S místostarostou Prahy 4 o připomínkách ke změnám MHD

ZprávyVojtěch Jánský22. září 20194 minuty čtení

Místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovařík.

Foto: ODS

Systémový inženýr, absolvent Gymnázia Budějovická a ČVUT, jeden ze zakladatelů Občanského fóra a také zakládající člen ODS v Krči. Od roku 1990 působí v komunální politice a nyní je místostarostou Prahy 4 a zodpovídá mimo jiné za dopravu. Zdeňka Kovaříka vyzpovídal Vojtěch Jánský ze serveru tram-bus.cz.

Dnešním hlavním tématem je to, že Rada MČ vznesla připomínky k dokumentu Rozvoj linek PID. Jaké jsou hlavní dopravní problémy, které Prahu 4 tíží?

Naším hlavním problémem je zpoždění realizace metra D, protože významná část jihu města nemá kvalitní obsloužení kolejovou dopravou. Týká se to Prahy 4, Prahy 12, Libuše i oblastí za Prahou, což je 200 tisíc obyvatel, kteří jsou odkázáni z větší části na autobusy. Ty nám zase obtěžují obyvatele hlukem a exhalacemi zejména v oblasti Zálesí a u Thomayerovy nemocnice.

Vy jste zmínil metro D. Je trasováno dobře?

Metro D by principiálně mělo obsloužit tu jižní část města a zároveň odvézt dopravu na hranici města, kde by mohl být velký terminál. Samozřejmě by bylo možné se bavit o propojení dalších oblastí, ale trasa je zvolena dobře.

Před nedávnem byly zveřejněny upravené návrhy stanic metra Pankrác a Olbrachtova. Jak se vám líbí?

Pro mě není nejzásadnější to architektonické provedení, podstatnější je funkčnost. Trápí mě, kdy to bude.

Jsou tedy ty návrhy lepší než předtím?

Nepovažuji je za lepší ani za horší.

Tak teď k těm připomínkám. Městská část vznesla připomínky k lince 121, u které by mělo dojít k nasazení menších vozidel a posílení provozu. Co se vám na tom nelíbí?

My jsme u linky 121 naopak chtěli interval 10 minut, navrhovaný je 12 minut, což není až tak zásadní rozdíl.

Dále chcete ukončení tramvají od Modřan u stanice Nové dvory, nikoliv u stanice Libuš. Proč?

Nové Dvory jsou vlastně obvodovým centrem pro celou tu jižní část a zde by se měly scházet všechny trasy. Nové Dvory budou do budoucna jádrovým územím, proto tam podle územního plánu musí vést tramvaj.

Vy ale tu tramvajovou trať nechcete ukončit na Libuši ani dočasně. Proč?

Dočasnost je dočasnost. My jsme toho názoru, že jsme v roce 2029, kdy by tam mělo být metro, tak ke stejnému horizontu by tam měla být tramvaj. Jestli budou mít na Libuši tramvaj již v roce 2023 nám nevadí, nám jde o to, aby to bylo současně.

Dále máte výhrady k hustotě provozu autobusů u Nemocnice Krč i po spuštění metra. Jak si to představujete?

Měly by tam zůstat linky, které propojují Prahu 12 a jih Prahy 4 se severem Prahy 4 a Prahou 10. Linky příměstské by měly končit na Depu Písnice. Jednali jsme s ROPIDem a jednat budeme, ale městské části se ten návrh nelíbí.

Dále odmítáte předčasné otevření tramvajové tratě ulicí Budějovickou, ale v tom stejném dokumentu se plánuje i s otevřením tratě Dvorce – Pankrác – Michle. Navíc se plánuje, že tato trať bude sloužit jako náhradní doprava za metro. Proč to tedy odmítáte?

My nezpochybňujeme náhradní dopravu, ale pouze k dnešní poště na Pankráci. Tramvajová trať je možná pouze tehdy, když bude jižní tangenta, ale protože návrat na Budějovickou znamená poměrně velmi složité řešení náhrady dnešních parkovacích míst a poměrně extrémně složité řešení hluku, tak protažení Budějovickou bez pokračování v daném okamžiku nemá smysl. Tuto věc již máme dohodnutou s městem.

