S místostarostou Prahy 4 o připomínkách ke změnám MHD

ZprávyVojtěch Jánský22. září 20194 minuty čtení

Místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovařík.

Foto: ODS

Systémový inženýr, absolvent Gymnázia Budějovická a ČVUT, jeden ze zakladatelů Občanského fóra a také zakládající člen ODS v Krči. Od roku 1990 působí v komunální politice a nyní je místostarostou Prahy 4 a zodpovídá mimo jiné za dopravu. Zdeňka Kovaříka vyzpovídal Vojtěch Jánský ze serveru tram-bus.cz.

Dnešním hlavním tématem je to, že Rada MČ vznesla připomínky k dokumentu Rozvoj linek PID. Jaké jsou hlavní dopravní problémy, které Prahu 4 tíží?

Naším hlavním problémem je zpoždění realizace metra D, protože významná část jihu města nemá kvalitní obsloužení kolejovou dopravou. Týká se to Prahy 4, Prahy 12, Libuše i oblastí za Prahou, což je 200 tisíc obyvatel, kteří jsou odkázáni z větší části na autobusy. Ty nám zase obtěžují obyvatele hlukem a exhalacemi zejména v oblasti Zálesí a u Thomayerovy nemocnice.

Vy jste zmínil metro D. Je trasováno dobře?

Metro D by principiálně mělo obsloužit tu jižní část města a zároveň odvézt dopravu na hranici města, kde by mohl být velký terminál. Samozřejmě by bylo možné se bavit o propojení dalších oblastí, ale trasa je zvolena dobře.

Před nedávnem byly zveřejněny upravené návrhy stanic metra Pankrác a Olbrachtova. Jak se vám líbí?

Pro mě není nejzásadnější to architektonické provedení, podstatnější je funkčnost. Trápí mě, kdy to bude.

Jsou tedy ty návrhy lepší než předtím?

Nepovažuji je za lepší ani za horší.

Tak teď k těm připomínkám. Městská část vznesla připomínky k lince 121, u které by mělo dojít k nasazení menších vozidel a posílení provozu. Co se vám na tom nelíbí?

My jsme u linky 121 naopak chtěli interval 10 minut, navrhovaný je 12 minut, což není až tak zásadní rozdíl.

Dále chcete ukončení tramvají od Modřan u stanice Nové dvory, nikoliv u stanice Libuš. Proč?

Nové Dvory jsou vlastně obvodovým centrem pro celou tu jižní část a zde by se měly scházet všechny trasy. Nové Dvory budou do budoucna jádrovým územím, proto tam podle územního plánu musí vést tramvaj.

Vy ale tu tramvajovou trať nechcete ukončit na Libuši ani dočasně. Proč?

Dočasnost je dočasnost. My jsme toho názoru, že jsme v roce 2029, kdy by tam mělo být metro, tak ke stejnému horizontu by tam měla být tramvaj. Jestli budou mít na Libuši tramvaj již v roce 2023 nám nevadí, nám jde o to, aby to bylo současně.

Dále máte výhrady k hustotě provozu autobusů u Nemocnice Krč i po spuštění metra. Jak si to představujete?

Měly by tam zůstat linky, které propojují Prahu 12 a jih Prahy 4 se severem Prahy 4 a Prahou 10. Linky příměstské by měly končit na Depu Písnice. Jednali jsme s ROPIDem a jednat budeme, ale městské části se ten návrh nelíbí.

Dále odmítáte předčasné otevření tramvajové tratě ulicí Budějovickou, ale v tom stejném dokumentu se plánuje i s otevřením tratě Dvorce – Pankrác – Michle. Navíc se plánuje, že tato trať bude sloužit jako náhradní doprava za metro. Proč to tedy odmítáte?

My nezpochybňujeme náhradní dopravu, ale pouze k dnešní poště na Pankráci. Tramvajová trať je možná pouze tehdy, když bude jižní tangenta, ale protože návrat na Budějovickou znamená poměrně velmi složité řešení náhrady dnešních parkovacích míst a poměrně extrémně složité řešení hluku, tak protažení Budějovickou bez pokračování v daném okamžiku nemá smysl. Tuto věc již máme dohodnutou s městem.

Dále nechcete přejmenovávat zastávky v souvislosti s prodloužení tramvajové tratě na Spořilov. V takovém případě by linky jely do zastávky Nad Pahorkem. Nepřipadá vám to matoucí?

V každém lokálním zastupitelstvu jsou místní patrioti. S ROPIDem jsme se dohodli, že pošleme nějaké návrhy, například ta nová smyčka se bude jmenovat Spořilov a ta současná Starý Spořilov. Současně máme v horizontu 2029 výhrady k umístění některých zastávek.

Dále požadujete zachování podle vás oblíbené seniorské dopravy na Pankrácké pláni?

