cestující využít přímá letecká spojení do více než dvacítky destinací. Odbavení cestujících probíhá za přísných hygienických podmínek.

Dostupnost dalších přímých leteckých spojení bude záležet zejména na vývoji epidemiologické situace, která rozhodne o případném uvolnění podmínek pro vycestování. Významnou roli bude hrát také míra a rychlost proočkování v Evropě a nastavená jednotná pravidla pro létání.

„Letiště má připravenou strategii k podpoře co nejrychlejšího návratu leteckých spojení z Prahy. Jedná se primárně o podporu poptávky, na základě které se letecké společnosti rozhodují o obnovení provozu svých linek. Na podpoře příjezdového cestovního ruchu spolupracujeme také s našimi partnery, například agenturou CzechTourism, Prague City Tourism nebo Středočeskou centrálou cestovního ruchu,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Nepřehlédněte

V Chotkově ulici začíná oprava tramvajové tratě • O víkendu začne oprava tramvajových tratí v Chotkově ulici a na Klárově. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vymění celkem 2,4 kilometru dožilých kolejnic, z nichž některé pocházejí z roku 2004.

Polykači kokainu dopadeni. Zásilka z jejich těl vyšla po třech dnech • Celníci na pražském letišti Václava Havla v Ruzyni odhalili dvojici polykačů kokainu. Jednalo se o dva cizince ve věku 25 a 35 let, kteří přicestovali do Prahy ze Saul Paula přes Lisabon. Ke kontrole byli polykači celníky vytipováni na pravidelné lince ze Saul Paula. Prvotní podezření na pašování drog bylo celníky detekováno díky neobvyklému chování kurýrů. Při důkladné kontrole jejich zavazadel a osobních prohlídkách nebyly drogy nalezeny, proto byla provedena následná lékařská CT vyšetření. Během tří dnů vyšlo z těl pašeráků 141 a 61 kontejnerků naplněných bílým práškem. Chemická látka při provedení detekční zkoušky pozitivně reagovala jako kokain. Celková hmotnost všech kapslí včetně drogy byla 1 057 gramů Zajištěný kokain byl podroben znaleckému zkoumání na Kriminalistickém ústavu Praha, které potvrdilo, že se jedná o směs kokainu a lavamisolu s velmi vysokou koncentrací kokainu přesahující 80 %. Zda byla droga určena na český trh nebo k distribuci v jiné zemi, je předmětem dalšího šetření. Cizinci byli předáni Národní protidrogové centrále Policie ČR k zahájení trestního stíhání pro podezření ze zvlášť závažného zločinu nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami. V případě prokázání viny jim hrozí trest odnětí svobody v délce 2 až 10 let.

Depo Hostivař otevře brány návštěvníkům. Hasiči dopravního podniku oslaví výročí • V sobotu 16. září mezi 10 a 16 hodinou zve Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) veřejnost na Den otevřených dveří v depu Hostivař. Milovníci veřejné dopravy mohou nahlédnout do zákulisí depa, prozkoumat vozidla a užít si zajímavý doprovodný program.

Souprava pražského metra

Češi v letadle stále tleskají pilotům. Na letiště chodí raději s předstihem • Letiště Praha očekává v hlavní letní sezóně více než 5% nárůst počtu cestujících. Odbaví více zahraničních turistů, ale také Čechů mířících na dovolenou. Podle výsledků průzkumu banky ING „Češi a létání“ létají Češi nejčastěji právě na dovolenou, méně často využívají letecké dopravy k návštěvám rodiny či přátel a v rámci pracovních povinností.

Část metra C čeká třídenní výluka. Budou se vyměňovat pražce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k vyměně dalších 554 dřevěných pražců za betonové, tentokrát mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání.

Rok 1891: Létací stroj na elektřinu podle Edisona. Bude možné ho někdy sestrojit? • Lidé od nepaměti snili o tom, že se naučí létat. Na konci 19. století už sice existovaly vzducholodě a horkovzdušné balóny. Úvahy mnohých ale tehdy směřovaly k efektivnějším strojům, které by byly rychlejší a dostupnější.