Dále nechcete přejmenovávat zastávky v souvislosti s prodloužení tramvajové tratě na Spořilov. V takovém případě by linky jely do zastávky Nad Pahorkem. Nepřipadá vám to matoucí?

V každém lokálním zastupitelstvu jsou místní patrioti. S ROPIDem jsme se dohodli, že pošleme nějaké návrhy, například ta nová smyčka se bude jmenovat Spořilov a ta současná Starý Spořilov. Současně máme v horizontu 2029 výhrady k umístění některých zastávek.

Dále požadujete zachování podle vás oblíbené seniorské dopravy na Pankrácké pláni?

To je poměrně zásadní věc. Mělo by se jednat o autobusy, které obslouží cik cak různá zdravotnická zařízení, lékárny, obchodní domy. Jsou určeny převážně pro starší spoluobčany a usnadňují jim život, protože se dostanou bez přestupů mezi svými potřebami. My netrváme na tom, aby to bylo trasováno jako dnes, ale chceme, aby tito lidé nemuseli přestupovat na metro nebo na tramvaj. Tohle není základní obsluha.

Bude se jednat o midibusovou linku?

Nene, jednalo by se o linku, kde by byly nasazeny kloubové autobusy, tohle je obsluha pro velkou část obyvatel, nebude tím jezdit málo lidí.

Máte již nějaký návrh?

My jsme nyní spokojení s tím, jak jezdí 134 a 193, pokud to má být v roce 2029 předěláno, tak nesmíme ztratit tato propojení. Ten návrh byl neúplný a chceme to přepracovat.

Opravdu obyvatele nejen Prahy 4 zcela zmate přejmenování Kačerova na nádraží Kačerov?

Já se domnívám, že pojem Nádraží Kačerov nikdo na Praze 4 nezná, ale ten dokument od toho upustil.

Je něco, co se vám v tom dokumentu líbí? Co bylo vyslyšeno?

V tom krátkodobém horizontu nemáme s ROPIDem nějaké zásadnější rozpory. V tom dlouhodobém to časování těch akcí neodpovídá potřebám Prahy, ale to není záležitost toho materiálu, ale to je věc magistrátu.

Tento článek vznikl ve spolupráci se serverem tram-bus.cz

Nepřehlédněte

Končící platnost Lítačky řešit nemusíte. Bude automaticky prodloužena • Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2018, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, bude postupně končit platnost. Provozovatel karty Lítačka, Operátor ICT, ovšem společně s Magistrátem hlavního města Prahy rozhodl o automatickém prodloužení. Celkem se jedná asi o 168 tisíc karet.

Pokuta za polovinu prodloužena na dobu neurčitou. Černých pasažérů v MHD dál ubývá • Pokuta za půlku pokračuje, pražští radní dnes tuto kampaň prodloužili na dobu neurčitou. Počet černých pasažérů v Praze klesl meziročně skoro o 15 %.

Začala další fáze oprav Koněvovy ulice. Auta i MHD musejí objíždět • V sobotu začala další fáze rekonstrukce Koněvovy ulice. Až do 23. srpna budou dělníci pracovat v úseku Rokycanova – Ostromečská.

Vstup do metra na Karlově náměstí bude na rok uzavřen • Pražané, kteří cestují metrem, by se měli obrnit velkou dávnou trpělivosti. Dopravní podnik kvůli výměně eskalátorů a dalším opravám omezí nejméně na 10 měsíců vstup a výstup ze stanice Karlovo náměstí na lince B ve směru k ulici Resslova.

Zemřela Eva Jurinová, známá moderátorka a hlas metra linky B • Po dlouhé a těžké nemoci zemřela 3. ledna ve věku 67 let známá moderátorka a novinářka Eva Jurinová. Informaci přinesla stanice CNN Prima News.

Část metra C o víkendu nepojede. Bude se měnit zabezpečení • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude o tomto víkendu ve stanici metra Nádraží Holešovice modernizovat stávající elektronické stavědlo a současně vymění dřevěné pražce za betonové. Z tohoto důvodu bude od soboty 13. února do neděle 14. února obousměrně přerušen provoz metra v úseku Florenc – Ládví.

