kovový odpad

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů • Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu.

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Pražané se naučili třídit kovové obaly. Ve Vysočanech funguje nová třídící linka • V areálu Pražských služeb ve Vysočanech byla zprovozněna moderní linka na třídění kovových obalů. Poloautomatická linka je vybavena technologií, která odděluje železné a neželezné kovy. Mezi ty například patří hliník, měď nebo zinek. Do zařízení putují kovové obaly z šedých kontejnerů umístěných po celé Praze a od všech svozových společností zajišťujících svoz komunálního odpadu na území metropole. Třídění kovových obalů si Pražané oblíbili. Zatímco v roce 2017 obyvatelé metropole vytřídili 144 tun kovových obalů, loni to bylo bezmála 262 tun.

Pražané loni vytřídili rekordní množství kovových obalů • Šedě zbarvené kontejnery se v ulicích Prahy objevily poprvé v roce 2013. Zhruba rok trvající pilotní projekt byl tehdy zaměřen pouze na sběr nápojových plechovek. Projekt recyklace kovových obalů pak naplno odstartoval v polovině roku 2016. Za tu dobu se jich sesbíralo přes 427 tun.

Nepřehlédněte

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Pražané loni vytřídili rekordní množství kovových obalů • Šedě zbarvené kontejnery se v ulicích Prahy objevily poprvé v roce 2013. Zhruba rok trvající pilotní projekt byl tehdy zaměřen pouze na sběr nápojových plechovek. Projekt recyklace kovových obalů pak naplno odstartoval v polovině roku 2016. Za tu dobu se jich sesbíralo přes 427 tun.

Pražská zoo vyhlásila válku palmovému oleji. Nenajdete tam už ani kapku • Na 1. února připadá Den bez palmového oleje. Pěstování palmy olejné, ke kterému v tropech dochází v ohromném měřítku, je příčinou likvidace tropických deštných lesů a mizení stovek a stovek rostlinných i živočišných druhů. Zoo Praha proto palmový olej ze svého areálu zcela eliminovala.

Orangutan sumaterský je považován za škůdce palem olejných a na plantážích je intenzivně pronásledován a zabíjen.

Kam vyhodit vánoční stromek? Do popelnice nepatří, připomínají Pražské služby • Pražané se letos vánočními stromky vybavili dříve než v minulých letech. I proto se mnozí budou tohoto tradičního symbolu Vánoc zbavovat dříve. Pražské služby v souvislosti s tím upozorňují, že vysloužilý vánoční stromek nepatří do popelnice, protože zaplní téměř celou nádobu a do dalšího svozu znemožní její užívání. Správný postup při jeho vyhození se liší podle přístupnosti a umístění popelnic na směsný odpad.

Krabice od pizzy do papíru nepatří. Umíte správně třídit odpad? Tohle jsou nejčastější chyby • V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i to, co do nich nepatří. K nejčastějším omylům při recyklaci patří třídění plat od vajec, krabic od pizzy nebo papírových kapesníčků. Pražanům dokážou pořádně zamotat hlavu i produkty ze specifických materiálů, mezi které se řadí polystyren, tlakové obaly od sprejů, zrcadla nebo vysloužilé pneumatiky. Následující manuál napoví, jak se vyvarovat nejčastějších přehmatů.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Kuchyňské tuky po použití nevylévejte do odpadu. Bezohledný přístup se může vymstít • Vánoce se blíží a s nimi i spousta (co si budeme namlouvat) tučného jídla. Nechme ale nyní otázku zdravého životního stylu stranou, vždyť řízky k Vánocům neodmyslitelně patří. Zaměřme se na téma méně časté, avšak neméně důležitou – co s olejem po smažení? 

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje • Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad.

Zelená revoluce. Udělejte první krok k udržitelnějšímu životu • Změna klimatu je neoddiskutovatelně jedním z nejnaléhavějších problémů, kterým naše planeta nyní čelí. Jeden ze způsobů, jak můžeme pomoci, je zahájit naši osobní „zelenou revoluci“ tím, že přijmeme udržitelnější způsob života. Ale jak a kde vlastně začít, pokud jste až dosud nic neřešili?

Kam vyhodit obal od zubní pasty? Nová kampaň testuje známé tváře • Svozová společnost Pražské služby se během letních prázdnin zaměří na téma správného třídění odpadu a předcházení jeho vzniku. V rámci online kampaně pětice známých osobností podstoupí tzv „Třídicí kvíz“. Jako první si ho vyzkoušel herec, scenárista a bojovník v MMA Jakub Štáfek.

Pražané hojně navštěvovali sběrné dvory i během nouzového stavu • Sedm sběrných dvorů Pražských služeb loni přijalo celkem 38 923 tun odpadu. Největší nápor zažívají pracovníci sběrných dvorů v dubnu a květnu. Letos došlo kvůli nouzovému stavu k jejich přechodnému uzavření. Následkem toho se odpad začal hromadit u kontejnerových a popelnicových stání a v ulicích metropole vznikaly černé skládky.

