S místostarostou Prahy 4 o připomínkách ke změnám MHD

22. září 2019, 13:11 Vojtěch Jánský
Místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovařík. Foto: ODS

Systémový inženýr, absolvent Gymnázia Budějovická a ČVUT, jeden ze zakladatelů Občanského fóra a také zakládající člen ODS v Krči. Od roku 1990 působí v komunální politice a nyní je místostarostou Prahy 4 a zodpovídá mimo jiné za dopravu. Zdeňka Kovaříka vyzpovídal Vojtěch Jánský ze serveru tram-bus.cz.

Dnešním hlavním tématem je to, že Rada MČ vznesla připomínky k dokumentu Rozvoj linek PID. Jaké jsou hlavní dopravní problémy, které Prahu 4 tíží?

Naším hlavním problémem je zpoždění realizace metra D, protože významná část jihu města nemá kvalitní obsloužení kolejovou dopravou. Týká se to Prahy 4, Prahy 12, Libuše i oblastí za Prahou, což je 200 tisíc obyvatel, kteří jsou odkázáni z větší části na autobusy. Ty nám zase obtěžují obyvatele hlukem a exhalacemi zejména v oblasti Zálesí a u Thomayerovy nemocnice.

Vy jste zmínil metro D. Je trasováno dobře?

Metro D by principiálně mělo obsloužit tu jižní část města a zároveň odvézt dopravu na hranici města, kde by mohl být velký terminál. Samozřejmě by bylo možné se bavit o propojení dalších oblastí, ale trasa je zvolena dobře.

Před nedávnem byly zveřejněny upravené návrhy stanic metra Pankrác a Olbrachtova. Jak se vám líbí?

Pro mě není nejzásadnější to architektonické provedení, podstatnější je funkčnost. Trápí mě, kdy to bude.

Jsou tedy ty návrhy lepší než předtím?

Nepovažuji je za lepší ani za horší.

Tak teď k těm připomínkám. Městská část vznesla připomínky k lince 121, u které by mělo dojít k nasazení menších vozidel a posílení provozu. Co se vám na tom nelíbí?

My jsme u linky 121 naopak chtěli interval 10 minut, navrhovaný je 12 minut, což není až tak zásadní rozdíl.

Dále chcete ukončení tramvají od Modřan u stanice Nové dvory, nikoliv u stanice Libuš. Proč?

Nové Dvory jsou vlastně obvodovým centrem pro celou tu jižní část a zde by se měly scházet všechny trasy. Nové Dvory budou do budoucna jádrovým územím, proto tam podle územního plánu musí vést tramvaj.

Vy ale tu tramvajovou trať nechcete ukončit na Libuši ani dočasně. Proč?

Dočasnost je dočasnost. My jsme toho názoru, že jsme v roce 2029, kdy by tam mělo být metro, tak ke stejnému horizontu by tam měla být tramvaj. Jestli budou mít na Libuši tramvaj již v roce 2023 nám nevadí, nám jde o to, aby to bylo současně.

Dále máte výhrady k hustotě provozu autobusů u Nemocnice Krč i po spuštění metra. Jak si to představujete?

Měly by tam zůstat linky, které propojují Prahu 12 a jih Prahy 4 se severem Prahy 4 a Prahou 10. Linky příměstské by měly končit na Depu Písnice. Jednali jsme s ROPIDem a jednat budeme, ale městské části se ten návrh nelíbí.

Dále odmítáte předčasné otevření tramvajové tratě ulicí Budějovickou, ale v tom stejném dokumentu se plánuje i s otevřením tratě Dvorce – Pankrác – Michle. Navíc se plánuje, že tato trať bude sloužit jako náhradní doprava za metro. Proč to tedy odmítáte?

My nezpochybňujeme náhradní dopravu, ale pouze k dnešní poště na Pankráci. Tramvajová trať je možná pouze tehdy, když bude jižní tangenta, ale protože návrat na Budějovickou znamená poměrně velmi složité řešení náhrady dnešních parkovacích míst a poměrně extrémně složité řešení hluku, tak protažení Budějovickou bez pokračování v daném okamžiku nemá smysl. Tuto věc již máme dohodnutou s městem.

