Evžen Korec: Stavebnictví loni rostlo. Dařilo se i bytové výstavbě

ZprávyEvžen Korec6. února 20203 minuty čtení

Foto: Archiv

České stavebnictví má za sebou úspěšný rok 2019, byť na jeho konci trochu zpomalilo. Celkem ale stavební produkce v loňském roce meziročně vzrostla o 2,3 procenta. Vyplývá to z aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). O jedno procento stoupl počet zaměstnanců v oboru a jejich plat se zvýšil o 6,1 procenta. Počet stavebních zakázek uzavřených velkými firmami klesl o 5,2 procenta na 60 763, jejich hodnota však vzrostla o 5,3 procenta na 248,5 miliardy korun. Dalších 19,4 tisíce zakázek za celkem 168,4 miliardy korun měly firmy uzavřeny ke konci roku 2019.

Počet uzavřených stavebních zakázek ke konci roku je o 5,2 procenta vyšší než o rok dříve. Začátek roku tak pro stavebnictví bude znamenat pokračování růstu, i vzhledem k zatím spíše mírné zimě přející stavebním pracím. Dá se tedy očekávat, že mírný růst sektoru bude pokračovat i v prvních měsících letošního roku.

Výrazně se loni zlepšila také bytová výstavba, když stavební firmy v celém Česku dokončily celkem 36 422 nových bytů. To představuje meziroční nárůst o 7,6 procenta. Hodně se zlepšila i Praha, kde loni vyrostlo hned 6002 nových bytů, což je o 1784 více než před rokem. První místo však udržel Středočeský kraj, kde firmy postavily celkem 7035 nových bytů.

Pozitivní čísla se i přes zablokovaný proces povolování nových staveb dají očekávat i letos. Stavební firmy totiž loni zahájily stavbu 38 677 nových bytů, tedy o 16,8 procenta více než v roce 2018. Výrazný nárůst zaznamenalo hlavní město, kde ČSÚ spočítal celkem 5882 nově zahájených bytů. To je 2330 bytů více než v roce 2018 a zároveň nejlepší výsledek od roku 2008, kdy se v hlavním městě začalo stavět rovnou 6320 nových bytů. Jen o jediný byt více (5883) se začal stavět ve Středočeském kraji.

Tyto zdánlivě dobré zprávy však neznamenají, že by se začalo blýskat na lepší časy. Dostupnost bydlení se příliš nezmění, protože k zásadním změnám nedošlo. Povolovací proces je pořád extrémně složitý a povolení středně velkého rezidenčního projektu stále trvá pět a více let. Spíše než o současném stavu tak aktuální statistiky odráží to, že se firmám loni podařilo konečně získat všechna povolení na projekty, které často do povolovacího procesu poslaly už po minulé ekonomické krizi. Teprve s výrazným odstupem úspěšně završily stavební řízení a mohly zahájit stavbu.

Také v tomto roce bude více záležet na tom, jaké konkrétní rezidenční projekty se developerům podaří protáhnout nástrahami povolovacího procesu, než na vývoji ekonomiky či poptávky. I jeden velký projekt se stovkami bytů tak může celkovými statistikami významně zamávat. Takových je v povolovacím procesu mnoho a vzhledem k propadu bytové výstavby v minulých letech, kdy se často začalo v hlavním městě stavět jen kolem pouhých dvou tisíc nových bytů ročně, by jejich rychlé povolení bylo více než potřeba. Praha novou bytovou výstavbu nutně potřebuje.

Autor je generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL, a. s.

Nepřehlédněte

V Praze se nejvíce prodávají dvoupokojvové byty. Zájem je i o garsonky • Na pražském rezidenčním trhu jsou nejžádanějším zbožím malé dvoupokojové byty 2+kk. Jen ve druhém čtvrtletí letošního roku jich developeři prodali celkem 506, což představuje takřka 40procentní podíl na celkových prodejích. Na druhém místě v zájmu následují jednopokojové garsonky. Těch se za tři měsíce prodalo 327, tedy jedna čtvrtina prodejů. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje už jedenáct let.