To je poměrně zásadní věc. Mělo by se jednat o autobusy, které obslouží cik cak různá zdravotnická zařízení, lékárny, obchodní domy. Jsou určeny převážně pro starší spoluobčany a usnadňují jim život, protože se dostanou bez přestupů mezi svými potřebami. My netrváme na tom, aby to bylo trasováno jako dnes, ale chceme, aby tito lidé nemuseli přestupovat na metro nebo na tramvaj. Tohle není základní obsluha.

Bude se jednat o midibusovou linku?

Nene, jednalo by se o linku, kde by byly nasazeny kloubové autobusy, tohle je obsluha pro velkou část obyvatel, nebude tím jezdit málo lidí.

Máte již nějaký návrh?

My jsme nyní spokojení s tím, jak jezdí 134 a 193, pokud to má být v roce 2029 předěláno, tak nesmíme ztratit tato propojení. Ten návrh byl neúplný a chceme to přepracovat.

Opravdu obyvatele nejen Prahy 4 zcela zmate přejmenování Kačerova na nádraží Kačerov?

Já se domnívám, že pojem Nádraží Kačerov nikdo na Praze 4 nezná, ale ten dokument od toho upustil.

Je něco, co se vám v tom dokumentu líbí? Co bylo vyslyšeno?

V tom krátkodobém horizontu nemáme s ROPIDem nějaké zásadnější rozpory. V tom dlouhodobém to časování těch akcí neodpovídá potřebám Prahy, ale to není záležitost toho materiálu, ale to je věc magistrátu.

Tento článek vznikl ve spolupráci se serverem tram-bus.cz

Nepřehlédněte

Stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně začne nejspíš na podzim • Dopravní podnik vypsal tendr na zhotovitele nové deponovací a opravárenské haly hloubětínské tramvajové vozovny. Stavba za 1,6 miliardy korun by měla začít ještě letos.

Vozy CityElefant nabídnou zásuvky a připojení k internetu • České dráhy se pustily do modernizace vozů CityElefant, které jsou součástí Pražské integrované dopravy. Ve vylepšených vlacích bude v budoucnu možné dobíjet mobilní telefony a notebooky nebo se připojit přes palubní Wi-Fi síť k internetu.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.

Okružní linka metra? Praha to myslí vážně • Když vedení Prahy nedávno představilo poněkud smělý plán na novou okružní linku metra s označením O, někteří lidé to považovali za utopii. Jak se ale zdá, náměstek pro dopravu Adam Scheinherr to s ní myslí poměrně vážně. Pražští radní mají v příštích dvou týdnech rozhodnout o zřízení pracovní skupiny, jejímž úkolem by byla příprava zadání pro studii proveditelnosti.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Běchovice a Horní Počernice spojuje nová cyklostezka • Praha slavnostně otevřela nově vybudovanou cyklostezku mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích zhruba 300 metrů od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Její délka je 1 433 m, šířka 3 m a povrch má z asfaltového betonu. „Výstavba nové cyklostezky byla zahájena na začátku loňského října a jsme rádi, že se nám podařilo stihnout její otevření s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu. Občané Prahy ji tak mohou začít využívat již nyní na samotném začátku cyklistické sezóny,“ říká Matěj Fichtner, náměstek generálního ředitele TSK, a. s. [related-post id="10352"] Otevření nové cyklostezky si nenechali ujít ani náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a starosta MČ Prahy Běchovic Ondřej Martan, kteří se zástupci TSK a zhotovitelem spol. Strabag zahájil její provoz. „Běchovice jsou jednou z opravdu dynamicky se rozvíjejících městských částí Prahy a jsem rád, že se nám daří naši městskou část neustále zvelebovat a zpříjemnit tak život a cestování nejen místních, ale i ostatních obyvatel Prahy,“ říká starosta Běchovic Ondřej Martan. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích, cca 300 m od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Součástí výstavby cyklostezky jsou také úpravy stávajících zastávek MHD, dopravního značení i sadové úpravy a přeložky veřejného osvětlení. [related-post id="10628"] „Pro tento rok se nám podařilo prosadit zásadní navýšení finančních prostředků pro rozvoj cyklistiky v Praze. Zájem o tento způsob přepravy neustále roste a naším úkolem je zajistit, co nejlepší podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu. Jsem tedy velice rád, že se nám to daří a tato nová cyklostezka je toho důkazem,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. Prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. investovala Praha v loňském roce více než 33 milionů korun do projektů, které zlepšily podmínky pro cyklisty na celém území Prahy. Dalších 17,6 milionů korun poskytla městským částem jako účelovou dotaci na přípravu nebo na samotnou opravu povrchů či výstavbu nových cyklostezek a v letošním roce se počítá s investicemi ve výši téměř 100 milionů korun.