Dále nechcete přejmenovávat zastávky v souvislosti s prodloužení tramvajové tratě na Spořilov. V takovém případě by linky jely do zastávky Nad Pahorkem. Nepřipadá vám to matoucí?

V každém lokálním zastupitelstvu jsou místní patrioti. S ROPIDem jsme se dohodli, že pošleme nějaké návrhy, například ta nová smyčka se bude jmenovat Spořilov a ta současná Starý Spořilov. Současně máme v horizontu 2029 výhrady k umístění některých zastávek.

Dále požadujete zachování podle vás oblíbené seniorské dopravy na Pankrácké pláni?

To je poměrně zásadní věc. Mělo by se jednat o autobusy, které obslouží cik cak různá zdravotnická zařízení, lékárny, obchodní domy. Jsou určeny převážně pro starší spoluobčany a usnadňují jim život, protože se dostanou bez přestupů mezi svými potřebami. My netrváme na tom, aby to bylo trasováno jako dnes, ale chceme, aby tito lidé nemuseli přestupovat na metro nebo na tramvaj. Tohle není základní obsluha.

Bude se jednat o midibusovou linku?

Nene, jednalo by se o linku, kde by byly nasazeny kloubové autobusy, tohle je obsluha pro velkou část obyvatel, nebude tím jezdit málo lidí.

Máte již nějaký návrh?

My jsme nyní spokojení s tím, jak jezdí 134 a 193, pokud to má být v roce 2029 předěláno, tak nesmíme ztratit tato propojení. Ten návrh byl neúplný a chceme to přepracovat.

Opravdu obyvatele nejen Prahy 4 zcela zmate přejmenování Kačerova na nádraží Kačerov?

Já se domnívám, že pojem Nádraží Kačerov nikdo na Praze 4 nezná, ale ten dokument od toho upustil.

Je něco, co se vám v tom dokumentu líbí? Co bylo vyslyšeno?

V tom krátkodobém horizontu nemáme s ROPIDem nějaké zásadnější rozpory. V tom dlouhodobém to časování těch akcí neodpovídá potřebám Prahy, ale to není záležitost toho materiálu, ale to je věc magistrátu.

Tento článek vznikl ve spolupráci se serverem tram-bus.cz

Startuje nová linka přívozu přes Vltavu. Propojí dvě pražské náplavky

Rašínovo a Hořejší nábřeží propojí staronový pravidelný přívoz Vyšehrad. Pražané i turisté tak budou moci cestovat mezi dvěma oblíbenými náplavkami po vodě rychleji. „Hořejší nábřeží ožilo primárně otevřením kobek. Každá má svůj osobitý charakter a přívozem se cesta k prozkoumání této krásné náplavky ještě zjednoduší,“ říká kurátor pražských náplavek Petr Hozman. Loď s názvem Šemík, kterou bude provozovat známý pražský převozník Zdeněk Bergman prostřednictvím firmy Pražské Benátky, se poprvé odrazí […]

Schváleno. Nová pražská lanovka do pěti let propojí Podbabu s Bohnicemi

Pražští zastupitelé schválili stavbu nové lanové dráhy, která propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky potrvá asi sedm minut. Celkové náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun. Městská lanová dráha se dvěma koncovými a jednou mezilehlou stanicí spojí stávající zastávku tramvají, autobusů a železnice v Podbabě se sídlištěm Bohnice přes lokalitu Podhoří v […]

Devítidenní výluka na lince metra C. Dopravní podnik vymění staré pražce

Část linky pražského metra C bude celkem devět dní mimo provoz. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chce během této výluky vyměnit celkem 588 dřevěných pražců za betonové. Začátek letních prázdnin a prodloužený víkend díky dvěma státním svátkům DPP obvykle využívá k výměně dřevěných pražců za betonové na nejstarším úseku pražského metra. Letos výměna proběhne v samotném centru Prahy mezi stanicemi I. P. Pavlova a Muzeum, což je s celkem 588 pražci zatím nejdelší úsek opravy. Práce […]

