ČSA

OBRAZEM: Před 50 lety se otevřel Terminál 1 pražského letiště • Uplynulo přesně 50 let od otevření Terminálu 1. Jeho výstavba severně od tehdejšího letiště započala v roce 1960. Veřejnosti se nový pražský letištní terminál slavnostně otevřel 15. června 1968 za přítomnosti tehdejšího prezidenta Ludvíka Svobody. Výsledná podoba Terminálu Sever vzešla z návrhů skupiny architektů vedených významným architektem Karlem Fiskalkem. Odbavovací hala severní části letiště byla postavena z železobetonového skeletu s užitkovou plochou 21 559 m2. U hlavního vstupu od parkovišť byla společná příletová a odletová hala, která sloužila pro tuzemský i zahraniční provoz, odletové a celní haly a odletové čekárny spolu s bufetem. [gallery size="full" columns="1" ids="11047"] Dále se zde nacházely prostory pro výpravnu společnosti ČSA, banku, cestovní kancelář, první pomoc, kancelář policie a poštu. V odbavovací hale sloužil místní rozhlas a informační tabule, které informovaly cestující i zaměstnance letiště a leteckých společností. [gallery size="full" columns="1" ids="11050"] Pod podlažím odbavovací plochy byly umístěny třídírny zavazadel, spolu se sklady pošty, leteckých kanceláří a prostory potřebné pro technické služby související s odbavováním letadel a cestujících. Dále se zde nacházely sanitární prostory, pokoje pro nemocné a matky s dětmi, doplňující prostory a sprchy. [gallery size="full" columns="1" ids="11049"] Na odbavovací plochu směřovaly nástupní galerie, pomocí kterých se cestující mohli dostat ke stání letadel. Nástupní Galerie A, která se nacházela východním směrem poskytovala nástupní prostor pro zahraniční lety.

Terminál 1.

Nepřehlédněte

12. 2. 1868: V hospodě jim nechtěli nalít, tak začali vytloukat výlohy • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

7. 3. 1868: Žena se pokusila o sebevraždu vypitím žíraviny • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Stavba chrámu sv. Víta Minulé neděle ohledala zvláštní komise nové stavby na a v chrámu svatovítském. Komise ta záležela z předsedy svatovítské jednoty hrab. Frant. Thuna, více členův téže jednoty, mezi nimiž též br. Clam-Martinic se nacházel. U příležitosti té zaručil se hrabě Clam-Martinic, že onu část chrámu svatovítského, kteráž zvána jest kaplí Clam-Martinickou, na vlastní náklad dá znovu zříditi a upraviti. – Národní listy, 7. 3. 1868 Pokus o sebevraždu Zavraždit se chtěla včera ráno v jedné ulici vdova po jednom diurnistovi, která už delší dobu churavěla. Vypila tedy lahvičku žíraviny a když tu neúčinkovala, pořezala si žíly na levé ruce. Bolestí křičíc přivolala svou posluhovačku, která ji na zemi ležící nalezla. Nešťastnice byla v truhle odnešena do nemocnice, kdež ji lékaři myslí při živobytí zachovali. – Pražský denník, 7. 3. 1868 [related-post id="6481"] Z českého divadla V pondělí dne 9. března má p. Bittner, jeden z nejnadanějších mladších členů našeho divadla, svůj příjem. Zvolil si Shakespearovu tragedii „Romeo a Julie“, po delší čas již nedávanou, a bude hráti poprvé úlohu Romea. Volba sama již svědčí o pravé umělecké snaze pana beneficienta. – Pražský denník, 7. 3. 1868

Žena vypila žíravinu a doufala, že z tohoto světa odejde.