Bubenečský tunel bude v noci na pátek uzavřen • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplná noční uzávěra Bubenečského tunelu.

Pražská MHD dostane nový navigační systém. Má být jednotný a srozumitelný • Praha se chystá zmodernizovat orientační systém veřejné dopravy. Cestující by měl provést od nástupiště v metru, přes vestibuly až ke stanicím vlaků a zastávek autobusů i tramvají. Stávající systém pochází ze 70. a 80. let minulého století a podle vedení města již neodpovídá současným požadavkům.

Komplikace v dopravě chce TSK zmírnit urychlením oprav • Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s. (TSK, a. s.), v reakci na pondělní dopravní problémy v hlavním městě okamžitě ve spolupráci se svými dodavateli zahájila kroky ke zkrácení dopravních omezení na nejzatíženějších opravovaných komunikacích. „Samozřejmě vnímáme celkovou situaci v dopravě. Při každé stavbě, a především při jejím zahájení monitorujeme její vliv na dopravu. Ukázalo se, že nutné opravy ulic Dobříšské, Wilsonovy a Jiráskova mostu způsobily Pražanům nemalé problémy. Proto jsme okamžitě zareagovali, abychom tyto opravy urychlili,“ uvedl generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka. Opravy důležitých dopravních tahů v Praze plánuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., záměrně na letní měsíce, kdy je provoz v metropoli nižší. Většina prací bude dokončena během letních prázdnin, aby bylo vše připraveno na zářijový návrat školáků i jejich rodičů. „S komplikacemi v dopravě jsme počítali, protože se jedná o významné komunikace, a upozorňovali jsme řidiče, aby si svou cestu naplánovali s dostatečnou časovou rezervou,“ vysvětluje tisková mluvčí TSK a. s. Barbora Lišková. Dopravní problémy Velké dopravní komplikace v průběhu prvního dne po prodlouženém víkendu, kdy se řada Pražanů vracela do hlavního města, způsobila také řada dopravních nehod, například v ulicích Legerova, Vodičkova, Radlická nebo na Karlově náměstí, Rašínově nábřeží či mostě Legií. „Často za dopravním kolapsem stojí také neukázněnost některých řidičů, kteří vjíždějí do některých křižovatek i ve chvíli, kdy je nemohou bezpečně projet a pokračovat v jízdě. Tím zablokují průjezd ostatním řidičům a vzniká tak zcela zbytečná kolona ve všech směrech,“ upozorňuje na nešvar řidičů Barbora Lišková. V případě Dobříšské ulice se podařilo díky příznivým klimatickým podmínkám opravu komunikace ve směru do centra urychlit o zhruba šest dní. „V případě, že nezasáhne nepříznivé počasí, bude směr do centra hotový ve středu. Doufáme, že jej zprovozníme v plném rozsahu ještě před odpolední špičkou,“ uvedl Petr Smolka. Navazovat bude oprava Dobříšské směrem z centra, která by opět v případě příznivých podmínek neměla přesáhnout tři až pět dní. To znamená celkové zkrácení oprav této komunikace, která je plánována až do 29. července, o přibližně 14 dní. Upraven byl rovněž dopravní režim v opravovaném úseku Wilsonovy ulice, kde řidiči aktuálně mohou jezdit dvěma jízdními pruhy. „Řidiči přejíždí po vyfrézovaném úseku, projíždí tedy stavbou, proto je žádáme o zvýšenou opatrnost. V rámci zvýšení průjezdnosti jsme se ale rozhodli jim umožnit průjezd s omezením rychlosti,“ vysvětluje Petr Smolka. I další práce budou probíhat tak, aby byl provoz sváděn do jednoho pruhu pouze na nezbytně nutnou dobu s důrazem na práce o víkendech, kdy je provoz slabší. Uzavírání jízdních pruhů je nutné nejen z důvodu opravy povrchu při jeho odstraňování a pokládání nového, ale také při kontrole a opravách dilatačních spár na přemostěních. Jiráskův most Nutná oprava Jiráskova mostu měla být provedena už v roce 2017, nyní byla naplánována na období prázdnin z důvodu nižšího provozu. Při opravě budou realizovány i drobné opravy izolačního souvrství, aby se zamezilo možnému budoucímu zatékání do konstrukce mostu a prodloužila se tak jeho životnost. „V tuto chvíli jednáme s dodavatelem, kterým je společnost Strabag, aby jeho lidé pracovali ve dvousměnném provozu. Povedlo se zatím ve spolupráci zajistit, že bychom plně zprovoznili křižovatku Preslova – V Botanice, která je bezprostředně za Jiráskovým mostem na Smíchově. Pokud nám počasí dovolí, chceme ji otevřít už v pátek 13. července, aby byla průjezdná už při odjezdu Pražanů na víkend,“ dodává generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka.