Za odkládání odpadu u popelnic hrozí vysoká pokuta. Praha chce tento nešvar vymýtit • Pražské služby se pouští do boje proti odkládání odpadu u popelnic a kontejnerových stání. V těchto dnech spouští kampaň, jejímž cílem je eliminovat tento zlozvyk, nabídnout řešení konkrétních situací a zvýšit povědomí Pražanů o správné likvidaci odpadu. 

Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Praha podepíše smlouvu o spolupráci s Vídní. Řešit se bude bydlení i životní prostředí • Pražští radní v pondělí odsouhlasili smlouvu o vzájemné spolupráci s hlavním městem Rakouska. Obě metropole chtějí společně pracovat na řešení problémů, se kterými se potýkají.

Primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

Na množství odpadu v Praze se epidemie nejspíš nepodepsala • Pražané v loňském roce vyprodukovali rekordních 257 754 tun směsného odpadu a vytřídili 59 592 tun papíru, skla, plastů, kovových a nápojových obalů. Nárůst je srovnatelný s předchozími roky. Údaje zveřejnila největší pražská svozová společnost Pražské služby.

Do Havlíčkových sadů se vrátil nezvaný host • Radnice Prahy 2 musí nechat pokácet dva jehličnany v Havlíčkových sadech. Usychaly od loňského podzimu. Nyní se potvrdilo napadení kůrovcem. Stromy i dřevní hmota tak budou odstraněny, aby se kůrovec nešířil dál.

Rok života v Praze je jako vykouřit 365 cigaret, ukázal výzkum • Znečištění ovzduší v Praze je kritické – alespoň v porovnání s deseti turisticky nejoblíbenějšími evropskými městy. Dýchat pražský vzduch po dobu jednoho dne je jako vykouřit jednu cigaretu, tvrdí nejnovější výzkum Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Studie má informovat turisty, jak velkému riziku čelí v různých evropských městech během čtyřdenního pobytu. Zatímco prodloužený víkend v Barceloně nebo Dublinu je srovnatelný s vykouřením jedné cigarety, v Amsterdamu, Paříži nebo Římě jsou to už cigarety dvě. Naprosto nejhůř z průzkumu vychází Praha a Istanbul. Autoři průzkumu varují, že i malé množství znečištění ovzduší může poškodit naše srdce. Zároveň dodávají, že koncentrace škodlivých látek ve vzduchu může být často mnohem vyšší, než se běžně uvádí. [gallery size="full" columns="1" ids="12036"] Příčina řady nemocí Hlavní město se dlouhodobě potýká se zvýšenou úrovní znečištění ovzduší. Na území Prahy docházelo dle měření v minulých letech k překračování imisního limitu pro oxid dusičitý NO2, suspendované částice PM10 a benzo(a)pyren. Hlavní příčinou tohoto stavu byla automobilová doprava. Jelikož dopravně nejzatíženější komunikace v Praze často procházejí oblastmi s vysokou hustotou osídlení, je nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek generovaných dopravou zatížena značná část obyvatel hlavního města. Znečištění ovzduší způsobuje řadu úmrtí a nemocí např. dýchacích cest a výskyt rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší obecně patří stacionární zdroje (teplárny, tepelné elektrárny i lokální topeniště v domech) a mobilní zdroje (především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní).

Pražané poctivě třídí, odpadu ale produkují čím dál víc • V barevných kontejnerech na tříděný odpad skončilo v loňském roce bezmála 57 tisíc tun odpadu. Nejvíce se třídil papír a sklo. Narostlo i množství komunálního odpadu. Toho pražské svozové společnosti svezly přes 264 tisíc tun.

Češi třídí odpad svědomitě, ale občas se dopouštějí chyb • Češi jsou dlouhodobě považováni za premianty v třídění odpadu. V loňském roce bylo do barevných kontejnerů odevzdáno rekordních 49 kilogramů papíru, plastů, skla a nápojových kartonů na jednoho obyvatele. K pravidelnému třídění se podle průzkumu hlásí 73 % populace, což nás řadí na špičku evropského žebříčku. I přesto je ale stále prostor na zlepšení, a to nejen co do množství, ale i kvality. Některé druhy odpadu totiž část lidí stále netřídí správně.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Jak správně naložit s vysloužilým vánočním stromkem • Odstrojili jste vánoční stromek a přemýšlíme, kam teď s ním? Správný postup likvidace se liší podle přístupnosti popelnic na směsný odpad. Pražské služby očekávají, že během ledna a února jich svezou přes 300 tisíc.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Třídění kovových obalů má svá pravidla. Část lidí stále chybuje • Za prvních sedm měsíců tohoto roku skončilo v pražských šedých kontejnerech 236,6 tun kovových obalů. To je jen o něco málo méně než za celý loňský rok 2018. Obsah kontejnerů končí v areálu Pražských služeb, kde s dotříděním železných a neželezných kovů pomáhá nová poloautomatická linka.