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne

Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné. Nošení roušek v prostředcích povrchové dopravy (autobusy, tramvaje, trolejbusy a lanové dráhy) je od dnešní půlnoci minulostí. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nicméně doporučuje, aby je lidé nosili, a to s ohledem na bezpečnost cestujících i řidičů. Během středy si někteří lidé v pražských […]

V Sapě objevili padělané hračky a kožené zboží za milion korun

Pražští celníci ve středu zajistili tisíce kusů falzifikátů hraček a kožené galanterie při kontrolní akci na tržnici Sapa v Praze 4 – Libuši. Celníci si ke kontrole vytipovali čtyři prodejní místa a ve třech případech byli úspěšní. Na dvou místech trhovci ve svých stáncích nabízeli plyšové a plastové hračky, hrací kartičky, nejrůznější figurky a stavebnice označené názvy, jež porušují některá práva majitelů ochranných známek, např. Lego, My Little Pony, Paw Patrol, […]

Mobilní signál se rozšířil do dalších stanic pražského metra

Mobilní a datové služby ve standardu LTE mohou cestující v pražském metru využívat už ve 25 stanicích. Od včerejška jsou nově pokryty stanice Florenc B a Palmovka na trase B a stanice Staroměstská na trase A. Příští týden k se signál rozšíří i do stanice Malostranská. A v první polovině července plánuje DPP společně s konsorciem operátorů pokrýt i stanice Hradčanská a Dejvická. Díky tomu budou mobilní a datové služby […]

Bubenečským tunelem několik nocí neprojedete

Z důvodu mytí a pravidelné údržby bude po čtyři červnové noci probíhat úplná noční uzavírka Bubenečského tunelu. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) řidiče upozorňuje, že tunelem nebude možné projet ve dnech od 15. do 19. června 2020 vždy od 23:00 do 05:00 hod. Objížďka bude vedena po trase Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Dukelských Hrdinů – U Výstaviště – Partyzánská – Trojský most.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Poloviční vstupné do pražských muzeí a galerií pro držitele Lítačky

Praha chce podpořit kulturní instituce a přilákat do nich nové návštěvníky. Držitelé karty Lítačka tak mohou v červenci a srpnu navštívit vybraná pražská muzea a galerie s 50% slevou na vstupném. Instituce z oblasti výstavnictví a muzejnictví čelí z důvodu vládních opatření proti koronaviru velkým propadům v tržbách. Hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism proto spustilo projekt na podporu kulturních institucí. Návštěvníci při předložení karty Lítačka dostanou během […]

Nebezpečná hračka může dětem způsobit průjem, nevolnost a vyrážku

Na českém trhu se objevila dětská hračka s nadlimitním obsahem boru. Při nadměrném příjmu této látky dochází k jejímu ukládání v těle. Ve velkých koncentracích může bor způsobit závažné zdravotní problémy. Česká obchodní inspekce (ČOI) již nařídila stáhnout výrobek z prodeje. Oranžový sliz „JUN TAO“ o hmotnosti 500 gramů se prodával v průhledném plastovém kelímku. Na víčku měl nalepenou barevnou etiketu s názvem a informací, že hračka je vhodná pro děti od tří […]

Obratlovci měli zuby dříve, než se myslelo. Dokazují to pražské zkameněliny

Moderní technologie a nový výzkum zkamenělin z jihozápadního okolí Prahy, které jsou součástí sbírek Národního muzea, zásadně mění pohled na evoluci zubů. Vědci totiž objevili zuby u zkamenělin dávných čelistnatých obratlovců (akantotoracidů) starých 409 milionů let. Až doposud se zuby u těchto živočichů nikdy dříve nenašly a předpokládalo se tedy proto, že je vůbec neměli. V současnosti se už jen málokdy stává, že se zásadně změní pohled na některou z […]

Svět jehličnanů přibližuje letní výstava v Botanické zahradě

Jehličnany obývají naši planetu už od prvohor a od té doby se dokázaly vyrovnat s řadou změn a překážek. Dodnes jsou neodmyslitelnou součástí světové flóry. Jaká tajemství skrývá tato fascinující skupina dřevin? To prozradí letošní letní výstava v Botanické zahradě hl. m. Prahy. Výstava nabízí řadu zajímavostí i překvapivých skutečností a představuje řadu známých i neobvyklých druhů. Doprovází ji oblíbená čtveřice Čtyřlístek, která tyto stromy přibližuje také těm nejmladším návštěvníkům. […]