Nuselský most.

Nízkonákladovka Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair dnes oznámila, že od konce října 2018 spustí novou linku do Paříže. Na pařížské letiště Beauvais (BVA) bude z Letiště Václava Havla Praha létat Boeingem 737 dvakrát týdně.

Letadlo pomalejší než vlak. Vzdušný goliáš přepravoval Čechoslováky až do začátku 30. let • Těsně před koncem 1. světové války začala francouzská společnost Avions Henri et Maurice Farman pracovat na vývoji bombardéru, který by unesl 1 tunu bomb. Letoun s označením FF.60 konstruktéři úspěšně dokončili na konci roku 1918, jenomže to už byla válka dávno minulostí. Stroj proto v následujících letech sloužil pro civilní dopravu a dlouho s ním létali i cestující Československých státních aerolinií.

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

Část metra C čeká čtyřdenní výluka • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje od pátku 19. dubna 2019 do pondělí 22. dubna 2019 obousměrné přerušení provozu metra C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov. Důvodem výluky je oprava zastaralé trati.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Revizoři se vrací do práce. Lanovka na Petřín zatím jezdit nebude • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ode dneška obnovil provoz lanové dráhy v areálu Zoo Praha. Současně s tím posílí i provoz autobusové linky č. 112, vedoucí k pražské zoologické a botanické zahradě. Lanová dráha na Petřín ale začne jezdit znovu až 11. května.

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.

Na Černém Mostě vzniká záchytné parkoviště pro 880 automobilů • V pondělí ráno začaly přípravné práce ke stavbě nového P+R parkovacího domu Černý Most III. Ten vznikne na místě současného parkoviště Černý Most I, bude však rozšířen na kapacitu až 880 automobilů. Dokončen by měl být příští rok. Během června se uskuteční demolice povrchů, provádění sond, rozebírání chodníků, zemní a další práce. Samotná stavba pak odstartuje v červenci.

Prodeje jízdenek na MHD přes mobil lámou rekordy • Prodeje krátkodobých jízdenek i dlouhodobých časových kupónů se vracejí na úroveň před březnovým vypuknutím epidemie covid-19. V červnu 2020 dokonce bylo prodáno prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka historicky nejvíce lístku za jeden den, a to celkem 10 102 krátkodobých jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně začne nejspíš na podzim • Dopravní podnik vypsal tendr na zhotovitele nové deponovací a opravárenské haly hloubětínské tramvajové vozovny. Stavba za 1,6 miliardy korun by měla začít ještě letos.

Metro B bude prodlouženo. Vznikne nová konečná stanice • Praha plánuje prodloužení linky metra B. Stavba nové konečné stanice Depo Zličín by měla začít už za dva roky. Současně s ní budou vystavěny také dvě nové haly depa a přebudováno kolejiště. V těsném sousedství stanice vznikne i záchytné parkoviště P+R s kapacitou až 600 automobilů.