Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu

ZprávyPražskýDEN.cz1. února 20181 minuta čtení
Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Foto: Honza Groh, Wikipedia.org a Dopravní podnik hl. m. Prahy

Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Typ tramvaje Škoda 14T byl odstaven v srpnu 2014 na základě rozhodnutí Drážního úřadu. Od té doby Dopravní podnik hl. m. Prahy vyměňuje příčníky podvozků, které často praskaly. Zároveň mění také interiér a exteriér vozů, na který si v minulosti stěžovali mnozí cestující.

Podoba staronové tramvaje byla představena v dubnu 2016 s tím, že ohlasy cestujících rozhodnou, zda se úprav dočkají i ostatní tramvaje. Podle DPP se nový koncept nakonec osvědčil.

Větší komfort pro cestující

Nová verze tramvaje 14T má o něco širší uličky a čalouněné sedačky nahradily hygieničtější plastové sedáky. Změna interiéru výrazně zrychlila odbavení cestujících v zastávkách a zvýšila komfort pro cestující také změnou sedadel z podélné pozice (lavice) na příčné.

[related-post id=“5156″]

„V letošním roce bude navráceno do provozu celkem 15 těchto vozů. V dalších letech budou plynule prováděny opravy a modernizace s ukončením v roce 2020,“ říká technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Tramvaj Škoda 14T měří 31 metrů, skládá se z pěti článků spojených klouby. Přepraví až 270 cestujících.

Nepřehlédněte

Ve stanicích metra se rozezní živá hudba. Zahraje přes třicet nejrůznějších umělců • Živá hudba rozezní již posedmé vybrané vestibuly stanic metra v rámci akce „Nalaďte se v metru“. Ve středu 18. dubna 2018, přibližně od devíti ráno do devíti večer, se ve stanicích metra Hradčanská, Smíchovské nádraží, Florenc C a Muzeum A/C mohou cestující zaposlouchat do repertoáru více než 30 různých hudebních interpretů a uskupení. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s Konzervatoří a Vyšší odbornou školou Jaroslava Ježka pořádá již sedmý ročník oblíbené akce. Na své si přijde každý, cestující a další posluchači se mohou těšit na hudbu nejrůznějších žánrů od jazzu přes folk a pop až po hard rock nebo DJ sety. Jako první v 9:00 ožijí v rytmu živé hudby stanice metra Smíchovské nádraží a Muzeum A/C. Postupně se pak bude hudba nést vestibuly vybraných stanic až do večera do 21:00. Ve stanici metra Hradčanská např. vystoupí od 19:00 zpěvačka Yanna, která byla se singlem Up in the air na prvním místě hitparády radia Frekvence 1. Ve stanici metra Smíchovské nádraží o hodinu později zazpívá ostravská písničkářka Kaczi, jež má za sebou vystoupení ve Vídni, Grazu, Krakowě či Edinburghu. „Živá hudba v metru je jedním ze způsobů, jak se lidem snažíme cestování po metropoli ještě více zpříjemnit. Akce u našich cestujících sklízí úspěch a jsme moc rádi, že je můžeme pozvat již na její sedmý ročník,“ říká Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. Více informací o akci včetně kompletního programu mohou zájemci nalézt na webových stránkách dopravního podniku www.dpp.cz.

LTE pokrývá další dvě stanice metra. Do konce roku jich přibude ještě 11 • Dvacátou osmou a dvacátou devátou stanicí pražského metra pokrytou signálem vysokorychlostní sítě LTE jsou Českomoravská na lince B a Hradčanská na lince A včetně přilehlých tunelů. V následujících dnech je doplní ještě Dejvická. Díky tomu budou moci cestující využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě nepřerušovaně v celém úseku linky A od Nemocnice Motol až po Muzeum.

Na Černém Mostě vzniká záchytné parkoviště pro 880 automobilů • V pondělí ráno začaly přípravné práce ke stavbě nového P+R parkovacího domu Černý Most III. Ten vznikne na místě současného parkoviště Černý Most I, bude však rozšířen na kapacitu až 880 automobilů. Dokončen by měl být příští rok. Během června se uskuteční demolice povrchů, provádění sond, rozebírání chodníků, zemní a další práce. Samotná stavba pak odstartuje v červenci.

Nebojte se nákazy. DPP chce kampaní přilákat Pražany zpátky do MHD • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) spustil informační kampaň, která má za cíl rozptýlit obavy cestujících z nákazy covid-19 v prostředcích městské hromadné dopravy. Formou televizních a rozhlasových spotů, on-line bannerů, advertorialů a citylightů poběží do konce ledna 2021.