Náměstí Jiřího z Lobkovic se promění. Praha 3 vypsala soutěž

Vedení Prahy 3 vyhlásilo soutěž na návrh revitalizace náměstí Jiřího z Lobkovic. Cílem je najít tým s nejvhodnějším přístupem k jeho obnově ve všech architektonických, krajinářských, dopravních a technických souvislostech a zároveň navrhnout takové řešení, které umožní jeho každodenní praktické užívání obyvateli ze širšího okolí. „Podněty lidí z okolí na nevyhovující podobu náměstí a parku dostává Praha 3 už dlouho. Zejména chceme, aby místo více odpovídalo nárokům místních obyvateli dětí, […]

Zásadní objev českých vědců může pomoci s léčbou spánkových a duševních poruch

Čeští vědci mají na svém kontě další úspěch. Výzkumníci z Fyziologického ústavu 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy (1. LF UK) v Praze pod vedením profesora Jaromíra Myslivečka popsali, které oblasti mozku jsou u myší zodpovědné za řízení biorytmů pohybové aktivity. Přispěli tak k poznání, na které struktury v mozku pro ovlivnění těchto biorytmů působit. Biorytmy, nejčastěji cirkadiánní (24hodinové) rytmy jsou savcům včetně lidí vrozené a probíhají i ve zcela neperiodickém […]

Prostor před Šlechtovou restaurací dostal původní historickou podobu

V rámci rekonstrukce bývalého rybníka ve Stromovce se uskutečnila také oprava parteru s květinovými záhony před Šlechtovou restaurací. Projekt za zhruba 25 milionů korun a zahrnuje obnovu záhonů a intenzivně udržovaného trávníku, stavbu nového automatického závlahového systému, rekonstrukci zpevněných mlatových a asfaltových ploch a nové odvodnění. Přibyl i nový mobiliář a veřejné osvětlení. „Oválný květinový záhon před průčelím Šlechtovy restaurace je navržen dle historické podoby záhonu z období první republiky. […]

Zdravotně postižení lidé ze Svojšic se mohou vrátit do Prahy

Pražští radní schválili vyčlenění jedenácti městských bytů pro organizaci Domov Svojšice, která pomáhá Pražanům se zdravotním postižením. „Naší dlouhodobou snahou je umožnit návrat Pražanů se zdravotním postižením, kteří byli v minulých letech umísťování do zařízení sociální péče daleko od Prahy, a tedy od svých rodin a přátel,“ říká radní pro oblast sociální politiky a zdravotnictví Milena Johnová. V jedenácti městských bytech, které se nacházejí v různých městských částech, zřídí městská […]

„Ajťáci“ si za loňský rok polepšili. Nejvíc vydělávají v Praze

Průměrná hrubá měsíční mzda odborníků informačních a komunikačních technologií v Česku v loňském roce vzrostla meziročně o 8,5 % a překonala hranici 58 tisíc korun. Průměrná mzda ostatních zaměstnanců přitom byla o 22 tisíc nižší. Nejvíce si odborníci v této profesi vydělají v Praze. Data zveřejnil Český statistický úřad. V současné době pracuje v Česku jako ICT odborník již více než 200 tisíc lidí a jejich podíl na zaměstnané populaci […]

Startuje nová linka přívozu přes Vltavu. Propojí dvě pražské náplavky

Rašínovo a Hořejší nábřeží propojí staronový pravidelný přívoz Vyšehrad. Pražané i turisté tak budou moci cestovat mezi dvěma oblíbenými náplavkami po vodě rychleji. „Hořejší nábřeží ožilo primárně otevřením kobek. Každá má svůj osobitý charakter a přívozem se cesta k prozkoumání této krásné náplavky ještě zjednoduší,“ říká kurátor pražských náplavek Petr Hozman. Loď s názvem Šemík, kterou bude provozovat známý pražský převozník Zdeněk Bergman prostřednictvím firmy Pražské Benátky, se poprvé odrazí […]

X Zavřít