KOMENTÁŘ: ČNB nemá rozhodovat o podmínkách pro hypotéky • Poslanci schválili novelu zákona, která umožní České národní bance (ČNB) určovat pravidla pro poskytování hypoték. V současné době totiž může v této oblasti pouze dávat komerčním bankám doporučení, která ale nejsou závazná. Přesto se jimi banky většinou řídí, což má tvrdé dopady na celý hypoteční trh. Ostatně jako kdykoliv jindy, kdy se centrální úřad snaží zasahovat do fungujícího trhu a příliš ho regulovat.

Evžen Korec: Posílené pravomoce centrálních bankéřů naženou desítky tisíc lidí do nájemní pasti • Centrální bankéři mají získat více pravomocí rozhodovat o tom, kdo má právo získat hypotéku a pořídit si tak svůj vysněný byt či dům. Umožňuje to novela zákona o České národní bance (ČNB), kterou tento týden schválila vláda. Ta centrální bance umožňuje nastavovat parametry hypoték, což bylo dosud v režii komerčních bank. Stávající nařízení ČNB mají pouze doporučující charakter, banky se tak jimi řídit nemusí. O možnost získat vlastní nemovitost pro bydlení tak definitivně přijdou desítky tisíc domácností.

Evžen Korec: Centrální stavební úřad prospěje městským částem • Jeden úřad místo současných 22. To je plán, o kterém se stále častěji v hlavním městě mluví. Jde o zřízení centralizovaného stavebního úřadu, který by rozhodoval o velkých a složitějších stavbách. Například by pod něj spadaly všechny stavby s více než 60 byty. Zbylé místní stavební úřady by získaly více prostoru řešit menší stavby významné hlavně z lokálního hlediska. Vznik nového úřadu je jedním z nejrychlejších způsobů, jak odblokovat zaseknuté povolování staveb, kvůli kterému mimo jiné výrazně zdražují nové byty.

KOMENTÁŘ: Daň z nabytí nemovitosti je nemorální a měla by se zrušit • Daň z nabytí nemovitosti je nemorální, tvrdí část senátorů. Senát proto dolní komoře českého parlamentu navrhl, aby tuto daň zcela zrušila. Jsem jednoznačně pro, protože tato zbytečná čtyřprocentní daň zásadním způsobem zvyšuje náklady na pořízení vlastního bydlení. Stejně jako každoročně placená daň z nemovitosti by měla z českého daňového systému zcela zmizet.

Evžen Korec: Přínosy nového stavebního zákona budou zjevné až za několik let • Dlouho očekávaný a vyhlížený stavební zákon dnes vstupuje do mezirezortního připomínkového řízení, kde se k tomuto dílu ministerstva pro místní rozvoj budou moci oficiálně vyjádřit ostatní resorty a příslušné úřady. Očekávaný ostrý boj o jednotlivé paragrafy a odstavce nové stavební legislativy by ale neměl přehlušit hlavní přínos připraveného zákona – snahu o podstatné zkrácení povolovacího procesu. Naopak problémem zůstává, že první výsledky pocítíme až za dlouhé roky. Do té doby bude stavebnictví stagnovat a například cenově dostupných bytů se jen tak nedočkáme.

Praha má nový plán, jak zvýšit dostupnost bydlení v metropoli • Finanční dostupnost bydlení v Praze je v porovnání s ostatními evropskými metropolemi dlouhodobě jednou z nejhorších. Změnit to má Strategie rozvoje bydlení, kterou představil Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Čtyřicetistránkový dokument nahrazuje koncepci bytové politiky z roku 2004 a má více zohledňovat aktuální potřeby rozvíjející se Prahy.