Provoz metra na lince C bude čtyři dny omezen. Stanici Dejvická čeká uzavírka • Během prodlouženého červencového víkendu dojde k plánovaným omezením provozu pražského metra na linkách A a C. Od zahájení provozu ve čtvrtek 5. července až do ukončení provozu v neděli 8. července 2018 bude kvůli probíhající modernizaci uzavřena stanice metra Dejvická na lince A. Soupravy budou stanicí pouze projíždět. Ve stejném termínu dojde k obousměrnému přerušení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov na lince C. „Ve stanici metra A Dejvická provedeme v rámci nezbytné modernizace instalace hlavních kabelů pro napájení rozvaděčů, instalace nových osvětlovacích těles, rastru podhledů a dále například montáž nové bezpečnostní linie pro nevidomé na nástupišti,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že u stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. „Prodloužená víkendová výluka nám umožní věnovat se potřebným činnostem na obou linkách celé čtyři dny. Kromě uvedených prací na lince A musíme mezi stanicemi na lince C vyměnit dosluhující dřevěné pražce za betonové, a to ve 2. koleji úseku Pankrác – Budějovická, zatímco ve zbylých částech vyloučeného úseku linky C budou mobilní operátoři připravovat nezbytné instalace k pokrytí tunelů mobilním signálem,“ uvedl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a místopředseda představenstva DPP. DPP zajistí pro cestující na lince metra C náhradní autobusovou dopravu. V denním provozu bude zavedena náhradní autobusová linka XC v trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Z důvodu chybějícího bezbariérového výstupu ze stanic Kačerov a Pražského povstání DPP doporučuje pro bezbariérové cestování využít autobusovou linku č. 135. Všechny spoje posílených autobusových linek budou zajištěny nízkopodlažními vozy. [related-post id="11096"] Změny v provozu autobusů Po dobu výluky bude posílen provoz linek č. 135 a 196. Pro linku č. 134 se přemísťuje zastávka Pražského povstání (pro směr Zelený pruh přibližně o 25 metrů vpřed, pro směr Podolská vodárna přibližně o 20 metrů zpět). Pro linky č. 138, 189 a 215 se přemísťuje zastávka Kačerov (pro směr Nemocnice Krč vpřed do zastávky linky 106). Informační opatření V souvislosti s uvedenými omezeními připravil DPP pro cestující řadu informačních opatření pro usnadnění orientace. Je připraveno několik typů informačních letáků, které budou k dispozici v informačních vitrínách ve stanicích metra od 2. 7. Po dobu výluky (od cca 8:00 hod. do cca 21:00 hod. podle konkrétního místa a dne) bude u uzavřených stanic metra a v jejich bezprostředním okolí nasazen dostatečný počet informátorů v reflexních vestách, kteří budou na místě připraveni poradit cestujícím aktuální dopravní spojení (nejen v češtině, ale i v angličtině). Od 3. 7. bude upozorňovat na připravovaná omezení také hlášení ve všech stanicích metra a hlásit se bude i během výluky. Dále je připraveno 60 informačních tabulí se schematickým nákresem a základními textovými informacemi v češtině i angličtině.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Cyklobus na lince č. 147 bude opět testovat přepravu jízdních kol • Od soboty 24. března mohou cestující v rámci zkušebního provozu na lince číslo 147 znovu vyzkoušet přepravu jízdních kol na speciálním rámu umístěném na zadní části autobusu. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak pokračuje v testování přepravy jízdních kol v provozu pravidelných autobusových linek. V rámci zkušebního provozu bude přeprava kol dostupná pouze ve směru z centra (do kopce směr Výhledy) a z důvodu časové náročnosti jen v omezeném počtu obsluhovaných zastávek. Nakládka jízdního kola tak bude konkrétně možná v zastávkách Dejvická (přestup z metra) a V Podbabě (přestup z přívozu), vyložení pak pouze ve stanicích Internacionální a Výhledy. „Cyklobusy pomáhají cyklistům překonat obtížné stoupání do Suchdola. Věřím, že zájem cyklistů o využití cyklobusů dál poroste, rád zdůrazňuji, že přeprava kol je zdarma,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Jak to funguje? Cyklobusy jsou vybavené nosičem na šest jízdních kol na zadní části vozu. Cestující s kolem dá řidiči znamení zdvihnutím ruky, jízdní kolo si naloží sám (za dohledu řidiče) a oznámí řidiči zastávku výstupu. Řidič následně jízdní kolo uzamkne a předá cestujícímu visačku s číslem držáku. Při výstupu se cestující prokáže visačkou s číslem držáku, řidič kolo odemkne a cestující si ho samostatně vyloží. Cestování s možností přepravy jízdního kola bude možné využít na lince číslo 147 v pracovní dny na každém druhém spoji, a to přibližně do 23:30 hod. O víkendech bude možné využít cestování s jízdním kolem na všech spojích přibližně do 20:30 hod. Zkušební provoz, trvající přibližně do konce října 2018 ověří, zda je možnost přepravy jízdních kol prakticky využitelná i v hustém městském provozu. [related-post id="7860"] Přepravovat lze pouze běžná kola, nikoliv kola s pomocným elektrickým nebo spalovacím pohonem, jednokola (tzv. monokola), dvoukola a koloběžky, které by nebylo možné na nosič bezpečně upevnit. Z jízdních kol musí být před naložením sejmuta všechna doplňková vybavení jako světlomety, brašny, láhve apod.