2. 6. 1868: V Praze se narodilo kůzle bez předních nohou. Co s ním bude? • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Nepředvídané zabití V Ringhofrově továrně na Smíchově blížil se v sobotu v poledne jistý kovář jinému dělníku, tento ale náhodou rozpřáhl se kladivem, chtěje na kovadlinu uhoditi, udeřil ale pozadu stojícího kováře tak do prsou, že poraněný se k zemi svalil a okamžitě mrtev byl. – Pražský denník, 2. 6. 2868 Okrádá děti Šejdířka, která po Praze děti okrádá, vylákala v pátek 29. května jedno děvčátko ze žitnobranské ulice, slibujíc mu panenku k hraní a odvedla je za Prahu k hostinci »Sakrabonii«, kde je ze šatečků úplně svlékla. Druhé děvčátko, jež s prvním šlo z ústavu domů, neuposlechlo hlasu podvodného. Po několika hodinách marného hledání zastavil se před domem okradeného dítěte vrchnostenský povoz a jistá známá šlechtična přivezla polekaným rodičům dítě, ale docela jinak oblečené, řkouc, že jedouc kol »Sakrabonie« děvčátko tam téměř nahé našla a tudíž je takto oblékla. – Pražský denník, 2. 6. 2868 [related-post id="10064"] Rozmar přírody Zvláštní nestvůrče přišlo v tyto dny na Zbraslavi na svět. Tamnímu občanu p. Houdkovi vyvrhla koza kůzle, jemuž obě přední nohy úplně scházejí, kdežto ostatní částky těla jsou zcela vyvinuty. Majitel kůzlete tohoto, jež na vzdor tomu, že mu přední nohy scházejí, vesel skáče po zadních nohou, prodal je jistému řezníku, který pak nestvůrče to do Prahy zanesl a zde museum ke koupi nabízel, kde je ale nepřijmuli. Konečně prodáno bylo do jednoho zdejšího zvěřince za 4 zl., kde ovšem nejlépe se vyplatí. – Pražský denník, 2. 6. 2868

Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů • Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.

Tramvaje v hale strašnické vozovny.

Depo Hostivař otevře brány návštěvníkům. Hasiči dopravního podniku oslaví výročí • V sobotu 16. září mezi 10 a 16 hodinou zve Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) veřejnost na Den otevřených dveří v depu Hostivař. Milovníci veřejné dopravy mohou nahlédnout do zákulisí depa, prozkoumat vozidla a užít si zajímavý doprovodný program.

Souprava pražského metra

Milovníkům letadel se otevřel nový vyhlídkový val na pražském letišti • Nový val určený pro pozorování letadel na Letišti Praha u Kněževsi byl dokončen. Ten původní musel být v květnu loňského roku zrušen, jelikož bránil stavbě produktovodu leteckých pohonných hmot a plánovanému rozšíření perimetru letiště. Nový val je vyšší o téměř dva metry a oproti původnímu byl posunut o 51 metrů dále od přistávací dráhy.

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

24. 5. 1889: Pokus o otravu a letní dobročinné divadlo na Vinohradech • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Nová tramvajová trať propojí Kobylisy a Bohnice • Pražská tramvajová síť se rozroste o více než 3 kilometry. Radní schválili záměr výstavby nového úseku Kobylisy – Bohnice, který propojí konečnou stanici připravované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stanicí metra Kobylisy na lince C. Po zprovoznění nabídne obyvatelům Bohnic např. přímé spojení tramvají na Palmovku k Úřadu městské části Praha 8 či do Libně. Novou trať postaví Dopravní podnik hl. m. Prahy (Dopravní podnik hl. m. Prahy). Výběr projektanta proběhne na začátku příštího roku na ni vybere projektanta.

17. 10. 1889: Planý poplach v plynárně, nešťastný skok a zadlužený Pražan na útěku • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Část metra B nově pokrývá mobilní signál. Do léta přibude dalších 11 stanic • Praha postupně pokračuje v pokrývání metra mobilním signálem. Operátoři v těchto dnech spustili testovací provoz na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna, a pokračují ve výstavbě sítě na dalších úsecích na trasách A a B.

