Průzkum se podíval na zoubek finančnímu zázemí Čechů. Vatu na nečekané výdaje si půjčuje hrozivé množství
Foto: Pixabay
Finanční návyky české populace se mění a s nimi i přístup k zadlužování. Nová data z rozsáhlého průzkumu nabízejí unikátní pohled do peněženek českých domácností. Výsledky mohou mnohé překvapit.
Aktuální analýza společnosti ResSOLUTION Group, vycházející z NÁRODNÍCH DAT NADA Research za období září 2023 až duben 2024, ukazuje, že téměř čtvrtina Čechů v současnosti splácí nějakou peněžní půjčku nebo spotřebitelský úvěr, přičemž do průzkumu nebyly zahrnuty hypotéky.
Sedm nových leteckých spojení z Prahy do západní Evropy. Milovníci výhodných letenek jsou z toho v rauši
Proč lidé přestávají věřit, že si mohou plnit sny? Vždyť existuje způsob, jak dosáhnout vytouženého štěstí. Jdete do toho taky?
Dvě třetiny z těchto lidí mají pouze jednu půjčku, zatímco zbytek splácí více úvěrů najednou. Data vycházejí z rozsáhlého vzorku více než 10 tisíc online respondentů starších 15 let.
Průzkum odhalil, že nejčastějším důvodem k půjčce je potřeba pokrýt nečekané výdaje, což uvedlo 28 % klientů, těsně následovaná neochotou čekat na našetření požadované částky u 27 % dotázaných. Z genderového pohledu se ukazuje, že ženy častěji sahají po půjčkách kvůli neočekávaným výdajům, zatímco muži si půjčují spíše z důvodu neochoty čekat na našetření požadované částky.
Výzkum přinesl zajímavá zjištění o finančním chování různých věkových skupin, přičemž mladí lidé ve věku 15-24 let jsou nejvíce náchylní k půjčkám na základě marketingových nabídek nebo doporučení bank. Co se týká výše splátek, tak6 % dotázaných má půjčku, příp. více půjček s měsíční splátkou v souhrnné výši do 2 tisíc korun, 5 % mezi 2 a 4 tisíci, 6 % mezi 4 a 8 tisíci. 6 % splácí měsíčně více než 8 tisíc korun.
LIDL hodně překvapil. Okopíroval milovanou vánoční tradici oblíbené značky. Řeší se, kdy to dorazí do Česka
Jak přestat sabotovat vlastní štěstí. Průvodce cestou k sebelásce. Je to pro každého a nic těžkého v tom nenajdete
Respondenti ve věku 35-44 let nejčastěji řeší půjčkami nečekané výdaje spojené s významnými životními událostmi jako je zakládání rodiny nebo rekonstrukce. Nejstarší věková skupina nad 65 let se odlišuje tím, že si nejčastěji půjčuje za účelem pomoci rodinným příslušníkům.
Analýza životních postojů dlužníků přinesla několik pozoruhodných korelací – lidé preferující kvalitní věci si častěji berou půjčky z důvodu neochoty čekat na našetření, zatímco ti, kteří se snaží nakupovat co nejlevněji, častěji řeší půjčkami nečekané výdaje.
V oblasti bankovní reklamy pak data společnosti Nielsen ukazují, že největší objem inzerce v segmentu bankovních a spořitelních služeb v období říjen 2023 až září 2024 umístila Komerční banka, následovaná Raiffeisenbank a Českou spořitelnou.
Češi jsou nadšení. I letos ušetří o Vánocích peníze. Prodejce cenu nezvýšil