Osudy našich válečných letců přibližuje nová výstava na ruzyňském letišti • Letiště Praha a Národní technické muzeum ve spolupráci s Aviatickým sdružením Bohemia oficiálně představily panelovou výstavu fotografií u příležitosti 75. výročí návratu československých letců sloužících v britském Královském letectvu. Výstavu, která dostala název „Konečně doma! Finally home!“, bude moci veřejnost navštívit od začátku září do konce listopadu 2020. Veřejnosti i cestujícím je volně přístupná ve veřejné části Letiště Václava Havla Praha ve spojovací chodbě mezi terminály.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek • Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce.

Běchovice dostanou peníze na studii rozšíření vlakové zastávky • Rada hl. m. Prahy dnes rozhodla o poskytnutí investiční dotace ve výši 3,5 milionu korun městské části Praha – Běchovice. Dotace je určena na vytvoření studie a dokumentace pro územní rozhodnutí k rozšíření stávající železniční zastávky Praha – Běchovice střed.

Velikonoční výluka metra nakonec bude • Kvůli výměně dřevěných pražců za betonové bude od čtvrtka 9. dubna od 20:00 hod. do úterý 14. dubna do 14:00 hod. obousměrně přerušen provoz metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov.

Dopravním ředitelem DPP zůstává i nadále Ladislav Urbánek • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na svém červencovém zasedání potvrdilo k 18. srpnu 2020 Ladislava Urbánka ve funkci místopředsedy představenstva a dopravního ředitele DPP.

Pražský Semmering vstal z popela. Díky rekonstrukci se od soboty zvýší počet spojů • Na železniční trati Pražského Semmeringu z Hostivice na Hlavní nádraží přes Zličín, Jinonice a Smíchov se v sobotu 2. února 2019 změní jízdní řád. Ve všední dny přibude ve špičce nový ranní vlak a zlepší se návaznosti některých spojů. Úpravu jízdních řádů umožnila velká podzimní rekonstrukce tratě, která vyšla na 63 milionů korun.

Sebevrah skočil pod metro. Provoz linky C byl dvě hodiny omezen • K tragédii došlo v úterý po 17. hodině ve stanici metra Hlavní nádraží. Neznámý muž zde skočil pod vlakovou soupravu a na místě zemřel.

Souprava pražského metra

Provoz metra na lince C bude čtyři dny omezen. Stanici Dejvická čeká uzavírka • Během prodlouženého červencového víkendu dojde k plánovaným omezením provozu pražského metra na linkách A a C. Od zahájení provozu ve čtvrtek 5. července až do ukončení provozu v neděli 8. července 2018 bude kvůli probíhající modernizaci uzavřena stanice metra Dejvická na lince A. Soupravy budou stanicí pouze projíždět. Ve stejném termínu dojde k obousměrnému přerušení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov na lince C. „Ve stanici metra A Dejvická provedeme v rámci nezbytné modernizace instalace hlavních kabelů pro napájení rozvaděčů, instalace nových osvětlovacích těles, rastru podhledů a dále například montáž nové bezpečnostní linie pro nevidomé na nástupišti,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že u stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. „Prodloužená víkendová výluka nám umožní věnovat se potřebným činnostem na obou linkách celé čtyři dny. Kromě uvedených prací na lince A musíme mezi stanicemi na lince C vyměnit dosluhující dřevěné pražce za betonové, a to ve 2. koleji úseku Pankrác – Budějovická, zatímco ve zbylých částech vyloučeného úseku linky C budou mobilní operátoři připravovat nezbytné instalace k pokrytí tunelů mobilním signálem,“ uvedl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a místopředseda představenstva DPP. DPP zajistí pro cestující na lince metra C náhradní autobusovou dopravu. V denním provozu bude zavedena náhradní autobusová linka XC v trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Z důvodu chybějícího bezbariérového výstupu ze stanic Kačerov a Pražského povstání DPP doporučuje pro bezbariérové cestování využít autobusovou linku č. 135. Všechny spoje posílených autobusových linek budou zajištěny nízkopodlažními vozy. [related-post id="11096"] Změny v provozu autobusů Po dobu výluky bude posílen provoz linek č. 135 a 196. Pro linku č. 134 se přemísťuje zastávka Pražského povstání (pro směr Zelený pruh přibližně o 25 metrů vpřed, pro směr Podolská vodárna přibližně o 20 metrů zpět). Pro linky č. 138, 189 a 215 se přemísťuje zastávka Kačerov (pro směr Nemocnice Krč vpřed do zastávky linky 106). Informační opatření V souvislosti s uvedenými omezeními připravil DPP pro cestující řadu informačních opatření pro usnadnění orientace. Je připraveno několik typů informačních letáků, které budou k dispozici v informačních vitrínách ve stanicích metra od 2. 7. Po dobu výluky (od cca 8:00 hod. do cca 21:00 hod. podle konkrétního místa a dne) bude u uzavřených stanic metra a v jejich bezprostředním okolí nasazen dostatečný počet informátorů v reflexních vestách, kteří budou na místě připraveni poradit cestujícím aktuální dopravní spojení (nejen v češtině, ale i v angličtině). Od 3. 7. bude upozorňovat na připravovaná omezení také hlášení ve všech stanicích metra a hlásit se bude i během výluky. Dále je připraveno 60 informačních tabulí se schematickým nákresem a základními textovými informacemi v češtině i angličtině.