Přímá linka z Prahy do Barcelony. Od července ji spouští easyJet • Letecká společnost easyJet spouští od 19. července svou novou pravidelnou leteckou linku z Prahy do Barcelony, hlavního města Katalánska. Z Letiště Václava Havla Praha nabídne tři spoje týdně.

Dopravní peklo na Žižkově. Tramvaje měly desítky minut zpoždění. Všichni se děsí, co přinese úterý • V pondělí ráno odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Husitské ulici v Praze 3. Její uzavření ovšem na Žižkově způsobilo totální kolaps dopravy. Bylo to nefalšované dopravní peklo. Auta, která by za normálních okolností jela Husits kou ulicí, se přesunula do souběžné Seifertovy ulice. Ta je ale příliš úzká, řidiči zde musí projíždět přes tramvajové koleje, a tak po celý den docházelo k blokování plynulého provozu městské hromadné dopravy. Tramvaje nabíraly zpoždění v řádech desítek minut „Městská část Praha 3 se iniciativně snaží nastalou situaci ve spolupráci s městskou policií i Policí ČR řešit a kontrolovat plynulost dopravy. Na nejexponovanějších místech jsou tak připraveni policisté a strážníci. Prioritou je nyní zajistit průjezdnost MHD Seifertovou ulicí. Apelujeme na řidiče, aby respektovali dopravní značení v ulicích. Zvláště nesprávným parkováním na náhradních autobusových zastávkách komplikují plynulost provozu,“ uvedla radnice ve svém oficiálním prohlášení. Foto: fb Pražské tramvaje pic.twitter.com/bGvdool4fm

Bubenečský tunel bude v noci na pátek uzavřen • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplná noční uzávěra Bubenečského tunelu.

Dějiny metra: Pražané mohli mít podzemní dráhu už na konci 19. století • Při pohledu na dobové fotografie Prahy z konce devatenáctého a počátku dvacátého století se může zdát, že život v ní byl tehdy jedna velká idylka. Ve skutečnosti však Praha v té době byla spíš začouzeným městem plným továren, kde nebylo zrovna nejzdravější pobývat.

Pařížské metro začalo jezdit v roce 1900.

Rok 1891: Létací stroj na elektřinu podle Edisona. Bude možné ho někdy sestrojit? • Lidé od nepaměti snili o tom, že se naučí létat. Na konci 19. století už sice existovaly vzducholodě a horkovzdušné balóny. Úvahy mnohých ale tehdy směřovaly k efektivnějším strojům, které by byly rychlejší a dostupnější.

Pražská MHD dostane nový navigační systém. Má být jednotný a srozumitelný • Praha se chystá zmodernizovat orientační systém veřejné dopravy. Cestující by měl provést od nástupiště v metru, přes vestibuly až ke stanicím vlaků a zastávek autobusů i tramvají. Stávající systém pochází ze 70. a 80. let minulého století a podle vedení města již neodpovídá současným požadavkům.

Metro D? Hlavně už konečně začněte stavět, vyzývá starosta Prahy 4 • Starosta MČ Praha 4 Petr Štěpánek vyzval k urychlení výstavby trasy D pražského metra. Jak už je v Praze zvykem, dlouho očekávaný projekt nabírá rok od roku další a další zpoždění.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Takhle budou vypadat stanice Olbrachtova a Pankrác na nové lince metra D • Výtvarnou podobu stanic budoucích metra D Pankrác a Olbrachtova navrhnou přední čeští umělci Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia. Jejich návrhy zvítězily ve vyzvané soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie Praha. Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění. Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem a porota vyzdvihla také soulad návrhu s charakteristikou stanice jako živého přestupního bodu nové linky.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

Schváleno. Nová pražská lanovka do pěti let propojí Podbabu s Bohnicemi • Pražští zastupitelé schválili stavbu nové lanové dráhy, která propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky potrvá asi sedm minut. Celkové náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun.

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů • Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky.

Souprava pražského metra

Korean Air obnoví lety mezi Prahou a Soulem v druhé polovině srpna • Letecká společnost Korean Air obnoví od pátku 21. srpna 2020 provoz na lince mezi Prahou a Soulem.

Lítačku pro děti je nyní možné vyřídit online z domova • Operátor ICT, městská firma, jež se stará o projekty Smart City, zavádí novinku. Rodiče, kteří budou chtít svým dětem pořídit Lítačku, mohou již nyní vyřídit žádost online. Dříve pro ni museli zajít do Škodova paláce, kde byl ověřován věk a identita dítěte.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Dopravním ředitelem DPP zůstává i nadále Ladislav Urbánek • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na svém červencovém zasedání potvrdilo k 18. srpnu 2020 Ladislava Urbánka ve funkci místopředsedy představenstva a dopravního ředitele DPP.