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

Pronajímáte byt přes Airbnb? Město od vás bude chtít poplatky • Na „sdílené“ ubytování dopadne v brzké době poplatková povinnost bez rozdílu oproti hotelům a penzionům. Ministerstvo financí předložilo do připomínkového řízení návrh novely zákona o místních poplatcích. O její přípravu se v souvislosti s řešením problematiky „sdíleného“ ubytování zasadilo hlavní město Praha, jehož zástupci se aktivně účastnili jednání s Ministerstvem financí a Ministerstvem pro místní rozvoj. Nyní existují dva tzv. ubytovací poplatky, jednak poplatek za rekreační a lázeňský pobyt a jednak poplatek z ubytovací kapacity. Pouze první z nich se však uplatňuje na sdílené ubytování, což je spíše dílem náhody než záměrem zákonodárce, který v době vzniku předpisů s něčím jako sdílené ubytování nepočítal. „Nynější stav neodůvodněně zvýhodňuje „sdílené“ ubytování oproti hotelům a ubírá finance městské pokladně,“ uvádí radní hl. m. Prahy Jan Wolf. Novela sjednocuje oba poplatky v jediný, který dopadne i na „sdílené“ ubytování. Novela rovněž počítá s navýšením maximální výše poplatků s ohledem na současné cenové hladiny z 21 Kč na 50 Kč. Narovnání podmínek Současný boom sdíleného ubytování přináší Praze řadu problémů, ať už jde o zvýšení cen a nedostupnost bydlení pro Pražany či narušení charakteru obytných zón. Vedení Prahy věří, že narovnání podmínek hotelového a „sdíleného“ ubytování, a zejména pak důsledné vyžadování plnění veškerých povinností, může mít samo o sobě ve vztahu ke „sdílenému“ ubytování regulační efekt. Omezení neopodstatněné výhodnosti poskytování „sdíleného“ ubytování může přispět k utlumení boomu na vyváženější úroveň. Přijetí novely zákona o místních poplatcích je dle radního Wolfa pouze jedním z kroků k úspěšnému vyřešení problémů týkajících se „sdíleného“ ubytování. „Dále intenzivně usilujeme o tři legislativní změny. Jednak chceme, aby stát mohl získávat informace od zprostředkovatelů „sdíleného“ ubytování o provedených transakcích, což je klíčové pro kontrolu tohoto podnikání a jeho vyvedení ze zóny šedé ekonomiky. Dále chceme, aby obcím bylo umožněno vybírat ubytovací poplatek hromadně prostřednictvím zprostředkovatelů „sdíleného“ ubytování a regulovat sdílené ubytování na svém území,“ dodává radní Wolf.

Praha pronajme své byty vybraným profesím a lidem v nouzi • Pražští radní odsouhlasili způsob využívání bytového fondu v roce 2020. Díky zvyšujícímu se tempu oprav bude letos možné dohromady obsadit až 470 bytů. Město chce pronájmem městských bytů za dostupnou cenu pomoci podporovaným profesím, rodinám a jednotlivcům v bytové nouzi a lidem s duševním onemocněním, kteří dokážou žít samostatně nebo s podporou ze strany odborníků.

