Stanice metra Karlovo náměstí je nově bezbariérová

ZprávyKristián Vích26. května 20211 minuta čtení

Foto: Petr Hejna, DPP

Dvě dvojice nových výtahů ve stanici metra Karlovo náměstí na lince B uvedl v úterý do provozu Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Výtahy ústí do uliční úrovně u vstupu do Václavské pasáže ve Václavské ulici. Cestující s omezenou schopností pohybu, maminky či rodiče s kočárky nebo cyklisté se jimi dostanou do přestupní chodby dlouhé zhruba 80 metrů, která je dovede ke druhé dvojici výtahů vedoucích přímo na nástupiště.

Chodba má spád pouze 0,3 % a je v ní osazen nový tlakový uzávěr vážící cca 3,5 tuny, protože stanice Karlovo náměstí patří do ochranného systému metra.

Foto: Petr Hejna, DPP

„Skončila náročná stavba dvojice nových výtahů a Karlák se po Opatově stal 46. bezbariérovou stanicí pražského metra. Další na řadě bude Jiřího z Poděbrad, kde do léta chceme kopnout,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Se stavbou bezbariérového zpřístupnění stanice metra Karlovo náměstí DPP začal 29. dubna 2019. Samotná ražba přestupní chodby, v naprosté většině prováděná pouze strojově, a následné vybudování definitivního ostění trvaly celkem 570 dnů.

Během hloubení šachet a ražby přestupní chodby zhotovitelé vyvezli zhruba 520 kontejnerových nákladních aut. Na výztuž primárního a sekundárního ostění v přestupní chodbě spotřebovali celkem 250 tun materiálu, na nosné konstrukce celkem 1200 m³ betonu.

Nepřehlédněte

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících • Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

Přímá linka z Prahy do Barcelony. Od července ji spouští easyJet • Letecká společnost easyJet spouští od 19. července svou novou pravidelnou leteckou linku z Prahy do Barcelony, hlavního města Katalánska. Z Letiště Václava Havla Praha nabídne tři spoje týdně.

Noční uzavírka Brusnického a Dejvického tunelu • Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Otevřeno. Vchod do stanice metra Karlovo náměstí září novotou • Po více než deseti měsících prací dnes Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) otevřel pro veřejnost zmodernizovaný vestibul a eskalátory ve stanici Karlovo náměstí na lince metra B. Projekt se podařilo uspíšit a díky 24 hodinovému režimu prací mohou cestující výstup směr Karlovo náměstí využívat od dnešní 11. hodiny, o týden dříve, než byl původní plán.

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc • Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

První semafor v Praze začal fungovat před 90 lety. Lidem hodně vadil • V roce 1930 byla v Praze nainstalována první automatická světelná signalizace, a to ve středu Václavského náměstí, kam ústí ulice Vodičkova a Jindřišská. Do té doby byla doprava na křižovatkách řízena pouze pokyny strážníka a od roku 1927 také ručně přepínanými semafory.

Metro D má svůj vlastní web. Nabízí bohaté informace i ukázky stanic • Dopravní podnik hl. m. Prahy spustil nový informační web o chystané lince D pražského metra. Portál návštěvníky detailně seznamuje s novou trasou, kde vlaky budou jezdit bez strojvedoucího.

Blanka je po čtyřech letech konečně zkolaudovaná • Tunelový komplex Blanka (TKB) se po více než čtyřech letech zkušebního provozu dočkal kolaudace. Pro řidiče se sice tímto krokem nic nezmění, úlevu však pocítí hlavně magistrátní úředníci. Ti se nyní budou moci plně soustředit na výstavbu navazujícího vnitřního okruhu. Správu TKB a běžnou údržbu bude mít nově na starost Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s., která má zkušenosti s provozem dalších pražských tunelů.

Dopravním ředitelem DPP zůstává i nadále Ladislav Urbánek • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na svém červencovém zasedání potvrdilo k 18. srpnu 2020 Ladislava Urbánka ve funkci místopředsedy představenstva a dopravního ředitele DPP.

Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Mobilní signál se rozšířil do dalších stanic pražského metra • Mobilní a datové služby ve standardu LTE mohou cestující v pražském metru využívat už ve 25 stanicích. Od včerejška jsou nově pokryty stanice Florenc B a Palmovka na trase B a stanice Staroměstská na trase A.

Metro bude jezdit do půlnoci. Prázdninový řád s několika změnami • Cestující se vrací do pražského metra. Postupně roste poptávka a počet přepravených cestujících po 20. hodině. Od čtvrtka 15. července 2021 proto bude provoz metra končit až o půlnoci. Poslední denní spoje budou z centra Prahy odjíždět v čase 00:02 až 00:08 v závislosti na lince a stanici.

Souprava pražského metra

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

První autobus v nových barvách PID bude nasazen na pravidelnou linku • Praha představila prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

Vstup do metra na Karlově náměstí bude na rok uzavřen • Pražané, kteří cestují metrem, by se měli obrnit velkou dávnou trpělivosti. Dopravní podnik kvůli výměně eskalátorů a dalším opravám omezí nejméně na 10 měsíců vstup a výstup ze stanice Karlovo náměstí na lince B ve směru k ulici Resslova.

Oprava Jiráskova mostu částečně omezí dopravu • Technická správa komunikací hl .m. Prahy (TSK) zahájí v pondělí 18. srpna opravu konstrukčních částí chodníků a zábradlí, a to v obou směrech mostu. Práce by měly být hotové do 23. října.

Praha obnovuje preventivní opatření v MHD. Dveře se otevřou automaticky • Dopravní podnik hl. m. Prahy znovu zavádí preventivních opatření, která v důsledku pandemie covid-19 platila letos na jaře.

Část metra C o víkendu nepojede. Bude se měnit zabezpečení • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude o tomto víkendu ve stanici metra Nádraží Holešovice modernizovat stávající elektronické stavědlo a současně vymění dřevěné pražce za betonové. Z tohoto důvodu bude od soboty 13. února do neděle 14. února obousměrně přerušen provoz metra v úseku Florenc – Ládví.