24. 6. 1890: Kočky nejsou na Žofínském ostrově v žádném případě vítané • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

27. 11. 1868: Řádění podvodníků v Praze a zneuctění kostela • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

První autobus v nových barvách PID bude nasazen na pravidelnou linku • Praha představila prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

4. 2. 1868: Prodávala levné srnčí maso. Bylo ale ze psů • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

11. 7. 1890: Žena okradla pětileté dítě. Už sedí ve vyšetřovací vazbě • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Záchytné parkoviště v Braníku nabízí místo pro 115 automobilů • Celkem 115 nových parkovacích míst je od pátečního poledne k dispozici v městské části Praha 4-Braník. Technická správa komunikací tu otevřela P+R parkoviště, které by mělo sloužit lidem přijíždějícím z jižního směru do Prahy. Do konce roku TSK zkolauduje a otevře ještě záchytné parkoviště v Běchovicích, sloužící zejména dojíždějícím z Prahy-východ.

18. 9. 1868: Pražská rodina si najala služku. Vyklubala se z ní zlodějka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Tragédie O zasypání na Smichově na staveništi zahrady knížete Kinského dovídáme se, že mělo větší neštěstí za následek, než jsme včera pověděli. Když se hlína v gruntech sesypala, přitlačilo to 30letého dělníka Jos. Knížka z Třebenic na protější zeď, tak že se mu zlomil vaz a ubohý již jen co mrtvola vytažen jest. Zanechal po sobě vdovu a dvě malé dítky. Nádenník Martin Katzl byl velmi těžce poraněn na obou nohách a nadenník Josef Roman na rameně, tak že oba dopraveni jsou do nemocnice. Jediný Josef Kuklík vyvázl z nebezpečí a jen lehké poranění odnesl. Stavbu toho domu vede si železniční úředník pan Antonín Srb, jejž zastupuje tam obyčejně palír pan Štětka. Mrtvola zasypaného Knížka odnešena byla do košířské umrlčí komory. Včera v 1 hodinu s poledne prohlížela soudní komise zemská staveniště, kde dělníci zasypáni byli. Mrtvý Knížek pak byl včera o 3. hod. odpoledne lékařsky ohledáván. – Pražský denník, 18. 9. 1868 Zlodějka Jedna rodina v Králodvorské ulici v Praze přijala před pěti dny služku, rodilou z Hostinného. V úterý si služka ale přivstala, oblékla se do šatů paniných, vzala si za 80 zl. prádla a šatstva a 109 zl. na hotovosti a ujela pryč po železnici. Když se bratr okradené paní o chvíli později vrátil jiným vlakem do Prahy, nalezl v nádraží sestřina psa, který nejspíš služku byl doprovázel. Tak se aspoň zvědělo, kterým směrem zlodějka ujela. – Pražský denník, 18. 9. 1868 [related-post id="12409"] Výtržnost na Vltavě Výtržnost se udála předvčírem v poledne na Vltavě, kde před jezem u starom. mlýnů se nastavilo asi 50 plavců s vory, kteří před ustanovenou dobou skrze vrátka chtěli proplouti. Obecní strážník, jenž s jedním mlynářem jel na lodici k plavcům, aby pořádek zjednal, byl výhružkami obsypán a musel se vzdáliti. Na to plavci násilně otevřeli vrátka a plouli dále. Policejní úředník ale je pronásledoval a vyšetřil jmena jejich, aby proti nim vyšetřování bylo zavedeno. – Pražský denník, 18. 9. 1868

6. 12. 1889: Obrovská tragédie v cukrovaru a mikulášský trhy v centru Prahy • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Část Strakonické ulice se dočká rozšíření o jeden jízdní pruh • Pražští radní odsouhlasili rožšíření Strakonické ulice o jeden jízdní pruh v úseku mezi zastávkou Dostihová a Barrandovským mostem ve směru do centra. Sloužit bude autobusům MHD a vozům Integrovaného záchranného systému.