Pražané vydělávají na byt 17 let, mnohem déle než v Berlíně či Vídni • O přemrštěných cenách nových bytů v Praze se mluví už dlouho. Kvůli zastaralému územnímu plánu a zablokovanému povolovacímu procesu se totiž nové byty takřka nestaví a zájemci si tak nemají z čeho vybírat. Ceny žene vzhůru také výrazné zdražování stavebních prací. Situace došla tak daleko, že dostupnost nového bytu v českém hlavním městě je mnohem nižší než v metropolích okolních států. Podle portálu Numbeo.com musí Pražan na byt šetřit o několik let více, než lidé v Berlíně, Vídni či Bratislavě. Tento portál srovnává náklady na pořízení stejně velkého bytu ve vybraných městech ve vztahu k úrovni příjmů v daném místě. Zjednodušeně řečeno pracuje s kupní sílou místních lidí. Na webu lze porovnat mimo jiné poměr ceny stejně velkého bytu k příjmu domácnosti, čili kolik let na takový byt domácnost vydělává. Počítá se zde s mediánovou cenou za byt o ploše 90 metrů čtverečních, což je na západ od nás rozměr průměrného bytu. Je to rozdíl oproti některým českým studiím, které kalkulují s bytem o rozměru maximálně 70 metrů čtverečních. Za disponibilní měsíční příjem domácnosti Numbeo.com počítá 1,5násobek mediánového příjmu jednotlivce v daném místě. České hlavní město v tomto srovnání vychází velmi tristně. Zatímco v Praze vydělává domácnost se středním příjmem na 90metrový byt 17,09 let, v hlavních městech našich sousedních států je to o poznání méně: v Berlíně 10,56 let, ve Varšavě 11,94, v Bratislavě 12,83 a ve Vídni 13,30. Zablokovaná výstavba a nedostatek pozemků vhodných k výstavbě tak učinily bydlení v našem hlavním městě výrazně dražší a nedostupnější než v okolních metropolích. [related-post id="11612"] Podobná čísla jako Praha při porovnání na Numbeo vykazuje v regionu pouze německý Mnichov, domácnost zde na devadesátimetrový byt vydělává 16,44 let. To může být zarážející zejména ve srovnání s hodnotami Berlína (10,56 let). V Mnichově je však odlišná situace, než v německém hlavním městě, protože zde jsou nejdražší nemovitosti v celém Německu. Tamní opozice i odborníci to kladou za vinu hlavně vedení města. Argumentují tím, že pozemky pro nové bytové projekty se vedení města snažilo prodávat za co nejvyšší ceny (na rozdíl od jiných německých měst, která více brala ohled na sociální situaci a nešroubovala ceny pozemků za každou cenu nahoru). Vysoká cena pozemků se pak logicky promítá do cen bytů, které na nich stojí. Podíl na vysokých cenách bydlení je mnichovské radnici připisován také proto, že nové bytové stavby protlačila, často přes odpor místních, do nezastavěných oblastí uvnitř města. Takové plochy poblíž centra jsou samozřejmě výrazně dražší a i to vyhnalo ceny bytů v Mnichově vysoko. Toto by mělo být varováním pro hlavně Prahu, která pracuje ve svém připravovaném Metropolitním plánu s představou, že budou zastavovány jen nevyužité plochy uvnitř města. Situace Mnichova však jasně ukazuje, že soustředění výstavby pouze uvnitř města vede kvůli k vyšším cenám pozemků blíže centru k dalšímu zdražování bytů. Před tímto jsem již ve svých komentářích k návrhu Metropolitního plánu varoval a Praha by se měla takové situace vyvarovat. Proto se musí zároveň rozrůstat po svém okraji. Tyto oblasti jsou mezi zájemci o nové bydlení nejžádanější, jak kvůli svým nižším cenám, tak zároveň dobré dopravní dostupnosti i plné občanské vybavenosti. Cenový růst bytů v Praze pak může zastavit jen urychlené zahájení výstavby nejlépe několika konkurenčních rezidenčních projektů v různých oblastech Prahy. To je potřeba provést skutečně co nejrychleji. Čekat na nový Metropolitní plán, který by měl začít platit nejdříve od roku 2023, není možné. RNDr. Evžen Korec, CSc. Generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL a. s.

Lidé si letos na hypotéky půjčili už tolik peněz, jako za celý rok 2019 • Pět měsíců letošního roku stačilo k tomu, aby lidé na hypotečních úvěrech získali celkem 179 miliard korun. To je stejně jako za celý rok 2019. Přispěl k tomu i velmi úspěšný květen, kdy komerční banky sjednaly 12 984 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 40,555 miliardy korun. Objem poskytnutých hypoték sice vzrostl oproti dubnu o 1,375 miliardy korun, za rekordním březnem ale zaostal o více než čtyři miliardy korun, vyplývá z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex.