OBRAZEM: Před 50 lety se otevřel Terminál 1 pražského letiště • Uplynulo přesně 50 let od otevření Terminálu 1. Jeho výstavba severně od tehdejšího letiště započala v roce 1960. Veřejnosti se nový pražský letištní terminál slavnostně otevřel 15. června 1968 za přítomnosti tehdejšího prezidenta Ludvíka Svobody. Výsledná podoba Terminálu Sever vzešla z návrhů skupiny architektů vedených významným architektem Karlem Fiskalkem. Odbavovací hala severní části letiště byla postavena z železobetonového skeletu s užitkovou plochou 21 559 m2. U hlavního vstupu od parkovišť byla společná příletová a odletová hala, která sloužila pro tuzemský i zahraniční provoz, odletové a celní haly a odletové čekárny spolu s bufetem. [gallery size="full" columns="1" ids="11047"] Dále se zde nacházely prostory pro výpravnu společnosti ČSA, banku, cestovní kancelář, první pomoc, kancelář policie a poštu. V odbavovací hale sloužil místní rozhlas a informační tabule, které informovaly cestující i zaměstnance letiště a leteckých společností. [gallery size="full" columns="1" ids="11050"] Pod podlažím odbavovací plochy byly umístěny třídírny zavazadel, spolu se sklady pošty, leteckých kanceláří a prostory potřebné pro technické služby související s odbavováním letadel a cestujících. Dále se zde nacházely sanitární prostory, pokoje pro nemocné a matky s dětmi, doplňující prostory a sprchy. [gallery size="full" columns="1" ids="11049"] Na odbavovací plochu směřovaly nástupní galerie, pomocí kterých se cestující mohli dostat ke stání letadel. Nástupní Galerie A, která se nacházela východním směrem poskytovala nástupní prostor pro zahraniční lety.

Terminál 1.

VIDEO: Kapsář okradl muže v kavárně o dvacet tisíc korun • Kriminalisté pátrají po muži, který je podezřelý z kapesní krádeže v obchodním centru v Praze 4. Neznámý muž s ženou přišli do kavárny v OC Arkády Pankrác a vyhlédli si muže, který si nechal bundu přehozenou přes židli. Podezřelý si přisedl zády a skrze svou bundu poškozenému odcizil peněženku s doklady, ve které se nacházelo dvacet tisíc korun.. Celou krádež zachytila kamera. Policisté žádají všechny, kdo podezřelého muže a ženu poznávají, aby se ozvali na linku 158. Případ je prošetřovaný pro podezření ze spáchání trestného činu krádež, za což pachateli v případě odsouzení hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta. Policisté zároveň upozorňují na to, aby si lidé v takto odložených svršcích nenechávali nic cenného. Jak je vidět i z tohoto případu, nikdy nevíte, co se vám děje za zády.