Tramvajová linka 42 se osvědčila. Jezdit bude celoročně • Turistickou tramvajovou linku 42 zavedla Praha zkušebně letos v červenci. Propojuje nejvyhledávanější turistické cíle v centru a její trasa se podle zástupců Prague City Tourism osvědčila, takže zůstane v provozu celoročně.

Velikonoční výluka metra nakonec bude • Kvůli výměně dřevěných pražců za betonové bude od čtvrtka 9. dubna od 20:00 hod. do úterý 14. dubna do 14:00 hod. obousměrně přerušen provoz metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov.

DPP postaví novou budovu vozovny Hloubětín. Současná nesplňuje technické požadavky • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen rozšířit omezení provozu v deponační hale vozovny Hloubětín, kde je již přes čtyři roky provoz částečně omezen z důvodu závad konstrukce střechy. Od pondělí 15. ledna 2018 je z bezpečnostních důvodů toto opatření rozšířeno na celou halu odstavů tramvají, která je uzavřena pro veškerý pravidelný provoz.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola • První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen.

Po Praze jezdí další speciální tramvaj. Tentokrát „kulturní“ • Do pražských ulic dnes vyjela speciální „kulturní tramvaj“. Po celý tento rok v ní cestující najdou tipy na zajímavé kulturní akce. Zároveň kulturu sama do ulice přiveze. Příležitostně totiž poslouží jako pojízdné pódium.

Aplikace nově ukazují skutečný čas příjezdu tramvají • Skutečný čas odjezdu všech tramvajových spojů z jednotlivých zastávek, za jak dlouho tramvaj přijede i jaké je její aktuální zpoždění. Všechny tyto informace jsou nově cestujícím k dispozici v pilotním provozu ve vyhledávačích spojení na webových stránkách DPP, PID, IDOS a také v aplikaci PID Lítačka.

Kolaps tramvají v centru. Oprava poničených trolejí potrvá celé dopoledne • Z důvodu poruchy trakčního vedení na Karlově náměstí je od pátečního rána značně ochromen provoz tramvají v Praze.

Pražská tramvaj (ilustrační foto).

Smíchov a Podolí propojí nový most za miliardu korun • Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty mezi Smíchovem a Podolím. Most má na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů. Odhadovaná cena stavby je okolo jedné miliardy korun.

Stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně začne nejspíš na podzim • Dopravní podnik vypsal tendr na zhotovitele nové deponovací a opravárenské haly hloubětínské tramvajové vozovny. Stavba za 1,6 miliardy korun by měla začít ještě letos.

Přímá linka z Prahy do Hanoje odstartuje už letos. Létat bude moderní Dreamliner 787-9 • Letecká společnost Bamboo Airways představila v Praze při příležitosti 70. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Vietnamem a Českou republikou plány na spuštění přímého leteckého spojení mezi oběma zeměmi. Nová dálková linka by podle dopravce měla spojit Prahu s Hanojí od začátku letního letového řádu.

Praha obnovuje preventivní opatření v MHD. Dveře se otevřou automaticky • Dopravní podnik hl. m. Prahy znovu zavádí preventivních opatření, která v důsledku pandemie covid-19 platila letos na jaře.

Blanka je po čtyřech letech konečně zkolaudovaná • Tunelový komplex Blanka (TKB) se po více než čtyřech letech zkušebního provozu dočkal kolaudace. Pro řidiče se sice tímto krokem nic nezmění, úlevu však pocítí hlavně magistrátní úředníci. Ti se nyní budou moci plně soustředit na výstavbu navazujícího vnitřního okruhu. Správu TKB a běžnou údržbu bude mít nově na starost Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s., která má zkušenosti s provozem dalších pražských tunelů.