Praha chce být transparentnější. Spustila realitní portál za půl milionu korun • Magistrát hl. m. Prahy spustil webovou stránku, kde budou pravidelně zveřejňovány všechny aktuální nabídky prodeje a pronájmu nemovitostí v majetku města. Ke všem informacím o pronájmech, prodejích i dražbách bytů i nebytových prostor se občané dostanou na jednom místě přes běžný online vyhledavač. Uživatelé mohou všechny nabídky dostávat ihned po zveřejnění přímo do své elektronické pošty, musí se jen zaregistrovat do systému a zadat svou e-mailovou adresu. „Realitní portál hlavního města je dalším krokem k cíli, kterým je transparentní nakládání s městským majetkem. Správa majetku se s tímto portálem stává otevřenější a modernější. Nová online služba je uživatelsky příjemnější než vyhledávání nabídek na úřední desce,“ uvedl Karel Grabein Procházka, radní hlavního města Prahy pro správu majetku. Na realitním portálu www.realitniportalpraha.cz budou postupně přibývat nabídky pronájmů v závislosti na usnesení Rady hlavního města Prahy, která musí schválit veškeré kroky, týkající se správy majetku. „Věřím, že po finálním doladění detailů se magistrátní realitní web rychle stane užitečnou službou na pražském trhu s nemovitostmi. Těší mě to tím více, že náklady na zavedení systému nebyly v porovnání s jeho přínosem nijak vysoké,“ dodal Karel Grabein Procházka. Nový realitní portál stál Magistrát hlavního města Prahy 450 tisíc korun.

Praha chce mít do půl roku seznam pozemků, kde je možné postavit nové byty • Hlavní město by rádo urychlilo výstavbu nových bytů. Pražští radní kvůli tomu zadali úkol Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby v následujícím půl roce vypracoval seznam pozemků ve výhradním vlastnictví Prahy, kde je možné začít stavět. IPR by měl rovněž vypracovat přehled brownfieldů, kde bude výstavba možná v následujících letech.

Zdražování bytů v Praze pokračuje, průměrná cena vzrostla za rok o 1,5 milionu korun • Cenový růst na pražském realitním trhu nepolevuje, spíše naopak. Průměrná cena prodaného bytu vzrostla na 6,4 milionu korun, což znamená meziroční nárůst o 1,5 milionu korun. Na konci roku 2016 totiž dosahovala průměrná cena prodaného byt 4,9 milionu korun. Oproti předchozímu čtvrtletí došlo v posledním kvartálu loňského roku k růstu ceny o 210 tisíc korun. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje už jedenáct let.

Rostoucí cenu nového bydlení v Praze způsobuje neuvěřitelně dlouhý povolovací proces a také nedostatek pozemků vhodných pro rezidenční výstavbu.

Stavební produkci v Česku přibrzdila koronavirová krize • Po delším období růstu letos stavební produkce zatím klesá. Spolu s nemocností a sílícími dopady opatření proti šíření koronavirové nákazy se začaly projevovat nedostatek pracovní síly, váznoucí poptávka a administrativní nepřipravenost staveb. Naději na obrat dává aktuální zásoba prací a povolených staveb, zjistil Český statistický úřad.

KOMENTÁŘ: Zrušení předkupního práva urychlí prodeje bytů. Změna vstoupí v platnost za měsíc • Prodeje bytů, s nimiž funkčně souvisí spoluvlastnický podíl na jiné jednotce zahrnující nebytový prostor, by měly už za necelý měsíc výrazně zrychlit. Právě 1. července vstupuje v účinnost novela občanského zákoníku, která v podstatě ruší předkupní právo spoluvlastníků. To v minulém období výrazně komplikovalo hlavně prodeje bytů s garážemi, sklepy či předzahrádkami, které byly součástí společných prostor. Novela však přináší také další změny, například přechod dluhů na zálohách za služby z původního na nového vlastníka bytu.