Na lince Korean Air z Prahy do Soulu bude od října létat Dreamliner • Letecká společnost Korean Air oznámila, že na trase mezi Prahou a Soulem, hlavním městem Jižní Koreje, bude od 29. října 2018 létat s Boeingem 787-9 Dreamliner. V zimní letovém řádu bude i nadále létat třikrát týdně, vždy v pondělí, středu a sobotu. Tato verze letadla má kapacitu 269 cestujících v konfigurací tří cestovních tříd.

Emirates zavádí druhou denní linku z Prahy do Dubaje • Letecká společnost Emirates přidává u příležitosti osmého výročí prvního leteckého spojení mezi Prahou a Dubají druhý denní let. Emirates působí na českém trhu od roku 2010 a během této doby přepravila více než 1,7 milionu cestujících. Rostoucí poptávku na této trase chce Emirates uspokojit přidáním nové linky, která bude operována letounem Boeing 777-300ER s kapacitou 360 míst. Nasazením Boeingu 777-300ER na tuto trasu vzroste kapacita přepravených cestujících do České republiky o 262 800 míst ročně. Nově nasazený Boeing 777-300ER na trase Praha – Dubaj nabídne konfiguraci o třech třídách: osm privátních suites ve First Class, 42 plně sklopitelných sedadel v Business Class a 310 prostorných sedadel v Economy Class. Let EK138 bude z Prahy odlétat v 21:35 hodin a do Dubaje přiletí druhý den ráno v 5:30 hodin místního času, čímž poskytne cestujícím dostatek času na prozkoumání Dubaje, pracovní schůzky a mnoho dalších aktivit, které toto kosmopolitní město nabízí. Zpáteční let EK137 odlétá z Dubaje v 15:30 hodin místního času a do Prahy přilétá v 19:55 hodin. [related-post id="11046"] Nové letecké spojení umožní pasažérům letícím z Prahy do Dubaje hladký přestup do mnoha oblíbených codesharovaných destinací společností Emirates a flydubai, jako je Bali, Bangkok, Kolombo, Hongkong, Johannesburg, Káthmándú, Kuala Lumpur, Maledivy, Mauricius a Singapur. „Zahájení provozu druhé denní linky společnosti Emirates do Dubaje je pro nás dalším milníkem v posilování přímých dálkových spojení. Právě jejich rozvoj patří dlouhodobě k našim prioritám, což ostatně reflektuje také vývoj na trhu letecké dopravy a zvyšující se zájem o cesty do vzdálených destinací. Pro rok 2018 proto očekáváme více než 20% nárůst počtu odbavených cestujících na dálkových linkách, k čemuž bezpochyby přispěje i tato nová frekvence,“ uvedl Jiří Vyskoč, ředitel leteckého obchodu Letiště Praha. [related-post id="5503"] Díky širokému trupu Boeingu poskytne přidaný spoj na této trase ještě větší přepravní kapacitu. Všichni cestující se mohou na palubě Emirates těšit na vysokou úroveň poskytovaných služeb, mezinárodní palubní personál a palubní zábavní systém ice, který cestujícím nabízí až 3 500 kanálů audiovizuální zábavy včetně her a nejnovějších filmů. Pro rodiny s dětmi jsou připravené speciální balíčky. Pasažéři First Class a Business Class si mohou kromě bezplatných služeb řidiče z letiště a na letiště zkrátit čekání na svůj let v exkluzivních Emirates salóncích po celém světě, včetně prémiového letištního salónku na letišti Václava Havla v Praze. Nový letecký spoj doplňuje již zavedenou linku, která je operována letounem Emirates A380. Let EK140 odlétá z Prahy v 15:55 hodin a do Dubaje přilétá v 23:50 místního času téhož dne. Zpáteční let EK139 odlétá z Dubaje v 08:35 hodin a přilétá do Prahy ve 13:00 hodin.

Boeing 777-300ER

Řidič autobusu hledá dítě, které zapomnělo plyšovou kočičku • Neznámé dítě zapomnělo den před Štědrým dnem v autobusu pražské MHD na lince 125 plyšovou kočičku.