KOMENTÁŘ: V lednu se v Praze začalo stavět jen 98 nových bytů • Letošní studený leden zmrazil nejen naše sjezdovky, ale celé české stavebnictví. Stavební produkce podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně propadla o 13,2 procenta. Může za to hlavně vysoká srovnávací základna, protože loňský teplý leden umožnil stavařům nepřerušeně pokračovat v práci na rozdíl od toho letošního. Ve srovnání s prosincem však došlo k růstu o 2,9 procenta. V celé republice byla zahájena stavba 2797 nových bytů, což představuje meziroční nárůst o 15,3 procenta. V hlavním městě se ale kritická situace příliš nezměnila, v bytových domech začaly firmy stavět jen 98 nových bytů.

Na Letné vyroste luxusní hotel s pěti stovkami pokojů a střešním barem • V Praze do několika let vyroste pětihvězdičkový kongresový hotel Hard Rock Hotel Prague. V prostorách bývalého tréninkového hřiště Generali Areny na Letné ho vybuduje Energetický a průmyslový holding (EPH), vlastněný magnátem Danielem Křetínským.

U Suchdola vyroste nová čtvrť. Zastupitelstvo o ní bude hlasovat ve čtvrtek • V souvislosti s novou tramvajovou tratí, kterou vedení Prahy plánuje vybudovat z Podbaby do Suchdola, bude pražské zastupitelstvo hlasovat o dvou změnách územního plánu. Přijetí změn je potřebné pro vznik nové čtvrti místo dnešního brownfieldu v Sedlci a pro záchytné parkoviště P+R na budoucí konečné zastávce tramvaje. Obě změny zastupitelstvu doporučila ke schválení rada města na jednání minulý týden. Zastupitelé tak budou o obou změnách rozhodovat na zasedání tento čtvrtek. Bydlení pro 5 tisíc lidí První změna, označená jako Z 3000, řeší dnešní brownfield v Sedlci. Zde pojede v budoucnu tramvaj do kopce mírnou serpentinou a právě podél její dráhy by měla vyrůst nová čtvrť. Architektonické studio D3A, které pro město zpracovává podkladovou studii pro změny územního plánu, dává důraz na dodržení místního krajinného rázu a uměřenou výstavbu vesměs obytného typu. Předpoklad je, že by zde mohlo najít domov cca 5 000 lidí. Zde město ještě čeká jednání s desítkami vlastníků pozemků. [related-post id="5985"] „Tramvaj je důležitá pro univerzitu i pro obyvatele Suchdola. Proto chceme co nejdříve dosáhnout změn, které umožní tramvaj vyprojektovat. Kolem tramvajové trati logicky vznikají místa pro zástavbu, tramvaj by neměla projíždět zemí nikoho. Výstavba ale musí být v souladu s místním krajinným rázem. Studie předpokládá  že bude vesměs čtyřpatrová,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky a radní hl. m. Prahy pro územní rozvoj. Nové parkoviště Druhá změna s číslem Z 2976 se týká území budoucí tramvajové smyčky na Výhledech. Zde by mělo vyrůst záchytné parkoviště, které umožní řidičům přijíždějícím ze severozápadu zaparkovat a jet dále do města tramvají. Studie zde navrhuje v zájmu menšího záboru zemědělské půdy nízký parkovací dům. Parkovací kapacita má být přibližně 375 míst. Obě změny byly doporučeny jak Komisí pro změny územního plánu, tak Výborem pro územní rozvoj a územní plán. [related-post id="5136"] Účelem výstavby tramvajové trati do Suchdola je podle magistrátu především zvýšení kapacity místní veřejné dopravy. Současné přeplněné autobusy často v dopravních špičkách stojí v kolonách společně s auty a jízdní doba se neúměrně prodlužuje. Jde o jeden z asi třiceti záměrů na rozšíření stávající tramvajové sítě po celém městě. Dle aktuálních průzkumů využívá autobusy z Prahy 6 do Suchdola cca 23 000 lidí denně. Dopravní predikce říkají, že tramvaj by mohlo využívat cca 30 000 cestujících. „Kromě úbytku automobilového tranzitu skrze Suchdol by se tak místní mohli těšit i na přímé tramvajové propojení do centra města bez nutnosti přestupu,” dodává k tomu Petra Kolínská.